Y - Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Y - Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2p-ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
Y - Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold
2024-ks-1p (
1p-ks
,
1p-ks/Hih
,
1p-ks/reh
,
1p-ks/sah
,
2p-ks
,
2p-ks/Hih
,
2p-ks/reh
,
2p-ks/sah
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1: (Afro)Amerikansk historie gennem film
Titel 2
2: Holocaust
Titel 3
Ideologier og dansk politik (samf - enkeltfagligt)
Titel 4
3: Kulturmøder. indvandring til Danmark (historie)
Titel 5
Sundhed og velfærd (samf - tværfagligt KS-forløb)
Titel 6
Kristendom
Titel 7
Hvad er god økonomi? (samf - enkeltfagligt forløb)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1: (Afro)Amerikansk historie gennem film
Dette er en gennemgang af USA's historie, hvor udgangspunktet vil være brugen af forskellige mediegenrer (tegnefilm, spillefilm, dokumentarfilm, tv-klip, youtube). Forløbet har fokus på jeres historiebevidsthed og tager udgangspunkt i den viden, som I allerede har om USA's historie - en viden I ikke primært har fået gennem at læse fagbøger og kilder, men igennem deres brug af tegneserier, film og tv-serier i dagligdagen.
Forløbet har tre overordnede formål:
A) At give jer en faktuel viden om USA's historie – særligt afroamerikanernes historie
B) At give jer redskaber til at reflektere over deres historieviden og historiebevidsthed, samt en diskussion af brugen af filmmediet i historieundervisningen.
C) At give jer redskaber til at kunne bruge kildekritik
Samtidig er meningen med forløbet, at vise jer en anden side af faget historie, som I, ift. inddragelsen af film og tv, vil kunne relatere til deres egen dagligdag.
Faglige mål
Vi arbejder igennem dette forløb bl.a. med de faglige mål at kunne redegøre for centrale udviklingslinjer i verdenshistorien (her med fokus på USA) og at kunne bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk dokumenterende til eksempler på brug af fortiden.
Kernestof
- Politiske og sociale revolutioner
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Historiebrug og – formidling
- Historiefaglige teorier og metoder (ex. historiefaglige metoder til film og erindringshistorie)
Vi har set:
Disneys Pochahontas (klip)
Nord og Syd (klip)
12 Years A Slave
Birth of A Nation 1913 (klip)
Mississippi Burning
John Oliver To Night Show (klip)
KOMPENDIUM:
Modul 1:
Ebbe Kühle: Hvorfra, hvorhen, hvorfor? - en verdenshistorie, Gyldendal 1988, side 142-146 (klip fra Pocahontas)
Modul 2:
”Værktøjskasse” side 77-79 i Opdagelserne af Flemming Kiilsgaard Madsen + ”Film og historisk metode” side 22-24 fra Historie i levende billeder af Rasmus Falbe-Hansen + ”Dokumentar og fiktionsfilm i undervisningen” af SB( Egne notater om, hvordan man kan bruge hhv. fiktiion- og dokumentarfilm. Mine notater bygger på en artikel af Rasmus Falbe-Hansen, Noter, marts 2012, nr. 192, side 14-18)
I timen blev læst James Fenimoore Coopers rejseberetning fra 1828 "Rejse blandt indianerne" (her fra Grundbog til historie side 96-98)
Modul 3:
Ebbe Kühle: Hvorfra, hvorhen, hvorfor? - en verdenshistorie, Gyldendal 1988, side 146-150 (klip fra Nord-Syd)
Modul 4:
F.L. Olmsted om forholdene på en plantage i Syden 1952 (taet fra Ulrik Grubb: Slaveriet og den amerkanske borgerkrig) + Så kom filmen om USA's dårlige samvittighed", Politiken 20/2-2014 (filmen 12 years a slave)
Modul 5:
Analyse af fiktionsfilm side 34-40 fra Historie i levende billeder
Analyse af filmen 12 years a slave (set hele filmen)
Modul 6:
Set og analyseret Mississippi Burning (1988). Fokus på aktør-struktur i analysen. Hvem er de aktivt handlende aktører
Modul 7
Læst faktalinks tekst om borgerrettighedsbevægelsen (i redigeret form). Hørt sangen Strange Fruits
Modul x: Introduktion til erindringshistorie
Iversen og Pedersen: Danmarkshistorie. Mellem erindring og glemsel. Side 12-17
Modul x
Iversen og Pedersen: Danmarkshistorie. Mellem erindring og glemsel. Side 18-22 (løbetur rundt i Roskilde)
Modul x
Artiklerne: Erindringskultur: Et forsvar for Sydstaternes monumenter vs. Erindringskultur som voldsapologi: Om historiske monumenter i Sydstaterne (begge fra Kristeligt Dagblad, aug. 2017).Klip fra John Oliver
Indhold
Kernestof:
Metodekompendium historie (4).pdf
Ryste sammen aktivitet - find-en-spejder
Metodekompendium; sider: 1-5
Klassisk kildekritik HI 1p.ppt
Kildekritik i praksis (1) (3) (2).docx
Historiedating (3).docx
Donald Trump questions Kamala Harris' racial identity | BBC News
Rejse balndt indianerne .docx
Modul 1. Uafhængighedserklæringen.docx
Afroamerikanskhistorie.pdf
Afroamerikanskhistorie; sider: 2-13, 22-28, 37-42
Til brug i timen:
1p_280824.jpeg
Læs s. 11-12 i kompendiet hjemme
Fortolkning af 12 years a slave.docx
Modul 4. De slavegjortes behandling.docx
Kilde 1. Hammonds mudsilltale.docx
Kilde 2. 12 Years a Slave. Kilde..docx
Kilde 3 Slaveri i syd.docx
1p_280824 (overskrifter til teksten s. 7-12 samlet på tavlen efter rollelæsning i 4pers-grupper)
Modul 5. Amerikansk borgerkrig.docx
Dumbo When I See an Elephant Fly & Dumbo Flies HD
Modul 6 aforamerikansk historie.docx
Modul 7 the birth of a nation 1p.docx
UplanUSA NY.pdf
Borgerrettighedsbevægelsen virtuelt .docx
Læg jeres arbejde her = ingen fravær
Missisippi burning.docx
STATION A Sortes stilling i dag.docx
STATION B. George Floyd.docx
Station C. BILLEDE SOM DOKUMENTATION – SORTES STILLING I USA I DAG.docx
Station D. Rodney King.docx
Staton E. Charles Ramsey. En Jim Crow figur.docx
Station F. BLM.docx
Rive statuer ned.docx
Erindringshistorie_presentation.pptx
Trump kritiserede nedrivning af statuer ved uafhængighedsfest
Se John Olivers show Last Week with John Oliver sæson 4, episode 26. HBO
US History For Dummies (Intro)
Hvad er erindringshistorie.docx
Borgerretighedsbevægelsen. At gå til eksamen i historie..pptx
Opsamlingsskema Amerikansk historie (5).docx
Historiebrug og misbrug.docx
Prøveeksamen i afroamerikanernes historie 2024.docx
Husk jeres prøveeksamens sæt
HUSK at medbringe dine noter - HUSK HUSK HUSK :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2: Holocaust
Forløbet fokuserer på årsagerne til Holocaust. Vi bruger bogen Vejen til folkedrab og har fokus på følgende faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
* politiske og sociale revolutioner
* demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Modul 1. Holocaust..docx
Holocaust; sider: 6-11, 30-39, 84-103, 106-109, 124-134, 166-173, 184-193
Husk jeres bog: VEjen til Folkedrab
Opgave 1 Foto som vidnesbyrd .docx
World War II And The Holocaust
Øvelse om Hitlers vej til magten.docx
Modul 2. Hitlers vej til magten..docx
The Path to Nazi Genocide - United States Holocaust Memorial Museum
Vejen til folkedrab; sider: 22-39, 48-57, 66-83
Donald Duck - Der Fuehrer's face | eng sub
Propaganda.docx
Husk jeres bog: Vejen til folkedrab
KIlde om de nazistiske førerskoler.docx
Øvelse til restriktioner og rettigheder.docx
Modul om restriktioner og rettigheder.docx
historiemappe.zip
Historieopgaven 1hf .pptx
Opgaveformuleringentil1hfHolocaust.docx
At skrive historie s. 30-37 (2).pdf
GOD HISTORIEOPGAVE HF (1).pdf
Husk jeres bog Vejen til folkedrab
At skrive historie s. 30-37 (2) (1).pdf
Survivor guilt.docx
Nazisme .docx
Modul 3 Kildearbejde børnebøger og anti-semitisme .docx
Biblioteket, Roskilde Gymnasium
Holocaust - Linksamling
Uddrag af Mein Kampf
HUSK jeres bog: Vejen til folkedrab
Modul om ghettoer og Lebensraum.docx
Kampen om historien | Holocaust før Auschwitz - Einsatzgruppernes hærgen | DR LYD
HUsk jeres bog: Vejen til folkedrab
Husk høretelefoner og sko
LæseguidetilEinsatzgruppen.docx
Wannsee protokollen. dansk.doc
Wannsee. Arbejdsseddel.docx
Wannsee-konferencen
OrganisationsdiagramoverWannseekonferencen..docx
Wannsee arbejdsspørgsmål (1).docx
Vejen til folkedrab
Drabsfabrikkerne: Sonderkommandoen i Auschwitz
husk høretelefoner og sko: vi skal høre podcast
Vejen til folkedrab: side 114-121
Husk bogen: Vejen til folkedrab
Livet i lejrene.docx
De tre forklaringer på Holocaust. Skema..docx
Billedbladet 8. marts 1979 Holocaust 250130.pdf
Erindringspolitikpådetjødiskemuseum.docx
Historiebrug - forkortet .docx
Eksamenssæt 10-12 Det gode samfund del 2 og holocaust .docx
Læg i jeres besvarelse her
Eksempler på folkedrab
FN's folkedrabskonvention
Stanton: Folkedrab som stadier
Folkedrabsgrupper.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Ideologier og dansk politik (samf - enkeltfagligt)
Forløbet formål:
Introduktion til begrebet ideologi, således at I er i stand til at kende forskel på tre klassiske ideologier: liberalisme, konservatisme og socialisme.
Vi skal lære at skelne mellem hvordan ideologierne adskiller sig fra hinanden på samfundssyn, menneskesyn samt synet på statens rolle.
I forløbet lærer vi desuden om ideologiske forgreninger.
Vi skal undersøge og præsentere de politiske partiers hjemmesidetekster, for at finde ideologiske træk, hvilke mærkesager der fremhæves, samt placere partierne på den fordelingspolitiske og værdipolitiske skillelinje ift. hinanden.
Til sidst skal vi lære at aflæse meningsmålinger og vi skal lære, hvordan man ved hjælp af Björn Molins model, kan analysere sig frem til, hvorfor politiske partier indtager de standpunkter som de gør.
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark til Religion kort og godt s. 15-18.docx
Leksikon
Religion kort og godt s. 15-18
NINIAN SMART.docx
Arbejdsark til den mytisk-narrative dimension.docx
Drev-mappen til samfundsfag
Politiske ideologier (fra grundbogen).docx
Holdninger til Kongehuset
Side 7+8 i teksten Politiske ideologier (fra grundbogen).docx
Holocaust; sider: 84-103, 106-109, 124-134, 166-173, 184-193
HUSK jeres bog: Vejen til folkedrab
Modul om ghettoer og Lebensraum.docx
Arbejdsark til den mytisk-narrative dimension_Adam og Eva.docx
Læs side 1-3 i den vedhæftede tekst (hele teksten)
Kampen om historien | Holocaust før Auschwitz - Einsatzgruppernes hærgen | DR LYD
HUsk jeres bog: Vejen til folkedrab
Husk høretelefoner og sko
Læs side 112-114 i "Luk samfundet op!"(Svarer til 1-3 i den vedhæftede tekst Tekst - Vælgeradfærd.docx )
LæseguidetilEinsatzgruppen.docx
Buddhalegenden.pdf
Fælles slides til partiernes mærkesager (husk at indsætte noter til næste gang)
Genlæs jeres noter til arbejdssedlen fra sidst (vælgeradfærd og politiske skillelinjer)
Indiens tidlige religionshistorie.pptx
Arbejdsark til Benarestalen.docx
Benarestalen.docx
Religion kort og godt s. 177-180
Wannsee protokollen. dansk.doc
Wannsee. Arbejdsseddel.docx
Wannsee-konferencen
OrganisationsdiagramoverWannseekonferencen..docx
Wannsee arbejdsspørgsmål (1).docx
Vejen til folkedrab
Drabsfabrikkerne: Sonderkommandoen i Auschwitz
husk høretelefoner og sko: vi skal høre podcast
Vejen til folkedrab: side 114-121
Husk bogen: Vejen til folkedrab
Livet i lejrene.docx
Læs side 118-120 i "Luk samfundet op!"
Indsæt 3-7 mærkesager fra det politiske partis hjemmeside, I fik tildelt sidst i fælles slides (se link nedenunder).
De tre forklaringer på Holocaust. Skema..docx
Religion kort og godt s. 182-183
Arbejdsseddel: Partiadfærd.docx Laves i timen
Samme læselektie som sidstLæs side 118-120 i "Luk samfundet op!"
Billedbladet 8. marts 1979 Holocaust 250130.pdf
Erindringspolitikpådetjødiskemuseum.docx
Historiebrug - forkortet .docx
Arbejdsseddel - Anvend Molins model - Venstre.docx Laves i timen, artiklerne kan evt. skimmelæses inden
Hav jeres noter klar til Downs og Molins model fra sidst: Partiadfærd.docx
Eksamenssæt 10-12 Det gode samfund del 2 og holocaust .docx
Læg i jeres besvarelse her
Læs op på dine noter om Molins model
Eksempler på folkedrab
FN's folkedrabskonvention
Stanton: Folkedrab som stadier
Folkedrabsgrupper.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
3: Kulturmøder. indvandring til Danmark (historie)
Kernestof:
1) globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
2) dansk historie og identitet
Forløbets hovedfokus var at forstå baggrunden for den danske politik og debat om integration af muslimer i dag. Derfor arbejdede vi med indvandringens historie i Danmark med fokus på perioden fra 1960'erne og frem. Vi fokuserede især på gæstearbejderne, flygtningeloven i 1983 og dens konsekvenser samt "systemskiftet" i 2001.
Inden vi nåede så vidt arbejdede eleverne dog med forskellige bølger af indvandring til Danmark i første halvdel af det 20. århundrede med udgangspunkt i forskellige afsnit af dokumentarserien Indvandringens Historie. Her kom vi omkring roepolakker, russiske jøder, tyske krigsflygtninge og ungarnske flygtninge.
Hernæst tegnede vi et induktivt portræt af samfundsudviklingen i Danmark i 1960'erne til start 1970'erne med udgangspunkt i nye ord i det danske sprog og statistik om perioden. Vi identificerede strømninger som ungdomsoprør, frigørelse, middelklasse, amerikanisering, økonomisk vækst, forbrugssamfund, højere levestandard, og nye politiske partier.
Dernæst zoomede vi ind på gæstearbejderne. Hvorfor kom de? Hvilken type arbejde fik de? Hvordan oplevede de at komme til Danmark? Hvilke argumenter for og imod gæstearbejdere i Danmark fandtes der i samtiden? Hvorfor og hvordan begyndte man at begrænse tilstrømningen af gæstearbejdere? Hvilken rolle spillede oliekrisen i den forbindelse?
Vores næste store fokuspunkt var flygtningeloven fra 1983. Hvorfor blev den lavet? Hvad var tilblivelsesprocessen? Hvilken rolle spillede Hans Gammeltoft-Hansen og Erik Ninn-Hansen? Hvordan blev der set på loven i dens umiddelbare samtid? Hvordan blev den strammet op i 1986? Hvordan blev debatten polariseret i 1980'erne? Hvilken rolle spillede Fremskridtspartiet og Søren Krarup? Hvad gik Tamilsagen ud på? Hvordan splittede indvandrerpolitikken Socialdemokratiet? Hvilken rolle spillede Ishøjs borgmester Per Madsen? Hvorfor endte Socialdemokratiet med at fortsætte den overordnede linje fra 1983 som regeringsparti i 1990'erne?
Endelig: Hvorfor kalder nogen "2001" for et systemskifte? Hvordan var den parlamentariske situation efter folketingsvalget i 2001? Hvilken rolle spillede 9/11 på debatten om indvandrere? Hvilken rolle fik Dansk Folkeparti? Hvordan brød man med paradigmet fra 1983? Hvilke konsekvenser fik det lovgivningsmæssigt, for debatten og for Socialdemokratiets politik?
Pensum:
Bejder, Peter: Fra Hugenotter til afghanere - indvandringens historie i Danmark”. Systime. 2003.s. 133-137, 145-146, 161-170, 184-186
Den Ny Indvandring af Kasper Nikolajsen og Thomas Ohnesorge, Systime 2022. afsnit 4: Indvandring og integration (1993-2001) og "Systemskiftet" og "indvandring og flygtningekrise".
Kilder:
Interview med Ishøjs borgmester Per Madsen, Berlingske, 1976
Nye ord og statistik. Hanne Guldberg-Mikkelsen: Fantasien til Magten. Gyldendal.
Gæstearbejderne de står parat ved Damarks Dør. Artikel fra Hjemmet, 1965
Uddrag af Tale af Søren Krarup ved Dansk Folkepartis årsmøde, 2011.
https://dansketaler.dk/tale/danmark-i-73-aar/
+ Kilder fra prøveeksamen:
Peter Sinnbeck: Portræt af tre generationer. En vaskeægte dansk familie [uddrag].
Politiken.dk
. 5. marts 2017
Morten Uhrskov Jensen: Ansvaret for udlændingeloven af 1983. Jyllandsposten, 10. september 2017
Statistik over uddannelse, beskæftigelsesforhold og identitet for etniske danskere, indvandrere og efterkommere
Politiske reaktioner på ghettoudspil: Jeg får ondt i hovedet (uddrag). Altinget. 1. marts. 2018
Støttepartier undrer sig over statsministerens sprogbrug: 'Skaber større kløfter i Danmark' (uddrag).
DR.DK
. 19. aug. 2020
Gæstearbejdere i Ribe i 1970’erne. Berlingske Tidende, 30. april 2016
Uddrag af udlændingeloven af 8. juni 1983. Fra
danmarkshistorien.dk
Dokumentar:
Indvandringens historie del 5:
https://www.dr.dk/bonanza/serie/418/indvandringens-historie
Kampen om indvandringen afsnit 1-5:
https://www.dr.dk/drtv/serie/kampen-om-indvandringen_18846
Indhold
Kernestof:
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Kulturmøder; sider: 2-24
Kulturmøder (tværfagligt forløb).pdf
Danskhedsmuseum
Indvandring i Danmark 1760 til 1960. (1).docx
Modul 2. Indvandring til Danmark fra 1967 til 1973..docx
Valgets tale med Arne Hardis
DRTV - Kampen om indvandringen
Husk høretelefoner
Indvandring i Danmark fra 1983 til 1986..docx
Vestegnen vs. folketingspolitikere.docx
Systemskiftet 2001.docx
Prøveeksamen i 2p om indvandring.docx
Synopsis-opskrift (2).doc
Kulturmøder projekt maj 2025 (Info til elever).docx
Materialesamling 1p KS - Kulturmøder Forår 2025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sundhed og velfærd (samf - tværfagligt KS-forløb)
Forløbet "Sundhed og velfærd indgår i som det samfundsfaglige element det tværfaglige "KS-forløb "Sygdomsfortællinger".
I samfundsfag fokuseres på den overordnede problemstilling er: "Hvorfor er der strukturelle uligheder i sundhed i Danmark, og hvilken rolle spiller velfærdstaten?"
I den første del af forløbet stifter vi bekendtskab med forskellige forståelser af økonomisk- og social ulighed, samt forskellige lighedsforståelser.
I anden del af forløbet arbejder vi med den danske velfærdsstats udfordringer, politiske løsningsstrategier på udfordringerne samt forskellige velfærdsmodeller.
Kernestof:
- Sociale og kulturelle forskelle
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- kvantitativ og kvalitativ metode
Materiale:
- Brøndum og Carlsen: "Vores samfund" (Kapitel 1, afsnit 1.1, 1.2, 1.3, 1.7 og 1.9)
- Andersen g Engsted "Sundhed" (i-bog) (Uddrag fra kapitel 2 og 3)
- Brøndum og Hansen: "Luk samfundet op!", 4. udgave (Kapitel 9 s. 214-220)
Supplerende materiale:
Dokumentar: "En syg forskel" 1. afsnit
Artikel: Amanda Flyvbjerg: "Der er få kilometer mellem dem, men stor forskel i sundheden: Bettina spiser kål og rådyr, Trine går ofte til begravelse".
DR.dk
d. 17. marts 2024
Artikel: Anders Ejbye Ernst: "Lotte overlevede en dødsdom. Mange kræftpatienter er ikke lige så heldige, advarer læge"
DR.dk
d. 23. marts 2024
Jette Bagh "Dilemma: Etniske smerter". Sygeplejersken, 2013 nr. 2, s. 13-13
Ekskursion med oplæg hos tænketanken CEPOS om ulighed
Bilag anvendt til eksamenstræning:
”Politisk bekymring over omsorgsforsikringer: “Kæmpe falliterklæring for velfærdsstaten”” (uddrag)
Altinget.dk
09.04.2021
”Fremskrivning af kommunale og regionale sundheds- og plejeudgifter til 65+-årige” Momentum via KL.
Liberal Alliance: Velfærdskonto (uddrag fra partiets hjemmeside).
www.liberalalliance.dk
Indhold
Kernestof:
Modul 1 Sygdomme i antikken.docx
Sygdomsfortællinger; sider: 2-26
Kompendium til sygdomshistorie.pdf
Elementlæren og de 4 kropsvæsker 2a.pptx
1. Opgave_ Ulighed og Fattigdom.docx
Middelalderens forestillingsverden - Vores Danmarkshistorie
Kristiefterfølgelse.pdf
Modul 2. Middelalder og døden.docx
Husk høretelefoner
Middelalderens forestillingsverden
2. Opgave_ Klasser og sundhed.docx
csm_17_grundmyte_62580fd09d.png
TEN COMMANDMENTS
Modul 3. korstoge og sygdomsfortællinger.docx
Vi tager noter til opgave 4 i arbejdssedlen mens vi ser dokumentaren "En syg forskel"
Skim/genlæs evt. kompendiet side 11-14 om ulighed i de sociale klasser eller dine noter fra sidst
3. Opgave_ Social mobilitet og social arv.docx
Læs side 14-15 i kompendiet fra overskriften"Social mobilitet og social arv"
Religion kort og godt s. 89-90
Modul 4. Middelalder og pest. (3).docx
4. Opgave - Pierre Bordieu.docx
Læs side 21-23 i kompendiet - Start ved overskriften "Vanens magt"
Renæssance
Pest i renæssancen arbejdsspørgsmål.docx
Cristiern Morsing-En liden nog om pest.pdf
RELIGIONSFAGLIGE BEGREBER I (Myte m.fl.) Kompendium 2025-2026.docx
Religion kort og godt s. 92-94
5. Opgave_ Undersøg ulighed.docx
Gennemlæs evt. dine noter til begreber fra forløbet
Modul 5 pest i renæssancen.docx
Pestforordning 1625.docx
Sygdomme over Atlanten .docx
Læs side 24-27 i kompendiet
6. Opgave_ Ulige adgang til brug af sundhedsvæsenet .pdf
31 kr for omvisning - Medicinsk Museion 16/9
7. Opgave_ Hvad er velfærd.docx
Læs side 28-29 i kompendiet om velfærd
Læs side 32-34 i kompendiet om den korporative og universelle velfærdsmodel (+ læs op på noter til den residuale model)
31 kr for omvisning - Medicinsk Museion 16/9 til 29894099
Skimmelæs side 35-39 om velfærdsstatens udfordringer i kompendiet
Prøveeksamen i sygdomsfortællinger til 2p.. Kopper..docx
31 kr for tur til 29894099
Tur til KBH 2p.docx
historiemappe (4) (1).zip
Religion og sygdom-kompendium s. 8-10
Skimmelæs side 40-43 i kompendiet om løsningsstrategier på velfærdsstatens udfordringer
Samfundstype og religion.jpg
Samfundstype og religion_II.jpg
Skimmelæs side 44-46 i kompendiet
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 36,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Kristendom
Indhold
Kernestof:
Modul 1 Sygdomme i antikken.docx
Sygdomsfortællinger; sider: 2-31
Kompendium til sygdomshistorie.pdf
Elementlæren og de 4 kropsvæsker 2a.pptx
1. Opgave_ Ulighed og Fattigdom.docx
Middelalderens forestillingsverden - Vores Danmarkshistorie
Kristiefterfølgelse.pdf
Modul 2. Middelalder og døden.docx
Husk høretelefoner
Middelalderens forestillingsverden
2. Opgave_ Klasser og sundhed.docx
csm_17_grundmyte_62580fd09d.png
TEN COMMANDMENTS
Modul 3. korstoge og sygdomsfortællinger.docx
Vi tager noter til opgave 4 i arbejdssedlen mens vi ser dokumentaren "En syg forskel"
Skim/genlæs evt. kompendiet side 11-14 om ulighed i de sociale klasser eller dine noter fra sidst
3. Opgave_ Social mobilitet og social arv.docx
Læs side 14-15 i kompendiet fra overskriften"Social mobilitet og social arv"
Religion kort og godt s. 89-90
Modul 4. Middelalder og pest. (3).docx
4. Opgave - Pierre Bordieu.docx
Læs side 21-23 i kompendiet - Start ved overskriften "Vanens magt"
Renæssance
Pest i renæssancen arbejdsspørgsmål.docx
Cristiern Morsing-En liden nog om pest.pdf
RELIGIONSFAGLIGE BEGREBER I (Myte m.fl.) Kompendium 2025-2026.docx
Religion kort og godt s. 92-94
5. Opgave_ Undersøg ulighed.docx
Gennemlæs evt. dine noter til begreber fra forløbet
Modul 5 pest i renæssancen.docx
Pestforordning 1625.docx
Sygdomme over Atlanten .docx
Læs side 24-27 i kompendiet
6. Opgave_ Ulige adgang til brug af sundhedsvæsenet .pdf
31 kr for omvisning - Medicinsk Museion 16/9
7. Opgave_ Hvad er velfærd.docx
Læs side 28-29 i kompendiet om velfærd
Læs side 32-34 i kompendiet om den korporative og universelle velfærdsmodel (+ læs op på noter til den residuale model)
31 kr for omvisning - Medicinsk Museion 16/9 til 29894099
Skimmelæs side 35-39 om velfærdsstatens udfordringer i kompendiet
Prøveeksamen i sygdomsfortællinger til 2p.. Kopper..docx
31 kr for tur til 29894099
Tur til KBH 2p.docx
historiemappe (4) (1).zip
Religion og sygdom-kompendium s. 8-10
Skimmelæs side 40-43 i kompendiet om løsningsstrategier på velfærdsstatens udfordringer
Samfundstype og religion.jpg
Samfundstype og religion_II.jpg
Skimmelæs side 44-46 i kompendiet
Læs bilag igennem inden timen, så det bliver lettere at lave et oplæg i timen. Eksamenstræning - Velfærdsstatens udfordringer.docx
Makkere til eksamensoplæg (5 min oplæg hver)
1800-tallet på vrangen 1. del
Arbejdsseddel med kilder til kolera.docx
Folkekirke frikirker sygdom.docx
Religion og sygdoms-kompendiet s. 13-15
Læs side 167-170 i "Luk samfundet op!"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 41,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Hvad er god økonomi? (samf - enkeltfagligt forløb)
I forløbet introduceres grundlæggende viden om samfundsøkonomi, herunder hvordan man kan vurdere den samfundsøkonomiske udvikling i Danmark.
Der vil løbende blive refereret til viden om velfærdsstatens udfordringer fra det tidligere KS-forløb "Sundhed og velfærd" og inddraget aktuelle eksempler, herunder hvilken betydning Novo Nordisk har for dansk økonomi.
Kernestof:
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Materialer:
"Luk samfundet op!" (4. udgave): Kapitel 8, s. 167-195
Indhold
Kernestof:
Læs bilag igennem inden timen, så det bliver lettere at lave et oplæg i timen. Eksamenstræning - Velfærdsstatens udfordringer.docx
Makkere til eksamensoplæg (5 min oplæg hver)
1800-tallet på vrangen 1. del
Sygdomsfortællinger; sider: 27-31, 46-50
Arbejdsseddel med kilder til kolera.docx
Folkekirke frikirker sygdom.docx
Religion og sygdoms-kompendiet s. 13-15
Læs side 167-170 i "Luk samfundet op!"
Læs side 172-179 i "Luk samfundet op!" om det økonomiske kredsløb
Læs side 179-182 i "Luk samfundet op!"- Husk bogen
Læs side 182-185 i "Luk samfundet op!"- Husk bogen
Kilde om Corona vacciner. Magifula fra Tanzania..docx
Metode. En kort gennemgang..pdf
Læs side 186-189 i "Luk samfundet op!"
Læs side 189-192 i "Luk samfundet op!"
Supplerende stof:
Hekse introduktion med kilde .pptx
Om troldkvinder en formaning og en undervisning.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/2073/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75410633296", "T": "/lectio/2073/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75410633296", "H": "/lectio/2073/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75410633296" }