Holdet 2022 SP/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Anne Ager Kristensen
Hold 2022 SP/g (1g SP, 2g SP, 3g SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vidas
Titel 2 Un mes en Málaga (eksamensemne)
Titel 3 Colombia
Titel 4 El amor y la amistad
Titel 5 Undervisningsbeskrivelse
Titel 6 Los matices del altar (eksamensemne)
Titel 7 Los niños robados (eksamensemne)
Titel 8 El cariño cubano (eksamensemne)
Titel 9 Hjælpemidler til skriftlig eksamen (delprøve 2)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vidas

Grundforløbet: Vidas
I grundforløbet i spansk beskæftiger os med nogle grundgrammatiske emner: Tider, ordklasser og sætningsbygning. Vi starter med præsens, både regelmæssige og uregelmæssige verber, samt vokalskiftende og diftongerende verber. Bagefter forsætter vi, bl.a. med perfektum og en introduktion til verbalperifraser. Desuden lærer vi at kende fire unge, som kommer fra forskellige lande: Eva fra Danmark; Javier fra Spanien; Clara fra Cuba og Eduardo fra Ecuador. På den måde lærer vi om kulturen i den spansktalende verden. Vidas bogen er struktureret i fire overordnede emner eller sproglige funktioner: Præsentation af dig selv, hverdagsliv, smag og behag og den spansktalende verden.

Tema 2: La vida cotidiana:
7. Mi familia
8. Mis amigos
9. Mi barrio
10. Mi comida favorita
11. Mi casa
12. Mis estudios
Videoer: ¿Qué hora es? 1 & 2

Antal sider: 23

Grammatiske emner:
Possessive pronomener, det relative pronomen "que", adjektivernes bøjning, muy/mucho, nationalitetsbetegnelser, ser/estar/hay, diftongerende verber i præsens, talord 1-100, verbet "gustar", verbet "ir", klokken, ugedage/måneder/datoer/årstider & diverse ekstra øvelser quiz & byt, Kahoot

Antal sider: 12

Materiale:
"Vidas" tekst- og arbejdsbog.

Tema 3: Gustus y disgustus:
13. Compras
14. Tiempo libre
15. En la cafetería
16. Mis obligaciones
17. Mi música favorita
18. Viajar

Antal sider: 23

Grammatiske emner:
Gradbøjninger af adjektiver, talord 100-, fremtid: ir+a+infinitiv, objektspronomener: direkte objekt, verber med vokalskifte (e>i), demonstrative pronomener, "tener + que", gustar (repetition), objektspronomener: indirekte objekt & diverse ekstra øvelser, correcto o falso, Kahoot og quizlet.

Antal sider: 12
Materiale:
"Vidas" tekst- og arbejdsbog.

Tema 4: El  mundo hispanohablante:

19. España
20. Vacaciones en España
21. América Latina
22. Centroamérica: Guatemala
23. Los Andes
24: El sur: Argentina

Antal sider: 28

Grammatiske emner:
Hacer + vejrudtryk, adjektiv foran substantiv, perfektum

Antal sider: 12

Materiale:
"Vidas" tekst- og arbejdsbog.

I alt i 1g: 138 sider.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 1 12-12-2022
Entrega 2 13-01-2023
Entrega 3 10-02-2023
Entrega 4 02-03-2023
Entrega 5 27-04-2023
Entrega 6 19-05-2023
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Un mes en Málaga (eksamensemne)

I ibogen "Un mes en Málaga" møder vi den danske pige, Marie, der er på sprogskole i Málaga og fortæller om mødet med Spanien, spanierne og den spanske kultur. Eleverne bliver præsenteret for forskellige aspekter af det spanske samfund (familieforhold, turisme, kunst m.m.) og sammenligner løbende med de danske forhold. Forløbet forsøger at gøre op med de klassiske stereotyper og udfordrer eleverne på deres syn på og møde med en anden kultur.

Kernestof:
ibogen "Un mes en Málaga" af Lærke Marie Ryge og Camilla Jürgensen, 2018, MitDigitaleGym

Supplerende materiale:
Afsnit 1+2 af tv-serien "Élite"

Antal sider: 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Colombia

Emnet indledes med en præsentation af den side af Colombia, som vi ikke hører så meget om, nemlig de positive og nuancerede billeder af landet og colombianerne. Vi skal desuden læse om Marios oplevelser med en ven, som er afhængig af stoffer. Ud fra fire afsnit af serien Narcos og en artikel om Jhon, Escobars højre hånd, skal vi høre om lederen af Medellin-kartellet i Colombia, Pablo Escobar. Til sidst skal vi se filmen María, llena eres de gracia.

Kernestof:

Fra "Otras caras de Colombia" af Jeanette Krogh, Turbine-forlaget 2021:
Colombia
Turismo
Dos países, dos mamás y dos papás
Un homenaje a mi país
Comida
Galería de fotos

Fra "La identidad contrastada" af Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, Gyldendal, 2013
Mario de Colombia: Quiero una vida sin drogas

María, llena eres de gracia, film
Jhon Jairo Velásquez Vásquez – la mano derecha de Pablo Escobar: https://www.hoybolivia.com/Noticia.php?IdNoticia=155607

Supplerende materiale:
Udvalgte afsnit af Narcos: Sæson 1, kapitel 1 & 10, sæson 2, kapitel 1 & 10.

Forløbet (film, tekster og opgaver) har et samlet omfang på ca. 43 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 El amor y la amistad

Kernestof:

Fra "La identidad contrastada" af Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, Gyldendal, 2013:
Mariángeles de Argentina

La leyenda del Día de San Valentín

Contigo, La otra, 2015

Con el corazón en la mano fra samlingen El por qué de las cosas af Quim Monzó, 1994

Correspondencia af Juan Manuel Villalba Hinojosa, 1997

Scene 1+2 fra drejebogen samt spillefilmen Como agua para chocolate af Laura Esquivel, 1989


Antal sider: 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Los matices del altar (eksamensemne)

Hvilken betydning har religion for hhv. de yngre og ældre generationer i Latinamerika, og hvordan hænger religionens status sammen med samfundsmæssige forhold? I forløbet undersøger vi de primære forskelle på den protestantiske og katolske kirke, inden vi fokuserer på religiøse forhold til døden og den mexikanske tradition "Día de Muertos".

Kernestof:
Fra Tine Krogsgaard Tolstrup og Tanja Trabs undervisningsmateriale "Por Dios", Systime 2017 , er anvendt følgende tekster:

- ”Spanien og den katolske kirke”
- ”Latinamerika og den katolske kirke”,
- "Una comparación entre Dinamarca y Venezuela”,
- ”Creo que las generaciones nuevas somos cada vez menos religiosas”
- ”El sincretismo”
- ”El día de los muertos”
- "Un mexicano cuenta del Día de los muertos

Fra Kristina Pilmark og Rikke Olse: Mosaico Mexicano, 2016, er anvendt følge kapitler:
- ”La cultura mexicana”
- "Los aztecas”,

Derudover er anvendt uddrag af følgende artikler:

Laura Menayo: ”El origen del Día de Muertos, según la tradición mexicana: La muerte es solo el principio del viaje”, 20minutos.es, 01.11.2021

BBC Mundo: ”5 cosas que quizás no sabías (o habías olvidado) del Día de Muertos en México”, bbc.com, 01.11.2016

Alejandro Ribadeneira: ”Coco festeja a México con una película sobre la vida y la muerte”, elcomercio.com, 04.01.2018

Adrian Molina og Lee Unkrich: ”Coco”, 2017

Eleverne har derudover i grupper analyseret og præsenteret udvalgte sange fra ”Coco”: Recuérdama, ”Un poco loco”, “La Llorona”, “El latido de mi corazón”

Forløbet imødekommer følgende krav til kernestof:
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Latinamerika
- kulturelle og historiske forhold i Latinamerika og Spanien
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Latinamerika og Spanien
- aktuelle forhold i Latinamerika og Spanien

Antal sider: 25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Los niños robados (eksamensemne)

Tusindvis af spanske børn blev kidnappet og solgt under Franco-diktaturet og helt frem til 1990'erne. Velhavende, barnløse par købte sig forældreskab, mens de biologiske forældre forlod fødeklinikkerne med en grusom fortælling om, at deres barn ikke havde overlevet fødslen. Efter en kortere indføring i den historiske kontekst læser vi i forløbet artikler med forskellige vidnesbyrd - både fra de stjålne børn, deres pårørende og en af nonnerne, der deltog i foretagendet.

Kernestof:

Fra La guerra civil española af Helene Caprani, Columbus, 2024:

La dictadura franquista
El fin de la dictadura
La memoria histórica
La lucha por el pasado
Las fosas comunes
Los niños robados

Kathrine Storgaard Carlsen: “Spanske forældre søger efter deres stjålne børn”, 4. juni 2012, Information
Jose Torres: “Me compraron por 5.000 dólares”, 11. Juni 2011, laopiniondemalaga.es
Teksterne fra eksamenssættet for STX begyndersprog A, 31. maj 2012: “Una ex monja denuncia el tráfico de niños” og “Una joven mexicana cuenta su historia”, Natalia Junquera, 27. marts 2011, El País
Natalia Junquera: “La monja que repartía bebés”, 13. maj 2012, El País

Supplerende materiale:
Spillefilmen Madres Paralelas af Pedro Almodovar, 2022

Antal sider: 45


Forløbet imødekommer følgende krav til kernestof:
- moderne ikke-fiktive tekster fra Spanien
- historiske og kulturelle forhold i Spanien
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 El cariño cubano (eksamensemne)

Omtrent en halv million cubanere valgte at forlade landet under ”El período especial”, der betegner den kriseramte tid, hvor Cuba oplevede mangel på alle livsvigtige varer. Regeringen besluttede at åbne landet op for turisme, og således blev der dannet mange nye relationer og værdier. I forløbet fokuserer vi på racemæssige udfordringer i kærlighedsrelationer og undersøger forholdene mellem de såkaldte macetas, jineteras og mantenidas.

Kernestof:

Ole Loumann: Indledningen fra Retratos Cubanos, 2001

Rosalba Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen: Cuba en cambio, 2016. Følgende kapitler er læst:
El período especial
Macetas, jineteras y mantendas
Entrevista con una madre soltera, Adela,
Carlos, el maceta
La composición racial de Cuba
Julia, la madre de Camila
Camila y Yasser, una pareja biracial


Omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Hjælpemidler til skriftlig eksamen (delprøve 2)

Følgende hjemmesider må tilgås til skriftlig eksamen under delprøve 2:

Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/search/classic?query=a&dictionaryId=ordbogen-daes&allowSwitchDictionary=0
Minlæring: https://app.minlaering.dk/dashboard
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer