Titel
2
|
Den korte fortælling (inkl. værklæsning)
Vi skal have analysebegreberne til fiktionstekster (her: novellen) på plads og arbejder også med forskellen på den klassiske og den moderne novelle. Vi læser teori om noveller:
- To typer noveller + om komposition, p. 47-50 + 54-65 om fortæller og fremstillingsformer + miljø p. 42-45 + (fra ”Håndbog til dansk”)
- Karakteristika for en novelle (Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen, Tinne Serup: Litteraturen på langs og på tværs, Systime, 2012, fra s. 203 - 218)
- Novellens genkomst (Fibiger, Johannes og Lütken, Gerd: Litteraturens veje, Systime, 2012, s. 489 - 490)
- Hvordan kan man skelne mellem realisme og modernisme (Svendsen, Erik og Steffen Auring: Realismer – Modernismer, Systime, 2010, s. 30 – 31)
- Virkelighedstemaet … (Grøn, Rasmus og Stine Johannesen: Nye øjne at se med. Virkelighedstemaet i ny dansk realisme, DLF, 2006)
Vi bruger redskaberne fra forløbet "Den korte fortælling" til at læse og analysere novellesamlingen "Tyverier" af Thomas Korsgaard (værk). Vi arbejder desuden med forskellige læsestrategier (metoder) til læsning af fiktion - fx den socialhistoriske metode og den biografiske metode.
Og vi læser og arbejder med følgende noveller:
”Att döda ett barn” (Stig Dagermann, 1955) + kortfilm
“Polterabend” (Sonnergaard, Jan: ”Radiator”, 1997)
”Torben og Maria” (Aidt, Naja Marie: ”Bavian”, 2006)
”Ude på vandet” (Jessen, Ida: ”Den anden side af havet”, 1997)
(”Jul i barakken”, Sigfried Lenz, 1959 – til aflevering, ikke i kompendium)
(De fleste tekster – ikke ”Tyverier” og teksterne fra ”Håndbog til dansk – er samlet i et kompendium: Den korte fortælling, kompendium, 1.a.)
|