Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Anne Hørlyck Clemmensen
Hold 2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Aargang0.dk
Titel 2 Romersk historie
Titel 3 DHO Grønland og Danmark
Titel 4 Mellemøstens guldalder og europæisk middelalder
Titel 5 Industrialisering
Titel 6 Folkedrab
Titel 7 Familie og hverdag - fra trad- til indu-samfund
Titel 8 bipolar - unipolar - global
Titel 9 Ungdomsliv i Zambia
Titel 10 Vores historie. Familierevolutionen og velfærd
Titel 11 Er demokratiet i fare?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Aargang0.dk

Forløbets indhold og centrale problemstillinger:
Vi skal arbejde med syv børn - alle født i år 1900. Deres arkivalier ligger på hjemmesiden aargang0.dk
I bliver delt i syv grupper og får hvert jeres barn.

Først skal vi granske kilder og finde oplysninger om barnet ved hjælp af de arbejdsspørgsmål, der stilles inde på hjemmesiden, herefter skal vi omsætte dette "råmateriale" af oplysninger til en egentlig livsfortælling.

Udfordringen i besvarelsen bliver at finde en balance mellem på den ene side at måtte gætte og bruge sin fantasi, hvor kilderne er tavse, og på den anden side at stoppe, hvor kilderne modsiger fantasien. Heri ligger også en øvelse i at begrunde sine bud faghistorisk i kilder og tematekster.

Til slut skal I undersøge det første af jeres egen livshistorie om fødsel, navngivning/dåd, pasning, skolegang, forældres og bedsteforældres arbejde...

Hvad er forskellen på livsbetingelser dengang og nu?


Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne

Omfang: ca 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 2 Romersk historie

Forløbets indhold og centrale problemstillinger:
Hvordan udviklede Rom sig fra et lille antik kongedømme, over republik til kejserdømme og til undergang?
Vi undersøger bl.a. styreformer, dagligliv og historiebrug i dag.

Faglige mål

- remediering og faglig formidling
- relation til egen tid

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- historiefaglige teorier og metoder.



Omfang: ca 21+65=86
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 DHO Grønland og Danmark

Forløbets indhold og centrale problemstillinger:



Faglige mål:
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.

Omfang: Kernestof og supplerende stof

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11,01 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Mellemøstens guldalder og europæisk middelalder

Forløbets indhold og centrale problemstillinger:
Vi starter i Jerusalem med tre unge pigers opfattelse af byen i nutiden. Vi ser dernæst på Mellemøstens ældre historie og arbejder med islams grundlæggelse og den muslimske/arabiske ekspansion i området, både politisk og kulturelt.
Vi drager derefter til Europa og ser på det feudale samfunds opbygning og det "store kulturmøde" i forbindelse med korstogene.
Vi har bl.a. arbejdet med...

Faglige mål
-- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie


Omfang: Kernestof og supplerende stof

ca 88 +22 sider = 110 sider



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Industrialisering

Forløbets indhold og centrale problemstillinger:

Forfatterbesøg af Gertrud Tinning.
Gertrud Tinning har skrevet tre historiske romaner. Den ene "en Uretfærdig tid" foregår i Uldum, Vejle og København i slutningen af 1800-tallet. Temaerne er: landbrugsomlægning, fabriksarbejde, strejker (på Rubens klædefabrik), bolig- og familieforhold, fængselsvæsen...
Hun vil fortælle om, hvordan hun bruger historie i sin formidling. 2.a skal lave en historisk skattejagt i FF1 og dermed selv formidle Tørring historie med fokus på jernbane- og mejeriudvikling

Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige

kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ historiebrug og -formidling

Omfang:

Gennemgåede kilder:
- Jernbane fra Horsens til Hads Herred.  Hyldtoft, Askgaard og Christiansen: "Det industrielle Danmark" s. 101-102 1981. systime
- Fra Hunderup Andelsmejeri 1885-85.  Hyldtoft, Askgaard og Christiansen: "Det industrielle Danmark" s. 176-180 1981. systime
- Lauritz Jensen Min barndom. Uddrag; Hyldtoft, Askgaard og Christiansen: "Det industrielle Danmark" s. 204-205, 1981. systime
- En kvinde fortæller. https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=328
Adriansen m. fl. Fra oplysningstid til europæisk integration systime.dk besøgt 27-09-2023.

Synspunktsmateriale:
Film om Tietgen. https://www.dr.dk/studie/historie/1800-tallet-pa-vrangen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Folkedrab

Forløbets indhold og centrale problemstillinger:
Vi undersøger FNs definition af folkedrab og forskellige teorier om hvad der kan føre til folkedrab. Derefter undersøger vi tre forskellige folkedrab med hovedvægten på Holocaust under nazismen. Vi ser på forhistorie, selve mordene og deres gerningsmænd og til sidst på overlevere.

Faglige mål
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab - historiebrug og -formidling

Kernestof:
̶  skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶  opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶  formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid


Omfang:
42 + 46,5=48,5

Der indgår kilde på engelsk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Familie og hverdag - fra trad- til indu-samfund

Familie og hverdag - fra traditionelt stændersamfund og industrielt samfund

Forløbets indhold og centrale problemstillinger:
Hvordan ændrer familierelationer og hverdag sig fra den førindustrielle husstand til husstanden under industrialiseringen?

Hvad er en familie? Hvordan udvikler relationerne og rollerne sig i familier over tid?  Hvad laver folk, når de ikke er hjemme?  Mønsterbrydere. Forskel på familier.


Faglige mål
- hovedlinjer i Danmarks historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt

kernestof:
̶  redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
̶  redegøre for sammenhænge mellem den lokale og nationale udvikling
̶  analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶  diskutere periodiseringsprincipper
̶  reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶  opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶  formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid



Omfang:
65+31,5=96,5

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 bipolar - unipolar - global

Forløbets indhold og centrale problemstillinger:
Europas og verdens indretning efter 2. verdenskrig og frem til i dag. Fokus vil være på Vesten


Faglige mål
  redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶  redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶  formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶  anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  

kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering


Omfang:
ca 60+60=120
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ungdomsliv i Zambia

Vi deltager i et Globusprojekt under Unicef.  Forløbet er ikke en del af eksamensspørgsmålene.

Vi arbejder sammen med vores samarbejdspartner Eventure i Zambia om ungdomsliv, specielt uddannelse og fritid.
Forløbet er fælles med dansk.
I skal lave spørgeskemaer til de unge i Zambia, svarer på spørgeskema fra dem, stille opfølgende spørgsmål på Whats App og formidle jeres viden på en udstilling på Tørring Bibliotek.

Faglige mål
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv


Kernestof
̶  anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  
̶  opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶  formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶  formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶  behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Vores historie. Familierevolutionen og velfærd

Forløbets indhold og centrale problemstillinger:
Projektet er et såkaldt Citizen Science-projekt, på dansk "borgervidenskabsprojekt", hvor borgere - i dette tilfælde jer og jeres informanter - bidrager til forskningen.
Forløbet er tredelt, hvor eleverne først får den nødvendige viden om samfundsforandringerne i perioden. Derefter bliver de klædt på til selve interviewopgaven (at udføre interviewet, uploade og tagge det). Afslutningsvist udarbejder eleverne en poster, hvor de anvender deres faglige viden fra forløbet og et eller flere interviews til at belyse et selvvalgt emne.   De tre første lektioner (Kvinder arbejdsmarkedet + Velfærdsstatens udbygning og familiepolitik + Kønsroller og ligestilling) dækker i store træk de temaer, som forskerne ønsker at sætte fokus på.

Faglige mål
̶  reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶  anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  
̶  opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶  formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶  formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶  behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

kernestof:
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.


Omfang:

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Poster 28-10-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Er demokratiet i fare?

Forløbets indhold og centrale problemstillinger:
Hvordan har demokrati og menneskerettigheder udviklet sig kronologisk gennem de forløb vi har haft om?
Hvad er en styreform, demokrati og menneskerettigheder?
Hvad forstår man med demokrati og "retfærdig/effektiv/god" styreform gennem tiden i de forskellige perioder?
Er demokratiet presset i dag? Mere end førhen?

Faglige mål
̶  redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶  redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶  analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶  skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶  reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶  anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  
̶  opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶  formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶  formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶  behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder.



Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.


Omfang:




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9,52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer