Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Hanne Dall Bendixen
|
Hold
|
2022 BI/b (1b BI, 1b BI-ø, 2b BI, 2b BI-ø, 3b BI, 3b BI-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og membrantransport
Forløb
Celler og membranprocesser
Fagligt indhold
- Pro- og eukaryote cellers opbygning
- Cellemembranens opbygning
- Transport over cellemembranen
- Osmose, herunder vandpotentiale
Kernestof
Opbygning af pro- og eukaryote celletyper og membranprocesser
Forsøg
Osmoseforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Fordøjelse og enzymer
Forløb
Fordøjelse og enzymer
Fagligt indhold
- Opbygning af de 3 energigivende stoffer
- Energiindhold og appetitregulering
- Fordøjelse og næringsoptag
- Enzymers opbygning og funktion
- Blodsukkerregulering
Kernestof
- Opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner
- Enzymer: opbygning og funktion, faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Forsøg
- Spytamylaseforsøg
- Blodsukkerregulering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Hormonel regulering og pubertet
Forløb
Hormonel regulering i kroppen
Fagligt indhold
- Puberteten
- Sædcelleproduktion
- Menstruationscyklus
- Præventionsformer og kønssygdomme
Kernestof
- Hormonel regulering og forplantning
Forsøg
- Smittespredningsøvelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Økologi I
Forløb
Økologi 1
Fagligt indhold
- Økologiske grundbegreber
- Vandløbets biotiske og abiotiske faktorer
- Vandkvalitetsbestemmelse (makroindex og kemiske målinger)
- Forurening, randzoner og iltsvind
Kernestof
- samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
- Energistrømme
Forsøg
- Vandløbsundersøgelse (makroindex og måling af fysiske og kemiske vandkvalitetsparametre)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Fra DNA til protein
Forløb
Fra DNA til protein
Fagligt indhold
- DNAs opbygning
- Baseparringsprincippet
- DNA-replikation
- Proteinsyntese (transskription, translation)
Kernestof
- Genetik og molekylærbiologi: replikation og proteinsyntese
- Opbygning og biologisk funktion af nukleinsyrer
Forsøg
- DNA-opbygning i slik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Klassisk genetik
Forløb
Klassisk genetik
Fagligt indhold
- Mitosen og meiosen
- Et gens nedarvning
- Stamtræer og krydsningsskemaer
- Dominansformer: fuldstændig, ufuldstændig og co
- To gens nedarvning
- Mutationer: genmutationer og kromosommutationer (herunder årsager)
- Arvelige sygdomme
Kernestof
- Nedarvningsprincipper
- mutationer
- mitose og meiose
Forsøg
- Genetisk profil
- Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Proteiner og enzymer
Forløb
Proteiner og enzymer
Fagligt indhold
- Proteiners struktur (primær, sekundær, tertiær, kvarternær)
- Proteiners funktion
- Enzymers struktur og funktion
- Enzymklasser
Kernestof
- Enzymer: opbygning, funktion, enzymatiske hovedklasser og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
- Proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
Forsøg
- Små forsøg med proteiner (påvisning af protein og denaturering)
- Katalaseforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Ølbrygning og mikrobiologi
Forløb
Ølbrygning og mikrobiologi
Fagligt indhold
- Ølbrygningsprocesser (støbning, maltning, mæskning, kogning af urt, gæring, modning)
- Mikroorganismers vækst
Kernestof
- Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- Gæring
- Celledyrkning (metode)
Forsøg
- Mikroorganismer i vores omgivelser (kimfald og prøvetagning)
- Ballongæringskonkurrence
- Ølbrygning
Supplerende stof
Bioteknologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Kulhydraternes intermediære stofskifte (+SRO)
Forløb
Kulhydraternes intermediære stofskifte
Fagligt indhold
- Glykolysen
- Citronsyrecyklus
- Elektrontransportkæden
- Gæring
Kernestof
- Kulhydraternes intermediære stofskifte
- Respiration og gæring
Forsøg
- Måling af gærcellers vækst i flydende næringskultur (SRO)
Supplerende stof
Biologisk produktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Virus og immunforsvaret
Forløb
Virus og immunforsvaret
Fagligt indhold
- Virus' opbygning og formering
- Influenza vs. coronavirus
- HIV og aids
- Det ydre immunforsvar
- Det uspecifikke immunforsvar
- Det specifikke immunforsvar
- MHC-systemerne
- Antigener og antistoffer
- Allergi
- Vacciner
- "Fight the bite"
Kernestof
- Virus: opbygning og formering
- Immunsystemet
- ELISA (metode)
Forsøg
- ELISA (I Fight the bite)
- LFA-tests (immunologisk diagnosticeringstest, i Fight the Bite)
Supplerende stof
Sundhed, sygdom og medicin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
Nervesystemet
Forløb
Nervesystemet
Fagligt indhold
- CNS og PNS (opbygning)
- Nervesystemets celler (nerveceller og gliaceller)
- Reflekser
- Synapsen
- Transmitterstoffer
- PSP (herunder IPSP og EPSP)
- Aktionspotentialet
- Membranpotentiale
- Tærskelværdi
- Alkohol og nervesystemet
- Kaffe som stimulans
- Smag og lugt
- Smerte
Kernestof
- Nervesystemet
Forsøg
- Teste reflekser
- Fysiologiske alkoholforsøg
- Forsøg med smag og lugt
- Smerteforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Muskelfysiologi
Forløb
Muskelfysiologi
Fagligt indhold
- Musklernes opbygning: aktin og myosin, tværstriber
- Musklernes neurale aktivering
- Tværbrodannelse/muskelkontraktion
- Energiomsætning i musklerne
- Muskeltræthed
- Muskelstyrke og -masse
Kernestof
- Fysiologi: muskler
Forsøg
- Sammenhæng mellem muskelstørrelse og muskelstyrke
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Arbejdsfysiologi
Forløb
Arbejdsfysiologi
Fagligt indhold
- Lungernes opbygning og funktion
- Gasudveksling
- Iltbindingskurven (inkl. højreforskydning)
- Dykning
- Opbygning og funktion af hjertet og blodkredsløbet
- Fysiologiske forandringer ved træning
- EPO og antidoping
Kernestof
- Fysiologi: åndedrætssystemet, blodkredsløbet, arbejdsfysiologi
Forsøg
- Dissektion af hjerte og lunger fra gris
- Hæmatokritmålinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
14
|
Studieretningsdag
Antibiotikaresistens
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
15
|
Evolution og populationsgenetik
Fagligt indhold
- Lamarck vs. Darwin - evolutionsteori(er)
- Allel- og genotypefrekvenser
- Hardy Weinberg loven
- Klassifikation og systematik
- Evolution og artsdannelse
- Stamtræskonstruktion og -fortolkning
Kernestof
- Populationsgenetik og Hardy-weinberg-loven
- Evolutionsbiologi: biologisk variation, naturlig selektion og artsdannelse
Forsøg
- Stamtræskontruktion med slik-arter
- Evoultionseksperiment (med bestikdyr med forskelligt slags bestik)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
16
|
Det humane genom og genetiske tests
Fagligt indhold
- PCR
- Restriktionsenzymer
- Gelelektroforese
- Kendetegn ved det humane genom; SNP'er
Kernestof
- Genteknologi
- PCR, gelektroforese, sekventering (teoretisk)
Forsøg
- SNP-analyse af PTC-genet vha. restriktionsskæring, PCR og gelelektroforese
Supplerende stof
Bioteknologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
17
|
Biodiversitet og rewilding
Fagligt indhold
- Hvad er biodiversitet og hvordan kan den måles?
- Biodiversitet i de danske skove
- Rewilding
Kernestof
- Økologi: biodiversitet
Forsøg
- Besøg på Molslaboratoriet
Supplerende stof
Bioetik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
18
|
Rekombinant genteknologi
Fagligt indhold
- Gensplejsning og transformation
Kernestof
- Genteknologi
Forsøg
- Papirsgensplejsning
- pGLO
Supplerende stof
Biologisk produktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
19
|
Stamtræer og bioinformatik
Fagligt indhold
- Klassifikation og systematik
- Stamtræskonstruktion og -fortolkning
- Bioinformatik; konstruktion af stamtræer vha. geneious prime
Kernestof
- Bioinformatik
Forsøg
- Stamtræskontruktion med slik-arter
Supplerende stof
- Biologiske databaser og big data
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
20
|
Genregulering og epigenetik
Fagligt indhold
- Modifikation af DNA på forskellige niveauer
- Mehylering (og livsstilssygdomme)
- Forskellige former for RNA
Kernestof
- Genregulering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
21
|
Livet i Arktis
Fagligt indhold
- Bestemmelse af populationsstørrelse
- Populationsdynamikker (Lemminger)
- Økotoksikologi - specielt i arktiske egne
- Økotoksikologiske undersøgelser (YES/YAS (teoretisk) og LC50)
Kernestof
- Økotoksikologi
- Bestemmelse af populationsstørrelse
- Samspil mellem arter
Forsøg
- Kan dafnier tåle gammel dansk? (LC50 forsøg)
Supplerende stof
Miljøbeskyttelse
Bæredygtighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
22
|
Økologi II
Fagligt indhold
- BPP, NPP, R
- Fotosyntesens delprocesser (lys- og mørkeprocesser)
- Kromatografi
- Fosforkredsløbet
- Nitrogenkredsløbet
Kernestof
- Bestemmelse af netto- og bruttoproduktionen
- N- og P-kredsløb
- Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
- Energistrømme
Forsøg
- Bestemmelse af NPP, BPP og R
- Kromatografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265701134",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265701134",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265701134"
}