Tørring Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tørring Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Tørring Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Simon Stounbjerg
Hold
2022 DA/c (
1c DA
,
2c DA
,
3c DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Nyhedsformidling og fake news
Titel 2
Litteraturanalyse
Titel 3
Romantikkens strømninger (DHO-forløb)
Titel 4
Kommunikationsanalyse
Titel 5
Dokumentarisme
Titel 6
Natur og klima
Titel 7
Det moderne gennembrud
Titel 8
Holberg og oplysningstiden
Titel 9
Middelalderens folkeviser
Titel 10
Reklame- og kampagnefilm
Titel 11
Værklæsning - Herman Bang: Ved Vejen
Titel 12
Litteratur og tankestrømninger 1900-1945
Titel 13
Normalitet
Titel 14
Eksistentialisme
Titel 15
Reality-tv
Titel 16
Skriftlig formidling og eksamensforberedelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Nyhedsformidling og fake news
Eleverne arbejder med nyhedsformidling i et forløb, der har særlig fokus på forskellige former for fake news.
Med afsæt i en introduktion til forskellen på fakta og fiktion oparbejdes viden om, hvordan både traditionel nyhedsjournalistik og den løgnagtige og den satiriske fake news ser ud og opererer. I denne sammenhæng er hensigten også, at eleverne lærer at forholde sig kritisk reflekterende til materialet og emnet.
I forløbet veksles der arbejdsmæssigt mellem teoretisk og caseanalytisk arbejde - bl.a. med artikler fra Rokokoposten. Derudover øver eleverne skriftlighed i form af både mindre kreative øvelser og en afsluttende skriftlig opgave.
Indhold
Kernestof:
Fakta, fiktion og fake news.pdf
Hej 1.c
Opgave - Analyse af traditionel journalistik.docx
Løvens Hule - Fake News.pdf
Den traditionelle nyhedsformidling.pdf
Vejledning om god presseskik.pdf
Den satiriske fake news.pdf
Opgave - Satirisk fake news.png
Det postfaktuelle samfund - Opgave.docx
Fake news - Et samfundsmæssigt problem eller et demokratisk sundhedstegn.pdf
Om modulet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Litteraturanalyse
Forløbet fungerer som en grundlæggende introduktion til litteraturanalyse i gymnasiet. Derfor arbejdes der med den litterære værktøjskasse, hvorfra begreber som person- og miljøkarakteristik, tema, komposition, fortællerforhold, fremstillingsformer m.m. tillæres. Derudover behandles også novellen som skriftlig genre.
Elevernes arbejde i forløbet har et teoretisk udgangspunkt, men den opbyggede viden bruges også i praksis. Dette på en række noveller fra 1990'erne og 00'erne. Hver novelle analyseres med et særligt begrebsmæssigt fokus for øje.
Forløbet har materialemæssigt taget afsæt i begreber fra "Håndbog til dansk"
Primære tekster:
- Helle Helle: "Fasaner"
- Helle Helle: "En stol for lidt"
- Jan Sonnergaard: "Sex"
- Jan Sonnergaard: "Reprise på Krogs Fisserestaurant"
- Naja Marie Aidt: "Torben og Maria"
Indhold
Kernestof:
Opgave - Fasaner - Person- og miljøkarakteristik.docx
Hej 1.c
Fasaner.pdf
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 39-50, 54-65, 67-69
En stol for lidt - Helle Helle.pdf
Minimalisme i 1990'ernes litteratur.pdf
Perspektiveringsopgave - Fasaner.docx
Om modulet:
Om forberedelsen til modulet:
Sex - Sonnergaard.pdf
Øvelse - Fremstillingsformer - Sonnergaard.docx
Sonnergaard - Reprise på Krogs Fisserestaurant.pdf
Om den analyserende artikel.pdf
Elementer i den analyserende.docx
Eksempel - Indledning - Filmanalyse - Analyserende artikel - Ukommenteret.docx
Torben og Maria.pdf
Opgave - Torben og Maria - Komposition.docx
Opgaveformulering, analyserende artikel, Reprise på Krogs Fisserestaurant.docx
Opgaveformulering - Torben og Maria - Analyserende artikel.docx
Introduktion til den analyserende artikel.pdf
Eksempel på analyserende artikel - Reprise på Krogs Fisserestaurant - Fuld længde.docx
Medbring tekstudleveringen fra i dag (novellen og eksempelopgaven) samt Håndbog til dansk. Vi arbejder igen med skriftlighed.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Romantikkens strømninger (DHO-forløb)
Forløbet omhandler romantikken som litteraturhistorisk periode med fokus på nationalromantikken, biedermeier-strømningen og romantismen.
Forløbet indgår som optaktsforløbet til dansk-historie-opgaven, hvor eleverne vælger mellem fire opgaver under de to hovedemner "Nation og stat" og "Familieliv, kærlighed og køn". Opgaverne har følgende hovedfokus:
- national identitet
- demokrati
- familieliv
- seksualitet
Følgende tekster er læst i undervisningen:
* Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land
* Grundtvig: Danmarks Trøst
* Orla Lehmanns tale ved Casino-mødet 20.marts 1848
* H.C. Andersen: Moder med barnet
* Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen
* Emil Aarestrup: Angst
* Emil Aarestrup: På sneen
Andet materiale:
* Brug litteraturhistorien til periodemæssig læsning
* Håndbog til dansk
Indhold
Kernestof:
Opgaver - Der er et yndigt land - DHO #1.docx
Hej 1.c
DHO-kompendium - 2022c.pdf
Opgave - Danmarks trøst.docx
Om forberedelsen til modulet
Eksempel på analyserende artikel - Reprise på Krogs Fisserestaurant - Fuld længde.docx
Opgaveformulering - Perspektivering og afrunding - Analyserende artikel om Torben og Maria.docx
Perspektivering og afrunding med teori og perspektiveringstekst.pdf
Opgave - Moder med barnet - DHO #5.docx
Om forberedelsen:
Facitliste eksta øvelser.pdf
Kommaregler og øvelse 9,10 og 11.pdf
Opgaver - Den lille Karen - 2023.docx
Læs i DHO-kompendiet "Den lille Karen". Overvej under din læsning, hvilke værdier der kommer til udtryk i forhold til ægteskab og familie i teksten, og hvordan den afspejler Biedermeier-strømningen i perioden.
Opgaver - Angst.docx
Lektier til modulet:
Google Drive: Sign-in
Øvelse - Paa Sneen.docx
Om modulet og forberedelsen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11,01
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kommunikationsanalyse
I dette forløb arbejder vi med værktøjer til kommunikationsanalyse, som benyttes på SKAM sæson 1 (NRK, 2015), der behandles som medieværk. Af faglige begreber arbejdes bl.a. med ansigtsarbejde, frontstage og backstage, kommunikationssituationen, sproghandlinger, transaktionsanalyse, turtagning og høfligheds- og samarbejdsprincippet. Således har eleverne fået opbygget en række værktøjer til brug i analyse af samtaler og andre kommunikationsformer. Afslutningsvist arbejder vi med grundlæggende redskaber til analyse af medietekster med fokus på filmiske virkemidler.
Værklæsning: SKAM - sæson 1 (NRK, 2015)
Baggrundslitteratur:
* Håndbog til dansk s.176-189, 191-193
* Eksistentialisme i dansk (om Goffman)
* Fokus (om filmiske virkemidler)
Indhold
Kernestof:
Øvelse - Ansigtarbejde og høflighedsprincippet.docx
Ansigtsarbejde - Goffman.pdf
Læs om 'høflighedsprincippet' i Håndbog til dansk og medbring bogen til timen. I min bog er det fra side 186-188. Du skal derudover også læse om 'ansigtsarbejde' i den vedhæftede PDF.
Skam - Afsnit 3
Forberedelse til modulet:
Skam - Afsnit 2
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 176-178
Opgave, sproghandlinger og samarbejdsprincip.png
Læs s. 179-186 i Håndbog til dansk om 'sproghandlinger' og 'samarbejdsprincippet'. Hvis sidetallet er en smule anderledes din bog, så find selv kapitlerne. Medbring bogen til timen. Se derudover også fjerde afsnit af Skam, som jeg har linket til nede
Skam - Afsnit 4
Læs s. 191-193 i Håndbog til dansk om 'transaktionsanalyse'. Hvis sidetallet er en smule anderledes din bog, så find selv kapitlet. Medbring bogen til timen. Se derudover også sjette afsnit af Skam, som jeg har linket til nedenfor.
Skam - Afsnit 6
SKAM - afsnit 8
Opgaveformulering, Analyserende artikel, Kommunikationsanalyse 2023.docx
Se 8. afsnit af Skam som forberedelse til modulet. Læs derudover opgaveformuleringen til den kommende opgave og noter dig, om du har nogle spørgsmål til den. Vi snakker også kort DHO-årsprøve og mundtlig fremlæggelse i timen.
Indsend din besvarelse af den skriftlige refleksionsaflevering (om din seneste analyserende artikel) før modulet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Dokumentarisme
Der arbejdes med dokumentargenren. Vi udfordrer forståelsen af dokumentaren som en objektiv gengivelse af virkeligheden med afsæt i Griersons forståelse af dokumentargenren som en "kreativ bearbejdning af virkeligheden". Der skelnes mellem og reflekteres over fakta, fiktion og blandingsformerne mellem disse. I relation hertil præsenteres tilknyttede begreber såsom fakta- og fiktionskoder og fakta- og fiktionskontrakt, men også dokumentarformerne 'den autoritative', 'den deltagende', 'den observerende', 'den poetiske', 'den performative' og 'den refleksive' behandles og anvendes i analyse af relevante cases.
Som værk ses og arbejdes der med "Den utrolige historie om Alexander Blomqvist" (2020). I denne sammenhæng trænes også mediefaglig begrebsbrug og analyse af filmiske virkemidler.
Øvrige værker behandlet i korte uddrag:
* Asger Leth: "Ghosts of Cité Soleil" (2006)
* Auguste & Louis Lumière: Workers Leaving the Lumière Factory (1895)
* Baby Driver (2017)
* The Office (Amerikansk version, afsnit 1, sæson 1)
* Blair Witch Project (1999)
* Marta og Guldsaksen (2015)
* Operation X - Om mindreårige piger, der lokkes til porno.
* Skjold og Isabel (2018)
* Morten og Peter
* Patienter på samlebånd (2021)
* Stine den plettede so
Indhold
Kernestof:
Om forberedelsen
Introduktion til dokumentargenren - DOX og Dokumentaren i undervisningen.pdf
Dokumentarkompendium 2022-23.pdf
Gruppearbejde - Dokumentarisme 2 - De tre klassiske genrer.docx
DOX - de tre klassiske genrer.pdf
Om forberedelsen til modulet:
Læs om "Etik og manipulation" i dokumentarkompendiet. Der står "22" i bunden af siden. Læs fra dette afsnit og resten af kompendiet (7 sider i alt)
Øvelse - Performativitet og refleksivitet i Den utrolige historie om Alexander Blomqvist.docx
Om forberedelsen til modulet
OPGAVE - ANALYSE AF FILMCITAT 3 FRA DEN UTROLIGE HISTORIE OM ALEXANDER BLOMQVIST.docx
Forberedelse til modulet
DRTV - Skjold og Isabel - det første break-up
Elementer i den analyserende.docx
DRTV - Den utrolige historie om Alexander Blomqvist: Nødlandingen (start ved 09:45)
Opgaveformulering - Dokumentaranalyse.pdf
Læs opgaveformuleringen til den kommende aflevering. Se også resten af afsnit to af Den utrolige historie om Alexander Blomqvist (vi er kommet til minut 09:45).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Natur og klima
Der arbejdes tematisk i forløbet med natur og klima, hvilket eleverne undersøger ud fra forskellige perspektiver og teksttyper. Der kredses i denne sammenhæng om menneskets rolle i forhold til hhv. naturen og klimaet, hvortil begrebet antropocentrisme introduceres. Oplever vi magt eller afmagt i forhold til naturen? Og hvordan forholder vi os til klimaproblemstillinger? I relation til sidstnævnte arbejdes der også med grøn markedsføring og reklamefilm.
Tekster i forløbet:
- Rasmus Nikolajsen - "Saltstraumen, 7. december 2013"
- Theis Ørntoft - "Det er forvirrede tider"
- Theis Ørntoft - Solar (uddrag)
- Reklamefilmen: ”Fra en gård nær dig” (ARLA)
- Reklamefilmen ”Skridt mod en bæredygtig fremtid” (ARLA)
- Reklamefilmen "Bussen" (Midttrafik)
- Karl Ove Knausgård "Fjenden er følelsen af magtesløshed" (2017)
- Greta Thunberg ”I handlede ikke i tide” (2019).
Indhold
Kernestof:
Rasmus Nikolajsen - SALTSTRAUMEN, 7. DECEMBER 2013.pdf
Introduktion til klimalitteratur.pdf
Hej 2.c
Theis Ørntoft - Det er forvirrede tider med arbejdsspørgsmål.docx
Klimalitteraturens kendetegn - Mennesket mellem magt og afmagt.pdf
Læs den vedhæftede PDF og medbring Håndbog til dansk
Theis Ørntoft - Det er forvirrede tider med arbejdsspørgsmål.pdf
Vejledning til digtanalyse.pdf
Som forberedelse skal du læse de første 10 sider i "Vejledning til digtanalyse" samt digtet "Det er forvirrede tider", som vi tog hul på arbejdet med sidste gang. Vi arbejder i modulet med at forstå digtet i et klimaorienteret lys.
Theis Ørntoft - Det er forvirrede tider (2014) med arbejdsspørgsmål.docx
Samme lektie som i mandags: Som forberedelse skal du læse de første 10 sider i "Vejledning til digtanalyse" samt digtet "Det er forvirrede tider", som vi tog hul på arbejdet med sidste gang. Vi arbejder i modulet med at forstå digtet i et klimaorient
Læs s. 254-258 samt s. 261-262 om reklamer i Håndbog til dansk. Medbring bogen. Vi arbejder med natur og klima i et kommercielt perspektiv i modulet. Se mere i min besked på Lectio, som jeg sendte til jer tidligere på ugen.
Eksempel på start på den debatterende artikel - Mediernes brug af billeder af døde mennesker.docx
Eksempel på diskussion i debatterende artikel - Bør kunstner og værk adskilles.docx
I får denne gang introduceret den debatterende artikel som genre. Læs som forberedelse s. 34-39 i skriftlighedsbogen ("Eksamensgenrerne i dansk - STX). Skriv eventuelle spørgsmål ned til præsentationen af genren, så vi kan diskutere dem i timen. Medb
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Det moderne gennembrud
Der arbejdes i et litteraturhistorisk perspektiv med det moderne gennembrud. Afsættet i forløbet er Georg Brandes forelæsning om, at litteraturen skal sætte problemer under debat, hvorefter strømningerne naturalisme og impressionisme behandles i dette perspektiv. Disse eksemplificeres og undersøges gennem analyse af tekster af Henrik Pontoppidan, Herman Bang og Amalie Skram.
Tekster behandlet i forløbet:
* Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød"
* Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette"
* Georg Brandes: "Indledning til Emigrantlitteraturen"
* Amalie Skram: "Constance Ring" (uddrage, kapitel 2)
* Herman Bang: "Den sidste balkjole"
* Perspektiverende: Uddrag af Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" + interview med Glenn Bech i Deadline, DR, 20. september 2022.
Andet materiale:
* Brug litteraturhistorien
* Håndbog til dansk
Indhold
Kernestof:
Vi starter i dag på et nyt forløb om Det moderne gennembrud som litterær periode. Læs som forberedelse PDF'en, som indeholder en introduktion til perioden og litteraturkritikkeren Georg Brandes, som er en meget central og indflydelsesrig skikkelse. T
Introduktion til Det moderne gennembrud og Brandes.pdf
Opgave - Naadsensbrød.docx
Strømninger i Det moderne gennembrud og Pontoppidan.pdf
Vi skal i dette modul arbejde videre med Det moderne gennembrud som litterær periode. I skal som forberedelse til modulet læse om de litterære strømninger, der knytter sig til perioden med særligt fokus på naturalismen. I den vedhæftede PDF finder I
Vi arbejder i dette modul videre med at skrive debatterende artikler. Medbring skriftlighedsbogen til modulet. Du må som forberedelse også gerne læse din feedback på din delopgave, som bliver tilgængelig torsdag eftermiddag.
Vi bruger cirka halvdelen af modulet på TG læser og julehygge. I resten af modulet arbejder vi videre med forløbet om Det moderne gennembrud. Læs som forberedelse novellen 'Ane-Mette' af Pontoppidan og medbring Håndbog til dansk (vi arbejder med frem
Pontoppidan - Ane-Mette (1887).pdf
Opgave - Transaktionsanalyse af uddrag fra Constance Ring.docx
Transaktionsanalyse.docx
Grøn linje - Resume
DMG - Amalie Skram og kvindekampen.pdf
Medbring "Håndbog til dansk" til alle dansklektioner
To malerier.docx
Impressionismen og Herman Bangs stille eksistenser.pdf
Tre måder at skrive på - Pontoppidan, Bang og Helle Helle.docx
Glenn Bech - jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (uddrag).pdf
Det moderne gennembrud - perspektivering til i dag.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Holberg og oplysningstiden
Efter et lille overblik over dansk litteraturhistorie op til det moderne gennembrud ser vi nærmere på, hvad der kendetegner oplysningstiden. Desuden arbejder vi kort med genren drama, og med hvad der kendetegner Holbergs komedier. Vi læser et uddrag af "Erasmus Montanus" (ligesom vi ser et uddrag af Kaspar Rostrups filmatisering og taler om remediering). Desuden ser vi klip med bl.a. Christian Lollike om "Erasmus Montanus" og dens aktualitet i dag (fra opsætningen på Aarhus Teater 2022).
- Ludvig Holberg: af "Erasmus Montanus" (fra "Litteraturens Huse")
- Kaspar Rostrup: "Erasmus Montanus" (uddrag svarende til tekstuddraget), 1973
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark Erasmus Montanus (2c DA).docx
Dansksæt
Oplysningstiden (fra Brug Litteraturhistorien).pdf
Arbejd selv-instruks 2c DA 22.01.24.docx
af Erasmus Montanus.pdf
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Middelalderens folkeviser
Om middelalderens samfund (med fokus på slægt, skæbne, ære og hævn)
Folkevise: Ebbe Skammelsøn
Desuden en remediering af folkevisen i form af tegneserien af Rune Richtendorff.
I læsningen af folkevisen behandles bl.a.:
- den mundtlige overlevering
- undergenrer og deres kendetegn: ridderviser og trylleviser
- typiske træk ved folkevisen (sparsomme og stereotype miljøbeskrivelser, få personer, flade karakterer, handlingsforløbet begrænset til få scener, begrænset fortælleinstans)
- typiske temaer (slægt >< individ, overgange i livet, eksistentielle grundtemaer)
Teorien om middelalder og folkeviser stammer fra "Brug litteraturhistorien".
Indhold
Kernestof:
tegneserie_Ebbe_Skammelsøn.pdf
Folkeviser gruppearbejde (2c DA).docx
Om middelalder og folkeviser (fra Brug Litteraturhistorien).pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Debatterende artikel – bedømmelse af besvarelser
29-01-2024
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Reklame- og kampagnefilm
Vi arbejder med reklame- og kampagnefilm med udgangspunkt i teorien fra "Håndbog til dansk"
- Laswells kommunikationsmodel
- AIDA-modellen
- Maslows behovshierarki
- Afsender-, modtager-, produkt- og markedsorienterede reklamer
- Gallups kompasmodel
- Den lyriske, narrative og oplysende reklamefilm
Indhold
Kernestof:
web.toerring-gym.dk/dan/opgaver/HF_Dansk_A_vejledende_opgavesaet_2_2018_tilg_v1/
web.toerring-gym.dk/dan/opgaver/Dansk_A_vejledende_opgavesaet_1_2018_v2/index.html#
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 254-262, 291-292
Arbejdsark om kampagnefilmsanalyse (2c DA).docx
Besvarelse af opgaven om kampagnefilm der ønsker at fa_ unge til at stemme.pdf
Diverse gode råd og formuleringer til den debatterende artikel.docx
Ingen lektier til denne lektion
Topik - debattens skjulte niveau (Retorikmagasinet).pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Debatterende artikel – forarbejde
29-02-2024
Debatterende artikel – samlet opgave
08-03-2024
Den personlige stemme/blogskrivning
22-03-2024
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Værklæsning - Herman Bang: Ved Vejen
Læsningen af Herman Bangs bog "Ved Vejen" har især fokus på Bangs impressionistiske skrivestil og persontegninger, modsætningerne mellem de centrale personer, miljøet der danner baggrund for handlingen og de muligheder og rammer både kvinder og mænd har i det samfund, Bang beskriver i romanen.
I forløbet indgår foruden litterært analysearbejde små impressionistiske skriveøvelser.
Herman Bang: Ved Vejen
Herman Bang: Impressionisme. En lille replik
Steen Fiil og Kirsten Skov: Herman Bang – prosaens mester (uddrag)
Diverse baggrundslitteratur om impressionismen fra "Litteraturens Veje"
Max von Sydows filmatisering af "Ved Vejen" (1988) + arbejde med dennes remediering af romanen.
Indhold
Kernestof:
Ved Vejen Personoverblik.docx
Impressionisme og naturalisme.pdf
Impressionisme og Herman Bang - dansk litteratur
Ved Vejen kap. 1 (2c DA).docx
Skærmbillede 2024-04-03 kl. 14.21.54.png
Læs kapitel 1 i "Ved Vejen". Fokuser på at få styr på personer og handlingen.
Læs kapitel 2 i "Ved Vejen". Fokuser på at forstå den overordnede handling i kapitlet samt hovedpersonernes karaktertræk.
Ved Vejen kapitel 3 (2c DA).docx
Læs kapitel III i "Ved Vejen" (s. 58-98). Læg mærke til, hvordan forholdet mellem personerne udvikler sig i løbet af kapitlet.
Ved Vejen kapitel 4 og 5 (2c DA).docx
Læs (eller lyt til) Ved Vejen kapitel IV og V (s. 99-137)
Ved vejen anmeldelse
Læs "Ved Vejen" kapitel VI+VII (s. 138-181)
Temakatalog i dansk
Herman Bang - Impressionisme En lille replik.pdf
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Litteratur og tankestrømninger 1900-1945
Forløbet har fokus på at give en indføring markante strømninger i litteraturen fra 1900-1945 (det folkelige gennembrud, tidlig modernisme, ekspressionisme m.m.)
Det har desuden fokus på at give en række paradigmatiske nedslag i kanonforfattere: Nexø, Johannes V. Jensen og Tom Kristensen. Forløbet skal bibringe en fornemmelse for det nye, der sker efter århundredeskiftet med litteraturens øgede fokus på individet.
Tematisk fokuseres der blandt andet på det folkelige gennembrud (Nexø og Jensen), kendetegn ved det moderne og kontrasten til det førmoderne, tidlig modernisme (fx i "Interferens" og ekspressionismen).
Læste tekster:
Martin Andersen Nexø:
Af Pelle Erobreren (kap. XIV og kap. XIII, udgivet 1906-10)
Johannes V. Jensen:
Den stille Mogens (fra Himmerlandsfolk, 1905)
inter-ferens (fra Digte 1906)
Interferens (fra Digte 1906)
Tom Kristensen:
Fribytter (fra Fribytterdrømme, 1920)
DER ARBEJDES DESUDEN MED ET KOMPENDIUM OM EKSPRESSIONISME HOVEDSAGELIGT BASERET PÅ "LITTERATURENS VEJE" OG TEKSTANALYSE MED BAGGRUND I "HÅNDBOG TIL DANSK"
Indhold
Kernestof:
Litteratur 1900-1960.pdf
Pelle the Conqueror (1987) - Erik"s Fate Scene (6/8) | Movieclips
Det folkelige gennembrud
Gruppearbejde om Pelle Erobreren (2c DA).docx
Læs de to uddrag fra Martin Andersen Nexøs "Pelle Erobreren" s. 1-8 i kompendiet "Litteratur og tankestrømninger 1900-1960" (vedhæftet og udleveret i print)
Johannes V. Jensen, Den stille Mogens og det folkelige gennembrud (2c DA).docx
Læs "Den stille Mogens" s. 9-17 i kompendiet "Litteratur 1900-1960" (novellen kan også lånes som lydbog på e-reolen, se link nedenfor)
Længslen efter noget større end Tuborg fra fad
Om modernitet og modernisme (Litteraturens Veje).pdf
Dan Ringgaard om Johannes V. Jensen
Det førmoderne og det moderne (2c DA).docx
Læs "Interferens" s. 18-20 i kompendiet "Litteratur 1900-1960". Det er to forskellige versioner af samme tekst – en prosaversion og en digtversion. Fokuser i læsningen på at sætte ord på jegets indre verden (se håndbog til dansk s. 266)
Johannes V Jensen - Interferens (2c DA).docx
Det førmoderne og det moderne
Arbejdsark om ekspressionismen (2c DA).docx
KOMPENDIUM EKSPRESSIONISME.pdf
Tom Kristensen - Fribytter (2c DA).docx
Årsprøve i skriftlig dansk 2c - tilladte websider.pdf
Læs Tom Kristensen: "Fribytter" i tekstkompendiet "Litteratur 1900-1960", s. 24-27. Noter mindst 3 ekspressionistiske træk ved digtet.
Arbejd selv-instruks 2c DA 29.05.24.docx
Tema-katalog i dansk 2c
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Normalitet
Forløbet omhandler vores forståelse og syn på 'det normale'. Emnet undersøges med særlig fokus på kroppen og fysiske handicap. I denne forbindelse læses Caspar Erics Nike. Der arbejdes også med køn, seksualitet, fedme og sprogets rolle i forhold til eksklusion. Begrebsmæssigt er behandlet emnet ud fra gængse teoretiske forståelser af normer og normalitet, og undervejs er kropsfænomenologiske, socialkonstruktivistiske og queerteoretiske perspektiver blevet berørt.
Tekster i forløbet:
- Caspar Eric - Nike (værklæsning)
- Lasse Raagaard Jønsson "Ssn
snnart" (2021 - uddrag)
- "Tykke Ida" (DR)
- Maja Lee Langvad: "Hun er vred" (uddrag)
Andet materiale:
- FUCK NORMEN - af Helle Juhl Lassen
- Galskab i litteraturen - af Lasse Gammelgaard og Thomas Boström
Indhold
Kernestof:
Introduktion til normalitet og normkritik -.pdf
Genlæs afsnittet ”Ny kropslighed” fra introduktionen til normalitet og normkritik i kompendiet. Vær opmærksom på termerne ’kropsfænomenologi’ og ’socialkonstruktivisme’. Medbring kompendium og værket Nike til timen.
Øvelse - analyse af skrivestil og komposition i Nike.docx
Læs til mindst side 23 i Nike og medbring bogen samt Håndbog til dansk.
Øvelse - Cripteori.docx
INDSÆT SVAR HER
Læs til side 32 i Nike og de fire sider om ’crip-teori’ og handicap i kompendiet (står side 85-88 i bunden på dem). Medbring kompendium og Nike.
Øvelse om cripteori
Debatterende artikel om nedsættende ord
Lektien er tredelt:
Slides om den debatterende artikel.pdf
Lektier: Læs alle opgavetekster til den kommende aflevering og skriv noter til, hvad deres overordnede påstand og belæg er. Formuler skriftligt i en kort sætning, hvor du selv står i debatten. Medbring kompendium, Håndbog til dansk og skriftlighedsbo
Opgave 4 om nedsættende ord
Kompendium - Normalitet.pdf
Del arbejdsdokument her
Læs om queer-teori i kompendiet (s. 51-56 står der i bunden) og medbring kompendium og Håndbog til dansk. Vi afslutter forløbet, og jeg giver jer indblik i mundtlig eksamen i dansk.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Eksistentialisme
Forløbet omhandler eksistentielle temaer i litteraturen. Forløbet indledes med en præsentation af analysetilgange til eksistentialistiske tekster, hvorefter der dykkes ned i Heretica-digtningen med analyse af tekster af Martin A. Hansen og Peter Seeberg. Undervejs inddrages filosofiske perspektiver af Sartre og Nietzsche.
Forløbet har materialemæssigt taget afsæt i begreber og teori fra bogen "Eksistentialisme i dansk" (Liselotte Henriksen.
Tekster behandlet:
* Martin A. Hansen: "Agerhønen"
* Peter Seeberg: "Patienten"
* Karl Ove Knausgård "Min kamp" (uddrag fra første kapitel)
* Karen Blixen: "Ringen"
* Astrid Lindgren: "Brødrene Løvehjerte" (uddrag af kapitel 1-3)
* Svend Brinkmann - Tale til årets studenter
* "Når Sabbathår er fucked" (DR) - uddrag af første afsnit
Indhold
Kernestof:
Kompendium - Eksistentialisme 2024.pdf
Introduktion til eksistentialisme.pdf
Læs den vedhæftede PDF som forberedelse til modulet. Den klæder jer på i forhold til eksistentialismen, som vi skal have et forløb om.
FF2 og SRP i dansk - Kort udgave.pdf
Læs Peter Seebergs novelle ”Patienten” (1962) i kompendiet. Tænk over, hvad tekstens budskab er, når du har læst den. Du kan i denne sammenhæng indtænke Sartres eksistentielle anskuelser. Læs også om Sartre, hvis du ikke blev færdig med det i modulet
Opgaveformulering - Reflekterende artikel omkring Corona-krisen.pdf
Hej 3.c
Nicolai Rekve Eriksen: Eksamensgenrerne, Systime; sider: 39-46
Eksempel på reflekterende artikel om Corona.docx
Slides om den reflekterende artikel.pdf
Forberedelse:
Opgaveformulering - Indledning - Reflekterende artikel om grænsebrydende kunst.pdf
Arbejdsspørgsmål - Agerhønen (1947).docx
Læs i eksistentialisme-kompendiet fra afsnittet ”Efterkrigstiden i et eksistentialistisk lys” (står s. 89 i bunden) til og med afsnittet ”Heretica” (står side 91 i bunden). Dette skal klæde jer på til at forstå den eksistentialisme, der har kristne e
Besvar den skriftlige aflevering til d. 30/10 før modulet. Opgaveformuleringen er også vedhæftet her. Der er ikke andre lektier til modulet, og der er sat elevtid af til den skriftlige opgave.
Opgaveformulering - Grænsebrydende kunst - Delopgave 2 .pdf
Prøvespørgsmål - Blixen - Eksistentialisme.docx
Lektien:
Om lektien og modulet:
Nietzsches eksistentialisme og Karen Blixens Ringen.pdf
Aftal selv i grupperne, om I ønsker at forberede noget til modulet. I får 20 minutter i starten af modulet til at forberede det sidste af jeres oplæg om Karen Blixens ”Ringen”. Medbring eksistentialisme-kompendiet samt Håndbog til dansk til modulet.
Arbejdsspørgsmål - 1. modul - Død, tab og sorg.docx
Vi arbejder med døden som eksistentielt tema. Læs siderne om død, tab og sorg i Eksistentialisme-kompendiet. De starter på en side med kapitlet ”Død, tab og sorg” (står side 25 i bunden) og slutter efter uddraget af Karl Ove Knausgårds Min kamp, som
Øvelse - Brødrene Løvehjerte - Modul 2.docx
Læs kapitel 2 og 3 af Brødrene Løvehjerte i kompendiet. Der står s. 14-25 i bunden og er denne gang på dansk. Overvej, hvad teksten kommunikerer om død og sorg. Medbring det fysiske kompendium samt Håndbog til dansk.
Læs tekster og vælg opgave til den næste aflevering, da det er sidste mulighed for at spørge ind til den. Vi bruger langt størstedelen af modulet på juleklip og julehygge.
Ingen lektier denne gang. Vi bruger modulet på at udfylde trivselsundersøgelsesskema, julehygge og måske en smule faglighed, når vi skal se på fremtiden i et eksistentialistisk perspektiv. Medbring eksistentialisme-kompendiet til modulet.
Opgave - Retorik - Brinkmann.docx
Læs Svend Brinkmanns tale til de nye studenter i eksistentialisme-kompendiet samt side 157-159 i Håndbog til dansk om Toulmins argumentationsmodel. Noter hjemmefra, hvad Brinkmanns hovedpåstand er i talen. Medbring Håndbog til dansk og eksistentialis
Hej 3.c.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Reality-tv
Forløbet undersøger reality-tv i et medieanalytisk perspektiv. Undervejs undersøges formatet først i et genremæssigt perspektiv (herunder undergenrerne reality-gameshow, reality-dokumentar og reality-magasin), dernæst i relation til balancen mellem fakta og fiktion og grænserne mellem en privat og det offentlig sfære.
Der arbejdes i sidste halvdel af forløbet casenanalytisk med DR-programmet "Gift ved første blik". I denne sammenhæng undersøges seriens byggeklodser, filmiske udtryk og virkemidler først fra forskellige analytiske vinkler.
Reality-programmer, der bl.a. behandles:
* Gift ved første blik - femte sæson (DR) - udvalgte afsnit og mindre uddrag.
* Den store bagedyst (DR)
* X Factor (DR / TV2)
* Luksusfælden (TV3)
* Paradise Hotel (TV3)
* Ku' Godt, Må Godt (DR)
* FBOY Island (MAX)
* Matchet på Mælkevejen (DR)
* Robinson Ekspeditionen (TV3)
Teoretisk bygger forløbet bl.a. på materiale fra bøgerne:
* Håndbog til dansk
* Fokus
* Se Mig!
Indhold
Kernestof:
Gruppearbejde - Realitygenrer.docx
Reality-tv og realitygenrer (Fra Se mig!).pdf
Vi starter i dag på et nyt forløb om reality-tv. Læs som forberedelse PDF'en til i dag. Læsespørgsmål: Hvordan kan vi definere, hvad reality-tv er? Hvilke realitygenrer findes der, og hvordan er de forskellige fra hinanden?
Gruppearbejde - Det private og det offentlige - GVFB.docx
Læs om blandingen af det private og det offentlige i reality-tv i reality-kompendiet. Det starter med afsnittet "Er det private blevet offentligt?" (står s. 51 i bunden på siden) og slutter ved siden i kompendiet, hvor der kun står fem linjer. Udover
Iscenesættelse af intensitet i reality-tv - Anne Jerslev.pptx
Læs siderne om fakta og fiktion samt afsnittet ”Iscenesættelser af intensitet” i reality-kompendiet (7½ side i alt). Medbring reality-kompendiet og filmanalyse-kompendiet til modulet.
Læs som forberedelse til modulet om blandingen mellem information og underholdning i reality-tv. Denne gang med fokus på programmernes forpligtelser og dramaturgiske fortællemodeller. Du skal læse DR’s public service-kontrakt i kompendiet (2 sider) o
2024-2025 ETU tilbagemelding 3c
Response Insight
Øvelse - Den store bagedyst 2017.docx
Google Drive: Sign-in
Elementer i den analyserende.docx
Elementer i den debatterende artikel.docx
Elementer i den reflekterende artikel.docx
Læs opgavetekster og opgaveformuleringer til den kommende aflevering. Du skal før modulet have besluttet dig for, hvilken opgave du vil skrive og have gjort dig tanker om teksterne, der knytter sig til opgaven. I bliver i modulet fordelt i grupper ud
Øvelse - Gift ved første blik - Titelsekvens.docx
Link til citat
Kompendium - Filmanalyse.pdf
Læs kapitlerne "Filmens opbygning", "Klipning" og "Lydsiden" i filmanalyse-kompendiet. Der står s. 12, 24-26, 29-31 i bunden på siderne. Medbring kompendiet til modulet.
Find din besvarelse til den seneste valgfri opgave frem. Genlæs opgavetekster, opgaveformulering og din opgave forud for modulet. Medbring Håndbog til dansk og skriftlighedsbogen.
Opgave 1 - Filmiske virkemidler - Gift ved første blik - Refleksioner på bryllupsrejsen.docx
Læs som forberedelse afsnittene om 'billedbeskæring' og 'billedkomposition' i filmanalyse-kompendiet. Der står s. 13-19 med sort farve i bunden af siderne. Medbring kompendiet til modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Skriftlig formidling og eksamensforberedelse
Arbejde med de skriftlige eksamensgenrer og skriftlig formidling. Derudover afrunding på skoleåret med eksamensforberedende elementer.
Tekster i forløbet:
* "Hedebølge" af Helle Helle
* "Joker" af Klaus Rifbjerg (uddrag) - valgfri træningstekst
* "Trækfuglene" af Blicher - valgfri træningstekst
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier, men tag skriftlighedsbogen med til modulet.
Som forberedelse til modulet skal du vælge en opgave fra det opgavesæt, der knytter sig til jeres sidste danskaflevering i jeres gymnasietid (!). Læs opgaveteksterne til den opgave, du har valgt, og overvej, om du har spørgsmål til noget. Det er nu,
Opgavesæt til valgfri opgave #3
Ingen læseforberedelse, men medbring Håndbog til dansk til modulet.
Opgave - Repetition af undervisningsforløb.docx
Opgavesæt - Valgfri opgave 2
Strunge - Skrigerne (uddrag).pdf
Undervisningsbeskrivelse
Medbring Håndbog til dansk
MUNDTLIG EKSAMEN I DANSK.pdf
Minimalisme i 1990'ernes litteratur.pdf
INTRODUKTION TIL DANSK Kompendium 2017.pdf
Mappe til lydoptagelser
Ledige lokaler på TG i 1. modul 07-05-2025.docx
Mundtlig eksamen i dansk - Vejledning til 2022c.pdf
Medbring opladt mobiltelefon og hovedtelefoner til modulet samt Håndbog til dansk. Forbered dig ellers på prøveeksamen i det omfang, du ønsker. Hvis du ønsker at medbringe kompendier, kan du gøre det.
Struktur i timen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266201219", "T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266201219", "H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266201219" }