Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lisbeth Brænder
Hold 2022 DA/a (1aa DA, 2a DA, 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Journalistik
Titel 2 Den korte fortælling (inkl. værklæsning)
Titel 3 DHO: Forholdet mellem Danmark og Grønland
Titel 4 Verdensmål
Titel 5 Mere om verdensmålene
Titel 6 Krig - dokumenteret, fortalt (inkl. medieværk)
Titel 7 Ude eller hjemme? (inkl. værk)
Titel 8 Sproglige nybrud (inkl. værk)
Titel 9 Verdensmål i Zambia
Titel 10 Remediering og reaktualisering (inkl. værklæsning)
Titel 11 Eksistentialisme (inkl. værklæsning)
Titel 12 Tilgange

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Journalistik

- Vildt spændende og måske sandt?

Forløbet skal både give kendskab til klassisk nyhedsjournalistik (ud fra afsnittene i "Håndbog til dansk") og sætte fokus på forskellen mellem 'news og views' - altså skellet mellem nyhedsjournalistik og opinionstekster og de overlap, der også eksisterer mellem de to genrer. Vi arbejder desuden med polarisering og eccokamre og med den kamp, der foregår i medierne for at få lov til at definere, hvad sandhed er (eksempel Elon Musk).


Vi har læst:

- ”Amagermanden idømmes livstid”, 3 artikler fra forskellige aviser (dokument)
- om Elon Musk og eccokamre (dokument)
- ”Blot en drengestreg” (Villy Sørensen, Sære historier, 1953) – til aflevering)

i "Håndbog til dansk":

- "Avisjournalistik" (198-203)
- "De fem nyhedskriterier" (p. 203-204)
- "Kilder", "Vinkling" og "Nyhedsjournalistik" (p. 207-211)
- Ydre komposition/layout (p.205-206)
- Den indre komposition (p. 217-221)
- 'Det journalistiske sprog' - det er under kapitel 5.1 om 'Avisjournalistik'
- "2.1 Kontrakter, koder og genrer" p. 20-23


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kommentar til læserbrev 29-11-2022
No.1, Jeres nyhedsartikel 29-11-2022
No. 2: Sagen kort & en kommentar 21-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den korte fortælling (inkl. værklæsning)

Vi skal have analysebegreberne til fiktionstekster (her: novellen) på plads og arbejder også med forskellen på den klassiske og den moderne novelle. Vi læser teori om noveller:

- To typer noveller + om komposition, p. 47-50 + 54-65 om fortæller og fremstillingsformer + miljø p. 42-45 + (fra ”Håndbog til dansk”)

- Karakteristika for en novelle (Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen, Tinne Serup: Litteraturen på langs og på tværs, Systime, 2012, fra s. 203 - 218)
- Novellens genkomst (Fibiger, Johannes og Lütken, Gerd: Litteraturens veje, Systime, 2012, s. 489  - 490)
- Hvordan kan man skelne mellem realisme og modernisme (Svendsen, Erik og Steffen Auring: Realismer – Modernismer, Systime, 2010, s. 30 – 31)
- Virkelighedstemaet … (Grøn, Rasmus og Stine Johannesen: Nye øjne at se med. Virkelighedstemaet i ny dansk realisme, DLF, 2006)

Vi bruger redskaberne fra forløbet "Den korte fortælling" til at læse og analysere novellesamlingen "Tyverier" af Thomas Korsgaard (værk). Vi arbejder desuden med forskellige læsestrategier (metoder) til læsning af fiktion - fx den socialhistoriske metode og den biografiske metode.

Og vi læser og arbejder med følgende noveller:
”Att döda ett barn” (Stig Dagermann, 1955) + kortfilm
“Polterabend” (Sonnergaard, Jan: ”Radiator”, 1997)
”Torben og Maria” (Aidt, Naja Marie: ”Bavian”, 2006)
”Ude på vandet” (Jessen, Ida: ”Den anden side af havet”, 1997)

(”Jul i barakken”, Sigfried Lenz, 1959 – til aflevering, ikke i kompendium)

(De fleste tekster – ikke ”Tyverier” og teksterne fra ”Håndbog til dansk – er samlet i et kompendium: Den korte fortælling, kompendium, 1.a.)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
No.3: Jul i fiktion 10-01-2023
No.4: Ude på vandet 24-01-2023
Arbejd selv 07-02-2023
No.5 (Freja) 27-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO: Forholdet mellem Danmark og Grønland

I dette forløb arbejder vi med et bredt udvalg af tekster, som på den ene eller anden måde omhandler forholdet mellem Danmark og Grønland og således forholder sig til Danmarks status som forhenværende kolonimagt. Eleverne introduceres til begrebet "postkolonialisme", og de lærer at lave postkoloniale læsninger af tekster med fokus på fremmedbilleder, magtforhold, identitet, fordomme osv. Eleverne arbejder både med litterær analyse og fortolkning og med analyse af retorik og argumentation.

Dette forløb fungerer i øvrigt som optakt til klassens dansk-historie-opgave, og der er således sideløbende med de danskfaglige lektioner kørt et historiefagligt forløb om samme emne.

Eleverne har læst følgende primærtekster:
- Egede, Hans: uddrag af Det gamle Grønlands nye perlustration (1741)
- Holberg, Ludvig: uddrag af Epistel 350 (1749)
- Kjærgaard, Thorkild: uddrag af Svar til Kim Leine (AG (Grønlandsposten), 11/2 2015
- Korneliussen, Niviaq: uddrag af Blomsterdalen (2021), s.69-74
- Leine, Kim: uddrag af Kjærgaard forvansker historien (AG (Grønlandsposten)), 4/2 2015
- Mondrup, Iben: uddrag af Tabita (2020), s.196-201
- Petrussen, Josef Tarrak: Tupilak, tekst og musikvideo (2015)
- Pontoppidan, Henrik: uddrag af Isbjørnen (1887)

Eleverne har læst følgende baggrundslitteratur:
- Færk, Winnie: Undskyld? Kampen om Danmarks og Grønlands fælles fortid (2016) s.100-109
- Gustafsson, Kristiansen og Kjeldsen: Litteratur med udsyn, bind 2 (2016), s. 18-21
- Sørensen, Mimi og Mads Rangvid, Brug litteraturhistorien (2014), s.46-50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,01 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Verdensmål

Forløbet er inspireret af bogen ”Fra ord til jord – Verdensmål i dansk” (Dansklærerforeningen 2020) og et ønske om at arbejde tematisk med litteraturen – ud fra FN’s verdensmål, bæredygtighed, klima og natursyn.

Det er altså i første omgang verdensmål nummer 13: Klimaindsats (samt 14. Livet i havet & 15. Livet på land), der skal behandles, og tanken er samtidig at give et bagtæppe til DHO-forløbet om Kolonisering og afkolonisering af Grønland, idet Oplysningstidens tanker og natursyn behandles, såvel som Romantikkens natursyn. Tanken er også, at vi skal se på, hvordan vi kan genkende hhv. Oplysningstidens og Romantikkens natursyn i den samtidige litteratur, og hvilken betydning natursynet har for vores opfattelse af klimaproblematikker og bæredygtighed. Vi skal altså litteraturhistorisk arbejde med Oplysningstiden og Romantikken, og vi skal have fat i den værktøjskasse, der hjælper med at åbne lyrikkens verden op for os.

Vi læser:

- Uddrag af artiklen: ”Sådan får vi bæredygtighed ind i undervisningen” af Signe Bjerre, 01/12/2022 (Praxis)
- Baggrundsstof om Kant, Holberg og Rousseau (mest hentet fra ”Naturhistorier”, Dansklærerforeningen 2016)(kompendiet p.2-6)
- ”Indvielsen” af Schack von Staffeldt, 1804 + fra ”Rampen” af Jesper Stein (2020) – gennemgang af ”Indvielsen”
- ”Lær mig oh skov at visne glad” af Adam Oehlenschläger, 1803 (samt Per Vers’ udgave fra ”Rødder”-projektet, 2014)
  
  
I den skriftlige aflevering er der frit valg mellem:
- Tidskapsel
- Solar-punk
- Poetry Slam
- Klimabenægterens debatindlæg
- Brev til skolens ledelse om klimatiltag
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
No.7: Aflevering om verdensmålene 08-05-2023
No.8: Rettelser til DHO'en 22-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mere om verdensmålene

Vi fortsætter forløbet fra slutningen af 1g om verdensmålene: 13-15 og slutter forløbet af med et samarbejde med kemi om verdensmål no.6: "Rent vand (og sanitet)"

Vi læser:
- (Novalis "Heinrich von Ofterdingen" (1802) og H.C. Andersen: "Et blad fra Himlen" (1855) til aflevering – se dokumentet: ”Naturen i romantikken, hæfte med tekster til aflevering)
- Uddrag fra ”Klimalitteratur” af Thor Gustafsson (2022), fra kapitel 2, ”Hvad er klimalitteratur” og ’Kendetegn’ fra kapitel 3, 4, 6 og 8 (se kompendiet Verdensmål, kompendium)

Og ser filmen ”Erin Brockovich" (2000)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Evaluering og opsamling 06-09-2023
No.1: Naturen i Romantikken 15-09-2023
No.2: Klimalitteratur 11-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Krig - dokumenteret, fortalt (inkl. medieværk)

Vi skal arbejde med krig ud fra flere perspektiver: dokumentaren og pressefotografiet. Vi skal have styr på de generelle træk ved dokumentaren og på de mest almindelige undergenrer, ligesom vi skal arbejde med et medieværk: "Armadillo".

Vi har læst følgende:
-       ”Filmiske virkemidler” (pdf)
- ”I dokumentarfilmen må man mere” (Kristian Villesen, Information,
         7.november 2013 - dokument)
- ”Fakta- og fiktionskoder” fra ”Krydsfelt” af Berit Riis Langdahl, Mimi
         Olsen og Pia Quist, 2010 (dokument)
- fra Dorte Granild & Mette Wolfhagen: ”DOX – forløb i medier”, 2016:
      o Autenticitetsmarkører – signaler om virkelighed (p.18-21)
      o Den observerende dokumentar (p.33-35m)
      o Den autoritative (p.37m-38)
      o Den deltagende (p.40-43 + p.50)
      o Den refleksive (p.56-58 + p.67)
      o ”Overblik over dokumentargenrer”
      (I dokumenterne: ”Autenticitetsmarkørerer” +
       ”Dox fra kapitel 3, de 3 genrer”, ”Den refleksive dokumentar, fra Dox”)

- Eksemplarisk analyse af Bushs tale (fra Anne Bornerup Græsborg &
       Mette Møller Jørgensen: "Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt,
       identitet", 2014) + Om Armadillo fra Filmstriben (i pdf: ”Dem og os og
       Armadillo”)
- ”Pressefotografiet og det afgørende øjeblik” (fra ”Krydsfelt” og
       WorldPressPhoto – pdf)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
No.3: Lad os tale om ... 06-11-2023
No.4: Dokumentarens sandhedsværdi? 06-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ude eller hjemme? (inkl. værk)

Vi arbejder med at argumentere for vores synspunkter, med den debatterende artikel og med at sætte problemer under debat!

Vi læser:
- At argumentere for dine synspunkter (dokument, fra ”Skriftlig eksamen i
        dansk” og ”Grundbog i retorik – at vise og overbevise”)

Kompendium med følgende tekster:
- Uddrag fra ”Det moderne gennembrud” & ”Modernitetens gennembrud”
- Herman Bang: ”Den sidste balkjole” (1887)
- Amalie Skram: ”Constance Ring” (1885, uddrag)
- Johannes V. Jensen: ”Paa Memphis Station” (1906)

Samt: Henrik Ibsen: ”Et dukkehjem” (værk)

Vi var desuden i London, hvor vi besøgte National Gallery, hvor vi fik en rundvisning med fokus på impressionistisk kunst, og vi var i teatret og så ”Standing at the Sky’s Edge”, som sagtens kan ’bruges’ i dette forløb.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
No.5: Krigsfotografen 08-01-2024
No.6: Litteraturens evne 04-02-2024
No.7: Kreaopgave til "Et dukkehjem" 08-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Sproglige nybrud (inkl. værk)

Vi arbejder med sproglige nybrud – i første omgang i 1980’erne. Vi læser (se kompendium):

- Om postmodernisme (fra Litteraturens Veje)
- Om ungdomskultur, musik og digtning
- Om det blå rum (fra Litteraturportalen)
- Søren Ulrik Thomsen: ”Passager. (Rus og fald. Syn)” (fra ”City Slang”
        1981)
- Fra forordet til Casper Erics udvalg af Strunges digte: ”Min krop er tung
        af drøm” (2018)
- Strunge og Tafdrup, sammenlignende analyse

Ser dokumentaren: ”Væbnet med ord og vinger” og læser i grupper Michael Strunge: ”Vi folder drømmens faner ud” (1981)(værk)

Dernæst arbejder vi med en anden slags sproglige nybrud – med udgangspunkt i 1980’erne også, rapmusikken – vi læser (kompendiet del 2):

- Om dialekter (fra ”Krydsfeldt”)
- Om kommunikationsproblemer mellem generationer og sprogholdninger
- Debatten mellem Hanne Vibeke Holst og Niarn
- Om rappens koder og formater mm (Fra "Det' sprog til et beat. Hiphop
        under danskfaglig lup”, 2009, af Jan Aasbjerg Pedersen + "Poesi der'",
        Systime 2004, af Lars Bukdahl + "Rap. Rim Rytme Reaktion", 2019, af
        Magnus Riisager)    

Og vi arbejder i grupper med følgende nyere rapnumre (se på drev):
Benjamin Hav: ”Esbjerg torden og regn” (2023)
Tessa: ”Hvor som helst” (2023)
Artigeardit: ”Den værste” (2020)
Burhan G, Tobias Rahim, KIDD: ”Burhan G” (2021)
Sulka: ”La’ nu vær” (H.V.H.) (2022)
Ukendt kunstner: ”Mand over bord” (2016)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
No.8: Fremstillinger af sårbare mennesker 14-04-2024
No.9: Nedsættende ord 12-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Verdensmål i Zambia

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Remediering og reaktualisering (inkl. værklæsning)

Vi skal arbejde med remediering og reaktualisering af tekster. Vi lægger ud med at læse Bjarne Reuters ”Når snerlen blomstrer (1)” fra 1983 og se forestillingen ”Tro, håb og kærlighed” på Aarhus Teater. Vi skal nærstudere et par kapitler og ud fra teori om remediering se på, hvilke greb der er blevet brugt i remedieringen af værket. Her handler det om remediering fra roman (over film) til teater. Begrebsafklaring og gennemgang af eksempler kommer fra "Remediering" (Malmberg og Christiansen, Dansklærerforeningens Forlag - se kompendierne)

Dernæst skal vi se på, hvad der sker, når der bliver sat musik til lyrik – og hvordan lyrik helt tilbage fra middelalderen kan remedieres og reaktualiseres. Her læser vi:

- "Drømte mig en drøm i nat"
- "Agnete og havmanden"
- Ursula Andkjær Olsen: "Velfærdsdødedansen" (2018)
- Tove Ditlevsen: "De evige tre"
- Gustav Munch-Petersen: "Til mine forældre"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
No.2, 3a: "Tro, håb og kærlighed" 18-09-2024
No.3, 3a: Remediering 22-10-2024
No.4, 3a: Forvandling 17-11-2024
Agnete, analyse 28-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Eksistentialisme (inkl. værklæsning)

Vi skal arbejde med eksistentialisme ud fra bogen ”Eksistentialisme i dansk” af Liselotte Henriksen (Systime 2017) + baggrundsstof fra ”Litteraturens Veje” og ”Litteraturportalen” (se kompendiet)

Vi læser:

- Emil Aarestrup: ”Angst” & Tom Kristensen ”Angst”
(se materiale til den reflekterende artikel)
- Albert Camus: ”Den fremmede” (værk)
- Peter Seeberg: ”Hjulet”
- Uddrag af Samuel Beckett: ”Mens vi venter på Godot”
- Uddrag af Klaus Rifbjergs anmeldelse af ”Slutspil”: ”Et brag af mørke”
- Uddrag af Martin A. Hansen: ”Løgneren”
- Karen Blixen: ”Ringen”
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Refleksionsøvelse, Angst 12-12-2024
No.5, 3.a: Vælg mellem alle 5 05-01-2025
Terminsprøve, dansk 3.a. 06-02-2025
No.6, 3.a: Mere frit valg 07-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tilgange

Vi skal arbejde med metoder og tilgange til litteratur og dermed genbesøge fx den socialhistoriske metode fra vores 1g-forløb om den korte (realistiske) fortælling. Vi arbejder også med autofiktion og med den affektive læsning. Vi læser baggrundsstof

- om den affektive læsning fra ”Litteraturens Huse” (Lütken, Fibiger & Kristensen, Systime, ibog 2025 – se kompendium).
- om autofiktion fra: ”Litteraturhistorien på Langs og på Tværs” (Kjær-Hansen & Bertelsen, Systime, 2012 + ”Litteraturens Veje” (Fibiger & Lütken, Systime) + ”Selvfortalt. Autofiktioner på tværs: prosa, lyrik, teater, film” (Behrendt & Bunch, Dansklærerforeningens Forlag, 2015)

Vi læser følgende tekster:

- Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag (En Idyl)”
- St.St.Blicher: ”Sig nærmer tiden”
- N.F.S. Grundtvig: ”Det er så yndigt at følges ad” (i ”Tilgange”, emne til aflevering)
- Yahya Hassan: ”Ghettoguide” (i ”Tilgange”, emne til aflevering)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
No.7, 3.a: Sidste 24-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer