Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Frederik Stefan Nielsen
Hold 2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Værklæsning og litterær analyse
Titel 2 Billedsprog, figurer og ords betydninger
Titel 3 Skriftlighed: Analyse på skrift
Titel 4 Holberg og oplysningstiden – optakt til DHO
Titel 5 DHO: Romantikkens strømninger
Titel 6 Filmanalyse
Titel 7 Skriftlighed: den analyserende artikel
Titel 8 Filmanalyse
Titel 9 Vikingetid og middelalder
Titel 10 Den debatterende artikel
Titel 11 Dokumentar & nyhedsformidling
Titel 12 At skrive et resumé
Titel 13 Det moderne gennembrud
Titel 14 Reklame- og kampagnefilm
Titel 15 Værklæsning - Herman Bang: Ved Vejen
Titel 16 Litteratur og tankestrømninger 1900-1945
Titel 17 Litteratur og tankestrømninger 1900-1945
Titel 18 Den reflekterende artikel
Titel 19 Metode i dansk
Titel 20 Eksistentialisme og modernisme
Titel 21 Reality
Titel 22 Helle Helles minimalistiske realisme
Titel 23 Argumentation og retorik II
Titel 24 Værklæsning: YAHYA HASSAN
Titel 25 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Værklæsning og litterær analyse

Værklæsning: Helle Helle: "Rester"

Desuden følgende litterære analyseværktøjer og -begreber:

- Analyse og fortolkning
- Motiver
- Konflikter
- Komposition
- Tid og miljø
- Fremstillingsformer
- Personkarakteristik
- Fortæller og synsvinkel
- Tema og perspektivering
- De tre storgenrer: epik, lyrik og drama
- Novellens genretræk

Teorien stammer fra "Håndbog til dansk" af Ole Schultz Larsen.

Desuden arbejdes der med skriftlighed i forbindelse med litteraturanalyse.

I forløbet indgår der et Lommefilmsarrangement, hvor eleverne selv skal producere kampagnefilm ud fra temaet "drik mindre – oplev mere".

Forløbet er varetaget af barselsvikar.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Billedsprog, figurer og ords betydninger

Forløbet skal give eleverne redskaber til analyse af bl.a. lyrik og fædrelandssange, der udgør en del af det efterfølgende DHO-forløb.

- Billedsprog (med særligt fokus på metaforer)
- Sproglige figurer
- Denotation og konnotation
- Semantiske felter
- Rim
- Stil og tone

I forløbet indgår forskelligt tekstmateriale, heriblandt:

Michael Strunge: Natmaskinen (første strofe)
Johs. V. Jensen: Hvor smiler fager den danske kyst
Thøger Larsen: Den danske sommer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skriftlighed: Analyse på skrift

Vi arbejder med skriftlighed med fokus på analyse på skrift. Desuden arbejder vi med en række af de formelle træk ved skriftlighed generelt og den analyserende artikel i særdeleshed (afsnitsinddeling, citater, teksthenvisninger osv.).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Holberg og oplysningstiden – optakt til DHO

Efter et lille overblik over dansk litteraturhistorie op til romantikken ser vi nærmere på, hvad der kendetegner oplysningstiden. Desuden arbejder vi kort med genren drama, med hvad der kendetegner Holbergs komedier, og vi læser et uddrag af "Erasmus Montanus" (ligesom vi ser et uddrag af Kaspar Rostrups filmatisering).


- Ludvig Holberg: af "Erasmus Montanus", 4. akt (fra "Litteraturens Huse")
- "Oplysningstiden: nar og norm, druk og ædruelighed" fra "Brug litteraturhistorien", s. 45-50
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 2 01-02-2023
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO: Romantikkens strømninger

Fokus på nationalromantikken, biedermeier-strømningen og romantismen.

Eleverne vælger mellem fire opgaver under de to hovedemner "Nation og stat" og "Familieliv, kærlighed og køn". Opgaverne har følgende hovedfokus:

- national identitet
- demokrati
- familieliv
- kærlighed og seksualitet

Litteraturhistorisk stof fra "Brug litteraturhistorien".

Følgende tekster er læst i undervisningen:

Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land
Grundtvig: Danmarks Trøst
Diverse moderne fædrelands- og fodboldsange
Den svenske nationalsang Du gamla, du fria
Orla Lehmanns tale ved Casino-mødet 20.marts 1848
H.C. Andersen: Moderen med barnet
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen
Martinus Rørbye: Udsigt fra kunstnerens vindue (maleri)
Emil Aarestrup: Angst
Emil Aarestrup: Paa Sneen
H.C. Andersen: Skyggen (herunder afsnittet om Skyggen fra podcasten "Ind i sjælen – ud i verden" med Steen Beck og Tony Andersen)
Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen


I forløbet indgår en ekskursion til Aros og Den gamle by i Århus.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 3 01-03-2023
Danskaflevering 4 09-03-2023
Danskaflevering 5 17-03-2023
Danskaflevering 6 11-04-2023
Danskaflevering 7 26-04-2023
Danskaflevering 8 11-05-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17,01 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Filmanalyse

Vi arbejder med filmgenrer og de filmanalytiske grundbegreber og ser og analyserer Thomas Vinterbergs "Festen". Desuden hører vi P1-programmet "Efter Festen" og snakker i den forbindelse om paratekster og deres indflydelse på afkodningen af en tekst som fiktion/fakta. Vi arbejder også med Anders Thomas Jensens kortfilm "Valgaften".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 9 31-05-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Filmanalyse

Vi arbejder med filmgenrer og de filmanalytiske grundbegreber og ser og analyserer Thomas Vinterbergs "Festen". Desuden hører vi P1-programmet "Efter Festen" og snakker i den forbindelse om paratekster og deres indflydelse på afkodningen af en tekst som fiktion/fakta. Vi arbejder også med Anders Thomas Jensens kortfilm "Valgaften".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Vikingetid og middelalder

Saga:
Uddrag fra Gisles Saga (fra "Brug litteraturhistorien!") samt uddrag fra Egils Saga ("Sønnetabet").

Folkeviser:
Ebbe Skammelsøn
Elverskud

I læsningen af folkeviser behandles bl.a.:
- den mundtlige overlevering
- undergenrer og deres kendetegn: ridderviser og trylleviser
- komposition, herunder kontraktmodel
- aktantmodel
- formelsprog
- syrebadsteknik (sparsomme og stereotype miljøbeskrivelser, få personer, flade karakterer, handlingsforløbet begrænset til få scener, begrænset fortælleinstans)
- ekspansionsteknik
- typiske temaer (slægt >< individ, overgange i livet, eksistentielle grundtemaer)

Teorien om vikingetid og saga stammer fra "Brug litteraturhistorien". Teorien om middelalder og folkeviser stammer fra "Brug litteraturhistorien" og "Litteraturens Veje"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 2 (2b DA) 06-09-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Den debatterende artikel

Vi arbejder med den skriftlige eksamensgenre "Den debatterende artikel"-

Fokuspunkter:

- Indledningen
- Brug af danskfaglig viden
- At diskutere med inddragelse af tekster
- Diskussion og debat (og forskellen på disse)
- Hvad er mit eget synspunkt?
- Argumentation for eget synspunkt – personlig stemme og retorisk strategi
- Afrunding
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 3 (2b DA) 24-10-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Dokumentar & nyhedsformidling

Forløbet giver en introduktion til fakta- og fiktionskoder i levende billeder samt de forskellige dokumentargenrer (med fokus på den observerende, den dybdeborende og den deltagende dokumentar; den refleksive, poetiske og dramatiserede dokumentar nævnes kort). Der arbejdes med teori om, hvordan forskellige filmiske virkemidler og fortælleformer er knyttet til fakta og fiktion. Denne teori bruges i forhold til hele dokumentarfilmen "Ingen kender Casper" (2022) af danske René Odgaard, som vi arbejder grundigt med, samt udvalgte TV-klip. I forbindelse med "Ingen kender Casper" introduceres også Goffmans og Meyrowitz' begreber om frontstage, backstage og middle region. Desuden arbejder vi med forskellige paratekster, fx filmplakaten til dokumentaren.

Desuden arbejdes der med nyhedsformidling og anvendelse af fakta- og fiktionskoder i denne, samt nyhedskriterierne og nyhedstrekanten.

Teorien i forløbet stammer hovedsagelig fra "Håndbog til dansk".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 4 (2b DA) 08-11-2023
Danskaflevering 5 (2b DA) 23-11-2023
Danskaflevering 6 (2b DA) 05-12-2023
Danskaflevering 7 (2b DA) 07-12-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 At skrive et resumé

Vi arbejder med genren resumé, som eleverne skal bruge i deres SRO.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Det moderne gennembrud

I forløbet arbejdes der først og fremmest med paradigmatiske nedslag, der hovedsageligt skal illustrere naturalisme, forskellige realismeformer, impressionisme, og hvordan litteraturen følger Brandes' fordring og sætter problemer under debat.
Der er desuden fokus på at give et kendskab til en række (kanon)forfattere; Bang, Pontoppidan, Brandes, Jacobsen og Skram samt træne basal tekstanalyse. Forløbet skal samtidig bibringe en fornemmelse for, hvordan perioden er et opgør med tidligere perioder, og hvordan perioden indvarsler noget nyt og peger fremad – det modernes begyndelse.


_________________________________________

INDHOLDSFORTEGNELSE TIL KOMPENDIUM


Georg Brandes: Af Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur........................1

H.C. Andersen: Den Grimme Ælling..............……..……..……………………….. 4

Henrik Pontoppidan: Ørneflugt……………………….……………….………… 9

Henrik Pontoppidan: Nådsensbrød…………..………………………………….. 12

J.P. Jacobsen: To Verdener. En Skitse................………………………………… 17

Amalie Skram: Karens Jul...................................…………………….…….……. 20

Herman Bang: Impressionisme. En lille Replik.………………………………….. 25
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 8 (2b DA) 20-12-2023
Danskaflevering 9 (2b DA) 25-01-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Reklame- og kampagnefilm

Vi arbejder med reklame- og kampagnefilm med udgangspunkt i teorien fra "Håndbog til dansk"

- Laswells kommunikationsmodel
- AIDA-modellen
- Maslows behovshierarki
- Afsender-, modtager-, produkt- og markedsorienterede reklamer
- Gallups kompasmodel
- Den lyriske, narrative og oplysende reklamefilm
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 10 (2b DA) 25-02-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Værklæsning - Herman Bang: Ved Vejen

Læsningen af Herman Bangs bog "Ved Vejen" har især fokus på Bangs impressionistiske skrivestil og persontegninger, modsætningerne mellem de centrale personer, miljøet der danner baggrund for handlingen og de muligheder og rammer både kvinder og mænd har i det samfund, Bang beskriver i romanen.

I forløbet indgår foruden litterært analysearbejde små impressionistiske skriveøvelser.

Herman Bang: Ved Vejen
Herman Bang: Impressionisme. En lille replik
Steen Fiil og Kirsten Skov: Herman Bang – prosaens mester (uddrag)
Diverse baggrundslitteratur om impressionismen fra "Litteraturens Veje"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Litteratur og tankestrømninger 1900-1945

Forløbet har fokus på at give en indføring markante strømninger i litteraturen fra 1900-1945 (det folkelige gennembrud, tidlig modernisme,  ekspressionisme m.m.)

Det har desuden fokus på at give en række paradigmatiske nedslag i kanonforfattere: Nexø, Johannes V. Jensen, Tom Kristensen og Karen Blixen. Forløbet skal bibringe en fornemmelse for det nye, der sker efter århundredeskiftet med litteraturens øgede fokus på individet.

Tematisk fokuseres der blandt andet på det moderne menneskes vilkår (fx i "Interferens"), den subjektive verdensopfattelse i ekspressionismen og skæbneforestillinger (fx hos Jensen og Blixen).

Indledningsvist arbejder vi kort med Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand".

INDHOLDSFORTEGNELSE TIL TEKSTKOMPENDIUM

Martin Andersen Nexø
Af Pelle Erobreren (kap. XIV og kap. XIII, udgivet 1906-10)............... 1

Johannes V. Jensen
inter-ferens (fra Digte 1906)..................................................... 18
Interferens (fra Digte 1906)............................................ ......... 19

Tom Kristensen
Fribytter (fra Fribytterdrømme, 1920)....................................   .... 24
Vestergade 1924   (fra Mod den yderste rand, 1936)................... 27

Karen Blixen
Det ubeskrevne blad (fra Sidste fortællinger, 1957)........................ 28


DER ARBEJDES DESUDEN MED ET KOMPENDIUM OM EKSPRESSIONISME HOVEDSAGELIGT BASERET PÅ "LITTERATURENS VEJE" OG TEKSTANALYSE MED BAGGRUND I "HÅNDBOG TIL DANSK"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 13 (2b DA) 01-05-2024
Danskaflevering 14 (2b DA) 23-05-2024
Skriftlig årsprøve i dansk 06-06-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Litteratur og tankestrømninger 1900-1945

Forløbet har fokus på at give en indføring markante strømninger i litteraturen fra 1900-1945 (det folkelige gennembrud, tidlig modernisme,  ekspressionisme m.m.)

Det har desuden fokus på at give en række paradigmatiske nedslag i kanonforfattere: Nexø, Johannes V. Jensen, Tom Kristensen og Karen Blixen. Forløbet skal bibringe en fornemmelse for det nye, der sker efter århundredeskiftet med litteraturens øgede fokus på individet.

Tematisk fokuseres der blandt andet på det moderne menneskes vilkår (fx i "Interferens"), den subjektive verdensopfattelse i ekspressionismen og skæbneforestillinger (fx hos Jensen og Blixen).

Indledningsvist arbejder vi kort med Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand".

INDHOLDSFORTEGNELSE TIL TEKSTKOMPENDIUM

Martin Andersen Nexø
Af Pelle Erobreren (kap. XIV og kap. XIII, udgivet 1906-10)............... 1

Johannes V. Jensen
inter-ferens (fra Digte 1906)..................................................... 18
Interferens (fra Digte 1906)............................................ ......... 19

Tom Kristensen
Fribytter (fra Fribytterdrømme, 1920)....................................   .... 24
Vestergade 1924   (fra Mod den yderste rand, 1936)................... 27

Karen Blixen
Det ubeskrevne blad (fra Sidste fortællinger, 1957)........................ 28


DER ARBEJDES DESUDEN MED ET KOMPENDIUM OM EKSPRESSIONISME HOVEDSAGELIGT BASERET PÅ "LITTERATURENS VEJE" OG TEKSTANALYSE MED BAGGRUND I "HÅNDBOG TIL DANSK". HER STIFTER ELEVERNE BEKENDTSKAB MED EMIL BØNNELYCKE OG RUDOLF BROBY-JOHANSEN, OG VI ANALYSERER BROBY-JOHANSENS "LYSTMORD" SAMT EN RÆKKE EKSPRESSIONISTISKE MALERIER AF KIRCHNER.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Den reflekterende artikel

Skriftlighedsforløb, hvor vi arbejder med den reflekterende artikel.

Bl.a. fokus på:

- hvad det er at reflektere: undren, det åbne, forsøgsvise osv.
- bevægelsen mellem konkret og abstrakt
- den personlige stemme i den reflekterende artikel
- det dialogiske, inddragelse af læseren i tankeprocessen
- progressionen, at blive klogere på emnet (uden at konkludere noget entydigt)
- inddragelse af danskfaglig viden i den reflekterende artikel

Eleverne læser i denne forbindelse en række eksempler på refleksion på skrift, bl.a. indledningen til Knausgårds "Min Kamp".
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 1 (3b DA) 11-09-2024
Danskaflevering 2 (3b DA) 03-10-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Metode i dansk

Vi arbejder med metode i dansk med særligt fokus på forskellige litterære analysemetoder.

- Metodetrekanten
- Biografisk metode
- Nykritisk metode
- Strukturalistisk metode
- Psykoanalytisk metode
- Socialhistorisk metode
-  Ideologikritisk metode (med fokus på kønskritisk metode)
- Læserorienteret metode
- Postkolonial metode

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Eksistentialisme og modernisme

Forløbet har fokus på at give en indføring i eksistentialistiske og modernistiske tendenser i litteraturen i efterkrigstiden og frem til slutningen af 1960'erne.

Vi arbejder med at definere begreberne eksistentialisme og modernisme og sammenhængen mellem dem (en hovedpointe er, at eksistentialismen behandler grundlæggende, almenmenneskelige begreber, men at visse eksistentialistiske temaer (måske) accentueres i moderniteten).

Tekstudvalget skal give en fornemmelse for forskellige tendenser i den danske litterære modernisme: Heretica-modernismen (Hansen), konfrontationsmodernismen med fokus på det absurde, fremmedgørelse m.m. (Seeberg og Rifbjerg) og den skrifttematisk legende modernisme (Leth).

Albert Camus: "Sisyfos-myten" (uddrag)
Martin A. Hansen: "Agerhønen"
Peter Seeberg: "Hvile"
Klaus Rifbjerg: "Terminologi" og "FIRKANTER"
Jørgen Leth: "Min påklædning", "Min påklædnink", "Mit Kumladigt" og "Et kort digt"


I forløbet indgår desuden diverse små indslag med eksistentialistisk indhold, fx introen til DR3-dokumentaren "Limbo. Når sabbatår er fucked".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Reality

Forløbet giver en introduktion til de tre overordnede realitygenrer – realityserien, realitymagasinet og realityshowet. Der arbejdes i første omgang med karakteristika for de tre undergenrer. Denne teori bruges i forhold til eksempler på forskellige typer reality-TV, som eleverne selv udvælger og analyserer. Herefter vælges en case fra en af de tre undergenrer (i dette forløb "Familien fra Bryggen"). I arbejdet med dette program inddrages (ud over næranalyse af filmiske virkemidler og genreovervejelser) teori fra sociologien og pragmatikken, hvorved det sproglige og det mediemæssige perspektiv kombineres:

Goffmans begreber om frontstage og backstage samt Meyrowitz' middle region
Goffmans teori om facework og ansigtstruende handlinger
Samtaleanalyse, herunder turtagning og gambitter
Sproghandlinger
Transaktionsanalyse

Teorien stammer fra "Håndbog til dansk". Analysebegreberne anvendes både på reality-programmer, på et uddrag af Iben Maria Zeuthens interview med Ghita Nørby (24syv, 2019) og på litteratur ("En stol for lidt" af Helle Helle og et uddrag af Adda Ravnkildes roman "En Pyrrhussejr").
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 3 (3b DA) 27-11-2024
Danskaflevering 4 (3b DA) 08-12-2024
Danskaflevering 5 (3b DA) 08-01-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Helle Helles minimalistiske realisme

I dette forløb er fokus på Helle Helles minimalistisk-realistiske stil. Eleverne introduceres til minimalismen, og vi undersøger, hvilke virkemidler i de læste noveller der trækker i en realistisk retning, og hvilke der trækker i en minimalistisk retning.

Litteratur:

Helle Helle
- "Fasaner" (fra Rester, 1996)
- "En stol for lidt" (fra Rester, 1996)
- "Køreplaner" (fra Rester, 1996)
- "Jeg kører frem" (fra Biler og dyr, 2000)

Desuden et par små uddrag om minimalistisk realisme.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 5.1 (3b DA) 20-01-2025
Terminsprøve i skriftlig dansk 06-02-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 Argumentation og retorik II

Vi genopfrisker teorien om retorik og argumentation samt analyse af kampagnefilm fra tidligere forløb og anvender den på taler, kampagnefilm m.m.

- statsministerens nytårstale 2025
- forskellige kampagnefilm fra folketingsvalget 2022.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 Værklæsning: YAHYA HASSAN

Værklæsning af "YAHYA HASSAN" (2013).

Fokuspunkter i arbejdet er bl.a. gennemgående tematikker i digtsamlingen (splittelsen, faderforholdet, samfundskritikken m.m.), litteraturhistoriske tråde (ekspressionismen, det moderne gennembrud, det folkelige gennembrud/hjemstavnsdigtning), nærlæsninger af enkelte digte, bl.a. med fokus på den ekspressionistiske stil.

Vi læser også digtet "DEMOKRATUR" fra "YAHYA HASSAN 2". Desuden læser vi Rudolf Broby-Johansens "ODALISK - SKØNHED" og Michael Strunges "REBEL" i forbindelse med en øvelse med fokus på ekspressionistiske linjer i dansk litteratur.

Desuden indgår diverse paratekster som fx Hassans oplæsning af "LANGDIGT", Informations podcast "20 før 20" (afsnittet "2013: YAHYA HASSAN") og Deadline-udsendelsen 03.05.2020 i forbindelse med Hassans død. Vi læser også lidt i Haidar Ansaris digtsamling "INSTITUTIONALISERET" (2022) og sammenligner denne med "YAHYA HASSAN", både tematisk og mht. skrivestil.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 7 (3b DA) 11-03-2025
Danskaflevering 8 (3b DA) 09-04-2025
Danskaflevering 9 (3b DA) 24-04-2025
Danskaflevering 10 (3b DA) 30-04-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer