Tørring Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tørring Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Tørring Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Rune Odgård Eyermann
Hold
2022 SA/c (
1c SA
,
2c SA
,
3c SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Det multikulturelle samfund
Titel 2
Politik I: Hvem har magten?
Titel 3
Dansk økonomi
Titel 4
Ungdommens folkemøde - metodeprojekt
Titel 5
Politik II: Parti- og vælgeradfærd
Titel 6
Social ulighed i UK (SRO)
Titel 7
Et EU i krise (Studietur til Ungarn)
Titel 8
Sikkerhedspolitik og dansk udenrigspolitik
Titel 9
Præsidentvalg i USA
Titel 10
Identitet og køn i senmoderniteten
Titel 11
Globalisering og handelskrig
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Det multikulturelle samfund
Vi har arbejdet med:
- Integrationsprocesser
- Identitetsdannelse i det senmoderne samfund (med fokus på Anthony Giddens)
- Socialisering (herunder dobbeltsocialisering)
- Stereotyper og fordomme
- Anerkendelse (Honneth)
- P. Bourdieu's habitus og kapitaler, samt teori om symbolsk vold.
Indhold
Kernestof:
https://sites.google.com/toerring-gym.dk/skr-sa-3c-22-25/home
Morten Hansen Thorndal: Ærkedansker - perkerdansker 2. udgave (Orange), Columbus; sider: 9-18, 76-83, 89-95, 98-108
Peter Brøndum & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op!, Columbus; sider: 62-71
Supplerende stof:
Folketingsvalget 2022 - Arbejdsspørgsmål.docx
Hej 1.C. I dag går vi i gang med det nye forløb "Det multikulturelle samfund" - det bliver spændende! I får først udleveret jeres nye samf-bog på timen, så der er ingen læselektie. Men I skal overveje hjemmefra, hvad I forstår ved begrebet "multikult
A. Giddens - det senmoderne samfund (Luk samfundet op! (62-71)).pdf
Brev til mormor - det senmoderne samf 1cSA.docx
"En araber kommer til byen" (Dokumentar)
Google Meet hjælp (RU sidder klar)
Integrationsrådet: Civilsamfundet kan hjælpe integrationen på en måde, myndighederne ikke er i stand til
Integration hvilken rolle kan civilsamfundet (12 historier) spille.pdf
Fordomme - kontaktteorien
Indfødsretsprøve 2023: Tag en gratis simulation af prøven.
Artikel: Hver syvende voksne i hovedstadsområdet må ikke stemme ved folketingsvalget (tv2.dk)
1. Besvar spørgsmålene fra sidste modul færdigt
2. Genstart | Skatter op, skatter ned | DR LYD
3. Slotsholmen | Den umulige regering | DR LYD
4. DRTV - TV AVISEN: Historisk regering præsenterer politik
1cSA øvesynopsis januar 2023.pdf
talepapir samf - eksempel-3.docx
Grupper synopsisøvelse.png
Øvesynopsis problemformulering
I skal have læst alle øvesynopsis-artiklerne inden timens start
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Politik I: Hvem har magten?
Vi har arbejdet med:
- Magtteori
- Mediers rolle i demokratier (herunder sociale medier)
- Værdig og fordelingspolitik
- Skillelinjer
- Demokratiformer
- Lovgivningsprocessen og den parlamentariskestyringskæde
Herunder arbejde eleverne med et Partiprogramsprojekt
Indhold
Kernestof:
Jesper H. Rasmussen: Politikkens Kernestof, Columbus 2021; sider: 10-15, 20-30, 36-39, 44-48, 106-108, 110-115, 118-127, 132-141, 162-172
Supplerende stof:
1: Har regeringen indledt et opgør med den stramme udlændingepolitik? Eksperter og politikere er uenige
Dagens debat 1cSA
2: Tidligere Etisk Råd-formand: Vi bør ikke frygte menneskelignende robotter, men derimod robotlignende mennesker
3: Snit af målinger: Regeringens opbakning skrumper, mens LA, SF og Enhedslisten går frem
4: Her er fire brændende sundhedspolitiske spørgsmål
5: I valgkampen sagde de klart nej. Men nu vil S og V alligevel hjælpe udviste syrere
Politikkens kernestof s.10-15
magt, politikkens kernestof.pdf
Magtformer - konkret eksempel
Grundloven - faktalink
Grundloven - folketingets hjemmeside
Demokrati.pdf
TV2.dk - politik
DR| Politiske Nyheder | Følg dansk politik & politiske emner | DR
EB - politik
Politik - BT | www.bt.dk
Jesper H. Rasmussen: Politikkens Kernestof, Columbus 2021; sider: 102-106
Sådan skriver du... hypoteser.pdf
gruppearbejde - sociale medier.docx
Brug 15-20 min. til at arbejde med afleveringen til på torsdag
Grupper magtteorier 1cSA 23.png
Politikkens kernestof 118-127.pdf
Afsnit
162-168.pdf
Lovgivningsprocessen - slide
I skal arbejde selv med afleveringen til i aften. Ideer til begreber og teori der kan inddrages i hypoteserne: Hypoteserne begrundes fagligt, fx ud fra viden om forskellige kapitalformer (økonomisk, kulturel, social eller symbolsk kapital), ulighed,
1cSA Vejle kommunes bevilling - debat.doc
Økonomiens kernestof kap.1.docx
Medbring politikkens kernestof
partiprogrammer_arbejdsbeskrivelse 1cSA 2023.doc
Partiprojekt - 1cSA SAMLET.docx
Forberedelsesskema af sammenligning.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Dansk økonomi
Vi har arbejdet med:
- Økonomiske mål
- Det økonomiske kredsløb
- Økonomiske politikker
- Økonomiske teorier
- Økonomiske mekanismer
- Arbejdsmarkedspolitik
- Bæredygtig vækst
Indhold
Kernestof:
Jacob Graves Sørensen: Økonomiens kernestof, Columbus; sider: 20-32, 36-42, 52-59, 62-70, 75-81, 111-114, 172, 176-177, 179
Supplerende stof:
Økonomi - de økonomiske mål.docx
20230509111710021.pdf
Medbring "Politikkens Kernestof"
udledning guide.pdf
De økonomiske mål.pdf
De fem store en historisk analyse.docx
dors.dk.pdf
Økonomiske mål II.docx
Dobbeltsocialisering.pdf
Brug 20 min på skrive udledningen vi arbejde med på timen så færdig som mulig. Upload på ekevfeedback
Genstart | Det sidste barn i Syrien | DR LYD
Lineær regression
Medbring bogen "Kernestoffet i samfundsfag"
Lineær reg opgave.png
Grønland er elefanten i det arktiske rum.pdf
lineær regression - konkurrence.xlsx
Medbring jeres noter om de økonomiske mål (fra timen d. 10. maj sidste år)
Festival | Danmark | Ungdommens Folkemøde
Økonomiens kernestof - øk. mål + kredsløb.pdf
Økonomiske politikker 1 - Google Slide
økonomiens kernestof (øk politik + teorier).pdf
Økonomiske teorier 2cSA (google slide)
Dokumentar "John Maynard Keynes og keynesianismen", 2013
2cSA øvelse til repetition af økonomisk politik
Tilbagemelding undersøgelse.pdf
"En storkrig i Mellemøsten er nu sandsynlig", Altinget 21/10-2023
Arbejdsspørgsmål markedsmekanismen.docx
Markedsmekanismen 62-70.pdf
Arbejdsmarkedspolitik 2cSA.docx
Økonomiens kernestof - arbejdsmarkedspolitik.pdf
Øv jer i at forklare ud fra figurerne 5.6 og 5.7 (s.66-67, hvordan markedsmekanismen og dermed prisdannelsen fungerer.
