Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - Roskilde Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025-ap-1gr07 (1gr07-ap/almen)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Verdens sprog og sprog & dialekt
- ved Sprogzonen, se: https://www.sprogzonen.dk/
Begreber:
- lingvistik
- sprogfamilier (lydlige og betydningsmæssige forskelle), sprogbrugere
- danske dialekter: bestemthedsgrænse, kønsgrænse, stødgrænse
- andre lekter: multietnolekt, kronolekt, sociolekt og ideolekt
- sproglige koder, kodeskift
Fagligt indhold jf læreplanen:
- sproglig praksis
- sammenhæng mellem sprog og nationalitet
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Genrebevidsthed og kommunikationssituationer
Kernestof:
- s. 99-102 i "Sprogenes Verden"
Supplerende materiale:
- s. 51-53 i "Faglige forbindelser i dansk"
- fra "Det retoriske pentagram", en video af Kathrine Kay, 2014
- lærerproduceret materiale og øvelser
Ekstra:
- "Retorik 1 Ciceros retoriske pentagram", en video af Mikkel Frederiksen, 2021
Begreber:
- retorik
- genre
- sprog: sprogfunktioner (informerende, regulerende, fatisk eller selvfremstillende sprog)
- kommunikation: kommunikationssituationer, kommunikationsmodeller (simpel: afsender-budskab/ytringer-modtager; retorisk pentagram/-gon: afsender, emne, sprog, omstændigheder, modtager), kommunikationsgenrer (invitation, frieri, vejrudsigt, nytårstale, eksamen, osv)
Fagligt indhold, jf læreplanen:
- sproglig praksis
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Morfologi
Kernestof:
- s. 19-32 og 34-45 i "Sprogenes Verden"
Supplerende materiale:
- "Grammatik for dummies, del 1: Ordklasser", video produceret af Studieskolen og Sproget.dk, 2013
- grammatikøvelser hhv på Sproget.dk og i "Sprogenes veje" (Minlaering.dk)
- lærerproduceret materiale og øvelser
Begreber:
- morfologi
- ordklasser (åbne vs lukkede)
- substantiver og artikler: appelativer vs proprier, fælles- vs intetkønsord, singularis vs pluralis, regelmæssighed, bestemthed
- verber: verbets former (infinitiv, imperativ, præsens, præteritum, præteritum og præsens participium, passiv) og regelmæssighed, finitte vs infinitte verber, verbets tider (pluskvamperfektum, præteritum, perfektum, præsens, futurum exactum, futurum)
- adjektiver
- adverbier
- adjektiver
- adverbier
- præpositioner
- konjuktioner: parataktiske vs hypotaktiske
- pronominer: personlige, possessive, relative og interrogative
- numeraler: kardinal- og ordinaltal
- interjektioner
Fagligt indhold, jf læreplanen:
- grammatisk terminologi og analysefærdighed
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Syntaks
Kernestof:
- s. 50-64 og 66-67 i "Sprogenes Verden"
Supplerende materiale:
- "Grammatik for dummies, del 3: Verballed", video produceret af Studieskolen og Sproget.dk, 2013
- "Grammatik for dummies, del 2: Subjekt", video produceret af Studieskolen og Sproget.dk, 2013
- "Grammatik for dummies, del 4: Objekt", video produceret af Studieskolen og Sproget.dk, 2013
- grammatikøvelser i "Sprogenes veje" (Minlaering.dk)
- "Syntaxia: Fanget af almen sprogforståelse ", et spil udviklet af Minlæring, 2022
- "Fire hjælperegler til at finde ledsætninger", artikel på Sproget.dk
- lærerproduceret materiale og øvelser
Begreber:
- syntaks
- sætning: hel- vs ledsætning og hoved- vs ledsætning
- verbal(led): simpelt vs sammensat
- subjekt: nominativ
- kongruens
- subjektsprædikat (ved kopulaverber)
- direkte objekt: transitive vs intransitive verber, akkusativ
- objektsprædikat
- indirekte objekt: dativ
- adverbial
- konjunktional: parataktisk vs hypotaktisk
- ledsætningstyper: substantiviske, adverbielle, adjektiviske / relativsætninger (parentetiske vs bestemmende)
Fagligt indhold, jf læreplanen:
- grammatisk terminologi og analysefærdighed
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2073/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75410633588",
"T": "/lectio/2073/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75410633588",
"H": "/lectio/2073/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75410633588"
}