Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Simon Stounbjerg
Hold 2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Nyhedsformidling og fake news
Titel 2 Litteraturanalyse
Titel 3 Romantikkens strømninger (DHO-forløb)
Titel 4 Kommunikationsanalyse
Titel 5 Dokumentarisme
Titel 6 Natur og klima
Titel 7 Det moderne gennembrud
Titel 8 Holberg og oplysningstiden
Titel 9 Middelalderens folkeviser
Titel 10 Reklame- og kampagnefilm
Titel 11 Værklæsning - Herman Bang: Ved Vejen
Titel 12 Litteratur og tankestrømninger 1900-1945
Titel 13 Normalitet
Titel 14 Eksistentialisme
Titel 15 Reality-tv
Titel 16 Skriftlig formidling og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Nyhedsformidling og fake news

Eleverne arbejder med nyhedsformidling i et forløb, der har særlig fokus på forskellige former for fake news.

Med afsæt i en introduktion til forskellen på fakta og fiktion oparbejdes viden om, hvordan både traditionel nyhedsjournalistik og den løgnagtige og den satiriske fake news ser ud og opererer. I denne sammenhæng er hensigten også, at eleverne lærer at forholde sig kritisk reflekterende til materialet og emnet.

I forløbet veksles der arbejdsmæssigt mellem teoretisk og caseanalytisk arbejde - bl.a. med artikler fra Rokokoposten. Derudover øver eleverne skriftlighed i form af både mindre kreative øvelser og en afsluttende skriftlig opgave.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Litteraturanalyse

Forløbet fungerer som en grundlæggende introduktion til litteraturanalyse i gymnasiet. Derfor arbejdes der med den litterære værktøjskasse, hvorfra begreber som person- og miljøkarakteristik, tema, komposition, fortællerforhold, fremstillingsformer m.m. tillæres. Derudover behandles også novellen som skriftlig genre.

Elevernes arbejde i forløbet har et teoretisk udgangspunkt, men den opbyggede viden bruges også i praksis. Dette på en række noveller fra 1990'erne og 00'erne. Hver novelle analyseres med et særligt begrebsmæssigt fokus for øje.

Forløbet har materialemæssigt taget afsæt i begreber fra "Håndbog til dansk"

Primære tekster:
- Helle Helle: "Fasaner"
- Helle Helle: "En stol for lidt"
- Jan Sonnergaard: "Sex"
- Jan Sonnergaard: "Reprise på Krogs Fisserestaurant"
- Naja Marie Aidt: "Torben og Maria"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Romantikkens strømninger (DHO-forløb)

Forløbet omhandler romantikken som litteraturhistorisk periode med fokus på nationalromantikken, biedermeier-strømningen og romantismen.

Forløbet indgår som optaktsforløbet til dansk-historie-opgaven, hvor eleverne vælger mellem fire opgaver under de to hovedemner "Nation og stat" og "Familieliv, kærlighed og køn". Opgaverne har følgende hovedfokus:

- national identitet
- demokrati
- familieliv
- seksualitet

Følgende tekster er læst i undervisningen:
* Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land
* Grundtvig: Danmarks Trøst
* Orla Lehmanns tale ved Casino-mødet 20.marts 1848
* H.C. Andersen: Moder med barnet
* Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen
* Emil Aarestrup: Angst
* Emil Aarestrup: På sneen

Andet materiale:
* Brug litteraturhistorien til periodemæssig læsning
* Håndbog til dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,01 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kommunikationsanalyse

I dette forløb arbejder vi med værktøjer til kommunikationsanalyse, som benyttes på SKAM sæson 1 (NRK, 2015), der behandles som medieværk. Af faglige begreber arbejdes bl.a. med ansigtsarbejde, frontstage og backstage, kommunikationssituationen, sproghandlinger, transaktionsanalyse, turtagning og høfligheds- og samarbejdsprincippet. Således har eleverne fået opbygget en række værktøjer til brug i analyse af samtaler og andre kommunikationsformer. Afslutningsvist arbejder vi med grundlæggende redskaber til analyse af medietekster med fokus på filmiske virkemidler.

