Tørring Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tørring Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FR/g - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Tørring Gymnasium
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Lisbeth Brænder
Hold
2022 FR/g (
1g FR
,
2g FR
,
3g FR
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Basisfransk (ikke eksamensemne)
Titel 2
La grande ville
Titel 3
La famille
Titel 4
L'amitié (ikke eksamensemne)
Titel 5
Zéro déchet (ikke eksamensemne)
Titel 6
Le conte
Titel 7
À la mode
Titel 8
La francophonie
Titel 9
La guerre
Titel 10
Repetition (ikke eksamensemne)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Basisfransk (ikke eksamensemne)
Vi arbejder med de grundlæggende strukturer og det basale ordforråd - primært ud fra "Bonjour Lyon" og "Franskportal / Ici on parle français"
Indhold
Kernestof:
Une présentation, kapitel 4.docx
Find substantiver i teksten og skriv dem i jeres gloseliste
Lav jeres præsentation, hvor I bruger de possessive pronominer, færdig + øv de possessive pronominer (syng hjulene på bussen eller se på skemaet - vedhæftet + på p.44). Lav også den lille opgave p.44 (også vedhæftet her for dem, der endnu ikke har bo
Possessive pronominer, lektier til 3. modul efter grundforløbet.docx
Les chiffres 0-20
Être et Avoir
Franskportal, kapitel 5 på "Ici on parle français"
1) Læs 'Vocabulaire' til højre på siden og skriv nye gloser ind i jeres gloseskema. 2) lyt til teksten (til højre på siden) og følg med i teksten samtidig - evt. flere gange ... forstår du teksten? Ellers må du slå ord på &/ lytte igen ... 3) Øv udta
5.Skriveopgave, ikke aflevering.pdf I skal lave den opgave, vi arbejdede med i timen færdig (er også vedhæftet her - hent den ned, inden I skriver i den). I skal bruge kapitel 5 i Ici on parle Français på Franskportal for at kunne besvare opgaven. Øv
Les chiffres 1-100
Les jours de la semaine
Franskportal, Ici on parle français, kapitel 7
Læs og lyt til kapitel 7 på Franskportal/Ici on parle français. Lyt gerne flere gange, mens du følger med i teksten. Tjek gloserne til kapitlet først, slå ord op i ordbogen, du ikke forstår og skriv nye ord i din gloseliste. Lav også gerne 7a = glose
Ma maison, 1g
Linket er kommet lidt sent, men brug gerne tid på at øve ordene alligevel - måske er der 5, I kan allerede, og 5-7 stykker I beslutter jer for at lære til vi ses ... skriv dem i jeres gloseliste også
Tjek powerpointen fra sidste gang om adjektiver og lav opgaven om adjektiver på Franskportal (se vedhæftede)Fra Franskportal, Tillægsord bøjning og placering II.docx
Test inden jul.docx Vi tager testen (igen) - dvs. I kan nu se præcis, hvad I skal kunne og øve målrettet på det
Titel
Find & understreg artikler i teksten (starten af kapitel 7 i "Bonjour Lyon" men også vedhæftet herunder) + læs & forstå … de røde ord er oversat herunder i den rækkefølge, de optræder i teksten … skriv dem gerne i jeres gloseliste også!
Læs resten af kapitel 7 i "Bonjour Lyon" = p.65 - eller vedhæftet her. Mere kapitel 7.docx (brug de mange gloser - hvis der er noget, du ikke forstår, som ikke står i gloserne, så brug ordbogen! Skriv også gerne nye ord i din gloseliste
Franskportal, Ici on parle français, kapitel 6, opgave 6D
Lyt til teksten til kapitel 6 igen og lav opgave 6D, hvis I ikke nåede det på klassen. Lav også opgaven med artikler ved de geografiske navne færdig, hvis I ikke blev færdige i timen. Vær også klar til at præsentere jer på fransk (jeg hedder ... jeg
Øv 'venir' (se p.59 i "Bonjour Lyon")
Franskportalen stk 5: Nationalité et langue
Nationalité et langue B.docx
oversigt – Franskportal
Læs stk 8
HUSK at logge ind på Franskportalen inden du åbner link!
Log ind på Franskportalen og repeter stk 10
Læs stk 15 på Franskportalen (HUSK at logge ind først)
Lyt til og øv dig i omkvædet til Aux Champs Elysées
Læs teksten om Natascha på Franskportalen (stk 19) HUSK at logge ind først
Se denne video om familie
Qu'est-ce que tu fais pendant tes loisirs ?
Quizlet: les loisirs
Verbe faire
Øv ord om fritidsinteresser via quizletten ... lær så mange som muligt. Læg mærke til, hvilke udtryk der konstrueres med 'faire' og lyt til 'faire-ormene' (du kan også se i "Bonjour Lyon" p.96, hvordan verbet bøjes, men der får du selvfølgelig hverke
La météo
Expressions concernant le temps.docx
Brug quizletten til at øve ord om vejret ... find fx de udtryk, der mangler at blive skrevet ind i dokumentet "Expressions concernant le temp", og skriv dem ind. Vi skal arbejde med vejret i dag, og I skal bl.a. lave jeres egen vejrudsigt, så lyt ger
De 16 mest brugte uregelmæssige verber.docx
Léa et l'amour .docx Black M - Léa (Clip officiel) Lyt til sangen igen og prøv om du kan udfylde hullerne (I har også teksten i print fra timen tirsdag, og jeg vil anbefale jer at bruge den. Skriv gloser ned fra sangen - 5-10 nye i dit gloseark. Øv o
ZAZ - Je veux (Clip officiel)
Lyt til sangen + se videoen og prøv, om I kan gennemskue noget af, hvad sangen handler om - vi skal arbejde med teksten på timen. Øv også de to verber 'vouloir' og 'pouvoir' (se "Bonjour Lyon" p.140-141 - frivilligt; lær også 'devoir' og 'savoir' i s
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
No.1, 1g: J'ai
14-12-2022
No.2, 1g: Ma maison
12-01-2023
No.3, 1g: Delingsartikler (og måske pandekager)
26-01-2023
No.4, 1g (vikar)
06-03-2023
No.5, 1g (vikar)
21-03-2023
No.6, 1g: Dans mes loisirs
25-04-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
La grande ville
Vi skal være klar til at tage på sprogtur og arbejder meget med ordforråd, man kan bruge i byen ud fra teksterne (samlet i et kompendium):
- Je m’appelle Hannah (fra Chataigne)
- ”Sous le ciel de Paris” (sang af Zaz)
- ”Paris” (fra ”Bonjour Lyon”, ch.16)
- Uddrag fra ”Paris, la grande ville” af Maria Hassing
- ”Vivre à Paris” (tekst fra stilemne fra folkeskolestil)
- ”Alors, on danse” (2010, Stromae)
Vi har desuden set kortfilmen "Montmartre" fra "Paris, je t'aime" og været i biografen og se "Madelaines Paris"
Grammatik:
- Verber: (2. og 3. bøjning regelmæssig) + 3 uregelmæssige: sortir (& partir), (com)prendre, boire samt repetition af præpositioner
Vi har arbejdet med billedbeskrivelse og med enkle mundtlige strukturer i forhold til fx at bestille mad. Eleverne har desuden forberedt oplæg om forskellige steder i Paris, som de holdt, mens vi gik rundt i byen. Efter turen, har vi arbejdet med at give udtryk for ens mening.
Omfang: ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
ZAZ - Sous le ciel de Paris (Clip officiel)
Genhør sangen "Sous le ciel de Paris" og læs teksten imens (kompendiet p. 5-6). Læs dernæst teksten igennem igen og se, hvor meget du forstår - brug gloserne og slå 5-10 ord op i ordbogen, som du ikke forstår - noteres i yderste højre kolonne. Ord ma
Gloseliste til La grande ville.docx
Arbejdsopgave, Vivre à Paris, fp.doc
Lav opgaven, I fik udleveret sidst til "Vivre à Paris ?" (= teksten p.14 i kompendiet) ... I skal bruge opgaverne til jeres skriftlige afleveringsopgave, så er I næsten allerede i gang med den også
Øv ord, man skal bruge i byen (p. 4 i kompendiet/den vedhæftede quizlet) + øv på 1-2 verber, som I endnu ikke kan helt - I ved selv, hvilke I allerede kan. Se på listen, I fik sidst over, hvilke verber I skal kunne nu Quizlet: La ville
Repeter billedbeskrivelsesudtryk (sidste side i kompendiet) + beskriv billedet fra Paris på næstsidste side i kompendiet
Oversigt, Qu'est-ce qu'il y a dans la valise.docx
Se på, hvad du skal have med i din kuffert til Paris. Det er repetition af, hvad forskelligt tøj hedder på fransk, og så kan du måske lære nogle nye ord også ... 10 nye ord? Læs også den respons, du har fået på din første aflevering
Questions-pour-les-magasins.docx
Vocabulaire, resto.docx
Vi skal - bl.a. - lege restaurant i dag, så I skal øve på nogle af de gloser, I får brug for i den forbindelse (se vedhæftede). Øv også tallene!!!
HUSK materialet fra Paris (4 opgaver: a) Pompidou, b) Interviews, c) Selfies fra Louvre, d) Selfies fra Montmartre
Vær færdige med jeres 'Montmartre'-powerpoint og klar til at tale om det ... vinderen bliver kåret!
Paris je t'aime, Montmartre.docx
Skriv stikord til !) hvordan de (han, for oven / hun for neden) ser ud + 2) hvordan de føler sig & 3) opfører sig (de sidste to spørgsmål er svære for jer, der ikke var der, men så svarer I bare mere fyldestgørende på spørgsmål 1). Skriv gerne på det
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
No.1, 2g: Vivre à Paris
03-09-2023
No.2, 2g: Présenter une attraction touristique
25-09-2023
No.3, 2g: Les impressions de Paris
15-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
La famille
Vi har arbejdet med at kunne tale om familierelationer ud fra teksterne (nogle læst mere intensivt end andre):
- ”Je m’appelle Hannah” (fra
Chataigne.dk
)
- ”Salut. Je m’appelle Agnès”
- ”Les Cahier d’Esther”, tome 1 (2016) – 3 uddrag, tegneserie og -film, samt ordforråd til at arbejde med tegneserier
- Black M: ”Le plus fort du monde” (2016)
- ”La famille en France” (2018) – tekster med ordforråd til at tale om statistik og familieformer i Frankrig
- Stromae: ”Papaoutai” (2013)
- ”Lupin”, 1er épisode, Netflix (2021)
- ”Un dîner en famille” fra "Bonjour Lyon" (2018)
- ”Papa et moi” fra "Il a jamais tué personne mon papa" (Jean-Louis Fournier, gloseret udgave fra 2002)
- ”La famille Bélier” (2014)
Vi har arbejdet med at repetere den grundlæggende grammatik fra 1g:
- Substantivsyntagmerne: artikler/possessive pronominer + substantiver + adjektiver (§1-6)
- Verber i présent (1. bøjning, 12 uregelmæssige), passé composé og futur proche + sammensatte verbalformer med modalverber.
Vi har desuden stiftet bekendtskab med de demonstrative pronominer (bundne former §30) & le gérondif (§15), ligesom vi har arbejdet med at repetere og udvide ordforrådet, med fonetikken og med billedbeskrivelse.
Omfang ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
(gen)Øv 'aller' og 'faire' i nutid (I kan finde dem i jeres PIXIgram eller på arket over uregelmæssige verber, jeg har udleveret) + 1.bøjning (fx 'parler')
Repeter familieord + grammatik p.10 i kompendiet (også vedhæftet her - og ligger i min skuffe til dem, der ikke var her onsdag). Lyt også gerne til teksten p.7.Lektier til 2. modul, La famille 2g, p.10 i kompendiet.docx
I skal repetere bøjning (mest hovedregelen: 4.1.1 p.10) og placering af adjektiver = PIXI p.11. Repeter også de 3 uregelmæssige (nouveau, vieux, beau = p.12). I skal bruge dem til en øvelse, når vi ses ... jeg har samlet det, I skal bruge p.11 i komp
Læs teksten om Natasha "Ma famille est très importante pour moi" = kompendiet p.21 - hvis der er ord, I ikke forstår, så slå dem op i ordbogen. Se også p.14 i kompendiet = PIXI p.13 og tjek, hvordan man gradbøjer adjektiver på fransk
Bélier intro.docx
Bélier intro.docx Lav krydsordet p.1 - I skal bruge ordene fra p.2 - og øv samtidig de nye gloser. Hvis I ikke fik arket i print fredag og gerne vil have det, så ligger der ekstra i min skuffe
Bélier, scene 6 og 8, lektier.docx Lav opgaverne A og B til scene 6 (= den første side på det vedhæftede = den side, der blev udleveret onsdag ... der ligger flere eks. i min skuffe til dem, der ikke fik).
Bélier, Opgaver til scene 13 og 14.docx
Lav opgaverne, der er vedhæftet. I har dem ikke i print, men skriv i stedet sætningerne (opg.C) og ordene (opg.D) i et dokument, hvor I samler ordforråd til "La famille Bélier".
Bélier, scene 15-18, 24 og 26 til 27.docx Hvis I ikke blev færdige med side 1 (opgaven til scene 15-18) i timen tirsdag, så forsøg at lave den færdig. Frivilligt: lav opgaven på bagsiden til Scene 24 - det er god øvelse af (uregelmæssige) verber. Kig
Læs opgaveformuleringen til delprøve 2 p.36 i 'La famille'-kompendiet + hjælpearket til delprøve 2 (vedhæftet), så du ved, hvad du skal gøre i opgaven (eller ved, hvad du skal spørge om for at få styr på det)
Louane, hjælpeark til delprøve 2.docx
Bélier, mundtlige spørgsmål til scene 26 og 27.docx Forbered mundtlige svar til de vedhæftede spørgsmål. Svarene kan findes i resuméet, vi lavede sidst - jeg har lagt opgaven ind under spørgsmålene, men I har den også i print. Se også filmen færdig,
Hvad skal jeg kunne inden jul i 2g.docx
Un dîner en famille, mundtlige opgaver til den første del.docx Genlæs den del af teksten, vi læste på timen tirsdag = p.24 i kompendiet og vær klar til at tale om det - dvs. brug mindst 20 min på at tænke igennem, hvad du vil sige om teksten (se vedh
Stromae - papaoutai (Official Video)
Lyt til sangen igen og se videoen og sæt aktiviteterne på p.19 (i kompendiet) i rækkefølge ... (activité 1) + sæt 'en beskrivelse på' (activité 2) - altså hvordan passer tal og bogstaver sammen?
Se filmen "Les misérables" færdig (MitCFU, unilogin)
Øv på billedbeskrivelsesord - se fx bagsiden af 'PIXI'-gram ... hov, I skriver jo SRO - glem det; I kan altid øve på billedbeskrivelsesord en anden gang! Vi klør på på timen!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Madeleines Paris
31-10-2023
No.5, 2g: Ma famille
17-11-2023
No.6, 2g: Louane
13-12-2023
No.7, 2g : Portrait d'un père
14-01-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
L'amitié (ikke eksamensemne)
Vi arbejder med at kunne tale venskab ud fra teksterne:
- "L’amitié, qu’est-ce que c’est ?"
- ”L’amitié, c’est essentielle” (tekst til aflevering)
- ”Intouchables” (film, 2011)
- "Les vrais Intouchables" fra Karen Schumachers materiale til filmen (delprøve 1-takst)
Ordforråd:
https://quizlet.com/167489217/intouchables-le-resume-flash-cards/
Omfang: ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Øv på billedbeskrivelsesord - se fx bagsiden af 'PIXI'-gram - eller gå ind på quizletten: Billedbeskrivelse
Questions sur l'amitié.docx
Lav opgave 1+2 på side 4 om filmplakaten til "Intouchables" - vi tager spørgsmålene mundtligt, så pyt med om I skriver helt korrekt - slå ord op, hvis der er noget, I ikke forstår. Brug 20 min på opgaverne. (vedhæftet og udleveret)L'amitié, intro, 4
Questions sur l'amitié.docx Lav side 2 af de vedhæftede - dvs. svar skriftligt på spørgsmålene til teksten "L'amitié c'est essentielle" + svar på 'jeres persons spørgsmål' (enten Nora, Manon ...), hvis I ikke blev færdige med at svare fredag
Lav introopgave B+A færdig - hvis du når at se på opgave C også, er det fint
Intouchables, introopgaver.docx
Hvis I ikke er færdige med introopgaverne B+A+C (mundtligt), så bliv det (p.2+3 i øvehæftet)
Øvehæftet til "Intouchables": Lav opgave 3A (p.6-7) færdig, hvis du ikke blev det sidst, og hvis du blev færdig, så lav opgave 3C p.8 (altså minimum 'giv billederne en titel') - og du må selvfølge gerne lave opgave 3C under alle omstændigheder!
Lav p.22 i Øvebogen til "De urørlige": der er 2 opgaver - i den øverste kan I jo kalde sætningerne 1-8 og forbinde dem med sætning A-H, så det kan skrives på en post-it. Og de 7 1.bøjningsverber i 2. opgave kan også sagtens skrives på en post-it. I s
Lav opgave 21A øverst p.29 ... I skal bøje de 12 verber - prøv at teste jer selv - hvor mange kan I bøje uden at slå op i ordbogen? Bagefter tjekker I. Gloserne findes i teksten. Skriv mindst 10 gloser i jeres gloseliste til emnet, som I har lært (/m
Intouchable, le resumé - øv ord, så I kan lave et resumé af filmen
Resumé af Intouchables, quizlet oversigt.pdf
Tal jer igennem resuméet af "Intouchables" ud fra stikordene (som vi gjorde på klassen fredag) ... øv gerne så godt, at du kan tale sammenhængende på fransk alene ud fra de her stikord
Tal jer igennem resuméet af "Intouchables" ud fra stikordene (som vi gjorde på klassen fredag) ... øv gerne så godt, at du kan tale sammenhængende på fransk alene ud fra de her stikord Resumé af Intouchables, quizlet oversigt.pdf
Lav de 4 sætninger om 'de virkelige urørlige' - se vedhæftede. Repeter også gerne, hvordan man laver 'passé composé' (fx på powerpoint under dokumenter)Entre Intouchables, opgaver.docx
International Versions
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
No.8, 2g: Intouchables
10-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Zéro déchet (ikke eksamensemne)
Vi har arbejdet med, hvordan vi kan og bør – eller ikke bør – forholde os til FN’s verdensmål om bæredygtighed, og hvilke handlemuligheder vi har i forhold til klimaet. Vi har arbejdet ud fra bogen ”Zéro déchet” af Maria Hassing (Systime 2023), og her har vi fokuseret på:
1) Les objectifs de développement durable (fra kapitel 1)
2) La ville verte + le tourisme durable (fra kap. 2)
3) La surconsommation et les achats en vrac -> Béa Johnson & le déchet dans un pot (fra kap.3)
4) La mobilisation pour le climat (Résistance à l’agression publicitaire)(fra kap.2.3)
5) Poèmes sur le climat (fra kap.2.4)
6) Comment adapter une vie zéro déchet -> les cadeaux de Noël & les vêtements (artikel om Emilie og Selma, oversat til fransk, oprindeligt fra Hedensted Avis)
7) Une bonne idée ? (fra kap.5)
Vi har desuden set filmen "Une année difficile" (2023).
Grammatisk er ‘le gérondif’ blevet introduceret.
Omfang: ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Vocabulaire, Zéro déchet
Øv på ordforrådet til 'Zéro déchet' - sæt dig for at kunne mindst 10 af gloserne. Repeter også être og avoir i nutid og pp (= kort tillægsform, som skal bruges til passé composé) ... du skal kunne dem helt sikkert (også i søvne)
ZD, 1. og 2. modul.pptx
Repeter 'faire' og 'aller' i nutid og p.c. (se fx jeres verbekompendium p.8) + vær klar til at sige (på fransk), hvilket af FN's verdensmål, du mener, er det vigtigste (brug powerpointen fra tirsdagens modul, slide 9)
Repeter verberne pouvoir, vouloir, (savoir, devoir) i nutid og pc
Zero Waste with Bea Johnson
Se videoen i linket og tag noter til, hvad Béa Johnson gør for at leve 'Zéro déchet' (gerne franske stikord også - vi skal bruge dem i timen - og skriv gerne stikordene på side 4 på arkene, I fik udleveret fredag ... dem, der ikke var der fredag: ark
Ils réclament l’extinction des panneaux lumineux publicitaires | Brut.
Vær klar til at beskrive billedet nederst på side 3 i de sidst udleverede papirer ('Trois personnes font les courses zéro déchet') med mindst 5 sætninger. Brug gloserne ved siden af billedet + dem fra quizletten og brug billedbeskrivelsesmodellen bag
Les devoirs til 7. gang, billedbeskrivelse.docx Se vedhæftede: I skal til i dag gøre klar til billedbeskrivelse + repetere verber
Angèle - Trop tard (Paroles)
Angèle, modul 9, Il sera trop tard.docx (I fik også artikel udleveret tirsdag). Lyt til sangen og læs artiklen - slå gerne ord op undervejs, hvis der er centrale ord, I ikke forstår. Hvad handler sangen om? Hvorfor har Angèle skrevet den?/I hvilken s
Læs resten af teksten ("Comment adapter une vie zéro déchet" - udleveret mandag) + tegn dit garderobeskab færdig (marker gerne, hvad du havde tegnet mandag, og hvad du har tilføjet hjemme) eller tag et billede af det indvendige af dit garderobeskab (
I skal se filmen "une année difficile" færdig i dag - den ligger på drev 2gFR 2023-2024 / Zéro déchet. Husk at åbne den i 'keglen' (VLC) for at få undertekster på (gå op for oven og åben undertekstsporet). I skal lave en lille opgave til filmen også,
Une année difficile, questions.docx
Se fredagens modul - når du har set filmen færdig og besvaret spørgsmålene til den, har du også lavet lektier til i dag
I skal gå ind og udfylde evalueringen her på Lectio. Når I har gjort det, skal I gå ind og skrive en kommentar til den opgave, jeg har oprettet her på Lectio (0 elevtimer, hedder Evaluering, årets sidste modul), så jeg kan se, I har gjort det (evalue
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
No.9, 2g: Personlig blog
18-04-2024
Le tourisme durable
26-04-2024
Une année difficile, 1. modul 10/05/24
12-05-2024
En lille mundtlig til slut
16-05-2024
Evaluering, årets sidste modul
24-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Le conte
Vi arbejder med det klassiske eventyr – også med et par eksempler på klassiske, afrikanske eventyr.
Vi ser "La Belle et la Bête" som et romantisk eventyr og "Ratatouille" som et moderne eventyr. Vi har også lyttet til sangen "La Fée" af Zaz (ekstensiv læsning).
Vi arbejder også med eventyret som fortælling i reklamer med inspiration fra Cronborg-Leth: "Le conte à nouveau"
Teksterne er i et kompendium + vi har brugt bogen "La clé"
Mundtligt fokus er at referere handlingen i en tekst + at arbejde med at analysere simple strukturer i fortællinger (strukturalisme (og psykoanalyse) - metodebevidsthed på fremmedsprog)
Grammatisk fokus er l'imparfait + aspekt, samt opbygning af sætninger med ledsætninger (qui/que).
MATERIALER
Kompendium med tekster om eventyr og med følgende eventyr:
- ”Cendrillon”
- ”Le petit chaperon rouge”
- ”La Barbe Bleu”
- ”La queue des animaux”
- ”Comment le Lion est devenu Roi”
+ eksamenseksempel: "Le Petit Chaperon Bleu Marine" (mundtligt)
Ordforråd:
https://quizlet.com/217964525/les-contes-de-fee-flash-cards/
Omfang ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Medbring et billede fra jeres ferie (gerne i print, hvis det er muligt) - som alle må se, og som I har lyst til at fortælle om. Der skal være mindst en person på billedet. Skriv 5 enkle sætning i passé composé om jeres ferie (skriv evt. i margin på p
Le passé composé, repetition.pptx
Quizlet : Les contes
Quizlet : Le conte
Øv på ordene til forløbet - de står også på bagsiden af kompendiet, så du kan jo fx markere de 10-15 ord, du allerede kan eller vil lære først. Skriv de ord, du kan finde, der passer til billedet p.4 i kompendiet (Blanche-neige) på i margin v billede
Lav resten af øvelsen med passé composé på side 8, hvis I ikke blev færdige + øv quizletten igennem en gang mere - marker gerne på bagsiden af kompendiet, hvilke ord I nu har styr på (mindst halvdelen?)
Lav 20 min's passé composé - på side 22+ 23 i Verbekompendiet (hvis du ikke kan finde det, ligger det under dokumenter her på Lectio). Lav enten a) opgaverne med 'avoir' på side 22 og/eller b) opgaverne med 'être' på side 22 og/eller opgave 1-10 hvor
I skal lave 2 forskellige grammatiklektier til i dag: a) Lav sætning 12-17 på side 23 + 1-4 på side 24 i grammatikkompendiet: Her skal I omdanne nutid til 'passé composé' - husk at overveje, om verbet bøjes med 'avoir' eller 'Être' i 'passé composé'.
Øv ordene på side 13 i "Le conte"-kompendiet til at resumere en tekst ... vi skal arbejde med at resumere "La belle et la bête" (mundtligt) + vi skal arbejde med delprøve 1-elementer (skriftligt)
journal intime, skabelon.docx
Vi skal bruge nærmest alle gloserne (meget adjektiver!) på side 2 i "Le conte"-kompendiet - tjek, hvor mange I kan og skriv oversættelser til på dem, I ikke har styr på (og hvor oversættelsen ikke står der). Lav også den lille øvelse med antonymer ('
Læs p.11 i 'Le conte'-kompendiet: "Définition du genre" - du kan evt. bruge p.12 som tjekliste til, om du er med på, hvordan man kan tale om typiske eventyrtræk
Ratatouille comme conte.docx Tjek det, der står med blåt i det vedhæftede p.1-2 ... dvs. du skal have styr på de centrale karakterer i filmen og handlingen. Se filmen på fransk: Du skal downloade den fra vores googledrev/2g fransk/Le conte/Ratatouill
Forbered færdig, hvad du vil sige om "Ratatouille comme conte" (I kommer til at tale foran mig i grupper à 4-6 personer; der bliver ikke tid på klassen til at forberede det, så det skal I gøre hjemme - sammen med det, I nåede på klassen onsdag og ud
Forbered dig på at kunne tale om "La Barbe Bleue" - brug spørgsmålene på side 21 i kompendiet ... dvs. 'Les traits typiques d'un conte' + 'Pour resumé "La Barbe Bleue"'. HUSK også at lægge jeres arbejde med "La Barbe Bleue" fra fredag før ferien ind
VIGTIGT at I læser 'jeres eventyr' (se nedenfor), da vi skal arbejde i Matrix-grupper med eventyrene: Aviaja, Niels, Alma, Malene, Maja, Sofie, Ida, Mathilde G, Mathilde Høj og Julie læser "La Queue des Animaux" p.25 i kompendiet (husk der er gloser
Læs "Le petit Chaperon Bleu Marine" p.28-29 i kompendiet - du behøver ikke forstå alle ordene/det hele, men vær klar på at forklare, hvad eventyret går ud på på dansk, når vi ses. Hav også streget under de steder, hvor du er i tvivl om, hvad noget be
Genbesøg dit 'Le Conte'-kompendium; vi skal quizze og evaluere for at afslutte forløbet, så det kunne måske være fint at have et overblik over, hvad vi har læst, at få styr på struktur i og analyse af eventyr (se fx kompendiet p.16-17), typiske træk
Hav styr på 'l'imparfait'-endelserne (se fx 'Le conte'-kompendiet p.10) - her kan I også sikre jer, at I har helt styr på 1.bøjning i nutid! Det er ikke en stor lektie - øv, indtil I er helt sikre på, I har styr på det!!!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
No.1a, 3g: Mundtlig del
04-09-2024
No.1b, 3g: Skriftlig del
04-09-2024
No.2, 3g: Assa Traoré & dagbogsgenren
24-09-2024
No.3, 3g: Blogindlæg til Le conte
22-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
À la mode
Vi har set filmen ”Coco avant Chanel” og arbejdet med nogle af Karen Schumachers opgaver til filmen. Og vi har arbejdet med billedbeskrivelse og ”Look du jour”, lavet egne reklamer samt læst debatterende tekster om:
1. Comment s’habiller:
- ”Des jeunes s’habillent comme elle veulent” & ”Blanquer demande aux jeunes de s’habiller ’de façon républicaine’ à l’école” (tekster til aflevering no.5)
- ”Le diable s’habille en crado” (tegneserie fra ”La déferlante”, no.16, Novembre 2024)
- ”Chaussettes à la pointe ?” (fra ”Elle” Septembre 2024)
2. Une mode écorésponsable ?
- ”Nouveaux classiques …”, uddrag fra ”Vogue”, Octobre 2024
- ”Nos ’dons’, leurs déchets” fra ”La déferlante”, no.16, Novembre 2024
Grammatisk fokus:
Conditionnel og Futur Simple
+ (repetition af) de demonstrative pronominer
Omfang ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Le conditionnel et futur simple, inkl. øvelser.docx Lav opgaverne 1 og 4 - og hvis du ikke har brugt 20 min på det; lav (nogle af) sætningerne i opgave 5
Des jeunes lycéennes s'habillent, Texte C, A, opgaveformulering.pdf
Se side 2, som vi talte om sidste gang ... argumenter for og imod sokker i Birkenstocks ... og brug side 3 med hjælpeord ... I skal have mindst 3 argumenter for og 3 imod (fra teksten og/eller egne argumenter - en français !)
Chausettes.docx
Fais ta propre pub.docx
Demonstrative pronominer, bundne og ubundne.doc
Le diable s'habille en crado, questions.docx
Le diable s'habille en crado, Nos 'dons' ... questions.docx
”Nos ’dons’, leurs déchets”
Le diable s'habille en crado, questions.docx Le diable s'habille en crado.pdf Svar på 'de blå' spørgsmål til teksten ... vi tager det op mundtligt; lav mindst 3 sætninger om 3 stykker tøj, der betyder noget for dig, og som du bruger som 'skjold', 'ta
Nos 'dons', leurs déchets.pdf
Vogue green, uddrag Nouveux classiques.pdf Læs side 1 af teksten, I fik udleveret tirsdag (som også er vedhæftet her og ligger i min skuffe til dem, der ikke var der). Gloser til teksten kommer her: Perpétuelles: Uafbrudt, konstant, Affranchie: Befri
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
No.4, 3g: Blogindlæg: Marche pour le climat
17-11-2024
L'île Rouge
01-12-2024
Une pub, à la mode
18-12-2024
No.5, 3g: ”Des lycéennes s’habillent comme ..."
18-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
La francophonie
Vi skal arbejde med, hvad baggrunden for den frankofone verden er, og hvordan den ser ud nu. Vi skal også dykke ned i enkeltområder som fx Le Sénégal, Tahïti, le Vietnam et Djibouti (og høre oplæg af Kader Maikel om Djibouti). Teksterne er samlet i et kompendium. Vi har desuden set filmen ”L’Île Rouge” (om Madagaskar) i biografen.
- Baggrundsstof om Frankrigs kolonifortid fra bl.a. "Guadeloupe, un chapitre exotique", Gyldendal 2016 & "Entrées" af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2009
- Materiale om "L’Outre-Mer" fra TV5 Monde/Enseigner le français
- Materiale om "Le Sénégal" af Institut Français, Danemark
- Materiale om "La Francophonie" fra TV5 Monde/Enseigner le français
- Artikel og oplæg om Tahiti af Freja Nehema Heloise Rai-Manu-Teatea Rahbek
- Materiale om Djibouti fra PraxisOnline/francophonie af Kader Maikel & fra https://guide.visitdjibouti.dj
- Materiale om Vietnam fra ”Les terres rouges”, Gyldendal 1991, inkl. uddrag af Marguerite Duras: ”L’amant” + «Déstination Vietnam » Tv5Monde
Grammatisk fokus:
+ de bundne personlige pronominer som objekt
(+ de neutrale pronominer)
Omfang: ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
No.6. En visite au Liban, Delprøve 2 og tekst A og C.docx Læs Texte A grundigt (dvs. slå ord op, du ikke kender) og læs texte C mindre grundigt (dvs. du skal vide, hvad hovedpointen med teksten er). Teksterne blev også udleveret lige efter ferien - t
Læs side 2-5 i kompendiet "La francophonie" - I behøver ikke at forstå det hele, men I skal have styr på hovedpointerne
Qu'est-ce que la Francophonie
La francophonie
Øv ord i quizletten - se også kompendiet p.39 og bestem, hvilke ord, du kan, hvilke du næsten kan, og hvilke du endnu ikke kan (grøn, gul, rød)
Læs artiklen om Tahiti p.24-26 i kompendiet - som minimum første side (p.24), og hvis du kan hele artiklen. Du behøver ikke forstå det hele!
Husk at downloade inden terminsprøven 2025 .docx
HUSK hørebøffer
Læs om Djibouti i kompendiet p.27-29 - som minimum den første side, gerne alle 3 ... I behøver ikke forstå det hele
Vi gennemgår øvelsen om aspekt nederst p.38 i kompendiet, så hvis du ikke har lavet den, så vær venlig at gøre det. Oversæt derudover sætningerne herunder med brug af de personlige pronominer som objekt (se arkene "Bundne og ubundne personlige pronom
Erfaringer fra terminsprøven.docx
Lektien fra fredag: Vi gennemgår øvelsen om aspekt nederst p.38 i kompendiet, så hvis du ikke har lavet den, så vær venlig at gøre det. Oversæt derudover sætningerne herunder med brug af de personlige pronominer som objekt (se arkene "Bundne og ubund
Øv på bøjningen af verberne: arriver – avoir – être – finir – manger – pouvoir – réserver – téléphoner (4 af dem er 1.bøjning, et er 2.bøjning, et er et modalverbum, og så er der to uregelmæssige, som jeg meget håber, I kan allerede). Lav også opgave
Lav opgave 14 (dialogen, udleveres tirsdag) + opgave 13 (billedbeskrivelsen, lektie til onsdag)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
No.6, 3g: En visite au Liban
26-01-2025
Terminsprøve
03-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
La guerre
Vi arbejder med 'La deuxième guerre mondiale en France' ud fra tekster om og af Arlette Andersen - fra Chataigne og fra bogen "Témoignages - Les Rafles et l'histoire d'Arlette" (Mads Ilsøe og Line Faden-Babin, Systime 2024).
Fokus er på 'flugten' - og vi ser også filmen "Un Sac de Billes" (2017) med fokus på flugten og oplevelsen af at være jøde i Frankrig i 1940'erne.
Til slut læser vi et kort uddrag af "La Rafle" fra "Le Sang des Autres" af Simone de Beauvoir (1945) med fokus på 'La résistance'. Her introduceres 'Le subjonctif' også, ligesom vi repeterer verbalformerne generelt. Som en del af det ’at gøre modstand’ bliver eleverne præsenteret for den lange tradition for at kæmpe for rettigheder, som man har i Frankrig (se powerpoint: ”Terrorisme en France, til 3g 2024-2025”).
Omfang: ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Line Faden-Babin, Mads Ilsøe: Témoignages, Systime; sider: 5-6, 8-12
I skal læse om baggrunden for bogen (på dansk); p.5-6 + p.8: "Jødernes situation ved begyndelsen af Anden verdenskrig" (p.8-12)
Tjek ordlisten p.5 i kompendiet og få styr på, hvilke gloser du allerede har styr på (du kan også følge linket og bruge lidt tid på Quizletten, hvis du hellere vil det): La deuxième guerre mondiale en France
L'enfance d'Arlette et les premiers signes, mundtlig opgave.docx Vær klar til at svare mundtligt på de vedhæftede spørgsmål.
Læs (og forstå) & øv at sige det, der står nederst p.15 i kompendiet: "Eléments de réponses" - som beskrivelse af filmplakaten på bagsiden af kompendiet. Det er også tilladt at finde på noget, som ikke står på side 15 - fx hvornår og hvor, I tænker,
Un sac de billes, modulet d.19.03.25.docx
Læs teksten "Mala" = 1. side i kompendiet om "Arlette"
Vi skal arbejde med mundtlighed. Tjek listen side 5 i kompendiet og se, hvilke af ordene I kan bruge til at fortælle om Arlette, filmen "Un Sac de Billes" eller 2.verdenskrig i Frankrig.
La deuxième guerre mondiale en France, p.5
La rafle, le subjonctif.pptx
La rafle, lektier til d.22.04.doc Lektier, uddrag, La Rafle.mp4 I skal lytte til den lydfil, jeg har lavet til jer ... åbn gerne Word-dokumentet først og tjek gloser til de 3 sider, inden I hører lydfilen. Derefter skal I bruge krudt på at øve, hvad
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
No.8, 3g: Je suis végane
19-03-2025
Un sac de billes, modulet d.19.03.25
19-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Repetition (ikke eksamensemne)
Indhold
Kernestof:
Kohæsion og kohærens, forbindere, at få sammenhæng i teksten.pptx
Billedbeskrivelse og at tale om en tekst.pdf Quizlet: BilledbeskrivelseVi skal (bl.a.) arbejde med billedbeskrivelse i dag. Øv på billedbeskrivelsesord (Quizlet, PIXI, bagerst, La Clé p.7-14 ...) og lav den lille øvelse nederst på side 14 i La Clé: "
Undervisningsbeskrivelse 3g Fransk 2025.docx
6. Quelle France.pdf Les vœux d'Emmanuel Macron pour l'année 2021 Læs den vedhæftede tekst, som er et eksempel på en gammel eksamenstekst - slå centrale ord op, så I kan forstå betydningen og skriv gerne stikord ned til, hvad I vil svare til det førs
Grundlæggende grammatik, repetition.docx
Supplerende stof:
Brug teksten (uddragene fra "La Rafle", udleveret tirsdag - @Frederik, Freja, Malene, Mathilde G & Signe: ligger til jer i min skuffe): Find i uddraget på side 2: 6xverber i l'imparfait + 1x futur proche - understreg i teksten. Hvorfor står det sidst
Hvis I har noget bestemt, I gerne vil have gennemgået - særligt med henblik på skriftlig franskeksamen - så skriv lige til mig inden. Se fx listen "Grundlæggende grammatik, repetition". Jeg har også vedhæftet en opsamling af jeres sidste delprøve 2,
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
No.9, 3g: Ces jeunes obsédés par la musculation
29-04-2025
En lille mundtlig til slut
04-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56282442818", "T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56282442818", "H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56282442818" }