Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Kasper Hedegaard Pedersen
|
Hold
|
2022 id/c (1c id, 2c id, 3c id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Les Lanciers (ikke eksamen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning
Rytmisk opvarmning
Forløbet i rytmisk opvarmning tilgodeser færdighedsområdet ”musik og bevægelse”
Faglige mål
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscilpliner inden for musik og bevægelse
- Give eleverne en teoretisk og praktisk viden om opvarmning
- Opnå kropsbevidsthed
- Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metode
Kernestof
- Aktiviteter, der fremmer fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- De for undervisningen relevant digitale redskaber
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder
- Basale naturvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
Forløbsspecifikke læringsmål
Teoretiske
- Fysiologisk begrundelse for opvarmning, herunder programmets opbygning
- Opvarmningstyper (generel/specifik)
- Musikkens tempo og stemning ift. Øvelser
- Forskellige bevægelseskvaliteter (dynamisk, førte, markerede, svingende)
- Eleverne skal selv være i stand til at reflektere over valg af sekvenser, varighed af sekvenser og måden at sammensætte programmet.
Praktiske
- Eleverne skal træne deres koordination og evne til at følge musikken - og derigennem arbejde med og i rimelige grad udvise musikforståelse ved at udføre øvelserne på de korrekte taktslag i musikken. Herunder evnen til at vælge musik med et BPM og optælle musik, så det passer til en given opvarmnings sekvens.
- At udføre basale sving som f.eks. fejesving med god, svingende bevægelseskvalitet
- At sammensætte et generelt opvarmningsprogram til musik
- Eleverne skal gruppevis udarbejde, gennemføre og styre et opvarmningsprogram for deres klassekammerater af en varighed på ca. 20 minutter
- Eleverne skal lære og udføre grundlæggende bevægelser fra den rytmiske gymnastik, der skal udføres til musik. Fx. gang, løb, varianter af hop, sving, styrke, udstræk til musik.
- Eleverne skal i rimelig grad forstå forskellen på førte, markerede og svingende bevægelser
Evaluering
Løbende evaluering igennem forløbet samt peer- og lærerfeedback på fremførslen af opvarmningsprogrammet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Crossfit & grundtræning
Genre
Forløbet i crossfit tilgodeser færdighedsområdet ”klassiske og nye idrætter”
Faglige mål
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscilpliner inden for klassiske og nye idrætter
- Opnå kropsbevidsthed
- Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metode
Kernestof
- Aktiviteter, der fremmer fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- Grundlæggende principper for træning
- Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder
Forløbsspecifikke læringsmål
Teoretiske
- Styrketræningsformer
- RM og udregningen heraf
- Muskelstyrke, herunder hypertrofi og neural aktivering
- Styrke vs. power
- Muskeludholdenhed
- Crossfits historie
- De 10 kriterier i crossfit
- Forskellige typer af WODs
Praktiske
Grundigt fokus på crossfit som eksempler på, hvordan eleven kan arbejde med funktioneltræning både vha. egen kropsvægt, med kettlebells, medicinbolde, TRX mm.
Herunder:
- Give eleverne kendskab til de grundlæggende bevægelsesmønstre i Crossfit og grundlæggende grundtræning i form af cirkeltræning.
- At vejlede og introducere eleven til at kunne udføre bevægelsesmønstrene i rimelige grad teknisk korrekt. Der er arbejdet med øvelser i forskellige sværhedsgrader som fx. push up (med forskellige scaleringer), sit up, air squat, jump squat, mountain climbers, burpees, planken, wormwalk, wall climbers, jumping jacks, box jump, back extensions, russian twist, Kettlebell swing, lunges m.fl.
- At lære eleverne om terminologien i Crossfitness, og gøre eleven i stand til at kunne sammensætte sin egen “WOD - Work Out Of The Day” med udgangspunkt i alsidighed, forskellige grad af udfordring, forskellige bevægelsesmønstre og med inddragelse af viden om de forskellige måder at bruge principperne for CF: fx. AMRAP, EMOM, TABATA, LADDER, 21-15-9 m. fl.
Desuden koble teori om grundtræning og Crossfitness med den praktiske vinkel
Evaluering
Evalueringen sker løbende i undervisningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Floorball
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball og med fokus på, hvad den gode floorball spiller skal kunne præstere fysiologisk.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen, hvor sammenspil og taktik er fokus.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Træk aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et håndledsskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
- har forståelse for principper om boldbasis og spilhjulet med udgangspunkt i floorball.
Teoretisk har eleverne lært/læst om om floorball som disciplin, samt om anaerobt og aerobt arbejde og spilhjulet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Svømning (ikke eksamensforløb)
Eleverne har arbejdet med vandtilvænning på forskellige måder og arbejdet med crawl som stilart.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Springgymnastik
Formålet med forløbet er at eleverne i rimelig grad skal beherske centrale færdigheder indenfor springgymnastik - herunder med fokus på håndstand, kraftspring og lavt overslag.
Elverne har i forløbet arbejdet med:
- opvarmning, dynamiske stræk, styrkeøvelser, makkerøvelser
- kropsbevidsthed, corestabilitet og styrke, balanceøvelser, den strakte og den spændte krop
- Spændstighed fx. via hop på airtrack: op hop, krydshop, harehop, nullermænd.
- forlæns rotation på airtrack: almindelige ruller og flyvruller
- håndstand og hovedstand i forskellige niveauer og skaleringer
- kip-bevægelsen i øvelser
- forøvelser til kraftspring ved forskellige stationer
- Færdige spring (i større eller mindre grad): kraftspring og lavt overslag
- Kort introduktion til simple figurer i akrobatik
Derudover har vi haft stort fokus på eleverne skulle kunne udøve modtagning i spring og hjælpe hinanden i alle øvelser. Og derigennem talt om sikkerhed ved de forskellige faciliteter.
Teoretisk: Har eleverne læst siderne i yubio, der introducerer til springgymnastik og læst om idrættens organisering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Latinamerikanske danse - jive & cha-cha-cha
Faglige mål med forløbet/bedømmelsesgrundlag - i rimelige grad at:
- Kunne følge rytmen i et stykke musik
- Kunne tekniske færdigheder i jive og cha-cha-cha med fokus på rytme, form og æstetik
- Kunne føre og blive ført i jive og cha-cha-cha
- Kunne udføre korte eller længere koreografier i jive og cha-cha-cha
- Kunne udarbejde og udføre egne koreografier i jive og cha-cha-cha
- Kunne kendetegn ved jive og cha-cha-cha. Fokus på forskelle og ligheder på de to danse.
I jive bl.a.:
- at dansen danses til 4/4 takt.
- at være let hoppende, danse på fodballerne, let vuggende hofter
- lytte til musik og følge rytme med både lukkede og åbne øjne
- kende til både åben og lukket dansefatning
- at kunne og føre og blive ført
- i vis grad at kende de basale trin som fx. chassé for herre/dame (follow og lead), fallaway rock, hip bomp, american spin, damedrejning og spark.
- I en vis grad kunne mere udfordrende figurer som damedrejning med spark, bytte hånd bag herrens ryg, Windmill, stop-and-go.
I cha-cha-cha bl.a.:
- at danse til musik i 4/4, samt at eleven laver 5 trin på de 4 taktslag.
- at de første 3 er langsomme og de sidste 2 er hurtige. Rytmen siger 1,2,3 cha cha.
- at strække det ben vægten er på
- at flytte hoften fra side til side, så hoften er i den side, hvor man har vægten.
- at kvinde/follow har begge overarme løftet til vandret.
- at man kigger hinanden i øjnene.
- at der kan danses med åben og lukket fatning
- at kunne føre og blive ført
- i vis grad at beherske basistrin som: gundtrin, damedrejning, new york, spotdrejning
- I en vis grad at kunne beherske mere udfordrende figurer som: hand-to-hand, triple lockstep, skulder-ved-skulder, turkish towel og cuban breaks.
Teoretisk:
- Udover sidene om dansegenrene genrelt, har vi også arbejdet med gymnastikken og sportens historie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56282284550",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56282284550",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56282284550"
}