Medbring: "Politikkens kernestof" og "Økonomiens kernestof"
Fællesdele - 3 gode besvarelser.docx
Bæredygtig vækst - sammenspillet mellem natur og økonomi (kap 13) .pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Ungdommens folkemøde - metodeprojekt
Forløbet var centreret om en ekskursion til Ungdommens folkemøde med fokus på indsamling og bearbejdning af kvantitativ empiri
Indhold
Kernestof:
"Metodebogen", Vibeke A. Petersen m.fl, Columbus 2020; sider: 20-30, 83-88, 101-102, 105-112, 116-120, 126-128
Supplerende stof:
Hvad er samfundsfaglig metode (metodebogen 20-30).pdf
metodebogen s. 19.pdf
Arbejdsspørgsmål - Metode i samfundsfag.docx
Arbejdsspørgsmål til kvalitativ metode.docx
Program for turen:
Grupper og værelsesfordeling ungdommens folkemøde
Projektdiagram - spørgeskema ungdommens folkemøde.docx
Ungdommens folkemøde - metodeprojekt.docx
Afsnit
Pivottabel - videoguide
Procent i pivottabeller
Lektien har I selv aftalt i grupperne
Læs opgavebilagene til afleveringen "Samfundsfag 1"grundigt igennem, og overveje hvor bilagene spiller sammen, og hvor de adskiller sig fra hinanden. Overvej også hvilke metodisk betragtninger man kunne inddrage ift. bilagene. Skriv gerne eventuelle
Good Tape — Secure and automatic transcription
Budapest & Wien – Google Drev
Kvalitativ metode - metodebogen.pdf
Medbring en transkriberet udgave af jeres interviews ved timens start
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Politik II: Parti- og vælgeradfærd
Vi har arbejdet med:
- Vælgeradfærd (herunder Columbia- og Michiganmodelen, issuevoting, m.m.)
- Partiadfærd ( herunder Downs, Kaare Strøms og Milind modeller)
Indhold
Kernestof:
Jesper H. Rasmussen: Politikkens Kernestof, Columbus 2021; sider: 68-78, 80-86, 90-95
Supplerende stof:
Politikkens kernestof - Vælgeradfærd.pdf
Test Dig Selv - politisk kompas
Vælgeradfærd slides til fremlæggelse
Mappe til issuevoting-videoer
Analyse: Troels Lund Poulsen kan flytte Venstre
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Social ulighed i UK (SRO)
Vi har arbejdet med:
- Definition af social ulighed
- P. Bourdieu (Habitus og kapitaler)
- Velfærdsmodeller (herunder politiske ideologier)
- Udfordringer for velfærdsstaten
- Løsninger på social ulighed
Indhold
Kernestof:
Jesper H. Rasmussen: Politikkens Kernestof, Columbus 2021; sider: 20-27
Jacob Graves Sørensen: Økonomiens kernestof, Columbus; sider: 142-144, 149-153
Jakob Glenstrup Jensby: Ulighedens mange ansigter, Columbus; sider: 11-18
Supplerende stof:
de 3 velfærdsmodeller (øk. kernestof).pdf
Øvelse - vefærdsstat - tegn model.docx
Medbring bog: "Ulighedens mange ansigter"
Medbring bøgerne: "Politikkens kernestof" og "Økonomiens kernesstof"
Begrebsopsamling samfundsfag 2022-25
Velfærdsstatens udfordringer.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Et EU i krise (Studietur til Ungarn)
Vi har arbejdet med:
- Populisme
- Identitetspolitik
- EU's historie
- EU's institutioner
- Lobbyisme
- EU som en mulig trussel for nationalstaterne
- Integrationsteorier
- EU's demopkratiske underskud
Indhold
Kernestof:
Jesper H. Rasmussen: Politikkens Kernestof, Columbus 2021; sider: 20-30, 54-63, 139, 188-198, 206-210
Frederiksen: "EU's Udfordringer", Columbus; sider: 64-68
Supplerende stof:
Orbán in Hungary: the rise of populism - Docu - 2018
Lige som Sverige troede, at Nato-medlemskabet var hjemme, opstår der nye problemer
Europas politikere er begyndt at forberede sig på en virkelighed, som kan se meget anderledes ud efter juni
I EU-Parlamentet vokser frustrationen over Ungarn
Da Orbán gik uden for døren, traf EU-landene en opsigtsvækkende og historisk beslutning
Ungarsk teolog undrer sig over vesteuropæisk kritik: ”Orbán er ingen diktator, men visionær”
Akkutat 25. feb 2024 - Ungarn.mov
Dit Demokrati | EU’s historie
Forberedelsesskema af sammenligning.docx
Skkema - EU's institutioner
Skriv de vigtigste pointer ned fra mine videotilbagemeldinger på forrige opgave (samf afl. 4) og medbring på timen.
Arbejdsark EU - en trussel mod nationalstaterne.docx
Medbring arket med opgaveformulering og bilag til den næste aflevering + jeres egne noter fra mine videokommentarer til den forrige aflevering
EU - en trussel mod nationalstaterne?
Eu integration slide
Begrebsopsamling samfundsfag 2022-25
En ting er sikkert - EU skal ændres! (e6239d6e).pdf
Prøvesynopsis ideer
EUs udfordringer s. 64-69.pdf
Deliberativt demokrati - politikkens kernestof.pdf
Tag kandidattesten
Medbring et spørgsmål hver, som I kunne tænke jer at stille til de unge EU-parlamentskandidater.
Prøvesynopsis 2cSA - videoer – Google Drev
Gr. 4+8: EU vedtager nye regler på migrations- og asylområdet
Gr. 1+5: Ny måling afslører vælgernes vigtigste dagsorden til EU-valget
Gr 2+6: Måling: Vælgerne aner ikke, hvem EU-spidskandidaterne er. Især ét navn får valgforsker til at spærre øjnene op
Gr. 3+7: Moderaterne og Bosse står til nul mandater i ny EU-måling: "Vælgerne kan ikke lide en politisk dilettant"
Ingen lektie
Medbring bøgerne politikken kernestof og økonomiens kernestof, samt noter og alt hvad vi skal bruge til at lave begrebsopsamling
I skal til testen øve jer på begreberne i følgende forløb: "Dansk Økonomi", "Parti- og vælgadfærd" samt "EU i krise"
Faellesdel_Tabel 2-10978.xlsx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Sikkerhedspolitik og dansk udenrigspolitik
Vi har arbejdet med
- magtbegreberne i IP, teorierne:
- realisme, idealisme,
- Multi, bi, og unipolaritet.
- det brede sikkerhedsbegreb
- Mål og muligheder i udenrigspolitikken
- aktivismebegrebet
- Fn's magt og afmagt
Indhold
Kernestof:
Fem megatrends i IP.pdf
Hans Branner: Global Politik 4. udgave, Columbus; sider: 42-61, 77, 80-89, 178-191, 199-202, 253-258, 260-267
Hvordan fungerer FN? - verdensmålene.dk
Supplerende stof:
Grupper megatrends i IP.pdf
Fem megatrends i IP.pdf
Læs og medbring jeres årsprøve i skriftlig samfundsfag udskrevet på papir
Grupper til evaluering af årsprøve i samfundsfag.docx
Militærmagt i dag.pptx
Global-politik-kap-2.pdf
hård og blød magt.pptx
Magtforskydningen i verden.pptx
Begrebsopsamling samfundsfag 2022-25
Watch the full Second Presidential Debate Hosted by ABC
PROGRAM FOR TUREN
Hvad er sikkerhedpolitik - Det brede sikkerhedsbegreb.pptx
Slotsholmen | Med kongen som tilhører sparkede Mette Frederiksen året i gang | DR LYD
Mål og muligheder i IP.pptx
Udfyld og medbring skemaet "Model til notat" til brug for notatet i den næste skriftlige aflevering
Aktivisme.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Præsidentvalg i USA
Indhold
Kernestof:
Usas udfordringer (uddrag s. 42-94).pdf
Supplerende stof:
Færdiggør jeres i land i dokumentet over udenrigspoltiske midler
Vær klar med jeres korte præsentation af den udøvende. dømmende eller lovgivende magt i USA fra timens start.
Program
Artikler USA-valgresultat – Google Drev
USA valg opsamling (3cSA 8-11-24).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Identitet og køn i senmoderniteten
Vi har arbejdet med:
- Begreber angående socialisation
- Senmodernitet (herunder Giddens og Ziehes teorier)
- arbejdets betydning
- Sociale mediers betydning for socialiseringsprocessen (herunder Goffmann)
- Teorier om køn (herunder aktør- og strukturfokus)
.
Indhold
Kernestof:
Oliver Boserup Skovm fl., "Fri eller fortabt?", Columbus 2019; sider: 18-28, 65-91
Anna Storr-Hansen m.fl. "Køn og ligestilling", 2017, Columbus; sider: 61-73
Supplerende stof:
Medbring udfyldt skema med strategier til notat (se dokumentet på den kommende aflevering)
Fri eller fortabt kap 1 - Identitet.pdf
Fri eller fortabt - arbejde.pdf
Medbring det I (evt.) har skrevet på fredagens samt-aflevering
Fri eller fortabt kap 4 - sociale medier (65-73).pdf
Ligestilling - Danmarks statistik
Find, læs og medbring en avisartikel med en valgfri vinkel på ligestilling mellem kønnene
Anna S. Hansen mfl. Køn og ligestilling (s. 61-73).pdf
Teorier om køn - gruppearbejde (RU).docx
Tjek hvad I evt. måtte mangle af bøger m.m. til brug for terminsprøven
Skriftlighed hjemmeside
Prøvesæt eksempel
HUSK hørebøffer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Globalisering og handelskrig
Vi har arbejdet med:
- Globalisering samt forskellige syn herpå
- Protektionisme
- Handelsteorier
- Multinationale selskaber
- Konkurrenceevne
- EU's økonomiske integration
Indhold
Kernestof:
Jacob Graves Sørensen: Økonomiens kernestof, Columbus; sider: 193-201, 204-206, 210-226, 230-234
Hans Branner: Global Politik 4. udgave, Columbus; sider: 111-124
Medbring bogen “Økonomiens kernestof” (hvis I har den)
Supplerende stof:
Øvelse til reptition af økonomisk politik 3cSA.pptx
Trumps handelskrig er et varsel om, hvad der kan vente alle andre
Økonomiens kernestof - Den globaliserede økonomi (kap 15).pdf
Medbring bog: "Økonomiens kernestof"
Handelsteorier videoer – Google Drev
Globaliseringen og de forskellige syn på den (økonomiens kernestof).pptx
OPGAVE- FDI.docx
Skema: Opfattelser af Globaliseringen: Optimister-Pessimister - Skeptikere 3cSA 2025
Avistid - "Atombombens comeback"
Globalisering nøgleord.pptx
Øv mundtligt dine argumenter for 1.optimister, 2. pessimister eller 3. skeptikere. Medbring stikord på papir.
Skema - en mere retfærdig eller ulige verden?
Bent Fischer-Nielsen Statistisk usikkerhed.docx
Samfundsfaglig_Regnemaskine_18.08.23.xlsm
valutakurser og konkurrenceevnen.pdf
VALUTAKURSER OG KONKURRENCEEVNE - arbejdsspørgsmål.docx
Post 1 link
Økonomiens kernestof - kapitel 16 Eus økonomiske intgration.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56282400474", "T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56282400474", "H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56282400474" }