Holdet 2022 HI/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Kristian Torp Olesen
Hold 2022 HI/d (1d HI, 2d HI, 3d HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb #1 Grækenland i Antikken
Titel 2 Forløb #2 Vestueuropa dannes m europ. middelalder
Titel 3 Forløb #3 Da-grønlandske relationer (DHO-forløb)
Titel 4 Forløb #4 Revolutioner
Titel 5 Forløb #5 Ytringsfrihed og koranafbrændinger
Titel 6 Forløb #6 Europa ca. 1350-1660
Titel 7 Forløb #7 Tyrkiet - før og nu
Titel 8 Forløb #8 De udstødte og de anbragte
Titel 9 Forløb #9 Europæisk integration (1945-2010)
Titel 10 Forløb #10 1. verdenskrig
Titel 11 Forløb #11 Palæstinaproblemets rødder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb #1 Grækenland i Antikken

Grækenlandsforløbet (ca. 60 ns)

Nøgleord: Styreformer, polisbegrebet, kvindesyn, kolonier, periodiseringsprincipper, om forklaringer, perserkrigene,

Metode/teori: Historiebevidsthed og historiebrug; historieskabt og historieskabende, basal kildekritik (afsender-modtagerforhold)


Fremstilling:
• Bryld, Carl-Johan: ”Verden før 1914”, s. 9-30 (ca. 22 ns)

Teori:
• Vollmond og Hassing, s. 10-14, s. 32, 56-58 samt 171 (8 ns)

Primærtekst:
• Herodot: Grundlæggelsen af kolonien, Kyrene (4 ns)
• Perikles: Gravtalen om synet på demokrati (ca. 2 ns)
• Den gamle Oligark (ca. 2 ns)
• Zac Snyder: ”300” (spillefilm) – (ca. 10 ns)
• Claus Friisberg: Kilder til verdens historie 1, s. 27-34, kilderne 10-13; Hesiod, Euripides, Demosthenes og Aischines (Kilder om kvindesynet i antikken) – (ca. 7 ns)
* Aristoteles: Forholdet mellem kønnene (uddrag). Trykt i Thiedecke: Ansigt til ansigt med grækerne, s. 239 (1 ns)
* Sofokles (fragment): "Tereus" (1 ns)
* Demosthenes om hetærer (ufrivillige sexarbejdere) (1ns)
* Xenofon: Uddrag af Oikonomikos (om ægteskabet) - (ca 3 ns)

Historiske kort:
• Putzger: ”Historischer Weltatlas”, kort nr. 6 ”Landnahme und Stammesbildung in Griechenland bis etwa 800 v. Chr. Das erste Perserreich um 500 v. Chr. (1 ns)
• Putzger: ibid., kort nr. 7 ”Griechische und phönikische Kolonisation bis zu den Perserkriegen (1 ns)

PP om perioder i Antikkens Grækenland (læreroplæg)

Arbejdsformer: kreativt/produktion m Lego, klasseundervisning, skriveøvelser (remediering), mdt. præsentationer



Fokuspunkter: Styreformer, Polisbegrebet, Perserkrigene, kvindens rolle i Antikken, Historiebrug
Skriftlighed (DHO-træning i forhold til skriftlige formidlingsformer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb #2 Vestueuropa dannes m europ. middelalder

Vesteuropa dannes (ca. 42 ns)

Nøgleord: Kristendommens overlevelse, Romerrigets fald, Frankerriget, Pavemagten, kirkeorganisation, Investiturstrid, Det Store Skisma, feudalisme, samfundstype (agrarsamfund), samfundsorganisering, landbrugsorganisation, lensmand og lensherre,

Teori og metode: Kildekritik version 2 (tendens, ophavssituationsanalyse, sandhedsværdi/ troværdighed og repræsentativitet, Ottar Dahls model for kildeklassifikation, levn og beretning, første-/ andenhåndskilder, udvikling af problemstillinger

Fremstilling:
• Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, s. 69-71, 74-80, 80-86, 91-97, 97-100 (ca. 25 ns)
• Miniforedrag om feudalisme: https://www.youtube.com/watch?v=hn3D5f2ny2o (ca. 2 ns)


Primærtekst:
• Eusebius om Konstantins møde med korstegnet (3 ns)
• Klodevigs dåb (2 ns)
• Uddrag af lovbestemmelse for de undertvungne saksere (trykt i Bryld). (ca. 1 ns)
• Kildecitater 9, 10, 11, 12 og 13 fra Bryld, kapitel 2. (ca. 7 ns)

Historiske kort:
• Putzger: ”Historischer Weltatlas”, kort nr. 34-35: Die germanische Völkerwanderung und die Auflösung des Römischen Weltreiches vom 4. Bis 6. Jahrhundert (ca. 2 ns)

Overgangen fra Romerriget til Statsdannelser i vesteuropa, kristendommens overlevelse og system, Investiturstrid, Skisma, Feudalisme, Pesten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb #3 Da-grønlandske relationer (DHO-forløb)

Dansk-Grønlandske relationer (DHO-forløb)

Nøgleord: Kolonial, post-kolonial, kolonialisme, imperialisme, afkolonisering, kronologi, kulturmøde og kultursammenstød, KGH, Forsoningskommission, menneskerettigheder, FN,

Metode/ teori: Refleksioner over sammenhænge mellem materialers karakter og de historiske problemstillinger, de giver mulighed for at arbejde med. Kollektiv erindring, erindringsfeltsanalyse, erindringshistorie

Fremstillingsmateriale:
• Rostgaard, Marianne et al.: ”Kulturmøder i dansk kolonihistorie”, s. 9-21, 23-33 (ca. 13 ns)
• Kort dokumentarfilm: Den Kgl. Grønlandske Handel – et fintmasket og mandskabskrævende handelsnet (ca. 5 ns)
• Winnie Færk: ”Undskyld?”, s. 13-22, 45-53, 58-67
• Dokumentar: ”Kampen om Grønland” (i uddrag; ca. 15 minutter fra starten) – (Ca. 5 ns.)
• Dokumentar: ”Historien om Grønland og Danmark: Et lukket land” (ca. 15 minutter) – (ca. 5 ns)
• Berit Ertmann: ”’Tænk at man kan finde på det’: Flere danske monumenter vandaliseret”, Trykt i: Jyllands-posten online, 30.06.2020. https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12259070/taenk-at-man-kan-finde-paa-det-flere-danske-monumenter-vandaliseret/ (artikel)
• Ukendt: ”Nuuks borgere stemmer ja til at beholde Hans Egede-statue”. Trykt på Berlingske online, 22.07.2020. https://www.berlingske.dk/danmark/nuuks-borgere-stemmer-ja-til-at-beholde-hans-egede-statue


Teori: kulturmødeteori (trykt i: Rostgaard et al., s. 20-21 (ca. 3 ns)

Primærtekst:
• 3 billeder af kongehusets møde med Grønland trykt i: Rostgaard…, s. 45-46 (ca. 2 ns)
• ”Vi er ikke længere en koloni!”. Artikel trykt i: Rostgaard et al.: Kulturmøder i dansk kolonihistorie, s. 54-55 (ca. 3 ns)
• Koloniassistent Aarøes dagbog om kongekost, 29. jan. 1788 (uddrag) – (ca. 3 ns)
• Brev fra købmand Johanne Dorothea Glomstad til direktionen for Den Kgl. Grønlands Handel, 5. september, 1788 (ca. 2 ns)
• Christian Rosing, ”Østgrønlænderne” (om lampeslukning), 1906 (Uddrag)
• W. Thalbitzer: ”Om inuitfolkets fester”, 1926 (ca. 2 ns).
• Knud Rasmussen: ”Foran dagens øje” (1915), (ca. 2 ns)
• Augo Lynge BIBLIOGRAFISKE DATA SØGES!
• Mathias Storck: ”En grønlænders drøm”, 1914 (ca. 5 ns)
• Poek: Rejsebeskrivelse, ca. 1725 (2 ns)
• Jonatahn Petersen: ”Vores sølle land” (1915)
• Menneskerettighedserklæringen (annoteret af Amnesty International): https://amnesty.dk/vores-arbejde/hvad-er-menneskerettigheder/
• Jens Heinrich: ”Forsoningskommissionen og fortiden som koloni, 28. november, 2014

Mundtlige oplæg på inkursion:
• Iben Mondrup om livet som ung dansker i Grønland
• Jens Heinrich om arbejdet med at forsone sig med fortiden og med korte historiske rids af Danmarks og Grønlands relationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb #4 Revolutioner

Revolutioner!

Kortere forløb med et nomotetisk perspektiv på revolutioner: fællestræk og forskelle

Nøglebegreber: Oplysningstiden, oprør, reform, borgerkrig, statskup, borgerinddragelse, demokratisk proces, magtens tre-deling, magt- og religionskritik, samfundspagt, Den amerikanske revolution

Metode/ teori: om forskellen på anledning og årsag, historiesyn, idealistisk, materialistisk, teleologisk

Fremstillingsmateriale:
• Carl-Johan Bryld: 192-199, 205-208, 208-211 (ca. 16 ns)
• ”Revolutionsbegrebet”, fra Lex.dk  (ca. 3 ns)
• BBC-serie: ”Verdenshistorien”, afsnit 6 (om revolutioner), sendt på DR, 2012. (ca. 10 ns)

Teori/ metode:
• På sporet af historien, kap. 13 ”Historiesyn” (ca 13 ns)

Primærtekster:
• Kildecitater 7, 8, 9 og 10 (Montesquieu, Rosseau og Voltaire) (ca. 4 ns)
• USA's Uafhængighedserklæring (uddrag) - (ca. 2 ns)
• Fortalen til USA's forfatning (ca. 1 ns)
• Forskellige fremstillinger af den industrielle revolution (analyseret mhp at afdække historiesyn) - (ca. 15 ns)

Fagligt fokuspunkt:
- Diskussion, præsentationer i konferencelign. forum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb #5 Ytringsfrihed og koranafbrændinger

Forløb om Koranafbrænding og ytringsfrihed med udblik til verdenshistorie og verdensorden efter den kolde krigs afslutning.
Fokuspunkter:
- træning af udarbejdelse af problemstillinger; træning af demokratisk dannelse via skriftlighed (læserbreve) og deltagelse i demokratisk dialog i medier



Materialer i forløbet: Samlet set: ca. 50 ns

Udvalgte paragraffer fra følgende tekster: (Samlet: 3 ns)
- Menneskerettighedserklæringen af 1789 (§4)
- The US Bill of Rights (Amendment 1)
- Grundlovens (1953) §77 m tilhørende kommentarer fra Folketinget: https://www.ft.dk/da/dokumenter/bestil-publikationer/publikationer/mingrundlov/min-grundlov/kapitel-8/paragraf-77
- FNs menneskerettighedserklæring, 1948 (artikel 19)

Mchangama, Jacob: ”Uduelig overgivelse”, trykt i: Weekendavisen, 2. august, 2023. Udgivet online her: https://www.weekendavisen.dk/2023-31/opinion/uduelig-overgivelse (c. 3 ns)

Wivel, Klaus: ”Stort brændbart”, trykt i: Weekendavisen, 2. august, 2023. (ca. 3 ns)

Kim Beck Danielsen, Gunnar Kasper Hansen, Jan Ivanouw: ”Tre læserbreve”, trykt i: Weekendavisen, 20. august, 2023. (Ca. 4 ns)

Velazquez: ”Venus’ toilette” (maleri). https://www.nationalgallery.org.uk/stories/one-painting-many-voices-velazquezs-the-rokeby-venus (1 ns)

Martin Krasnik og Anna Libak i samtale (Podcast: ”Avistid”). 20. august, 2023. (ca. 4 ns)

Regeringen: ”Forslag til ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af genstande med væsentlig religiøs betydning for et trossamfund)”: Offentliggjort via følgende adresse: https://www.justitsministeriet.dk/wp-content/uploads/2023/08/Lovforslag.pdf  (ca. 6 ns)

Trykkefrihedsforordningen af 1799 samt tillæg fra 1814. Fra: Danmarkshistorien.dk. (ca. 9 ns)

Junigrundloven af 1849, §91-94 (ca. 1 ns)

PP-introduktion til Diskursanalyse som metodisk tilgang til læsning af tekster i debatter (4 ns)

Justitsministeriet: ”Pressemeddelelse”. 25. august, 2023. Offentliggjort: https://www.justitsministeriet.dk/pressemeddelelse/regeringen-vil-kriminalisere-utilboerlig-behandling-af-genstande-med-vaesentlig-religioes-betydning-for-trossamfund/ (ca. 2 ns)

Abildgård, Amalie et. al.: ”Regeringen vil sætte ind mod koranafbrændinger”. Offentliggjort på tv2.dk https://nyheder.tv2.dk/politik/2023-07-30-regeringen-vil-saette-ind-mod-koranafbraendinger?fbclid=IwAR2ta1roUQrqJJM2J-828ZsiR1iXR2hmwoeHtuqRF9aMfuIs-Sc6BupJJ9M (2 ns.)

Fukuyama, Francis: ”Der er kun en civilisation” (i uddrag). Trykt her: https://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/historiske-hovedlinjer/tekster/kap-26-tekst-26a (ca. 5 ns)

Ringblom, Perry MacLeod: ”På kort tid er verdensordenen forandret. Og Vesten står alene”. Debatinterview. Trykt i Kristeligt Dagblad, sektion 1, s. 10 (Debatsektionen). (ca. 5 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb #6 Europa ca. 1350-1660

Forløb om århundrederne i Europas historie, hvor den middelalderlige enhedskultur med Romerkirken som omdrejningspunkt afvikles i kraft af Renæssancen til fordel for en broget og mangfoldig magtfordeling. Vi kigger på bl.a. kendetegn ved den norditalienske Renæssance bl.a. set i forhold til middelalderen, som den afløste/ lå i forlængelse af. Vi kigger i oversigtsform på religionskrigene, der præger billedet omkring Reformationen.
I forhold til teori og metode arbejder forløbet med bl.a. begreberne ”brud og kontinuitet” samt periodiseringsprincipper baseret på forskellige former for sekundærmaterialer om Renæssancens opblomstring i Norditalien. Vi arbejder også med faglig formidling på skrift.

Materialer anvendt i forløbet:

Teori: Periodisering og periodiseringsprincipper. Trykt i ”historiefaglig arbejdsbog” – fundet via Systime. (Ca. 4 ns.)

* Bryld: Verden før 1914, s. 123-128, 129-132 + 132-140 + 140-155 (ca. 35 ns)
* Film: Rosens navn
* Thiedecke, Johnny Skabt til at skabe – Renæssances kultur i Europa, s. 8-10. Forlaget Aschehoug, 1990. (ca. 4 ns)
* Grubb, Ulrik m. fl.: ”Overblik – verdenshistorie i korte træk”, s. 68-72. Gyldendal, 2006. (ca. 5 ns)
* Thiedecke, Johnny: Europa i opbrud, 1453-1799”, s. 10-15. (Ca. 7 ns)
* Danielsen, Kim Beck et al.: ”Renæssancen – da mennesket kom i centrum”, s. 73-89 (sociale forhold) + 90-106 (byen) + 114-121 (kunsten) + 169-193 (naturvidenskab og forandret verdensbillede) – materialet er studeret i grupper og alle har derfor ikke læst alt. Materialet indgår som en del af den enkelte elevs baggrundsviden men materialet indgår ikke som eksamensgrundlag.

Primærtekst:
Pico della Mirandola: Skabt til at skabe
Battista: Kilde om hans hund! (MEN HAR VI LÆST DETTE?)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Årsager og periodisering 13-11-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb #7 Tyrkiet - før og nu

Forløb der dækker læreplanens spredningskrav om forløb udenfor "Vesten". Forløbet var elevernes forberedelse til en uges studietur til Istanbul i foråret 2024.

Teori/ analysestrategi: Erindringshistorie
* Iversen, Kristian et. al: ”Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel”, s. 12-21 (10 ns)

Teori/ analysestrategi: Museumsanalyse
* Thorhauge, Sally et. al: ”Museumsgrundbogen – kunsten at læse et museum”, s. 47-59 + 121-127Systime, 2008. (ca. 18 ns)

Sekundærstof:
* Bryld, Carl-Johan: ”Verden før 1914”, s. 103-111 (Den arabiske ekspansion)
* Holm, Adam: ”Kampen om historien” (podcast). Afsnit om ”Erdogan vs. Atatürk”. Offentliggjort 20. maj, 2023 i DRLyd
* Mentz, Jørgen: Krudtimperierne, s. 9-15 + 19-21 + 28-34 + 43-49 (25 ns)
* Sørensen, Kjeld Mazanti: ”Byzans – mellem pave og Sultan”, s. 98-99 ”Blodskat”. (ca. 1 ns)
'* Historisk kort: Osmannerrigets ekspansionsfaser (1 ns)
* Kronologi over tyrkernes og Osmannernes tidligste historie. Trykt i (HJÆÆÆLP!) – (Ca 3 ns)
* BIlefsky, Dan: ”As if the Ottoman Period Never Ended”, engelsksproget artikel I NYT, 29. Oktober, 2012. Centrale begreber: Ottoman Nostalgia, Re-culturing
* PP om Tyrkiet mellem tradition og modernitet (Erdogans forsøg på re-culturing og osmannisk nostalgi som kulturpolitisk redskab)
* Vestergård, Jørgen Jacobsen et al.: "Kultur- og samfundsfagsbogen", s. 14-17.

Primærtekster:
* Citat nr. 5 i grundbogen s. 109 (ca. 713)
* ”Siete Partidas” / Spansk lovsamling (ca. 1300)
* Kalif Omars pagt med de kristne (ca. år 634)
* Paul Alvarus om kristnes begejstring for muslimsk kultur (ca. 850)
* En markedsinspektørs håndbog (ca. 1100tallet)
* Beskrivelse fra 1493 af Devshirme-systemet og Janitsharkorpset af englænderen James Ludlow
* Beskrivelse fra 1500-tallet af Devshirme-systemet og Janitsharkorpset af Sadeddin, en osmannisk historiker.
* Durul, Taylan: “The Magnificent Century”, season 1, episode 1. Tilgået via: https://www.youtube.com/watch?v=nRgz4q34BOA
* Citatmosaik fra Kemal Atatürk taler i perioden 1925-1928. Trykt i: Vestergård, Jørgen Jacobsen (se: ovenfor) (ca. 3 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb #8 De udstødte og de anbragte

Emnet har to spor:
1) Dansk velfærdsstatshistorie fra 1849-idag m fokus på forskellige udviklingstrin I udviklingen (og afviklingen) af den universelle velfærdsstat m særligt fokus på perioden I efterkrigstiden og højkonjunkturen I 1960’erne og frem
2) Træk af dansk forsorgshistorie i tilsvarende periode

Centralt I forløbet er dette dobbelte blik, der muliggør refleksioner og undersøgelser af relationen mellem samfundet og samfundets svageste/ yderste herunder spørgsmålet om, hvordan staten ser på og håndterer sine mest udsatte borgere. Materialet til forløbet er en blanding af sekundærtekst med introduktioner til begge spor samt teori samt primærstof (såvel kvantitativt som kvalitativt). I et selvstændigt arbejde har eleverne arbejdet med autentisk primært kildemateriale i form af patientjournaler.

Materialeoversigt:

Sekundærstof:

Teori:
• Poul Porskær Poulsen: anmeldelse i historieonline om begrebet “Oral History” som socialhistorisk metode (1.0 ns)
• Irving Goffman: “Den totale institution”. Uddrag fra Ansatlt og menneske (ca. 8.0 ns). Sociologisk teori.


Fremstillingsmateriale:
• Lars Andersen: Fra fattighjælp til velfærdsstat. Trykt i: Ulrik Grubb et al. (red.) “Fokus 3” – fra verdenskrig til velfærd”, s. 48-59 (ca. 15 ns)
• Socialhistorie (Definition) Lex.dk – (ca. 1,0 ns)
• Jesper Vaczy Kragh et al.: “På kanten af velfærdsstaten. Anbragte og indlagte I dansk socialforsorg 1933-1980”, s. 23-32 (ca. 10, 0 ns)
• “De sindssyge bliver menneskelige”, afsnit I Psykiatriens historie (FADLs forlag), s. 54-57. (ca. 5,0 ns)
• Baggrundstekst om Eugenik og lovgivning i en dansk og international kontekst. Gengivet https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/racehygiejne-og-eugenik-i-danmark-ca-1900-1967/  (ca. 7,0 ns)


Primærstof:
• Jakob Knudsen: "Det offentlige fattigvæsen præmierer æresløsheden" (1907) - primærtekst (1 ns)
• Psykiatrisk test - trykt i: Thorsen og Thorsen: "De udstødte og de anbragte", s. 16-20 (ca. 5 ns)
• Kvantitative kilder til efterkrigstiden (ca. 4 ns)
• Ernst Hansen: "Livet som arbejdsløs i 30'erne" (ca. 2 ns)
• Jesper Vaczy Krag: "IQ75" - ca. 10 ns (læst som kilde)
• Poul Møller: “Velfærdsstaten sløver modstandskraften”. 1956. 2,0 ns (Grubb et al.)
• J. O. Kragh: “Den danske velfærdsstat og dens kritikere”. Kronik, 1956. (3,0 ns)
• Patientjournaler til faglig formidling (remediering) (ca. 15-20 ns): https://kilderne.dk/laeringstilbud/gymnasiepakker/de-uoenskede/

Metode: Oral History og handicaphistorie
Metode: hvordan læser man en tabel? (kvantitativt materiale vs kvalitativt materiale)

Ekskursion (ca. 2 moduler) til Kellers Minde m fokus på museologi og arbejde med begrebet “den totale institution” (Goffman)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb #9 Europæisk integration (1945-2010)

Europæisk integration (overblik)

Et kort oversigtsforløb på to moduler, der dækker træk af europæisk integration i perioden 1945 - ca. 2010.

Fokuspunkter har været:

* efterkrigstiden (magtpolitisk) som forudsætning for europæisk samarbejde
* centrale udviklingstræk af europæisk integration (særligt fokus på udvalgte traktater: indhold og fokus på hvorledes de afspejler en udvikling)
* årsager og forklaringer på europæisk integration
* DK i Europa
* holdninger til det europæiske samarbejde (Føderalisme vs funktionalisme)

Materialet:
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, kapitel 12 (ca. 25 ns)

Læste kilder:
* Winston Churchill: "Tale på Zurichs universitet" (uddrag, 1946) (Trykt i Bryld)
* Robert Schuman: "Forslag til Kul- og Stålunion", (Uddrag, 1950) (Trykt i Bryld)
* Danske valgplakater til EF-valget, 1972 m introduktion: (via www.danmarkshistorien.dk) - (ca. 3 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb #10 1. verdenskrig

Forløbet handler om Første Verdenskrig og tematiserer:


Forudsætningerne for krigen (Europa og verden ca. 1900) herunder imperialismebegrebet og vestens selvforståelse
Alliancesystemet ca. 1900-1914
Årsagerne til krigen
Krigens forløb (kort)
Krigsoplevelserne og reaktionerne på krigen
Konsekvenserne af krigen - herunder fredsslutningen (Versailllestraktaten)
Skyldsspørgsmålet

Eleverne arbejder innovativt mhp at etablere en Første verdenskrigs "udgivelse" - en avis, i hvilken alle klassens elever vælger sig ind på en eller flere opgaver og skrivegenrer.

Klassen var på studietur til Bruxelles i forbindelse med forløbet. Her besøgte vi bl.a. Ypres og studerede mindesmærker og erindringskultur.

Materialet:


Sekundære tekster:
* Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, s. 9-18, 37-51. Systime, 2006-13
* Michael Klos: Den store krig, s. 64-65 ”Om USA's involvering i krigen”
* ”Apokalypsen”, ep. 1 (Krigsudbruddet) fransk dokumentarserie, sendt på DRK (ca. 10 ns)


Primære tekster:
* Sam Mendes: 1917 (film)
* Remarque: Intet nyt fra Vestfronten (uddrag)
* Alan Clark: ”Engelsk angreb i 1915” (Uddrag af ”The Donkeys”). Trykt i: Michael Klos ”Den Store Krig”.
* General von Falkenhayn: ”Foredrag om den tyske operationsplan for 1916”. Trykt i: Klose, ”Den Store Krig”
* Lloyd George om Somme, 1916
* Sir Douglas Haigs sidste rapport, 21. marts, 1919
* De krigsførende nationers udgifter, 1914-1919 (kvantitativt). Trykt i: Gregers Friisberg, 1987)
* Wilsons tale til Kongressen, 2. april, 1917
* Wilsons fredsprogram, 1918 (Wilsons 14 punkter)
* Uddrag af Versaillestraktaten, 1919

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb #11 Palæstinaproblemets rødder

Forløbet dækker læreplanens spredningskrav om forløb udenfor Vesteuropas og Danmarks grænser. Forløbet søger at indkredse historiske forklaringer på, hvorfor konflikten fortsat er højaktuel og uløst.

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.

Materialer: (Samlet sidetal: ca. 86 ns)

Teori: Baggrundstekst om "historiesyn" trykt i "På sporet af historien" (uddrag) - ca. 7 ns

* Mogens Lykketoft (Synspunktsmateriale) - (ca. 3 ns) - trykt i Information, nov. 2022 (https://www.information.dk/debat/2022/11/opnaa-tostatsloesning-israel-palaestina-maa-goere-israels-apartheidpolitik)

* Johan Bender: Palæstinaproblemet, kap. 3-6 (ca. 45 ns) - fremstillingsstof

* Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, s. 311-314 (5 ns) OBS!!! Vær opmærksom på sidetal i anden udgave! I 2. udgave er siderne 321-226!

* Primærtekster: Sykes-Picot, Hussein-McMahon, Balfour-deklarationen (8 ns) Trykt i "Bender: Palæstinaproblemet" se ovenfor.

* Theodor Hertzl: "Der Judenstaat" (uddrag), ca. 7 ns. Trykt i "Bender: Palæstinaproblemet" (Se ovenfor).

* Anders Agger (prod. for DR tv): Dokumentar om det moderne Israel. (ca. 5 ns)

* Menneskerettighedserklæringen, 1948 (i uddrag): https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/fns-menneskerettighedserklaering-10-december-1948 (5 ns)

* Historiske kort - forskellige slags bl.a. interaktivt kort over Israelske bosættelser + statiske kort fra "Putzger" (5 ns)

**Problemstillinger arbejdet med i undervisningen:**

* Hvorfor er der stadig konflikt i Palæstina?

* Hvilke historiske forklaringer kan der gives på den moderne konflikt?

* På hvilken måde spillede stormagternes imperialisme ind i Palæstinas skæbne og historiske udvikling i perioden fra 1880'erne og indtil staten Israels oprettelse?

* Hvad er zionisme og hvilken indflydelse har bevægelsen haft for udviklingen i Palæstina siden dens undfangelse i slutningen af 1800tallet?

* Hvem kan siges at have en historisk ret til området og hvordan kan argumenteres for denne historiske ret?

* Hvilke moderne problemstillinger og udfordringer skal befolkningerne i Palæstina håndtere hvis en fred skal kunne tænkes?

* Palæstinakonflikten og menneskerettigheder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde