Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Frederik Stefan Nielsen
|
Hold
|
2022 DA/d (1d DA, 2d DA, 3d DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Litterær analyse og værklæsning
I dette forløb introduceres eleverne til følgende litterære analyseværktøjer og danskfaglige begreber:
- De tre storgenrer: epik, lyrik og drama
- Novellens genretræk
- Fortæller og synsvinkel
- Tid og miljø
- Personkarakteristik
- Komposition
- Motiver og konflikter
- Tema og perspektivering
Eleverne anvender værktøjerne i analyse og fortolkning af novellerne i Thomas Korsgaards ”Tyverier” (2019), der læses som VÆRK.
Integreret i forløbet køres et mindre skriftlighedsforløb (3 moduler), hvor eleverne øver sig i faglig argumentation og introduceres til den analyserende artikel. I denne del gennemgås også normer for skriftlighed i dansk på gymnasiet, fx om indledning, citater, henvisninger o.l.
Kernestof:
- Håndbog til dansk s.38-51, 54-59, 67-69, 71-73, 79
- Thomas Korsgaard "Tyverier" (2019)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til dansk i jeres nye studieretningsklasse! På timen i dag starter vi et nyt forløb om noveller. Der er en kort lektie i jeres Håndbog til dansk.
-
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 10-11, 38-50, 54-59, 67-69
-
Lektion 2 - Arbejdsspørgsmål.docx
-
I dag går vi for alvor i gang med vores forløb om noveller. Som lektie skal I læse i grundbogen s.38-41. I skal kunne forklare, hvad et motiv og en konflikt er. I skal ikke læse i "Tyverier", men I skal medbringe den på timen.
-
Thomas Korsgaard: Tyverier; sider: 13-20, 33-38, 53-61, 81-85, 99-105, 117-119
-
https://docs.google.com/document/d/1fBfEkI8MrkqNNqkqC465_oabhDTWAdMoqaJmrTA2Lzc/edit
-
Skema i word-form
-
Eksempler på faglig argumentation - aflevering 1.pptx
-
Kære 1d. I dag skal vi arbejde med jeres næste aflevering i dansk. Som lektie skal I have læst novellen "Far" (s.41-50) og novellen "Selvmordsmanual" (s.65-69). Derudover skal vi på timen starte ud med "TG læser", og det er derfor vigtigt, at I huske
-
Opsamlende analyse af Lasagne
-
Skriftlighed II.pptx
-
Hej 1d. Som lektie skal I læse to korte noveller fra Tyverier. Den første halvdel af denne time skal vi arbejde med skriftlighed. I får her jeres næste danskaflevering for. I anden halvdel af timen laver vi som lovet julehygge. Medbring derfor gerne
-
https://docs.google.com/presentation/d/16gVgcfwIioTa7eA2nIIAuyrkpr_wl3khGD66Yqf26hs/edit?usp=sharing
-
Skriftlighed samlede slides.pptx
-
Kære 1d. I dag skal vi arbejde videre med jeres næste danskaflevering, og vi skal have afsluttet forløbet med Tyverier. Som lektie skal I derfor læse de noveller i Tyverier, som I eventuelt måtte mangle. På timen bliver I desuden introduceret til Lom
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Journalistik og nyhedsmedier
I dette forløb arbejder vi med nyhedsjournalistik. Fokus er på den skrevne journalistik, dog arbejder eleverne også med pressefotografiet som genre. Derudover beskæftiger vi os afslutningsvist med fænomenet fake news, og i den forbindelse diskuterer vi grænsefladen mellem fakta og fiktion.
Undervejs i forløbet lærer eleverne:
- at kunne analysere forskellige typer af journalistiske tekster ud fra begreber som nyhedskriterier, kildetyper, vinkling, genrer, avistyper, stofområder osv.
- at kunne karakterisere forskelle og ligheder mellem forskellige tekster om samme historie.
- at kunne diskutere forholdet mellem afsender, indhold og modtager.
Eleverne har arbejdet med følgende artikler:
- ”Frederiksen bliver både angrebet og hyldet for sin nye økonomiske politik”, Politiken (15/12/22)
- ”Topskat og helligdag: Virker helt sindssygt”, Ekstra Bladet (15/12/22)
- ”Alle ord er overflødige, når man vader rundt i maltrakterede lig”, Politiken, (2/10/2022)
- ”Familier skærer ned på maden”, Politiken (31/12/2022)
- ”’Det værste er at sige nej’”, Ekstra Bladet (6/12/2022)
Som baggrundslitteratur har eleverne læst:
- Håndbog til dansk, s.203-218
- Håndbog til dansk som i-bog, c1436 (”Fake news og clickbaits”)
- Krydsfelt som i-bog, p310 (”Analyse af pressefotografi”)
- Krydsfelt som i-bog, c2205 og tilhørende PDF om Minerva-modellen
- Textur som i-bog, p338 (”Journalistikken under pres: Fake news og misinformation”)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Romantikken
I dette forløb lærer eleverne om romantikken som litteraturhistorisk periode. Vi fokuserer særligt på strømningerne nationalromantik, biedermeier og romantisme, og vi taler metodisk om, hvad det vil sige at analysere og fortolke tekster med ”litteraturhistoriske briller”.
Eleverne læser følgende tekster:
- Adam Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land” (1819)
- N.F.S. Grundtvig: ”Danmarks Trøst” (1820)
- Thomasine Gyllembourg: “Den lille Karen” (1830)
- H.C. Andersen: ”Moderen med barnet” (1829)
- Emil Aarestrup: ”Paa Sneen” (1838)
Baggrundslitteratur: Mads Rangvid og Mimi Sørensen, ”Brug Litteraturhistorien” (2014) (uddrag, siderne i kompendiet).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kort om litteraturhistorien.pptx
-
I dag starter vi på et nyt forløb om romantikken. Det bliver spændende! Som lektie skal I læse de første fire sider i jeres kompendium, dvs. fra afsnittet "En kaotisk tidsalder" til og med afsnittet "Universalromantik". Derudover skal I læse s.104-10
-
VIGTIGT! Har man endnu ikke afleveret Tyverier, så har man den med i dag!
-
Lektion 2 - Gruppearbejde.docx
-
Vi fortsætter med nationalromantikken. Som lektie skal I have læst "Danmarks Trøst" (findes i jeres kompendium) af Grundtvig. Slå ord op, som I ikke forstår. Tænk også over, hvordan den adskiller sig fra "Der er et yndigt land", som vi arbejdede med
-
Arbejdsspørgsmål romantik #3.docx
-
Vi fortsætter vores forløb om romantikken, og i dag skal vi arbejde med understrømningen "biedermeier". Som lektie skal I læse s.5 i jeres kompendium (afsnittene "Krise og censur" + "Biedermeier: enhedskultur og idyl") SAMT skrive 3 ting ned, der ke
-
Vi fortsætter med at arbejde med biedermeier. Som lektie skal I bruge 15 minutter på at udfylde så meget I kan nå af skemaet med personkarakteristik af "Den Lille Karen" (arbejdsark fra sidste time).
-
Fædrelandssange.pdf
-
Gruppeopgave:
-
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 112-122
-
I dag skal vi arbejde med jeres næste aflevering i dansk. I skal læse mange sider, men I kan nøjes med at skimlæse dem. Jeg forventer IKKE, at I kan redegøre for alle de forskellige typer af metaforer. Fokusér i stedet på at forstå forskellene mellem
-
Spørgsmål til Aarestrup "Paa Sneen"
-
I dag bevæger vi os videre og kigger på endnu en litterær understrømning i romantikken, nemlig romantismen! Som lektie skal I have læst afsnittet "Romantismen" side 6-7 i kompendiet. Vi ses!
-
Slides med informationer til næste aflevering
-
I dag arbejder vi videre med jeres næste aflevering. Som lektie skal I derfor have lavet en 1 sides disposition over opgaven. Husk på, at en disposition er en oversigt med stikord / små sætninger, der forklarer hvad I vil skrive om i opgavens forskel
-
Instruks til gruppearbejde
-
Sæt link til jeres perspektiv-videoer ind her
-
Som lektie skal I lave til og med opgave 10 i kommakurset. Vi gennemgår det på timen. Derudover samler vi op på og afslutter forløbet om Romantikken.
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DHO - Forholdet mellem Danmark og Grønland
I dette forløb arbejder vi med et bredt udvalg af tekster, som på den ene eller anden måde omhandler forholdet mellem Danmark og Grønland og således forholder sig til Danmarks status som forhenværende kolonimagt. Eleverne introduceres til begrebet "postkolonialisme", og de lærer at lave postkoloniale læsninger af tekster med fokus på fremmedbilleder, magtforhold, identitet, fordomme osv. Eleverne arbejder både med litterær analyse og fortolkning og med analyse af retorik og argumentation.
Dette forløb fungerer i øvrigt som optakt til klassens dansk-historie-opgave, og der er således sideløbende med de danskfaglige lektioner kørt et historiefagligt forløb om samme emne.
Eleverne har læst følgende primærtekster:
- Egede, Hans: uddrag af Det gamle Grønlands nye perlustration (1741)
- Holberg, Ludvig: uddrag af Epistel 350 (1749)
- Kjærgaard, Thorkild: uddrag af Svar til Kim Leine (AG (Grønlandsposten), 11/2 2015
- Korneliussen, Niviaq: uddrag af Blomsterdalen (2021), s.69-74
- Leine, Kim: uddrag af Kjærgaard forvansker historien (AG (Grønlandsposten)), 4/2 2015
- Mondrup, Iben: uddrag af Tabita (2020), s.196-201
- Petrussen, Josef Tarrak: Tupilak, tekst og musikvideo (2015)
- Pontoppidan, Henrik: uddrag af Isbjørnen (1887)
Eleverne har læst følgende baggrundslitteratur:
- Færk, Winnie: Undskyld? Kampen om Danmarks og Grønlands fælles fortid (2016) s.100-109
- Gustafsson, Kristiansen og Kjeldsen: Litteratur med udsyn, bind 2 (2016), s. 18-21
- Sørensen, Mimi og Mads Rangvid, Brug litteraturhistorien (2014), s.46-50
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Verdensmål
Forløbet er inspireret af bogen ”Fra ord til jord – Verdensmål i dansk” (Dansklærerforeningen 2020) og et ønske om at arbejde tematisk med litteraturen – ud fra FN’s verdensmål, bæredygtighed, klima og natursyn. Det er altså i første omgang verdensmål nummer 13: Klimaindsats (samt 14. Livet i havet & 15. Livet på land), der skal behandles, og tanken er samtidig at give et bagtæppe til DHO-forløbet om Kolonisering og afkolonisering af Grønland, idet Oplysningstidens tanker og natursyn behandles, såvel som Romantikkens natursyn. Tanken er også, at vi skal se på, hvordan vi kan genkende hhv. Oplysningstidens og Romantikkens natursyn i den samtidige litteratur, og hvilken betydning natursynet har for vores opfattelse af klimaproblematikker og bæredygtighed. Vi skal altså litteraturhistorisk arbejde med Oplysningstiden og Romantikken, og vi skal have fat i den værktøjskasse, der hjælper med at åbne lyrikkens verden op for os.
Vi læser:
- Uddrag af artiklen: ”Sådan får vi bæredygtighed ind i undervisningen” af Signe Bjerre, 01/12/2022 (Praxis)
- Baggrundsstof om Kant, Holberg og Rousseau (mest hentet fra ”Naturhistorier”, Dansklærerforeningen 2016)(kompendiet p.2-6)
- ”Indvielsen” af Schack von Staffeldt, 1804 + fra ”Rampen” af Jesper Stein (2020) – gennemgang af ”Indvielsen”
- ”Lær mig oh skov at visne glad” af Adam Oehlenschläger, 1803 (samt Per Vers’ udgave fra ”Rødder”-projektet, 2014)
I den skriftlige aflevering er der frit valg mellem:
- Tidskapsel
- Solar-punk
- Poetry Slam
- Klimabenægterens debatindlæg
- Brev til skolens ledelse om klimatiltag
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering om verdensmålene
|
12-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skriftlighed: den analyserende artikel
Vi samler op på arbejdet med den analyserende artikel hidtil.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 1 (2d DA)
|
21-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dokumentar og filmiske virkemidler
Forløbet giver en introduktion til fakta- og fiktionskoder i levende billeder samt de forskellige dokumentargenrer (med fokus på den observerende, den dybdeborende og den deltagende dokumentar; den refleksive, poetiske og dramatiserede dokumentar nævnes kort). Der arbejdes med teori om, hvordan forskellige filmiske virkemidler og fortælleformer typisk er knyttet til fakta og fiktion (altid afhængigt af konteksten). Denne teori bruges i forhold til hele dokumentarfilmen "En fremmed flytter ind" (2011) af danske Nicole N. Horanyi (2017), som vi arbejder grundigt med, samt udvalgte TV-klip. I tilknytning til forløbet arbejdes også med dokumentargenren i en analyserende artikel, der fokuserer på grænsen mellem fiktion og dokumentar. I denne artikel analyseres et uddrag af "En fremmed flytter ind".
Desuden arbejder vi med podcasten "I et forhold med..." (2013) fra Third Ear, som "En fremmed flytter ind" bygger på. I denne forbindelse arbejder vi bl.a. med komposition og auditive virkemidler samt remedieringen fra podcast til dokumentarfilm.
Undervejs i forløbet arbejder vi med de filmiske virkemidler og anvender disse i dokumentaranalysen.
Teorien i forløbet stammer hovedsageligt fra "Håndbog til dansk".
|
Indhold
|
Kernestof:
-
journalisten.dk/her-er-zetland-b-t-og-jvs-bud-pa-nye-nyhedskriterier/
-
Journalisten » Gymnasieelever inspirerede TV 2 Lorry til nye nyhedskriterier
-
Journalisten » Metroxpress satser på følelser, forførelse og WTF-faktoren
-
Skrivebogen
-
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 20-27, 223-227
-
DRTV - Marta & Guldsaksen
-
Bonanza | Histrorier fra en po | Historier fra en politistation, 01:14. Detentionen.
-
Ambassador Official Trailer #1 (2012) - Documentary HD
-
Armadillo Official Trailer HD
-
Den hemmelige krig, kort citat
-
AFR trailer
-
66 scener fra Amerika
-
Blekingegadebanden trailer
-
DRTV - Jonestown-massakren: Hvad skete der?
-
TELUS Presents: Inside Chernobyl with Ben Fogle
-
Genopfrisk de filmiske virkemidler + dramaturgi i Håndbog til dansk s. 293-305
-
En fremmed flytter ind | Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite
-
Arbejd selv-instruks 2d DA 7.9.23.docx
-
Quiz: hans, hendes eller sin
-
Læs op på analysebegreber inden for litteraturanalyse, filmanalyse og sproglig-retorisk analyse. Det kan du fx gøre ved at se på analysevejledning 1, 2, 5, 7 og 12 bag i "Håndbog til dansk". Overvej, om du kender begreberne og kan bruge dem.
-
Husk Håndbog til dansk og tag høretelefoner til din computer med.
-
Blandede øvelser med r-problemer
-
Operation X: I hælene på en selskabsjonglør
-
Minlæring
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 2 (2d DA)
|
12-09-2023
|
Danskaflevering 3 (2d DA)
|
24-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Den debatterende artikel
Vi arbejder med den skriftlige eksamensgenre "Den debatterende artikel"-
Fokuspunkter:
- Indledningen
- Brug af danskfaglig viden
- At diskutere med inddragelse af tekster
- Diskussion og debat (og forskellen på disse)
- Hvad er mit eget synspunkt?
- Argumentation for eget synspunkt – personlig stemme og retorisk strategi
- Afrunding
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 4 (2d DA)
|
12-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Det moderne gennembrud
I forløbet arbejdes der først og fremmest med paradigmatiske nedslag, der hovedsageligt skal illustrere naturalisme, forskellige realismeformer, impressionisme, og hvordan litteraturen følger Brandes' fordring og sætter problemer under debat.
Der er desuden fokus på at give et kendskab til en række (kanon)forfattere; Bang, Pontoppidan, Brandes, Jacobsen og Skram samt træne basal tekstanalyse. Forløbet skal samtidig bibringe en fornemmelse for, hvordan perioden er et opgør med tidligere perioder, og hvordan perioden indvarsler noget nyt og peger fremad – det modernes begyndelse.
_________________________________________
INDHOLDSFORTEGNELSE TIL KOMPENDIUM
Georg Brandes: Af Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur........................1
H.C. Andersen: Den Grimme Ælling..............……..……..……………………….. 4
Henrik Pontoppidan: Ørneflugt……………………….……………….………… 9
Henrik Pontoppidan: Nådsensbrød…………..………………………………….. 12
J.P. Jacobsen: To Verdener. En Skitse................………………………………… 17
Amalie Skram: Karens Jul...................................…………………….…….……. 20
Herman Bang: Impressionisme. En lille Replik.………………………………….. 25
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 5 (2d DA)
|
31-10-2023
|
Danskaflevering 6 (2d DA)
|
13-11-2023
|
Danskaflevering 7 (2d DA)
|
27-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
At skrive et resumé
Vi arbejder med genren resumé, som eleverne skal bruge i deres SRO.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 8 (2d DA)
|
14-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Reklame- og kampagnefilm
Vi arbejder med reklame- og kampagnefilm med udgangspunkt i teorien fra "Håndbog til dansk"
- Laswells kommunikationsmodel
- AIDA-modellen
- Maslows behovshierarki
- Afsender-, modtager-, produkt- og markedsorienterede reklamer
- Gallups kompasmodel
- Den lyriske, narrative og oplysende reklamefilm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Værklæsning - Herman Bang: Ved Vejen
Læsningen af Herman Bangs bog "Ved Vejen" har især fokus på Bangs impressionistiske skrivestil og persontegninger, modsætningerne mellem de centrale personer, miljøet der danner baggrund for handlingen og de muligheder og rammer både kvinder og mænd har i det samfund, Bang beskriver i romanen.
I forløbet indgår foruden litterært analysearbejde små impressionistiske skriveøvelser.
Herman Bang: Ved Vejen
Herman Bang: Impressionisme. En lille replik
Steen Fiil og Kirsten Skov: Herman Bang – prosaens mester (uddrag)
Diverse baggrundslitteratur om impressionismen fra "Litteraturens Veje"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Upålidelige fortællere
- repetition af fortællerteori
- den upålidelige fortæller: lidt teori om upålidelighedsmarkører og forskellige typer upålidelighed
- repetition af romantikken med fokus på romantismen
- Medina: Vi to
- Medina: Kun for mig
- Pia Juul: Være med
- Blicher: Sildig Opvaagnen
- Jan Sonnergaard: Reprise på Krogs Fisserestaurant
- Folkeviser som eksempel på den autoritative, pålidelige fortæller:
- Folkevisens genretræk (med fokus på ridder- og tryllevisen)
- Ebbe Skammelsøn
- Elverskud
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Litteratur og tankestrømninger 1900-1945
Forløbet har fokus på at give en indføring markante strømninger i litteraturen fra 1900-1945 (det folkelige gennembrud, tidlig modernisme, ekspressionisme m.m.)
Det har desuden fokus på at give en række paradigmatiske nedslag i kanonforfattere: Nexø, Johannes V. Jensen, Tom Kristensen og Karen Blixen. Forløbet skal bibringe en fornemmelse for det nye, der sker efter århundredeskiftet med litteraturens øgede fokus på individet.
Tematisk fokuseres der blandt andet på det moderne menneskes vilkår (fx i "Interferens"), den subjektive verdensopfattelse i ekspressionismen og skæbneforestillinger (fx hos Jensen og Blixen).
Indledningsvist arbejder vi kort med Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand".
INDHOLDSFORTEGNELSE TIL TEKSTKOMPENDIUM
Martin Andersen Nexø
Af Pelle Erobreren (kap. XIV og kap. XIII, udgivet 1906-10)............... 1
Johannes V. Jensen
inter-ferens (fra Digte 1906)..................................................... 18
Interferens (fra Digte 1906)............................................ ......... 19
Tom Kristensen
Fribytter (fra Fribytterdrømme, 1920).................................... .... 24
Vestergade 1924 (fra Mod den yderste rand, 1936)................... 27
Karen Blixen
Det ubeskrevne blad (fra Sidste fortællinger, 1957)........................ 28
DER ARBEJDES DESUDEN MED ET KOMPENDIUM OM EKSPRESSIONISME HOVEDSAGELIGT BASERET PÅ "LITTERATURENS VEJE" OG TEKSTANALYSE MED BAGGRUND I "HÅNDBOG TIL DANSK". HER STIFTER ELEVERNE BEKENDTSKAB MED EMIL BØNNELYCKE OG RUDOLF BROBY-JOHANSEN, OG VI ANALYSERER BROBY-JOHANSENS "LYSTMORD" SAMT EN RÆKKE EKSPRESSIONISTISKE MALERIER AF KIRCHNER.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 13 (2d DA)
|
05-05-2024
|
Årsprøve i skriftlig dansk
|
06-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Litteratur og tankestrømninger 1900-1945
Forløbet har fokus på at give en indføring markante strømninger i litteraturen fra 1900-1945 (det folkelige gennembrud, tidlig modernisme, ekspressionisme m.m.)
Det har desuden fokus på at give en række paradigmatiske nedslag i kanonforfattere: Nexø, Johannes V. Jensen, Tom Kristensen og Karen Blixen. Forløbet skal bibringe en fornemmelse for det nye, der sker efter århundredeskiftet med litteraturens øgede fokus på individet.
Tematisk fokuseres der blandt andet på det moderne menneskes vilkår (fx i "Interferens"), den subjektive verdensopfattelse i ekspressionismen og skæbneforestillinger (fx hos Jensen og Blixen).
Indledningsvist arbejder vi kort med Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand".
INDHOLDSFORTEGNELSE TIL TEKSTKOMPENDIUM
Martin Andersen Nexø
Af Pelle Erobreren (kap. XIV og kap. XIII, udgivet 1906-10)............... 1
Johannes V. Jensen
inter-ferens (fra Digte 1906)..................................................... 18
Interferens (fra Digte 1906)............................................ ......... 19
Tom Kristensen
Fribytter (fra Fribytterdrømme, 1920).................................... .... 24
Vestergade 1924 (fra Mod den yderste rand, 1936)................... 27
Karen Blixen
Det ubeskrevne blad (fra Sidste fortællinger, 1957)........................ 28
DER ARBEJDES DESUDEN MED ET KOMPENDIUM OM EKSPRESSIONISME HOVEDSAGELIGT BASERET PÅ "LITTERATURENS VEJE" OG TEKSTANALYSE MED BAGGRUND I "HÅNDBOG TIL DANSK". HER STIFTER ELEVERNE BEKENDTSKAB MED EMIL BØNNELYCKE OG RUDOLF BROBY-JOHANSEN, OG VI ANALYSERER BROBY-JOHANSENS "LYSTMORD" SAMT EN RÆKKE EKSPRESSIONISTISKE MALERIER AF KIRCHNER.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Den reflekterende artikel
Skriftlighedsforløb, hvor vi arbejder med den reflekterende artikel.
Bl.a. fokus på:
- hvad det er at reflektere: undren, det åbne, forsøgsvise osv.
- bevægelsen mellem konkret og abstrakt
- den personlige stemme i den reflekterende artikel
- det dialogiske, inddragelse af læseren i tankeprocessen
- progressionen, at blive klogere på emnet (uden at konkludere noget entydigt)
- inddragelse af danskfaglig viden i den reflekterende artikel
Eleverne læser i denne forbindelse en række eksempler på refleksion på skrift, bl.a. indledningen til Knausgårds "Min Kamp".
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 1 (3d DA)
|
03-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Metode i dansk
Vi arbejder med metode i dansk med særligt fokus på forskellige litterære analysemetoder.
- Metodetrekanten
- Biografisk metode
- Nykritisk metode
- Strukturalistisk metode
- Psykoanalytisk metode
- Socialhistorisk metode
- Ideologikritisk metode (med fokus på kønskritisk metode)
- Læserorienteret metode
- Postkolonial metode
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 2 (3d DA)
|
11-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Eksistentialisme og modernisme
Forløbet har fokus på at give en indføring i eksistentialistiske og modernistiske tendenser i litteraturen i efterkrigstiden og frem til slutningen af 1960'erne.
Vi arbejder med at definere begreberne eksistentialisme og modernisme og sammenhængen mellem dem (en hovedpointe er, at eksistentialismen behandler grundlæggende, almenmenneskelige begreber, men at visse eksistentialistiske temaer (måske) accentueres i moderniteten).
Tekstudvalget skal give en fornemmelse for forskellige tendenser i den danske litterære modernisme: Heretica-modernismen (Hansen), konfrontationsmodernismen med fokus på det absurde, fremmedgørelse m.m. (Seeberg og Rifbjerg) og den skrifttematisk legende modernisme (Leth).
Albert Camus: "Sisyfos-myten" (uddrag)
Martin A. Hansen: "Agerhønen"
Peter Seeberg: "Hvile"
Klaus Rifbjerg: "Terminologi" og "FIRKANTER"
Jørgen Leth: "Min påklædning", "Min påklædnink", "Mit Kumladigt" og "Et kort digt"
Endelig læser vi H.C. Andersens "Hyrdinden og skorstensfejeren" samt Steen Becks analyse af den som et eksempel på eksistentialistiske temaer i litteraturen før det 20. århundrede.
I forløbet indgår desuden diverse små indslag med eksistentialistisk indhold, fx introen til DR3-dokumentaren "Limbo. Når sabbatår er fucked".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Reality
Forløbet giver en introduktion til de tre overordnede realitygenrer – realityserien, realitymagasinet og realityshowet. Der arbejdes i første omgang med karakteristika for de tre undergenrer. Denne teori bruges i forhold til eksempler på forskellige typer reality-TV, som eleverne selv udvælger og analyserer. I arbejdet med reality inddrages (ud over næranalyse af filmiske virkemidler og genreovervejelser) teori fra sociologien og pragmatikken, hvorved det sproglige og det mediemæssige perspektiv kombineres:
Goffmans begreber om frontstage og backstage samt Meyrowitz' middle region
Goffmans teori om facework og ansigtstruende handlinger
Samtaleanalyse, herunder turtagning og gambitter
Sproghandlinger
Transaktionsanalyse
Teorien stammer fra "Håndbog til dansk". Analysebegreberne anvendes både på reality-programmer, på et uddrag af Iben Maria Zeuthens interview med Ghita Nørby (24syv, 2019) og på litteratur ("En stol for lidt" af Helle Helle og et uddrag af Adda Ravnkildes roman "En Pyrrhussejr").
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve i skriftlig dansk
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Helle Helles minimalistiske realisme
I dette forløb er fokus på Helle Helles minimalistisk-realistiske stil. Eleverne introduceres til minimalismen, og vi undersøger, hvilke virkemidler i de læste noveller der trækker i en realistisk retning, og hvilke der trækker i en minimalistisk retning.
Litteratur:
Helle Helle
- "Fasaner" (fra Rester, 1996)
- "En stol for lidt" (fra Rester, 1996)
- "Køreplaner" (fra Rester, 1996)
- "Jeg kører frem" (fra Biler og dyr, 2000)
Desuden et par små uddrag om minimalistisk realisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 6 (3d DA)
|
03-03-2025
|
Danskaflevering 7 (3d DA)
|
14-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Argumentation og retorik II
Vi genopfrisker teorien om retorik og argumentation samt analyse af kampagnefilm fra tidligere forløb og anvender den på taler, kampagnefilm m.m.
- statsministerens nytårstale 2025
- forskellige kampagnefilm fra folketingsvalget 2022.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Værklæsning: YAHYA HASSAN
At læse digte – Værklæsning af "YAHYA HASSAN" (2013).
Fokuspunkter i arbejdet er bl.a. gennemgående tematikker i digtsamlingen (splittelsen, faderforholdet, samfundskritikken m.m.), litteraturhistoriske tråde (ekspressionismen, det moderne gennembrud, det folkelige gennembrud/hjemstavnsdigtning), nærlæsninger af enkelte digte, bl.a. med fokus på den ekspressionistiske stil.
Vi læser også digtet "DEMOKRATUR" fra "YAHYA HASSAN 2". Desuden læser vi Rudolf Broby-Johansens "ODALISK - SKØNHED" og Michael Strunges "REBEL" i forbindelse med en øvelse med fokus på ekspressionistiske linjer i dansk litteratur.
Desuden indgår diverse paratekster som fx Hassans oplæsning af "LANGDIGT", Informations podcast "20 før 20" (afsnittet "2013: YAHYA HASSAN") og Deadline-udsendelsen 03.05.2020 i forbindelse med Hassans død.
Vi læser også de første sider af Jonas Hassen Khemiris "Ett Öga Rött" (2003) på svensk, og vi sammenligner med den danske oversættelse med fokus på temaer og etnolekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskaflevering 9 (3d DA)
|
10-04-2025
|
Danskaflevering 10 (3d DA)
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Opsamling
Vi samler op på dansk og arbejder på et fælles temakatalog for de læste tekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266210134",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266210134",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266210134"
}