Holdet 2022 FR/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Lisbeth Brænder
Hold 2022 FR/g (1g FR, 2g FR, 3g FR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basisfransk (ikke eksamensemne)
Titel 2 La grande ville
Titel 3 La famille
Titel 4 L'amitié (ikke eksamensemne)
Titel 5 Zéro déchet (ikke eksamensemne)
Titel 6 Le conte
Titel 7 À la mode
Titel 8 La francophonie
Titel 9 La guerre
Titel 10 Repetition (ikke eksamensemne)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basisfransk (ikke eksamensemne)

Vi arbejder med de grundlæggende strukturer og det basale ordforråd - primært ud fra "Bonjour Lyon" og "Franskportal / Ici on parle français"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
No.1, 1g: J'ai 14-12-2022
No.2, 1g: Ma maison 12-01-2023
No.3, 1g: Delingsartikler (og måske pandekager) 26-01-2023
No.4, 1g (vikar) 06-03-2023
No.5, 1g (vikar) 21-03-2023
No.6, 1g: Dans mes loisirs 25-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 La grande ville

Vi skal være klar til at tage på sprogtur og arbejder meget med ordforråd, man kan bruge i byen ud fra teksterne (samlet i et kompendium):

- Je m’appelle Hannah (fra Chataigne)
- ”Sous le ciel de Paris” (sang af Zaz)
- ”Paris” (fra ”Bonjour Lyon”, ch.16)
- Uddrag fra ”Paris, la grande ville” af Maria Hassing
- ”Vivre à Paris” (tekst fra stilemne fra folkeskolestil)
- ”Alors, on danse” (2010, Stromae)

Vi har desuden set kortfilmen "Montmartre" fra "Paris, je t'aime" og været i biografen og se "Madelaines Paris"


Grammatik:
- Verber: (2. og 3. bøjning regelmæssig) + 3 uregelmæssige: sortir (& partir), (com)prendre, boire samt repetition af præpositioner

Vi har arbejdet med billedbeskrivelse og med enkle mundtlige strukturer i forhold til fx at bestille mad. Eleverne har desuden forberedt oplæg om forskellige steder i Paris, som de holdt, mens vi gik rundt i byen. Efter turen, har vi arbejdet med at give udtryk for ens mening.

Omfang: ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
No.1, 2g: Vivre à Paris 03-09-2023
No.2, 2g: Présenter une attraction touristique 25-09-2023
No.3, 2g: Les impressions de Paris 15-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La famille

Vi har arbejdet med at kunne tale om familierelationer ud fra teksterne (nogle læst mere intensivt end andre):

- ”Je m’appelle Hannah” (fra Chataigne.dk)
- ”Salut. Je m’appelle Agnès”
- ”Les Cahier d’Esther”, tome 1 (2016) – 3 uddrag, tegneserie og -film, samt ordforråd til at arbejde med tegneserier
- Black M: ”Le plus fort du monde” (2016)
- ”La famille en France” (2018) – tekster med ordforråd til at tale om statistik og familieformer i Frankrig
- Stromae: ”Papaoutai” (2013)
- ”Lupin”, 1er épisode, Netflix (2021)
- ”Un dîner en famille” fra "Bonjour Lyon" (2018)
- ”Papa et moi” fra "Il a jamais tué personne mon papa" (Jean-Louis Fournier, gloseret udgave fra 2002)
- ”La famille Bélier” (2014)

Vi har arbejdet med at repetere den grundlæggende grammatik fra 1g:
- Substantivsyntagmerne: artikler/possessive pronominer + substantiver + adjektiver (§1-6)
- Verber i présent (1. bøjning, 12 uregelmæssige), passé composé og futur proche + sammensatte verbalformer med modalverber.

Vi har desuden stiftet bekendtskab med de demonstrative pronominer (bundne former §30) & le gérondif (§15), ligesom vi har arbejdet med at repetere og udvide ordforrådet, med fonetikken og med billedbeskrivelse.

Omfang ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Madeleines Paris 31-10-2023
No.5, 2g: Ma famille 17-11-2023
No.6, 2g: Louane 13-12-2023
No.7, 2g : Portrait d'un père 14-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 L'amitié (ikke eksamensemne)

Vi arbejder med at kunne tale venskab ud fra teksterne:

- "L’amitié, qu’est-ce que c’est ?"
- ”L’amitié, c’est essentielle” (tekst til aflevering)
- ”Intouchables” (film, 2011)
- "Les vrais Intouchables" fra Karen Schumachers materiale til filmen (delprøve 1-takst)

Ordforråd:
https://quizlet.com/167489217/intouchables-le-resume-flash-cards/

Omfang: ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
No.8, 2g: Intouchables 10-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Zéro déchet (ikke eksamensemne)

Vi har arbejdet med, hvordan vi kan og bør – eller ikke bør – forholde os til FN’s verdensmål om bæredygtighed, og hvilke handlemuligheder vi har i forhold til klimaet. Vi har arbejdet ud fra bogen ”Zéro déchet” af Maria Hassing (Systime 2023), og her har vi fokuseret på:

1) Les objectifs de développement durable (fra kapitel 1)
2) La ville verte + le tourisme durable (fra kap. 2)
3) La surconsommation et les achats en vrac -> Béa Johnson & le déchet dans un pot (fra kap.3)
4)  La mobilisation pour le climat (Résistance à l’agression publicitaire)(fra kap.2.3)
5) Poèmes sur le climat (fra kap.2.4)
6) Comment adapter une vie zéro déchet -> les cadeaux de Noël & les vêtements (artikel om Emilie og Selma, oversat til fransk, oprindeligt fra Hedensted Avis)  
7) Une bonne idée ? (fra kap.5)

Vi har desuden set filmen "Une année difficile" (2023).

Grammatisk er ‘le gérondif’ blevet introduceret.

Omfang: ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
No.9, 2g: Personlig blog 18-04-2024
Le tourisme durable 26-04-2024
Une année difficile, 1. modul 10/05/24 12-05-2024
En lille mundtlig til slut 16-05-2024
Evaluering, årets sidste modul 24-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Le conte

Vi arbejder med det klassiske eventyr – også med et par eksempler på klassiske, afrikanske eventyr.

Vi ser "La Belle et la Bête" som et romantisk eventyr og "Ratatouille" som et moderne eventyr. Vi har også lyttet til sangen "La Fée" af Zaz (ekstensiv læsning).

Vi arbejder også med eventyret som fortælling i reklamer med inspiration fra Cronborg-Leth: "Le conte à nouveau"

Teksterne er i et kompendium + vi har brugt bogen "La clé"

Mundtligt fokus er at referere handlingen i en tekst + at arbejde med at analysere simple strukturer i fortællinger (strukturalisme (og psykoanalyse) - metodebevidsthed på fremmedsprog)

Grammatisk fokus er l'imparfait + aspekt, samt opbygning af sætninger med ledsætninger (qui/que).

MATERIALER
Kompendium med tekster om eventyr og med følgende eventyr:
- ”Cendrillon”
- ”Le petit chaperon rouge”
- ”La Barbe Bleu”
- ”La queue des animaux”
- ”Comment le Lion est devenu Roi”

+ eksamenseksempel: "Le Petit Chaperon Bleu Marine" (mundtligt)

Ordforråd:
https://quizlet.com/217964525/les-contes-de-fee-flash-cards/

Omfang ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
No.1a, 3g: Mundtlig del 04-09-2024
No.1b, 3g: Skriftlig del 04-09-2024
No.2, 3g: Assa Traoré & dagbogsgenren 24-09-2024
No.3, 3g: Blogindlæg til Le conte 22-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 À la mode

Vi har set filmen ”Coco avant Chanel” og arbejdet med nogle af Karen Schumachers opgaver til filmen. Og vi har arbejdet med billedbeskrivelse og ”Look du jour”, lavet egne reklamer samt læst debatterende tekster om:

1. Comment s’habiller:
- ”Des jeunes s’habillent comme elle veulent” & ”Blanquer demande aux jeunes de s’habiller ’de façon républicaine’ à l’école” (tekster til aflevering no.5)
- ”Le diable s’habille en crado” (tegneserie fra ”La déferlante”, no.16, Novembre 2024)
- ”Chaussettes à la pointe ?” (fra ”Elle” Septembre 2024)

2. Une mode écorésponsable ?
- ”Nouveaux classiques …”, uddrag fra ”Vogue”, Octobre 2024
- ”Nos ’dons’, leurs déchets” fra ”La déferlante”, no.16, Novembre 2024

Grammatisk fokus:
Conditionnel og Futur Simple
+ (repetition af) de demonstrative pronominer

Omfang ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
No.4, 3g: Blogindlæg: Marche pour le climat 17-11-2024
L'île Rouge 01-12-2024
Une pub, à la mode 18-12-2024
No.5, 3g: ”Des lycéennes s’habillent comme ..." 18-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 La francophonie

Vi skal arbejde med, hvad baggrunden for den frankofone verden er, og hvordan den ser ud nu. Vi skal også dykke ned i enkeltområder som fx Le Sénégal, Tahïti, le Vietnam et Djibouti (og høre oplæg af Kader Maikel om Djibouti). Teksterne er samlet i et kompendium. Vi har desuden set filmen ”L’Île Rouge” (om Madagaskar) i biografen.

- Baggrundsstof om Frankrigs kolonifortid fra bl.a. "Guadeloupe, un chapitre exotique", Gyldendal 2016 & "Entrées" af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2009
- Materiale om "L’Outre-Mer" fra TV5 Monde/Enseigner le français
- Materiale om "Le Sénégal" af Institut Français, Danemark
- Materiale om "La Francophonie" fra TV5 Monde/Enseigner le français
- Artikel og oplæg om Tahiti af Freja Nehema Heloise Rai-Manu-Teatea Rahbek
- Materiale om Djibouti fra PraxisOnline/francophonie af Kader Maikel & fra https://guide.visitdjibouti.dj
- Materiale om Vietnam fra ”Les terres rouges”, Gyldendal 1991, inkl. uddrag af Marguerite Duras: ”L’amant” + «Déstination Vietnam » Tv5Monde

Grammatisk fokus:
+ de bundne personlige pronominer som objekt
(+ de neutrale pronominer)


Omfang: ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
No.6, 3g: En visite au Liban 26-01-2025
Terminsprøve 03-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 La guerre

Vi arbejder med 'La deuxième guerre mondiale en France' ud fra tekster om og af Arlette Andersen - fra Chataigne og fra bogen "Témoignages - Les Rafles et l'histoire d'Arlette" (Mads Ilsøe og Line Faden-Babin, Systime 2024).

Fokus er på 'flugten' - og vi ser også filmen "Un Sac de Billes" (2017) med fokus på flugten og oplevelsen af at være jøde i Frankrig i 1940'erne.  

Til slut læser vi et kort uddrag af "La Rafle" fra "Le Sang des Autres" af Simone de Beauvoir (1945) med fokus på 'La résistance'. Her introduceres 'Le subjonctif' også, ligesom vi repeterer verbalformerne generelt. Som en del af det ’at gøre modstand’ bliver eleverne præsenteret for den lange tradition for at kæmpe for rettigheder, som man har i Frankrig (se powerpoint: ”Terrorisme en France, til 3g 2024-2025”).

Omfang: ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
No.8, 3g: Je suis végane 19-03-2025
Un sac de billes, modulet d.19.03.25 19-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Repetition (ikke eksamensemne)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
No.9, 3g: Ces jeunes obsédés par la musculation 29-04-2025
En lille mundtlig til slut 04-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer