Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Anne Hørlyck Clemmensen
|
Hold
|
2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Aargang0.dk
Forløbets indhold og centrale problemstillinger:
Vi skal arbejde med syv børn - alle født i år 1900. Deres arkivalier ligger på hjemmesiden aargang0.dk
I bliver delt i syv grupper og får hvert jeres barn.
Først skal vi granske kilder og finde oplysninger om barnet ved hjælp af de arbejdsspørgsmål, der stilles inde på hjemmesiden, herefter skal vi omsætte dette "råmateriale" af oplysninger til en egentlig livsfortælling.
Udfordringen i besvarelsen bliver at finde en balance mellem på den ene side at måtte gætte og bruge sin fantasi, hvor kilderne er tavse, og på den anden side at stoppe, hvor kilderne modsiger fantasien. Heri ligger også en øvelse i at begrunde sine bud faghistorisk i kilder og tematekster.
Til slut skal I undersøge det første af jeres egen livshistorie om fødsel, navngivning/dåd, pasning, skolegang, forældres og bedsteforældres arbejde...
Hvad er forskellen på livsbetingelser dengang og nu?
Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Omfang: ca 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Romersk historie
Forløbets indhold og centrale problemstillinger:
Hvordan udviklede Rom sig fra et lille antik kongedømme, over republik til kejserdømme og til undergang?
Vi undersøger bl.a. styreformer, dagligliv og historiebrug i dag.
Faglige mål
- remediering og faglig formidling
- relation til egen tid
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- historiefaglige teorier og metoder.
Omfang: ca 21+65=86
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lertavler fra civilisationens vugge giver nyt indblik i lægevidenskabens historie
-
Larsen, Henrik Bonne og Thorkil Smitt: En europæisk verdenhistorie (hentet 25-11-2019) s. 129. Gyldendal.
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 37-66
-
Anders Hassing og Chr. Vollmond: Fra fortid til historie (2. udgave), Columbus; sider: 7-12
-
Romersk historie - kompendium.docx
-
appian om graccherne.html
-
Steg, Kristian. På sporet af Romerriget. Lindhardt og Ringhof. 2018; sider: 29-33, 60-66, 75-79, 84-86, 97-101, 111-113
-
sveton om caesars politik.html
-
Res Gestæ
-
Augustus - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
arapacis.htm
-
Sveton om Neros kristenforfølgelser.pdf
-
Tacitus om Neros kristenforfølgelser.pdf
-
konstantinbuen.htm
-
Valgmateriale
-
Plinius om skole.docx
-
Plinius om min hustru.docx
-
House of Menander - AD79eruption
-
Romersk kultur - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
gallerkrigen | lex.dk – Den Store Danske
-
Gravesen, Rie og Margen Ott. Film skal ses i historie. Gyldendal. 2018. s. 45-47 og 110-111.
-
Film i historie skema
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
DHO Grønland og Danmark
Forløbets indhold og centrale problemstillinger:
Faglige mål:
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Omfang: Kernestof og supplerende stof
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Uddrag fra koloniassistent Arøes dagbog om kongekost, 29. januar 1788
-
Den Kgl. Grønlandske Handel - Et finmasket og mandskabskrævende handelsnet
-
Brev fra købmand Johanne Dorothea Glomstad til direktionen for Den Kgl. Grønlandske Handel, 5. september 1788
-
Knud Rasmussen - Foran dagens øje (1915), Trykt i 'Dansk i Grønland', 2013 - ca. 2 ns (1).pdf
-
https://www.danmarkpaafilm.dk/film/inuit
-
Rossing Christian: Lampeslukning i Rostgaard s.
-
Mathias Storch - 'En grønlænders drøm' (1914) (1).pdf
-
Træsnit_ Inuit dræber nordboer af Aron fra Kangeq (1860).docx
-
Poek.pdf
-
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/kampen-om-groenland
-
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-groenland-og-danmark_-et-lukket-land_350856
-
Augustesen og Hansen Grønland s36-37.pdf
-
Synspunktsmaterialer til Grønland som amt.pdf
-
Tre år efter: Sådan gik det Forsoningskommissionens anbefalinger
-
Ny historisk udredning vil ikke af sig selv skabe forsoning mellem Grønland og Danmark
-
Grønlandske medarbejder til Kongeriget Danmarks faste repræsentation ved NATO
-
The Reconciliation Commission of Greenland Danish.pdf
-
Nuuks borgere stemmer ja til at beholde Hans Egede-statue
-
»Tænk at man kan finde på det«: Flere danske monumenter vandaliseret
-
Google street view 64.179485, -51.745450
-
Ekspert: Grønland træder ud på en større sikkerhedspolitisk spilleplade med diplomat
-
Færk, Winnie. (2016) Undskyld?. Columbus. s. 13-22, 45-53, 59-72, 132-134. Ca 34 ns.
-
Rostgaard, Marianne og Lotte Schou (2010) Kulturmøder i dansk kolonihistorie. Gyldendal. s. 9-21, 23-33, 42-46, 54-55. ca 45 ns.
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11,01 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Mellemøstens guldalder og europæisk middelalder
Forløbets indhold og centrale problemstillinger:
Vi starter i Jerusalem med tre unge pigers opfattelse af byen i nutiden. Vi ser dernæst på Mellemøstens ældre historie og arbejder med islams grundlæggelse og den muslimske/arabiske ekspansion i området, både politisk og kulturelt.
Vi drager derefter til Europa og ser på det feudale samfunds opbygning og det "store kulturmøde" i forbindelse med korstogene.
Vi har bl.a. arbejdet med...
Faglige mål
-- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Omfang: Kernestof og supplerende stof
ca 88 +22 sider = 110 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Anders Hassing og Chr. Vollmond: Fra fortid til historie (2. udgave), Columbus; sider: 12-16
-
Ferguson, Daniel (2013) ”Jerusalem” Canadian Friends of the Hebrew University of Jerusalem m. fl. 45 min. DRKULTUR. Uds. dato: 5-6-2027. 6 ns.
-
map of jerusalem walking tour.jpg
-
Mellemøstens guldalder og europæisk middelalder Kompendium.docx
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 74-91, 103-119
-
Grimstrup, Jørgen Junker: De arabiske erobringer 630-750 og Islams tilblivelse. Frydenlund (2021) s.75-76,91-93kilder om erobringer.pdf 2 ns.
-
Maen fortæller om Syriens historie
-
To afsnit af "Verdens kulturskatte" om Bosra og Damaskus. Udgivet af DR2 i 2008 og 2009. i alt 26 min. 4. ns.
-
Grimstrup, Jørgen Junker. (2023) De arabiske erobringer 630-750 og islams udbredelse. Frydenlund s.
-
Grimstrup, Jørgen Junker. (2023) De arabiske erobringer 630-750 og islams udbredelse. Frydenlund s. 214-216, 227-228. 2. ns.
-
s124 Kap1 Opgave2 Kilde1 5 McGuire.pdf
-
Timeplan
-
Steg, Kristian og Thomas Heebøll-Holm. (2022) På sporet af middelalderen. Praxis; sider: 6-13, 136-143
-
Letter from Emperor Henry IV to Pope Gregory VII.docx
-
s136 Kap5 Opgave 3 Kilde5 6 PaveUrban2tale.pdf
-
Gesta Francorum og Jerusalems erobring i Henrik Skovgaard Nielsen. "Korstog og Jihad" Gads Forlag.
-
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158
-
Kingdom of heaven
-
Kingdom of Heaven (2005) Trailer #1 | Movieclips Classic Trailers
-
Ivanhoe (1952) Original Trailer [FHD]
-
Historiebrug
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Industrialisering
Forløbets indhold og centrale problemstillinger:
Forfatterbesøg af Gertrud Tinning.
Gertrud Tinning har skrevet tre historiske romaner. Den ene "en Uretfærdig tid" foregår i Uldum, Vejle og København i slutningen af 1800-tallet. Temaerne er: landbrugsomlægning, fabriksarbejde, strejker (på Rubens klædefabrik), bolig- og familieforhold, fængselsvæsen...
Hun vil fortælle om, hvordan hun bruger historie i sin formidling. 2.a skal lave en historisk skattejagt i FF1 og dermed selv formidle Tørring historie med fokus på jernbane- og mejeriudvikling
Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige
kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ historiebrug og -formidling
Omfang:
Gennemgåede kilder:
- Jernbane fra Horsens til Hads Herred. Hyldtoft, Askgaard og Christiansen: "Det industrielle Danmark" s. 101-102 1981. systime
- Fra Hunderup Andelsmejeri 1885-85. Hyldtoft, Askgaard og Christiansen: "Det industrielle Danmark" s. 176-180 1981. systime
- Lauritz Jensen Min barndom. Uddrag; Hyldtoft, Askgaard og Christiansen: "Det industrielle Danmark" s. 204-205, 1981. systime
- En kvinde fortæller. https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=328
Adriansen m. fl. Fra oplysningstid til europæisk integration systime.dk besøgt 27-09-2023.
Synspunktsmateriale:
Film om Tietgen. https://www.dr.dk/studie/historie/1800-tallet-pa-vrangen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Folkedrab
Forløbets indhold og centrale problemstillinger:
Vi undersøger FNs definition af folkedrab og forskellige teorier om hvad der kan føre til folkedrab. Derefter undersøger vi tre forskellige folkedrab med hovedvægten på Holocaust under nazismen. Vi ser på forhistorie, selve mordene og deres gerningsmænd og til sidst på overlevere.
Faglige mål
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab - historiebrug og -formidling
Kernestof:
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Omfang:
42 + 46,5=48,5
Der indgår kilde på engelsk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Familie og hverdag - fra trad- til indu-samfund
Familie og hverdag - fra traditionelt stændersamfund og industrielt samfund
Forløbets indhold og centrale problemstillinger:
Hvordan ændrer familierelationer og hverdag sig fra den førindustrielle husstand til husstanden under industrialiseringen?
Hvad er en familie? Hvordan udvikler relationerne og rollerne sig i familier over tid? Hvad laver folk, når de ikke er hjemme? Mønsterbrydere. Forskel på familier.
Faglige mål
- hovedlinjer i Danmarks historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt
kernestof:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale og nationale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Omfang:
65+31,5=96,5
|
Indhold
|
Kernestof:
-
familiehistorie | lex.dk – Den Store Danske
-
Anders Hassing og Chr. Vollmond: Fra fortid til historie (2. udgave), Columbus; sider: 16-21, 65-67, 122-125
-
Timeplan 1
-
Folk og fæi vikingetiden 3,25 ns
-
Samfundet og dets grupper i middelalderen 3,75 ns.
-
En arabisk købmands beretning om Hedeby, ca. 950
-
Uddrag af "Den københavnske reces" om klædedragt, 6. december 1547
-
Nielsen, Geert Alex. (2017) Familiebilleder. Samfundslitteratur: side 55-56, 66 Familiebilleder s. 55-56 og 66.pdf
-
Kilder til tiden ca. 1500 1900.pdf Tekst 43. Peder Palladius
-
3 Reformation og Renæssance 21-3-2023.docx
-
Martin Cleemann Rasmussen m.fl.: Danmarks historie, Lindhardt & Ringhof; sider: 97-102, 104, 136-138, 140-145, 170-172, 199-200, 202-203, 205-208
-
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/middelalder-1000-1536/toej-og-mode/
-
https://livinghistory.dk/original/
-
https://www.sn.dk/egedal-kommune/renaessance-fest-paa-veksoe-kro/
-
Timeplan - se hvad lektien skal bruges til
-
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
-
Er lyset for de lærde blot
-
Familiebilleder 83-104.pdf
-
Nielsen, Geert Alex. (2017) Familiebilleder. Samfundslitteratur; sider: 83-92, 94-104
-
Timeplan
-
7 Industrialiseringens familier 12-4-2024.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
bipolar - unipolar - global
Forløbets indhold og centrale problemstillinger:
Europas og verdens indretning efter 2. verdenskrig og frem til i dag. Fokus vil være på Vesten
Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
Omfang:
ca 60+60=120
|
Indhold
|
Kernestof:
-
trudoc.asp Trumandoktrinen
-
Palle Roslyng-Jensen. Fra kold krig til ny verdensorden. Gyldendal. 2003; sider: 8-18, 47-54, 59-66, 70-73, 80-88, 99, 106-111, 122
-
MP72-14 Excerpt - Truman Doctrine SpeechTimeplan
-
Gebhardt, Ute og Karsten Laske. (udsendt 1 juni 2006 på DR2) DDR - Livet bag muren. afsnit 3. "Mirakeløkonomien"
-
Kildebank Atomfrygt - Tema 5: Kold Krig – 2. halvleg. Kilde 1. Derfor SS-20. Fra Land og Folk 15. maj 1884
-
Soviet Army RSD-10 Pioneer/SS-20 Saber (1988)
-
0293 Force comparison 1987 NATO and the Warsaw Pact 1988 ENG.pdf s. 11 + 13
-
President Ronald Reagan - "Evil Empire" Speech
-
Evil Empire speach.docx
-
Atomaftalerne smuldrer, men nedrustning er stadig nødvendig
-
Berlinmuren falder
-
Kold krig opslagsord.pdf
-
Brev Til Bulganin
-
Kildetekst 13 HC Hansens brev til Bulganin
-
Martin Cleemann Rasmussen m.fl.: Danmarks historie, Lindhardt & Ringhof; sider: 280-291
-
Brev til Bulganin.docx
-
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/uffe-ellemann-jensens-moede-med-usas-udenrigsminister-april-1985
-
Status 1989-1991. Gå på mitcfu.dk og find den under "Mine materialer"
-
EU's historie – 1990-1999 | Den Europæiske Union
-
Terrorism, War, and Bush 43: Crash Course US History #46
-
Den nye verdensorden - politiken.dk
-
Kompendium til Bipolar - unipolar - global.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Ungdomsliv i Zambia
Vi deltager i et Globusprojekt under Unicef. Forløbet er ikke en del af eksamensspørgsmålene.
Vi arbejder sammen med vores samarbejdspartner Eventure i Zambia om ungdomsliv, specielt uddannelse og fritid.
Forløbet er fælles med dansk.
I skal lave spørgeskemaer til de unge i Zambia, svarer på spørgeskema fra dem, stille opfølgende spørgsmål på Whats App og formidle jeres viden på en udstilling på Tørring Bibliotek.
Faglige mål
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Kernestof
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vores historie. Familierevolutionen og velfærd
Forløbets indhold og centrale problemstillinger:
Projektet er et såkaldt Citizen Science-projekt, på dansk "borgervidenskabsprojekt", hvor borgere - i dette tilfælde jer og jeres informanter - bidrager til forskningen.
Forløbet er tredelt, hvor eleverne først får den nødvendige viden om samfundsforandringerne i perioden. Derefter bliver de klædt på til selve interviewopgaven (at udføre interviewet, uploade og tagge det). Afslutningsvist udarbejder eleverne en poster, hvor de anvender deres faglige viden fra forløbet og et eller flere interviews til at belyse et selvvalgt emne. De tre første lektioner (Kvinder arbejdsmarkedet + Velfærdsstatens udbygning og familiepolitik + Kønsroller og ligestilling) dækker i store træk de temaer, som forskerne ønsker at sætte fokus på.
Faglige mål
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
kernestof:
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Omfang:
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Guides: Vores Historie 2024: Start
-
Servicesamfundets fremvækst, ca. 1960-1980
-
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/gallup-1963-hver-fjerde-husmoder-har-udearbejde
-
Guides: Vores Historie 2024: Kønsroller og ligestilling
-
Timeplan
-
Guides: Vores Historie 2024: Nye boligformer og forbrugsvaner
-
VORES_HISTORIE_Interviewguide__2024_.docx
-
Lave 2-3 min pitch fra sidste time, for jer der ikke var på politiskolen.
-
Politiskolelever, laver selvfølgelig lektien til sidste time.
-
Medbring "Fra fortid til historie"
-
Ung
-
Ungdom.docx
-
Huset på Christianshavn afsnit 54 "Kvindens plads og Olsens". Instruktør Erik Balling. Forfatter Lise Nørgaard. Nordisk Film for DR. 1974
-
Guides: Vores Historie 2024: Kultur- og ungdomsliv
-
ungdom. uddannelse. musik. mode. Christiania. ungdomsoprør.
-
Anders Hassing og Chr. Vollmond: Fra fortid til historie (2. udgave), Columbus; sider: 52-55, 58-71, 95-96
-
Lav fremstillingsanalyse på filmen fra sidst Forstadens Stemmer - byvandring Brug analysespørgsmålene fra Columbus.
-
Timeplan 6
-
Guides: Vores Historie 2024: Interview
-
I skal have lavet aftale med en ældre inden denne lektion. Interviewet skal være afholdt inden 2.oktober. Husk I skal have lov til at optage samtalen som lydfil.
-
Lave interview
-
Når interviewet er færdigt, skal du nedskrive dine tanker om interviewet og interviewsituationen.
-
Alt skal være uploadet, beskrevet, tagget og givet downloadbeskrivelse i skyfish. Det hele står i pdf.en fra sidst
-
Martin Cleemann Rasmussen m.fl.: Danmarks historie, Lindhardt & Ringhof; sider: 258-270
-
VH afslutningsevent 2024 Odense (1).pdf
-
Jeres arbejde fra sidste time skal fremlægges
-
VH afslutningsevent 2024 Odense.pdf
-
Postersessionerne Odense.pdf
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Poster
|
28-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Er demokratiet i fare?
Forløbets indhold og centrale problemstillinger:
Hvordan har demokrati og menneskerettigheder udviklet sig kronologisk gennem de forløb vi har haft om?
Hvad er en styreform, demokrati og menneskerettigheder?
Hvad forstår man med demokrati og "retfærdig/effektiv/god" styreform gennem tiden i de forskellige perioder?
Er demokratiet presset i dag? Mere end førhen?
Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Omfang:
|
Indhold
|
Kernestof:
-
styreformer - Demokratiske og autoritære - Lex
-
Timeplan 1
-
Europa genopfinder sig selv. Udsendelsesdato: 2. maj 2011 Udgiver: DRKultur Spilletid: 44 min.
-
Er demokratiet i fare - kompendium.docx
-
Anders Hassing og Chr. Vollmond: Fra fortid til historie (2. udgave), Columbus; sider: 92-98, 113, 122-126
-
Hansen, Mogens Herman: Demokratiets historie. Museum Tusculanums Forlag. 2012. s.35-39 3 ns.
-
Ælius Aristides, Om Romerrigets fortrin. Publius Aelius Aristides Theodorus: Hieroi Logoi. Findes i: Aase Bay: Det romerske kejserdømme indtil 180 e.v. t. Gyldendal, 1970. S. 80.https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=154
-
Timeplan 2
-
Erik Glippings håndfæstning. 1282 i Jens Engbergs Kilder til historien om Danmark. Munksgaard.
-
Múte Bourup Egedes nytårstale
-
Se kompendiet igennem om definition og teori om demokrati
-
Vores hjemmeside
-
Uddrag af Grundlove 1849 og 1866 og Socialistiske Blade, 1871. Begge Fra Engberg, Jens. Kilder til Historien om Danmark. Munksgaard. 1988
-
Tre eksperter er enige: Grundloven betød ikke demokrati
-
Spoergeskema_til_fremstillingsanalyse Tavshedens labyrint.docx
-
Spoergeskema_til_fremstillingsanalyse.docx
-
Se filmen: "Tavshedens labyrint" Se den første time.
-
fn verdenserklaering fil.pdf Vi har læst dele af den, nemlig det, der er i kompendiet.
-
Nielsen Geert Familiebilleder .docx
-
Guides: Vores Historie 2024: Start
-
Læs "Fukuyama: Historiens afslutning? 1989" i kompendiet
-
timeplan 9
-
220602-Historie-A---stx--august-2022.pdf
-
Lektor: Den egentlige opposition til Trump og Musk kan findes i civilsamfundet - Altinget
-
Find alle de spørgsmål frem, du har om en eventuel eksamen.
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9,52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266367854",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266367854",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266367854"
}