Værklæsning: SKAM - sæson 1 (NRK, 2015)

Baggrundslitteratur:
* Håndbog til dansk s.176-189, 191-193
* Eksistentialisme i dansk (om Goffman)
* Fokus (om filmiske virkemidler)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dokumentarisme

Der arbejdes med dokumentargenren. Vi udfordrer forståelsen af dokumentaren som en objektiv gengivelse af virkeligheden med afsæt i Griersons forståelse af dokumentargenren som en "kreativ bearbejdning af virkeligheden". Der skelnes mellem og reflekteres over fakta, fiktion og blandingsformerne mellem disse. I relation hertil præsenteres tilknyttede begreber såsom fakta- og fiktionskoder og fakta- og fiktionskontrakt, men også dokumentarformerne 'den autoritative', 'den deltagende', 'den observerende', 'den poetiske', 'den performative' og 'den refleksive' behandles og anvendes i analyse af relevante cases.

Som værk ses og arbejdes der med "Den utrolige historie om Alexander Blomqvist" (2020). I denne sammenhæng trænes også mediefaglig begrebsbrug og analyse af filmiske virkemidler.

Øvrige værker behandlet i korte uddrag:
* Asger Leth: "Ghosts of Cité Soleil" (2006)
* Auguste & Louis Lumière: Workers Leaving the Lumière Factory (1895)
* Baby Driver (2017)
* The Office (Amerikansk version, afsnit 1, sæson 1)
* Blair Witch Project (1999)
* Marta og Guldsaksen (2015)
* Operation X - Om mindreårige piger, der lokkes til porno.
* Skjold og Isabel (2018)
* Morten og Peter
* Patienter på samlebånd (2021)
* Stine den plettede so
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Natur og klima

Der arbejdes tematisk i forløbet med natur og klima, hvilket eleverne undersøger ud fra forskellige perspektiver og teksttyper. Der kredses i denne sammenhæng om menneskets rolle i forhold til hhv. naturen og klimaet, hvortil begrebet antropocentrisme introduceres. Oplever vi magt eller afmagt i forhold til naturen? Og hvordan forholder vi os til klimaproblemstillinger? I relation til sidstnævnte arbejdes der også med grøn markedsføring og reklamefilm.

Tekster i forløbet:

- Rasmus Nikolajsen - "Saltstraumen, 7. december 2013"
- Theis Ørntoft - "Det er forvirrede tider"
- Theis Ørntoft - Solar (uddrag)
- Reklamefilmen:  ”Fra en gård nær dig” (ARLA)
- Reklamefilmen ”Skridt mod en bæredygtig fremtid” (ARLA)
- Reklamefilmen "Bussen" (Midttrafik)
-  Karl Ove Knausgård "Fjenden er følelsen af magtesløshed" (2017)
- Greta Thunberg ”I handlede ikke i tide” (2019).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Det moderne gennembrud

Der arbejdes i et litteraturhistorisk perspektiv med det moderne gennembrud. Afsættet i forløbet er Georg Brandes forelæsning om, at litteraturen skal sætte problemer under debat, hvorefter strømningerne naturalisme og impressionisme behandles i dette perspektiv. Disse eksemplificeres og undersøges gennem analyse af tekster af Henrik Pontoppidan, Herman Bang og Amalie Skram.

Tekster behandlet i forløbet:
* Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød"
* Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette"
* Georg Brandes: "Indledning til Emigrantlitteraturen"
* Amalie Skram: "Constance Ring" (uddrage, kapitel 2)
* Herman Bang: "Den sidste balkjole"
* Perspektiverende: Uddrag af Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" + interview med Glenn Bech i Deadline, DR, 20. september 2022.

Andet materiale:
* Brug litteraturhistorien
* Håndbog til dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Holberg og oplysningstiden

Efter et lille overblik over dansk litteraturhistorie op til det moderne gennembrud ser vi nærmere på, hvad der kendetegner oplysningstiden. Desuden arbejder vi kort med genren drama, og med hvad der kendetegner Holbergs komedier. Vi læser et uddrag af "Erasmus Montanus" (ligesom vi ser et uddrag af Kaspar Rostrups filmatisering og taler om remediering). Desuden ser vi klip med bl.a. Christian Lollike om "Erasmus Montanus" og dens aktualitet i dag (fra opsætningen på Aarhus Teater 2022).

- Ludvig Holberg: af "Erasmus Montanus" (fra "Litteraturens Huse")
- Kaspar Rostrup: "Erasmus Montanus" (uddrag svarende til tekstuddraget), 1973
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Middelalderens folkeviser

Om middelalderens samfund (med fokus på slægt, skæbne, ære og hævn)

Folkevise: Ebbe Skammelsøn
Desuden en remediering af folkevisen i form af tegneserien af Rune Richtendorff.

I læsningen af folkevisen behandles bl.a.:
- den mundtlige overlevering
- undergenrer og deres kendetegn: ridderviser og trylleviser
- typiske træk ved folkevisen (sparsomme og stereotype miljøbeskrivelser, få personer, flade karakterer, handlingsforløbet begrænset til få scener, begrænset fortælleinstans)
- typiske temaer (slægt >< individ, overgange i livet, eksistentielle grundtemaer)

Teorien om middelalder og folkeviser stammer fra "Brug litteraturhistorien".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel – bedømmelse af besvarelser 29-01-2024
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Reklame- og kampagnefilm

Vi arbejder med reklame- og kampagnefilm med udgangspunkt i teorien fra "Håndbog til dansk"

- Laswells kommunikationsmodel
- AIDA-modellen
- Maslows behovshierarki
- Afsender-, modtager-, produkt- og markedsorienterede reklamer
- Gallups kompasmodel
- Den lyriske, narrative og oplysende reklamefilm
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel – forarbejde 29-02-2024
Debatterende artikel – samlet opgave 08-03-2024
Den personlige stemme/blogskrivning 22-03-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Værklæsning - Herman Bang: Ved Vejen

Læsningen af Herman Bangs bog "Ved Vejen" har især fokus på Bangs impressionistiske skrivestil og persontegninger, modsætningerne mellem de centrale personer, miljøet der danner baggrund for handlingen og de muligheder og rammer både kvinder og mænd har i det samfund, Bang beskriver i romanen.

I forløbet indgår foruden litterært analysearbejde små impressionistiske skriveøvelser.

Herman Bang: Ved Vejen
Herman Bang: Impressionisme. En lille replik
Steen Fiil og Kirsten Skov: Herman Bang – prosaens mester (uddrag)
Diverse baggrundslitteratur om impressionismen fra "Litteraturens Veje"
Max von Sydows filmatisering af "Ved Vejen" (1988) + arbejde med dennes remediering af romanen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Litteratur og tankestrømninger 1900-1945

Forløbet har fokus på at give en indføring markante strømninger i litteraturen fra 1900-1945 (det folkelige gennembrud, tidlig modernisme,  ekspressionisme m.m.)

Det har desuden fokus på at give en række paradigmatiske nedslag i kanonforfattere: Nexø, Johannes V. Jensen og Tom Kristensen. Forløbet skal bibringe en fornemmelse for det nye, der sker efter århundredeskiftet med litteraturens øgede fokus på individet.

Tematisk fokuseres der blandt andet på det folkelige gennembrud (Nexø og Jensen), kendetegn ved det moderne og kontrasten til det førmoderne, tidlig modernisme (fx i "Interferens" og ekspressionismen).

Læste tekster:

Martin Andersen Nexø:
Af Pelle Erobreren (kap. XIV og kap. XIII, udgivet 1906-10)

Johannes V. Jensen:
Den stille Mogens (fra Himmerlandsfolk, 1905)
inter-ferens (fra Digte 1906)
Interferens (fra Digte 1906)

Tom Kristensen:
Fribytter (fra Fribytterdrømme, 1920)


DER ARBEJDES DESUDEN MED ET KOMPENDIUM OM EKSPRESSIONISME HOVEDSAGELIGT BASERET PÅ "LITTERATURENS VEJE" OG TEKSTANALYSE MED BAGGRUND I "HÅNDBOG TIL DANSK"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Normalitet

Forløbet omhandler vores forståelse og syn på 'det normale'. Emnet undersøges med særlig fokus på kroppen og fysiske handicap. I denne forbindelse læses Caspar Erics Nike. Der arbejdes også med køn, seksualitet, fedme og sprogets rolle i forhold til eksklusion. Begrebsmæssigt er behandlet emnet ud fra gængse teoretiske forståelser af normer og normalitet, og undervejs er kropsfænomenologiske, socialkonstruktivistiske og queerteoretiske perspektiver blevet berørt.

Tekster i forløbet:

- Caspar Eric - Nike (værklæsning)
- Lasse Raagaard Jønsson "Ssn
snnart" (2021 - uddrag)
- "Tykke Ida" (DR)
- Maja Lee Langvad: "Hun er vred" (uddrag)

Andet materiale:
- FUCK NORMEN - af Helle Juhl Lassen
- Galskab i litteraturen - af Lasse Gammelgaard og Thomas Boström
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Eksistentialisme

Forløbet omhandler eksistentielle temaer i litteraturen. Forløbet indledes med en præsentation af analysetilgange til eksistentialistiske tekster,  hvorefter der dykkes ned i Heretica-digtningen med analyse af tekster af Martin A. Hansen og Peter Seeberg.  Undervejs inddrages filosofiske perspektiver af Sartre og Nietzsche.

Forløbet har materialemæssigt taget afsæt i begreber og teori fra bogen "Eksistentialisme i dansk" (Liselotte Henriksen.

Tekster behandlet:

* Martin A. Hansen: "Agerhønen"
* Peter Seeberg: "Patienten"
* Karl Ove Knausgård "Min kamp" (uddrag fra første kapitel)
* Karen Blixen: "Ringen"
* Astrid Lindgren: "Brødrene Løvehjerte" (uddrag af kapitel 1-3)
* Svend Brinkmann - Tale til årets studenter
* "Når Sabbathår er fucked" (DR) - uddrag af første afsnit
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Reality-tv

Forløbet undersøger reality-tv i et medieanalytisk perspektiv. Undervejs undersøges formatet først i et genremæssigt perspektiv (herunder undergenrerne reality-gameshow, reality-dokumentar og reality-magasin), dernæst i relation til balancen mellem fakta og fiktion og grænserne mellem en privat og det offentlig sfære.

Der arbejdes i sidste halvdel af forløbet casenanalytisk med DR-programmet "Gift ved første blik". I denne sammenhæng undersøges seriens byggeklodser, filmiske udtryk og virkemidler først fra forskellige analytiske vinkler.

Reality-programmer, der bl.a. behandles:
* Gift ved første blik - femte sæson (DR) - udvalgte afsnit og mindre uddrag.
* Den store bagedyst (DR)
* X Factor (DR / TV2)
* Luksusfælden (TV3)
* Paradise Hotel  (TV3)
* Ku' Godt, Må Godt (DR)
* FBOY Island (MAX)
* Matchet på Mælkevejen (DR)
* Robinson Ekspeditionen (TV3)

Teoretisk bygger forløbet bl.a. på materiale fra bøgerne:
* Håndbog til dansk
* Fokus
* Se Mig!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Skriftlig formidling og eksamensforberedelse

Arbejde med de skriftlige eksamensgenrer og skriftlig formidling. Derudover afrunding på skoleåret med eksamensforberedende elementer.

Tekster i forløbet:
* "Hedebølge" af Helle Helle
* "Joker" af Klaus Rifbjerg (uddrag) - valgfri træningstekst
* "Trækfuglene" af Blicher - valgfri træningstekst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer