Holdet 2q-ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Y - Roskilde Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold 2024-ks-1q (1q-ks/Hih, 1q-ks/reh, 1q-ks/sah, 2q-ks, 2q-ks/reh, 2q-ks/sah)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til historie
Titel 2 USAs historie - med fokus på afroamerikanere
Titel 3 Holocaust
Titel 4 Historieopgaven
Titel 5 Buddhisme (særfagligt forløb)
Titel 6 Ideologier og partier(Samfundsfag enkeltfagligt)
Titel 7 Danmark & Grønland
Titel 8 Islam og kulturmøder (fællesfagligt forløb)
Titel 9 Fejl
Titel 10 Kulturmøder og integration (samfundsfag Fælles)2
Titel 11 Kristendom og sygdom (religion fællesfagligt)
Titel 12 Sygdom og sundhed (Velfærdstat) Samf -fællesforløb
Titel 13 Økonomi i danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)


Titel 3 Holocaust

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Buddhisme (særfagligt forløb)

I dette forløb introduceres eleverne til buddhismens grundlæggende forestillinger og praksis med særligt fokus på begreber som lidelse, karma, samsara og nirvana. Eleverne arbejder med myten om Buddhas liv, de fire ædle sandheder og den otteledede vej. Forløbet afsluttes med en perspektivering til moderne buddhisme i "Buddha og milliardæren".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ideologier og partier(Samfundsfag enkeltfagligt)

IDEOLOGIER
Hvorfor opstår den politiske ideologi liberalismen?
liberalismens menneskesyn?
liberalismens samfundssyn?
liberalismens syn på statens rolle (og hvad menes med begrebet negativ frihed)?
liberalismens syn på ulighed?
Hvad er liberalismens syn på:
Frihed
Lighed

Konservatisme:
Baggrund?38
Menneskesyn38
Syn på staten38
Syn på samfundet38-39
Hvad er Konservatismens syn på:
Frihed
Lighed

Socialisme
Baggrund?41
Menneskesyn42
Syn på staten43
Syn på samfundet42
Hvad er for socialister:
Lighed?
Frihed?

Ideologiske forgreninger:
Socialliberalismen 45
Socialdemokratismen 45-46
Grøn ideologi 46-47
Læses i timen.

Fordelingspolitik? 120
Værdipolitik 122

PARTIER OG VÆLGERE
Rød blok: 124

Blå blok: 124

Partityper:
Klassepartier 125
Catch all partier 125-126
Markedsparti 126

Partiadfærdsmodeller:
Downs model 135
Molins model 137-138

Vælgertyper:
Kernevælger 128
Marginalvælger 128

Vælgeradfærd.

Downs og den rationelle vælger 129-130

Issue voting (enkelt sags vælger) 131


Afgivning af stemme efter:
Nærhedsprincippet133
Retningsprincippet 132

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Islam og kulturmøder (fællesfagligt forløb)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Fejl

Dette er samfundsfagsdelen af det flerfaglige forløb om kulturmøder og integration. Forløbet handler om dannelsen af personlighed, identitet, normer m.m. som dannes gennem socialiseringen. Vi beskæftiger os både med individ-, gruppe- og samfundsniveau. Hovedfokus er på det nuværende senmoderne samfund, men vi ser også på de tidligere samfundstyper: det traditionelle og det moderne samfund. Forløbet beskæftiger sig endvidere med kulturmødet mellem indvandrere/flygtninge og oprindelige danskere. Især ser vi på, hvordan personer fra muslimske kulturer integreres i Danmark, hvilke udfordringer der er i dette, og hvordan disse udfordringer bedst håndteres.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kulturmøder og integration (samfundsfag Fælles)2

Dette er samfundsfagsdelen af det flerfaglige forløb om kulturmøder og integration. Forløbet handler om dannelsen af personlighed, identitet, normer m.m. som dannes gennem socialiseringen. Vi beskæftiger os både med individ-, gruppe- og samfundsniveau. Hovedfokus er på det nuværende senmoderne samfund, men vi ser også på de tidligere samfundstyper: det traditionelle og det moderne samfund. Forløbet beskæftiger sig endvidere med kulturmødet mellem indvandrere/flygtninge og oprindelige danskere. Især ser vi på, hvordan personer fra muslimske kulturer integreres i Danmark, hvilke udfordringer der er i dette, og hvordan disse udfordringer bedst håndteres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Sygdom og sundhed (Velfærdstat) Samf -fællesforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer