Tørring Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tørring Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Tørring Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Sasha Kordic
Hold
2022 HI/b (
1b HI
,
2b HI
,
3b HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Film som historiske kilder
Titel 2
Lov og straf fra middelalder til velfærdsstat
Titel 3
DHO-forløb
Titel 4
Erindringshistorie
Titel 5
To imperier
Titel 6
Demokratiets historie
Titel 7
Politiske og sociale revolutioner
Titel 8
1. verdenskrig
Titel 9
Fredsslutninger
Titel 10
Menneskerettighedernes historie
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Film som historiske kilder
Et forløb med fokus på metoder i arbejdet med film om historiske emner. For nemmere at kunne sammenligne filmen, havde de alle det til fælles at de foregik under 2. verdenskrig.
Som baggrundsmateriale brugte vi Rasmus Falbe Hansen: "Historie i levende billeder" (Columbus 2013), kapitlet "Analyse af fiktionsfilm" s. 34-40
Vi så i undervisningen uddrag af "De røde enge" (1945) og "Flammen og citronen" (2008)
Indhold
Kernestof:
Kilder om Struensees henrettelse.pdf
Danmarkshistorie for alle
Jeg har lavet en mappe på Lectio som hedder "Filmanalyse". I mappen ligger et dokument ved navn "Analyse af fiktionsfilm". Læs det (I må gerne nøjes med at skimme det om filmen "Hotel Rwanda").
Bodil Ipsen hyldet i Nazityskland
Stikker likvideres.pdf
'Flammen og Citronen' snyder os, Madsen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Lov og straf fra middelalder til velfærdsstat
Vi arbejdede med udviklingen af danske straffelove gennem ca. 800 år.
Vi analyserede både love og straffe, og overvejede de åndelige og etiske påvirkninger af lovgivningen som gennem tiden er kommet til det danske rige udefra, som konsekvens af f.eks. reformationen og oplysningstiden.
Gennem komparative analyser og vurderinger af de enkelte straffelove forsøgte vi at nå frem til en forståelse af verdenssynet i forskellige historiske perioder og under forskellige politiske styreformer gennem tiden, som f.eks. enevælde og demokrati.
Vi arbejdede med middelalderens Jyske Lov, enevældens Danske Lov, og de to straffelove fra hhv. 1866 og 1930. I arbejdet med lovene undersøgte vi hvordan straffene for drab, vold, tyveri og sædelighedsforbrydelser har udviklet sig frem til i dag.
Indhold
Kernestof:
Find siden om Jyske Lov på hjemmesiden om Lov og straf. Læs artiklen fra Danmarkshistorien.dk som der er linket til øverst på siden, og se derefter filmen som der er linket til lige under.
I skal læse en fin lille tekst om de forandringer der skete i straffeloven efter Reformationen.
På vores hjemmeside om lov og straf skal I gå ind på den undermenu under startsiden som hedder "1683: Danske Lov". Læs teksten. Den handler om hvordan man straffede under enevælden. Læg mærke til hvilke typer af straf man brugte.
En skæbne fra fængslet på Kastellet - Kyllinge-Søren.docx
I dag skal det handle om oplysningstiden. Når timen starter vil jeg pege på lige netop DIG og bede dig om at definere hvad oplysningstiden var. Det betyder at det er en god ide at kunne sige HVORNÅR den var, men det er endnu vigtigere at kunne sige H
Vi skal et smut til De vestindiske Øer. Gå ind på vores hjemmeside om lov og straf og find undersiden "Eksempler på straffesager". Vælg "De vestindiske øer, 1828". På siden er der en kort introduktion efterfulgt af tre kilder (et referat af en retssa
Borgerlig straffelov af 1930.pdf
I dag skal det handle om udviklingen af fængsler. Find vores hjemmeside om lov og straf. Gå ind under "Baggrundsmateriale" og vælg "Fængsler". Læs det hele og kig på alle billederne.
Retssag mod Lars Liderbuk 1b.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO-forløb
I samarbejde med dansk arbejdede vi med forskellige aspekter af Danmark i 1800-tallet. Forløbet er IKKE et eksamensemne.
Indhold
Kernestof:
Øvelse i kronologi.docx
Matrix-arbejde om danmarkshistoriske kilder 1b.docx
Farvel til selvstændigt Danmark: Stærke kræfter ville skabe nyt land under svensk konge
Nationsbegreber.pdf
det objektive nationalitetsprincip - lektion 2.pdf
Dannebrog falder ned fra himlen under Volmerslaget ved Lyndanisse (Tallin) i Estland den 15. juni 1219, 1809 | SMK Open
Fremstilling + kilder, DHO - modul 3 (2018).pdf
Samtale mellem Orla Lehmann og Kong Frederik VII - gammel.pdf
Kongeloven 1665.pdf
Orla Lehmanns tale ved Casino-mødet, 20. marts 1848
I skal bare skimme disse to tekster, for vi skal arbejde med dem på timen. At skimme betyder at man læser det overfladisk. Så hvis der er ord eller vendinger som man ikke forstår, går man bare videre.
Portræt af en familie.jpg
Borgerskabet familieliv og samfundsforhold.pdf
Gårdmandens og landarbejderens familieliv og samfundsforhold .pdf
Google Drive: Sign-in
Liste over litteraturoplysninger DHO
Øvelse i formalia.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8,01
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Erindringshistorie
Forløb med fokus på kampen om mindesmærker og historiebrug. Eleverne blev også introduceret til museers meget forskellige principper for formidling af historie.
Undervejs diskuterede vi historiebrugen i hhv. Ukraine og Rusland i de senere år.
Vi er løbende vendt tilbage til forløbet i forbindelse med både studieturen i 2g og tredagesekskursionen i 3g til Belgien, hvor vi undervejs analyserede erindringssteder og mindehøjtideligheder.
Som baggrundsmateriale brugte vi Kristian Iversen & Ulla Nedergård Pedersen: "Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel" (Columbus 2014), kapitlet "Erindringshistorie - en teoretisk ramme", s. 12-21.
Indhold
Kernestof:
Erindringshistorie - En teoretisk ramme.pdf
Arbejdsspørgsmål om erindringshistorie.docx
Analysestrategi - Erindringspolitisk analyse.pdf
Analysestrategi - Historiografisk analyse.pdf
Krigen i Ukraine og anvendelsen af fortællinger om 2. verdenskrig
Mindesmærker.pdf
Nationale mindesmærker
Opgave om museumsanalyse.pdf
Museumsanalyse som oversigt.pdf
Program 29 august 2017.pdf
Analyse af Sortladne Hav.pdf
Analysestrategi - Mindebegivenheder.pdf
Erindringshistorisk analyse af Theresienstadt.pdf
Retteark til redegørelsen om Danmarks besættelse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
To imperier
Et forløb hvor vi sammenlignede udviklingen af det romerske og det osmanniske imperium.
Ud fra en tese om at alle imperier følger et udviklingsmønster hvor de langsomt udvikler sig til et imperium og på et tidspunkt opnår en politisk eller geografisk kulmination, hvorefter det går ned ad bakke, undersøgte vi i hvor høj dette passer på de to imperier.
Som baggrundsmateriale om det osmanniske imperium brugte vi Lene Jeppesen & Peter Seeberg: "Mellem øst og vest. Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet" (Munksgaard 1998) s. 12-20, 50-53.
Indhold
Kernestof:
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 37-49, 51-57, 59-66
Arbejdsspørgsmål s 51-57.docx
Periodiseringer -1000 - 1600.pdf
Læs venligst tekst 21 og 23 i kildesamlingen om Romerriget.
Læs venligst kapitel 1, 2 og 3 på hjemmesiden om Det osmanniske imperium. Kig også lidt i kildesamlingen. Hvilke kilder passer til lektien?
Google Drive: Sign-in
Læs kapitlerne 4-7 på hjemmesiden om Det osmanniske imperium. Vi skal på timen arbejde med kilderne 4-8 og 11-13, så I skal lige skimme dem inden.
I dag skal det handle om hvordan man i Europa har betragtet osmannerne gennem historien. Læs derfor kilde 7-9, 11-14 og 16 i i osmanner-kompendiet. Nogle af dem har I set før, for vi har arbejdet lidt med dem. Nogle af kilderne er billeder, og det er
Læs kapitel 8-11 om det osmanniske imperium på hjemmesiden. Læs også kilde 19 i kildesamlingen, som er et interview med en historiker. Hvilke grunde giver han til at Osmannerriget kom ind i en nedgangsperiode?
Afsluttende spørgsmål om to imperier.docx
Når imperier eller stormagter falder sammen, følger kaos og krig
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Demokratiets historie
Et forløb om udviklingen frem mod demokrati siden det antikke Athen og der romerske republik.
Undervejs undersøgte vi hvordan man har opfattet begrebet "demokrati" og hvordan begrebet har udviklet sig. Vi læste bl.a. et uddrag af Hal Kochs "Ordet eller sværdet" (1945) og diskuterede hvornår Danmark egentlig blev et demokrati.
For at belyse forskellene på demokrati og andre styreformer gennem tiden, undersøgte vi også enevældens styreform samt andre alternativer til demokrati, som f.eks. fascisme og kommunisme.
Som et innovativt projekt undersøgte eleverne til slut hvordan man ville kunne forbedre det danske demokrati.
Indhold
Kernestof:
Derfor er demokrati bedre end andre styreformer
Samfundet i Athen og Sparta.pdf
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 12-24, 39-42, 183-185, 187-199, 208-211
Arbejdsspørgsmål om beskrivelserne af Athens demokrati.pdf
Athenernes demokrati.jpg
Athenernes demokrati ny.jpg
To syn på Athens demokrati, ca 400 fvt.pdf
Hvorfor ikke bare trække lod.pdf
Enevældens rådgivende stænderforsamlinger, 1834.pdf
De enevældige samfund.docx
Om det athenske demokrati, 1841.pdf
Den danske Kongelov, 1665.pdf
John Locke om styreformen, 1690.pdf
Montesquieu om magtens tredeling, 1748.pdf
Opgave om oplysningstiden.docx
Edith Tingstrup om USAs demokrati.pdf
Rune Engelbreth Larsen om USAs demokrati.pdf
USAs forfatning.jpg
Historisk diskussion om USAs demokrati.docx
DK vs USA.jpg
Hvis DK brugte USAs valgsystem.png
Mapped: The world’s oldest democracies
Sådan vælges en præsident i USA
Arbejdsspørgsmål om den franske revolution.docx
Den franske revolution.pdf
Analyse af Danmarks Grundlove 1849-1915.docx
Danmarks Riges Grundlov, 5. juni 1849 (Junigrundloven)
Den gennemsete Grundlov, 28. juli 1866
Danmarks Riges Grundlov af 5. juni 1915
Vi skal på timen arbejde med grundlovene af 1849, 1866 og 1915. Læs introduktionerne til hver af de tre grundlove (i de grå bokse).
Politiske systemer i 1938.png
Læs de tre vedhæftede tekster.
Lenin om demokrati og diktatur, 1919.pdf
Hitler om førerprincippet, 1925.pdf
Uddrag af Weimarforfatningen, 1919.pdf
Folkedemokrati 1945-89.pdf
Hal Koch om demokrati, 1945.pdf
Hvordan forbedrer vi demokratiet.pdf
Demokratiets historie.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Politiske og sociale revolutioner
Forløb om tre forskellige revolutioner: Den franske, den industrielle og den russiske (ca. fire moduler til hver).
Vi sammenlignede aspekter af den franske og den russiske revolution ved hjælp af bl.a. James Davies' "J-kurve" over hvornår en revolution udbryder. Vi undersøgte også i hvor høj grad man kan bruge teorier om hvordan politiske revolutioner udvikler sig (gennem Lyford Edwards og Crane Brinton og deres ideer om at revolutioner gennemgår bestemte faser).
I forløbet om den industrielle revolution undersøgte vi både hvad der var revolutionerende ved den tidlige udvikling i England og vi arbejdede med udviklingen i Danmark (Horsens i 1870'erne).
Hele forløbet præsenterede også ideologierne liberalisme, konservatisme og socialisme.
Indhold
Kernestof:
Meet
Revolution - definitioner.pdf
Dagens modul
Komparativ analyse af to revolutioners forløb
To tekster om enevælden.pdf
Stormen på Bastillen.pdf
Hvis ikke I blev færdige med at læse kompendiet om revolutioner, skal I gøre det inden timen.
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 213-225, 228-230, 241-254
Om henrettelsen af Ludvig den 16.pdf
Billeder af Ludvig d 16s henrettelse.pdf
Det franske nationalkonvent.pdf
La Mort de Louis XVI _ Louis Capet [ un peuple et son roi ].mp4
L'exécution de Louis XVI.mp4
den franske revolutionskalender | lex.dk – Den Store Danske
En bøddels dagbog.pdf
Europa under og efter Napoleon.pdf
Læs venligst disse sider, som handler om den vildeste periode under den franske revolution. Hvilke periodiseringer kan man lave? Hvilke personer er vigtige?
Britiske jernbanelinjer 1811-2001.mp4
Indbyggertallet i udvalgte britiske byer.pdf
Opgave om den industrielle revolution i England.pdf
Gæt en ideologi.pdf
Uddrag af Det Kommunistiske Manifest.pdf
Historiske problemstillinger om fabriksforhold i Horsens i 1800-tallet.pdf
Industrialiseringen i DK (Adriansen m.fl. 2007).pdf
Faser i den industrielle revolution.pdf
Den industrielle revolution 1024x333 1.png
Problemstillinger om den industrielle revolution.pdf
Jeg har åbenbart 28 skjorter. Og det er et globalt problem.pdf
Oprettelse af Tjekaen.pdf
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, Systime; sider: 59-68, 74-77
Brev fra Lenin om kulakker.pdf
Erklæring fra Lenin efter en sejr over de hvide.pdf
Revolutionen udenlandske interventioner.jpg
Henrettelsen af zar-familien, 17. juli 1918.pdf
Rare recording of one of Romanov family murderers, recounting night of 17 July, 1918
L'assassinat des Romanov.mp4
Romanov's Death - Execution Of The Romanov Family.mp4
Romanov's Execution.mp4
Problemstillinger om drabet på zarfamilien.docx
Beretning om henrettelsen af tsar-familien.pdf
Husk at tage begge bøger med - både Verden FØR 1914 og Verden EFTER 1914.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
1. verdenskrig
Forløb med fokus på udbruddet af krigen (afslutningen af krigen gemte vi til forløbet om fredsslutninger).
Som en del af forløbet var vi på en tredagesekskursion til Belgien, hvor vi besøgte museer, gamle skyttegrave, militære kirkegårde osv..
Indhold
Kernestof:
Les Colonies Francaises (1900).jpg
Uniformierung der Schutztruppe für Deutsch-Ostafrika (1892).jpg
ABC for Baby Patriots 1899.pdf
Tag venligst "Verden EFTER 1914" med
Europa i 1914.jpg
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, Systime; sider: 31-46
Beretning fra august 1914.pdf
Problemstillinger - august 1914.pdf
Lenin om årsagerne til 1. verdenskrig.pdf
Hvor længe i skyttegravene.png
Afsnit
Erindringshistorisk analyse.pdf
Europa før og efter 1VK.jpg
Døde og sårede 1914-18.tif
Supplerende stof:
PROGRAM FOR TUREN
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Fredsslutninger
Et forløb om nogle af de store fredsslutninger gennem tiden.
Vi arbejdede med Den Westfalske Fred (1648), Wienerkongressen (1814-15), Fredsslutningerne efter 1. verdenskrig (1919-23), Jalta- og Potsdam-aftalerne (1945) og de senere års problemer f.eks. i form af krigen i Ukraine.
Vi undersøgte hvilke styrker og svagheder som de enkelte fredsslutninger har haft.
Vi har inddraget eksempler på hhv. "idealistiske" og "realistiske" forklaringer på udviklingerne.
Indhold
Kernestof:
Kilder om Trediveårskrigen og Den westfalske Fred.pdf
Thomas Hobbes - Leviathan.pdf
Læs om Den westfalske Fred på hjemmesiden. Læg mærke til at der er tale om to tekster: en fra Faktalink og en af historikeren Uffe Østergaard. Kig også grundigt på kortene, billederne og illustrationerne.
Om Wienerkongressen (Friisberg).pdf
Om Wienerkongressen (Grimberg).pdf
Nationer, nationsbegreber, nationalisme og nationalstater.pdf
Læs om Napoleonskrigene og om Wienerkongressen på hjemmesiden. Kapitlet hedder "1815: Wienerkongressen". Læg mærke til at der tale om to tekster: en fra en bog om perioden og en fra en artikel om emnet (den sidste er skrevet lidt mere dramatisk end d
Google Drive: Sign-in
I dag handler det om nogle af fredsslutningerne efter 1. verdenskrig. Læs de to tekster om Versaillestraktaten (altså både I og II). Kig også på kortene som viser ændringerne af de tyske grænser og opløsningen af Det Østrig-Ungarske imperium, og læs
Nazisternes vej til magten.pdf
Uddrag af Folkeforbundspagten.pdf
Wilsons 14 punkter kontra Folkeforbundets pagt.docx
Jalta-Krim-konferencen.pdf
Afslutningen på 2. verdenskrig markerede også starten på ”Den kolde Krig”. På et par topmøder mellem de allierede ledere i hhv. Jalta og i Potsdam i 1945 delte man det besejrede Tyskland og hele Europa op. Læs om dette på hjemmesiden (NB: det er egen
Mujahedin.jpg
Gå ind på hjemmesiden om fredsslutninger og læs siden "Fra 1989 til kampen mod terror". Vi skal lege med de to tekster af hhv. Fukuyama og Huntington på timen.
Karaganov om Ukraine-krigen.pdf
Undskyld at jeg har lagt lektien lidt sent ind - men alligevel: Læs artiklen "Vi ved, der kommer en ny verdensorden. Men vi vil formentlig ikke bryde os om den" på hjemmesiden. I finder den under "Mod en multipolær verden?"
Prøveeksamenssæt Fredsslutninger.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Menneskerettighedernes historie
Et forløb om udviklingen af ideen om menneskerettigheder.
Vi arbejdede med en ide om tre generationer af menneskerettigheder:
1) de liberale rettigheder som opstod i løbet af oplysningstiden
2) de sociale rettigheder som opstod som modstand mod klassesamfundet
3) de universelle rettigheder som opstod efter 2. verdenskrig og Holocaust.
Og vi undersøgte den modstand og modspil som menneskerettighederne altid har fået - også i nyere tid med f.eks. Koranlovens begrænsning af ytringsfrihed.
Indhold
Kernestof:
John Locke om styreformen, 1690.pdf
Den amerikanske uafhængighedserklæring og Danmarks Grundlov.pdf
Menneskerettighedernes historie.pdf
Socialdemokratiets politiske program 1913.pdf
Lenin om demokrati og diktatur, 1919.pdf
Socialdemokratismen og kommunismen om menneskerettigheder.docx
Læs kapitel 5 i kompendiet om den 2. generation af menneskerettigheder. Det fylder én side og tager ca. 4 minutter at læse.
Fra Holocaust til FNs menneskerettighedserklæring.pdf
FNs verdenserklæring om menneskerettigheder
Vietnams uafhængighedserklæring.pdf
»Det er direkte folkedrab«: Spiralsag får landsstyreformand til at komme med hård anklage
Om menneskerettigheds-fundamentalismen.pdf
Arbejdsspørgsmål til menneskerettigheds-fundamentalismen.docx
Læs venligst kapitel 6 og 7 i kompendiet om menneskerettigheder (hvis kompendiet er blevet væk, ligger det som pdf på timen den 18/12)
FN kontra OIC om menneskerettigheder.pdf
Læs venligst de sidste sider i kompendiet om menneskerettigheder - kapitel 8 og 9
Muslimsk organisation: Koranafbrændinger er klart misbrug af ytringsfriheden
Regeringen har placeret koranloven i kapitel om landsforræderi - Infomedia.pdf
Læs de to tekster, så vi kan tale om dem på timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266377799", "T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266377799", "H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266377799" }