Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Frederik Stefan Nielsen
|
Hold
|
2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Værklæsning og litterær analyse
Værklæsning: Helle Helle: "Rester"
Desuden følgende litterære analyseværktøjer og -begreber:
- Analyse og fortolkning
- Motiver
- Konflikter
- Komposition
- Tid og miljø
- Fremstillingsformer
- Personkarakteristik
- Fortæller og synsvinkel
- Tema og perspektivering
- De tre storgenrer: epik, lyrik og drama
- Novellens genretræk
Teorien stammer fra "Håndbog til dansk" af Ole Schultz Larsen.
Desuden arbejdes der med skriftlighed i forbindelse med litteraturanalyse.
I forløbet indgår der et Lommefilmsarrangement, hvor eleverne selv skal producere kampagnefilm ud fra temaet "drik mindre – oplev mere".
Forløbet er varetaget af barselsvikar.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Billedsprog, figurer og ords betydninger
Forløbet skal give eleverne redskaber til analyse af bl.a. lyrik og fædrelandssange, der udgør en del af det efterfølgende DHO-forløb.
- Billedsprog (med særligt fokus på metaforer)
- Sproglige figurer
- Denotation og konnotation
- Semantiske felter
- Rim
- Stil og tone
I forløbet indgår forskelligt tekstmateriale, heriblandt:
Michael Strunge: Natmaskinen (første strofe)
Johs. V. Jensen: Hvor smiler fager den danske kyst
Thøger Larsen: Den danske sommer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skriftlighed: Analyse på skrift
Vi arbejder med skriftlighed med fokus på analyse på skrift. Desuden arbejder vi med en række af de formelle træk ved skriftlighed generelt og den analyserende artikel i særdeleshed (afsnitsinddeling, citater, teksthenvisninger osv.).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Holberg og oplysningstiden – optakt til DHO
Efter et lille overblik over dansk litteraturhistorie op til romantikken ser vi nærmere på, hvad der kendetegner oplysningstiden. Desuden arbejder vi kort med genren drama, med hvad der kendetegner Holbergs komedier, og vi læser et uddrag af "Erasmus Montanus" (ligesom vi ser et uddrag af Kaspar Rostrups filmatisering).
- Ludvig Holberg: af "Erasmus Montanus", 4. akt (fra "Litteraturens Huse")
- "Oplysningstiden: nar og norm, druk og ædruelighed" fra "Brug litteraturhistorien", s. 45-50
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 2
|
01-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DHO: Romantikkens strømninger
Fokus på nationalromantikken, biedermeier-strømningen og romantismen.
Eleverne vælger mellem fire opgaver under de to hovedemner "Nation og stat" og "Familieliv, kærlighed og køn". Opgaverne har følgende hovedfokus:
- national identitet
- demokrati
- familieliv
- kærlighed og seksualitet
Litteraturhistorisk stof fra "Brug litteraturhistorien".
Følgende tekster er læst i undervisningen:
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land
Grundtvig: Danmarks Trøst
Diverse moderne fædrelands- og fodboldsange
Den svenske nationalsang Du gamla, du fria
Orla Lehmanns tale ved Casino-mødet 20.marts 1848
H.C. Andersen: Moderen med barnet
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen
Martinus Rørbye: Udsigt fra kunstnerens vindue (maleri)
Emil Aarestrup: Angst
Emil Aarestrup: Paa Sneen
H.C. Andersen: Skyggen (herunder afsnittet om Skyggen fra podcasten "Ind i sjælen – ud i verden" med Steen Beck og Tony Andersen)
Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen
I forløbet indgår en ekskursion til Aros og Den gamle by i Århus.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Landet med to nationalsange
-
DHO-kompendium 2023 (1b DA).pdf
-
Gruppearbejde om Fædrelands-Sang (1b DA).docx
-
Romantikken PP (DHO-intro).pptx
-
Læs s. 3-6 i DHO-kompendiet (vedhæftet som pdf). Altså startende med afsnittet "En kaotisk tidsalder" (og til og med "Morgenvandring").Fokuser på vigtige begivenheder og ideer i romantikken.
-
Gruppearbejde Danmarks Trøst (1b DA).docx
-
Skrivebogen
-
Ny bølge af nationalsange præger dansk musik
-
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
-
Læs introduktion + Orla Lehmanns tale ved Casino-mødet s. 13-17 i DHO-kompendiet. Prøv at identificere Lehmanns hovedsynspunkt i talen.
-
Du gamla, du fria
-
Om biedermeier
-
Hvad er biedermeier (1b DA).docx
-
Tema-katalog i dansk
-
Læs afsnittet "Biedermeier: enhedskultur og idyl" i DHO-kompendiet s. 7-8
-
Arbejdsark – Den lille Karen (1b DA).docx
-
Læs Thomasine Gyllembourgs "Den lille Karen" i DHO-kompendiet.
-
Dansksiderne: Romantismen
-
Romantisme - dansk litteratur
-
Ret din artikel (fra Skriftlig eksamen i dansk – stx og hf).pdf
-
Læs om romantismen s. 8-9 i DHO-kompendiet (afsnittet "Romantismen")
-
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 80-81, 266-267
-
Eksempel på analyse og fortolkning af Aarestrups Angst
-
IMG_3291.jpg
-
Arbejd selv-instruks – Romantisme og digtanalyse (1b DA).docx
-
Læs Emil Aarestrup: "Paa Sneen" s. 31 i DHO-kompendiet. Overvej, hvad der kendetegner digtets ydre og indre verden (se analysevejledningen til digte s. 266 i "Håndbog til dansk", hvor der er en række underspørgsmål til dette).
-
IMG_7792.jpg
-
ARoS Retningslinjer
-
DHO 2023 Opgaveformuleringer
-
Google Drive: Sign-in
-
Om dannelsestanken og dobbeltgængermotivet (fra Litteraturens Veje).pdf
-
Gruppearbejde om Skyggen (1b DA).docx
-
Ingen lektier, men medbring DHO-kompendiet
-
Læs novellen "Frugt" fra danskafleveringen igen, og overvej, hvilke analysepunkter (komposition, fortællerforhold, billedsprog, personkarakteristik, konflikter, fremstillingsformer osv.) der vil være oplagte at tage med i analysen. Noter dig også, hv
-
Nak og Æd - Steen Steensen Blicher
-
Sildig opvaagnen 1.mp3
-
Sildig opvaagnen 2.mp3
-
7: Skyggen – Ind i sjælen – ud i verden
-
Steen Steensen Blicher
-
Medbring DHO-kompendiet
-
Blicher. Sildig Opvaagnen. Komposition.doc
-
Arbejdsark til Blicher – Sildig Opvaagnen (1b DA).docx
-
Den blicherske novelle (fra Litteraturens Veje).pdf
-
Tema-katalog i dansk (1b DA)
-
I skal have hørt/læst "Sildig Opvaagnen" færdig og arbejdet med spørgsmålene på arbejdsarket fra sidste lektion.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 3
|
01-03-2023
|
Danskaflevering 4
|
09-03-2023
|
Danskaflevering 5
|
17-03-2023
|
Danskaflevering 6
|
11-04-2023
|
Danskaflevering 7
|
26-04-2023
|
Danskaflevering 8
|
11-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17,01 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Filmanalyse
Vi arbejder med filmgenrer og de filmanalytiske grundbegreber og ser og analyserer Thomas Vinterbergs "Festen". Desuden hører vi P1-programmet "Efter Festen" og snakker i den forbindelse om paratekster og deres indflydelse på afkodningen af en tekst som fiktion/fakta. Vi arbejder også med Anders Thomas Jensens kortfilm "Valgaften".
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 9
|
31-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skriftlighed: den analyserende artikel
Vi samler op på arbejdet med den analyserende artikel hidtil.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 1 (2b DA)
|
24-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Filmanalyse
Vi arbejder med filmgenrer og de filmanalytiske grundbegreber og ser og analyserer Thomas Vinterbergs "Festen". Desuden hører vi P1-programmet "Efter Festen" og snakker i den forbindelse om paratekster og deres indflydelse på afkodningen af en tekst som fiktion/fakta. Vi arbejder også med Anders Thomas Jensens kortfilm "Valgaften".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vikingetid og middelalder
Saga:
Uddrag fra Gisles Saga (fra "Brug litteraturhistorien!") samt uddrag fra Egils Saga ("Sønnetabet").
Folkeviser:
Ebbe Skammelsøn
Elverskud
I læsningen af folkeviser behandles bl.a.:
- den mundtlige overlevering
- undergenrer og deres kendetegn: ridderviser og trylleviser
- komposition, herunder kontraktmodel
- aktantmodel
- formelsprog
- syrebadsteknik (sparsomme og stereotype miljøbeskrivelser, få personer, flade karakterer, handlingsforløbet begrænset til få scener, begrænset fortælleinstans)
- ekspansionsteknik
- typiske temaer (slægt >< individ, overgange i livet, eksistentielle grundtemaer)
Teorien om vikingetid og saga stammer fra "Brug litteraturhistorien". Teorien om middelalder og folkeviser stammer fra "Brug litteraturhistorien" og "Litteraturens Veje"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 2 (2b DA)
|
06-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Den debatterende artikel
Vi arbejder med den skriftlige eksamensgenre "Den debatterende artikel"-
Fokuspunkter:
- Indledningen
- Brug af danskfaglig viden
- At diskutere med inddragelse af tekster
- Diskussion og debat (og forskellen på disse)
- Hvad er mit eget synspunkt?
- Argumentation for eget synspunkt – personlig stemme og retorisk strategi
- Afrunding
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 3 (2b DA)
|
24-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Dokumentar & nyhedsformidling
Forløbet giver en introduktion til fakta- og fiktionskoder i levende billeder samt de forskellige dokumentargenrer (med fokus på den observerende, den dybdeborende og den deltagende dokumentar; den refleksive, poetiske og dramatiserede dokumentar nævnes kort). Der arbejdes med teori om, hvordan forskellige filmiske virkemidler og fortælleformer er knyttet til fakta og fiktion. Denne teori bruges i forhold til hele dokumentarfilmen "Ingen kender Casper" (2022) af danske René Odgaard, som vi arbejder grundigt med, samt udvalgte TV-klip. I forbindelse med "Ingen kender Casper" introduceres også Goffmans og Meyrowitz' begreber om frontstage, backstage og middle region. Desuden arbejder vi med forskellige paratekster, fx filmplakaten til dokumentaren.
Desuden arbejdes der med nyhedsformidling og anvendelse af fakta- og fiktionskoder i denne, samt nyhedskriterierne og nyhedstrekanten.
Teorien i forløbet stammer hovedsagelig fra "Håndbog til dansk".
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 4 (2b DA)
|
08-11-2023
|
Danskaflevering 5 (2b DA)
|
23-11-2023
|
Danskaflevering 6 (2b DA)
|
05-12-2023
|
Danskaflevering 7 (2b DA)
|
07-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
At skrive et resumé
Vi arbejder med genren resumé, som eleverne skal bruge i deres SRO.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Det moderne gennembrud
I forløbet arbejdes der først og fremmest med paradigmatiske nedslag, der hovedsageligt skal illustrere naturalisme, forskellige realismeformer, impressionisme, og hvordan litteraturen følger Brandes' fordring og sætter problemer under debat.
Der er desuden fokus på at give et kendskab til en række (kanon)forfattere; Bang, Pontoppidan, Brandes, Jacobsen og Skram samt træne basal tekstanalyse. Forløbet skal samtidig bibringe en fornemmelse for, hvordan perioden er et opgør med tidligere perioder, og hvordan perioden indvarsler noget nyt og peger fremad – det modernes begyndelse.
_________________________________________
INDHOLDSFORTEGNELSE TIL KOMPENDIUM
Georg Brandes: Af Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur........................1
H.C. Andersen: Den Grimme Ælling..............……..……..……………………….. 4
Henrik Pontoppidan: Ørneflugt……………………….……………….………… 9
Henrik Pontoppidan: Nådsensbrød…………..………………………………….. 12
J.P. Jacobsen: To Verdener. En Skitse................………………………………… 17
Amalie Skram: Karens Jul...................................…………………….…….……. 20
Herman Bang: Impressionisme. En lille Replik.………………………………….. 25
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 8 (2b DA)
|
20-12-2023
|
Danskaflevering 9 (2b DA)
|
25-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Reklame- og kampagnefilm
Vi arbejder med reklame- og kampagnefilm med udgangspunkt i teorien fra "Håndbog til dansk"
- Laswells kommunikationsmodel
- AIDA-modellen
- Maslows behovshierarki
- Afsender-, modtager-, produkt- og markedsorienterede reklamer
- Gallups kompasmodel
- Den lyriske, narrative og oplysende reklamefilm
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 10 (2b DA)
|
25-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Værklæsning - Herman Bang: Ved Vejen
Læsningen af Herman Bangs bog "Ved Vejen" har især fokus på Bangs impressionistiske skrivestil og persontegninger, modsætningerne mellem de centrale personer, miljøet der danner baggrund for handlingen og de muligheder og rammer både kvinder og mænd har i det samfund, Bang beskriver i romanen.
I forløbet indgår foruden litterært analysearbejde små impressionistiske skriveøvelser.
Herman Bang: Ved Vejen
Herman Bang: Impressionisme. En lille replik
Steen Fiil og Kirsten Skov: Herman Bang – prosaens mester (uddrag)
Diverse baggrundslitteratur om impressionismen fra "Litteraturens Veje"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Litteratur og tankestrømninger 1900-1945
Forløbet har fokus på at give en indføring markante strømninger i litteraturen fra 1900-1945 (det folkelige gennembrud, tidlig modernisme, ekspressionisme m.m.)
Det har desuden fokus på at give en række paradigmatiske nedslag i kanonforfattere: Nexø, Johannes V. Jensen, Tom Kristensen og Karen Blixen. Forløbet skal bibringe en fornemmelse for det nye, der sker efter århundredeskiftet med litteraturens øgede fokus på individet.
Tematisk fokuseres der blandt andet på det moderne menneskes vilkår (fx i "Interferens"), den subjektive verdensopfattelse i ekspressionismen og skæbneforestillinger (fx hos Jensen og Blixen).
Indledningsvist arbejder vi kort med Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand".
INDHOLDSFORTEGNELSE TIL TEKSTKOMPENDIUM
Martin Andersen Nexø
Af Pelle Erobreren (kap. XIV og kap. XIII, udgivet 1906-10)............... 1
Johannes V. Jensen
inter-ferens (fra Digte 1906)..................................................... 18
Interferens (fra Digte 1906)............................................ ......... 19
Tom Kristensen
Fribytter (fra Fribytterdrømme, 1920).................................... .... 24
Vestergade 1924 (fra Mod den yderste rand, 1936)................... 27
Karen Blixen
Det ubeskrevne blad (fra Sidste fortællinger, 1957)........................ 28
DER ARBEJDES DESUDEN MED ET KOMPENDIUM OM EKSPRESSIONISME HOVEDSAGELIGT BASERET PÅ "LITTERATURENS VEJE" OG TEKSTANALYSE MED BAGGRUND I "HÅNDBOG TIL DANSK"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 13 (2b DA)
|
01-05-2024
|
Danskaflevering 14 (2b DA)
|
23-05-2024
|
Skriftlig årsprøve i dansk
|
06-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Litteratur og tankestrømninger 1900-1945
Forløbet har fokus på at give en indføring markante strømninger i litteraturen fra 1900-1945 (det folkelige gennembrud, tidlig modernisme, ekspressionisme m.m.)
Det har desuden fokus på at give en række paradigmatiske nedslag i kanonforfattere: Nexø, Johannes V. Jensen, Tom Kristensen og Karen Blixen. Forløbet skal bibringe en fornemmelse for det nye, der sker efter århundredeskiftet med litteraturens øgede fokus på individet.
Tematisk fokuseres der blandt andet på det moderne menneskes vilkår (fx i "Interferens"), den subjektive verdensopfattelse i ekspressionismen og skæbneforestillinger (fx hos Jensen og Blixen).
Indledningsvist arbejder vi kort med Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand".
INDHOLDSFORTEGNELSE TIL TEKSTKOMPENDIUM
Martin Andersen Nexø
Af Pelle Erobreren (kap. XIV og kap. XIII, udgivet 1906-10)............... 1
Johannes V. Jensen
inter-ferens (fra Digte 1906)..................................................... 18
Interferens (fra Digte 1906)............................................ ......... 19
Tom Kristensen
Fribytter (fra Fribytterdrømme, 1920).................................... .... 24
Vestergade 1924 (fra Mod den yderste rand, 1936)................... 27
Karen Blixen
Det ubeskrevne blad (fra Sidste fortællinger, 1957)........................ 28
DER ARBEJDES DESUDEN MED ET KOMPENDIUM OM EKSPRESSIONISME HOVEDSAGELIGT BASERET PÅ "LITTERATURENS VEJE" OG TEKSTANALYSE MED BAGGRUND I "HÅNDBOG TIL DANSK". HER STIFTER ELEVERNE BEKENDTSKAB MED EMIL BØNNELYCKE OG RUDOLF BROBY-JOHANSEN, OG VI ANALYSERER BROBY-JOHANSENS "LYSTMORD" SAMT EN RÆKKE EKSPRESSIONISTISKE MALERIER AF KIRCHNER.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Den reflekterende artikel
Skriftlighedsforløb, hvor vi arbejder med den reflekterende artikel.
Bl.a. fokus på:
- hvad det er at reflektere: undren, det åbne, forsøgsvise osv.
- bevægelsen mellem konkret og abstrakt
- den personlige stemme i den reflekterende artikel
- det dialogiske, inddragelse af læseren i tankeprocessen
- progressionen, at blive klogere på emnet (uden at konkludere noget entydigt)
- inddragelse af danskfaglig viden i den reflekterende artikel
Eleverne læser i denne forbindelse en række eksempler på refleksion på skrift, bl.a. indledningen til Knausgårds "Min Kamp".
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 1 (3b DA)
|
11-09-2024
|
Danskaflevering 2 (3b DA)
|
03-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Metode i dansk
Vi arbejder med metode i dansk med særligt fokus på forskellige litterære analysemetoder.
- Metodetrekanten
- Biografisk metode
- Nykritisk metode
- Strukturalistisk metode
- Psykoanalytisk metode
- Socialhistorisk metode
- Ideologikritisk metode (med fokus på kønskritisk metode)
- Læserorienteret metode
- Postkolonial metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Eksistentialisme og modernisme
Forløbet har fokus på at give en indføring i eksistentialistiske og modernistiske tendenser i litteraturen i efterkrigstiden og frem til slutningen af 1960'erne.
Vi arbejder med at definere begreberne eksistentialisme og modernisme og sammenhængen mellem dem (en hovedpointe er, at eksistentialismen behandler grundlæggende, almenmenneskelige begreber, men at visse eksistentialistiske temaer (måske) accentueres i moderniteten).
Tekstudvalget skal give en fornemmelse for forskellige tendenser i den danske litterære modernisme: Heretica-modernismen (Hansen), konfrontationsmodernismen med fokus på det absurde, fremmedgørelse m.m. (Seeberg og Rifbjerg) og den skrifttematisk legende modernisme (Leth).
Albert Camus: "Sisyfos-myten" (uddrag)
Martin A. Hansen: "Agerhønen"
Peter Seeberg: "Hvile"
Klaus Rifbjerg: "Terminologi" og "FIRKANTER"
Jørgen Leth: "Min påklædning", "Min påklædnink", "Mit Kumladigt" og "Et kort digt"
I forløbet indgår desuden diverse små indslag med eksistentialistisk indhold, fx introen til DR3-dokumentaren "Limbo. Når sabbatår er fucked".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Reality
Forløbet giver en introduktion til de tre overordnede realitygenrer – realityserien, realitymagasinet og realityshowet. Der arbejdes i første omgang med karakteristika for de tre undergenrer. Denne teori bruges i forhold til eksempler på forskellige typer reality-TV, som eleverne selv udvælger og analyserer. Herefter vælges en case fra en af de tre undergenrer (i dette forløb "Familien fra Bryggen"). I arbejdet med dette program inddrages (ud over næranalyse af filmiske virkemidler og genreovervejelser) teori fra sociologien og pragmatikken, hvorved det sproglige og det mediemæssige perspektiv kombineres:
Goffmans begreber om frontstage og backstage samt Meyrowitz' middle region
Goffmans teori om facework og ansigtstruende handlinger
Samtaleanalyse, herunder turtagning og gambitter
Sproghandlinger
Transaktionsanalyse
Teorien stammer fra "Håndbog til dansk". Analysebegreberne anvendes både på reality-programmer, på et uddrag af Iben Maria Zeuthens interview med Ghita Nørby (24syv, 2019) og på litteratur ("En stol for lidt" af Helle Helle og et uddrag af Adda Ravnkildes roman "En Pyrrhussejr").
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 3 (3b DA)
|
27-11-2024
|
Danskaflevering 4 (3b DA)
|
08-12-2024
|
Danskaflevering 5 (3b DA)
|
08-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Helle Helles minimalistiske realisme
I dette forløb er fokus på Helle Helles minimalistisk-realistiske stil. Eleverne introduceres til minimalismen, og vi undersøger, hvilke virkemidler i de læste noveller der trækker i en realistisk retning, og hvilke der trækker i en minimalistisk retning.
Litteratur:
Helle Helle
- "Fasaner" (fra Rester, 1996)
- "En stol for lidt" (fra Rester, 1996)
- "Køreplaner" (fra Rester, 1996)
- "Jeg kører frem" (fra Biler og dyr, 2000)
Desuden et par små uddrag om minimalistisk realisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 5.1 (3b DA)
|
20-01-2025
|
Terminsprøve i skriftlig dansk
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Argumentation og retorik II
Vi genopfrisker teorien om retorik og argumentation samt analyse af kampagnefilm fra tidligere forløb og anvender den på taler, kampagnefilm m.m.
- statsministerens nytårstale 2025
- forskellige kampagnefilm fra folketingsvalget 2022.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Værklæsning: YAHYA HASSAN
Værklæsning af "YAHYA HASSAN" (2013).
Fokuspunkter i arbejdet er bl.a. gennemgående tematikker i digtsamlingen (splittelsen, faderforholdet, samfundskritikken m.m.), litteraturhistoriske tråde (ekspressionismen, det moderne gennembrud, det folkelige gennembrud/hjemstavnsdigtning), nærlæsninger af enkelte digte, bl.a. med fokus på den ekspressionistiske stil.
Vi læser også digtet "DEMOKRATUR" fra "YAHYA HASSAN 2". Desuden læser vi Rudolf Broby-Johansens "ODALISK - SKØNHED" og Michael Strunges "REBEL" i forbindelse med en øvelse med fokus på ekspressionistiske linjer i dansk litteratur.
Desuden indgår diverse paratekster som fx Hassans oplæsning af "LANGDIGT", Informations podcast "20 før 20" (afsnittet "2013: YAHYA HASSAN") og Deadline-udsendelsen 03.05.2020 i forbindelse med Hassans død. Vi læser også lidt i Haidar Ansaris digtsamling "INSTITUTIONALISERET" (2022) og sammenligner denne med "YAHYA HASSAN", både tematisk og mht. skrivestil.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 7 (3b DA)
|
11-03-2025
|
Danskaflevering 8 (3b DA)
|
09-04-2025
|
Danskaflevering 9 (3b DA)
|
24-04-2025
|
Danskaflevering 10 (3b DA)
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
Opsamling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266196227",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266196227",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266196227"
}