Tørring Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tørring Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Tørring Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Inger Lehmann
Hold
2022 SP/a (
1a SP
,
2a SP
,
3a SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Español básico
Titel 2
La Buena Vida
Titel 3
Cuentos de hadas
Titel 4
Retratos bolivianos - eksamensemne
Titel 5
España en la calle, aspectos actuales
Titel 6
Hotel Paraíso - eksamensemne
Titel 7
México ayer y hoy - eksamensemne
Titel 8
Consecuencias de la guerra civil - eksamensemne
Titel 9
Hjælpemidler ved eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Español básico
Vi bruger begyndersystemet Vidas til at gennemgå den grundlæggende grammatik og ordforråd i spansk og begynder så småt at kunne læse, forstå, tale og skrive spansk.
Indhold
Kernestof:
Bienvenidos a la clase de español. Medbring din spanskbog og dit arbejdshæfte. (To af jer har ikke haft spansk før og får udleveret materiale på timen).
Vidas tekstbog p. 26, læse den danske tekst og de tre linjer på spansk nederst på siden. Øve gloser til kapitel 4 p. 37 i arbejdsbogen (se i dokumentmappen).
Vidas capítulo 4, p. 27: øve oplæsning og oversættelse af teksten. I arbejdshæftet: 4.8, 4.9, 4.10.
Øve gloser til kapitel 5, p. 46 i arbejdsbogen (pdf-filen), læse tekst p. 29-30 i tekstbogen (øve oplæsning og oversættelse), tarea 1 p. 30, øve talord 1-100.
Opgave 5.8 p. 50 i arbejdsbogen. Læs om Victor y Hector og svar på spørgsmålene nedenfor teksten. Øve talord 1-100. Husk jeres aflevering (Carmen Cruz).
Capítulo 6, p. 33 e-mails, oplæsning og oversættelse. 6.6, p. 55 i arbejdshæftet.
Aflevere repetitionsopgaven til kap. 4-6. Øve talord 1-100, vi spiller bingo. Alle medbringer en lille gave vi kan bruge til gevinst.
Udfyld 'Skema til selvevaluering' p. 60-61 i dokumentet 'Tema 1 - La presentación'. Ligger i jeres dokumentmappe i lectio. Skemaet bruges som udgangspunkt for en individuel samtale om, hvordan det går i spansk.
La abuela de Clara p. 44-45 i tekstbog, læse og forstå. Vi gennemgår opgaver fra sidste gang som vi ikke nåede.
La tarea de Eva, tekstbog p. 48, læse og oversætte. Find alle adjektiver i teksten og oversæt dem.
Øve gloser til capítulo 9, p. 76 i dokumentet Tema 2 - La vida cotidiana.
Tekstbog p. 53 øve oplæsning og oversættelse. Besvar spørgsmålene i tarea 1 p. 56.
Lav opgave 9.9. Lav repetitionsopgaverne til kap. 7-9 p. 86-87.
Tekstbog p. 59 'En la tienda' øve oplæsning og oversættelse, øve farvegloser p. 61 i tekstbog, repetition af talord 1-100.
Opg. 10.7. Capítulo 11, p. 63 i tekstbogen - læs og oversæt siden, øve gloser til cap. 11 (gloselisten p. 96 i dokumentet 'tema 2'.)
Find gloser for møbler og værelser i gloselisten til cap. 11 (p. 96 i Tema 2), lav herefter opg. 11.4, gør 11.5 færdig (hvis du ikke nåede det i sidste time) og 11.6.
Forbered tareas 1-3 p. 66 i tekstbogen så du kan arbejde med opgaverne på klassen (øve gloser, formulere spørgsmål). Læse og forstå p. 67-68 i tekstbog, så du kan give et dansk referat af teksten.
Tekstbog p. 70 Los estudios de Clara (oplæsning og oversættelse). Tarea 2 p. 71 (spørgsmål til teksten).
Færdiggør dit skoleskema (12.3) og vær forberedt på at tale om det. Repetitionsøvelserne til capítulo 10-12 p. 112-113 i arbejdshæftet. God ide også at kigge på selvevalueringsskemaet p. 114-115.
Capítulo 13, p. 78-80, øve oplæsning og oversættelse, tarea 2, p. 80 (spørgsmål til teksten).
P. 84-85 i tekstbogen, læse og oversætte.
Capítulo 14, p. 84-85, oplæsning og oversættelse.
Opgave. 14.8, 14.11. Capítulo 15, p. 88 oplæsning og oversættelse.
P. 90 i tekstbogen (læse og forstå). Repeter grammatik fra cap.13-15 (gradbøjning af adjektiver, talord 100-999.000, ir a + infinitiv, verber med vokalskifte, objektspronominer).
Læs din opskrift grundigt, så du forstår det hele. Øv oplæsning og øv specielt talordene. Omskriv herefter hele opskriften til 1. ps. singularis og 1. ps. pluralis.
Tekstbog p. 92-93 Desorden, læs og oversæt. opgaver 16.2, 16.4.
Capítulo 17, p. 94. Find information om en spansksproget musiker, som du godt kan lide, og præsenter denne for klassen (en español).
Lav opgave 17.10 p. 155 i arbejdshæftet. Repeter klokken, ugedage, måneder, dato.
Repetitionsopgaver capítulo 16-18 p. 164-165 i arbejdshæftet.
P. 107-108 i tekstbogen, fra afsnittet Población y regiones og frem. Læs og oversæt.
Capítulo 20, Vacaciones en España, læs de tre postkort p. 112-114 (oplæsning og oversættelse).
Lektien er det I aftaler i grupperne, herunder skal øves gloser og udtale.
Vi laver en mini-grammatik ved fælles hjælp, se vedhæftede dokument og kig på dine noter om emnet. Mini gramática oversigt.docx
Afsnit
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Entrevista con Carmen Cruz
06-12-2022
Correo electrónico
13-12-2022
Repetición capítulo 4-6
20-12-2022
7.10 Traduce al español
10-01-2023
8.13 Traduce
17-01-2023
9.8 escribe + 9.12 traduce
25-01-2023
11.13
09-02-2023
12.13 Mi día escolar
10-03-2023
14.7 El fin de semana
21-03-2023
Quínoa
12-04-2023
18.9 Traduce
02-05-2023
Los países hispanohablantes
22-05-2023
Mini gramática
23-05-2023
Omfang
Estimeret: 36,00 moduler
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
La Buena Vida
Vi starter året med et forløb om La buena vida, det gode liv, set gennem to forskellige unge menneskers øjne. Det vil samtidig være et forløb som sætter fokus på forskellige aspekter af spansk kultur og historie. Forløbet lægger op til sprogturen i september og øver elementære samtalestrukturer.
Grammatisk vil vi bruge perioden til at repetere nogle af de vigtigste ting fra 1.g.
Indhold
Kernestof:
Bienvenidos al nuevo año escolar. En esta primera clase vamos a hablar de las vacaciones. Por eso tienes que contestar las preguntas siguientes (besvar de følgende spørgsmål):
Anabel: 4. Resumen, elige la palabra. p. 60-61 i kompendiet.
Læs flg. afsnit ekstensivt (læse og forstå), 5. 'El trabajo de Anabel' og 'Alpargatas', p. 62-63. Besvar spørgsmål 1-4 i 6. Preguntas, p. 67. Minlæring VP2 skal være næsten færdig.
Læse og forstå 5. El tiempo libre + El novio p. 65-67. Besvar 6. Preguntas 5-8. VP3, 3.1 om Diftongerende verber skal være færdig.
3. Me gusta p. 73, 4. Resumen (oversætte og træne gloser) p. 74 og opgaven p. 75. VP3, 3.2 Vokalskiftende verber (i Minlæring).
Læse og forstå 5. Madrid + La familia, p. 76-78. Describe a tu familia (medbring et foto og fortæl om din familie ud fra dette). Minlæring til og med VP3 3.3 (verber med uregelmæssig 1. person) skal være færdig.
Læse og forstå: 5. Los amigos, La música p. 78-79. 6. Preguntas 7-9 p. 80. Minlæring VP3, 3.4 skal være færdig.
Oversæt 5. El futuro p. 80. 9. Temas para hablar: besvar spørgsmålene i a. Trabajo, p. 81.
P. 82, 9.c Música. Besvar spørgsmålene. Busca una canción o una foto sobre música. Descríbela y explica por qué te gusta (beskriv og forklar, hvorfor du kan lide sang eller foto)
Caracteríza a los protagonistas de "Volver".
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Anabel
24-08-2023
Alejandro
19-09-2023
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Cuentos de hadas
Vi undersøger eventyrgenren, både traditionelle folkeeventyr og moderne kunsteventyr. Der læses opdelt i halvklasser.
Materiale:
Marianne Abrahamsen: ¡Hola!, Gyldendal (1990)
- Caperucita Roja (alle)
Bente Skjøde: Las tres naranjas y otros cuentos, Gyldendal (1989)
- El Oricuerno (hold 1)
- Las tres naranjas (hold 2)
José Agustín Goytisolo: Érase una vez, Haase & Søn (2002)
- El lobito bueno (hold 1)
- El príncipe malo (hold 2)
Indhold
Kernestof:
Opgave 4 og 5 på arbejdsarket til 'Volver':
Forbered speed-dating temaerne:
Læs teksten om Día de muertos
Læs og oversæt Caperucita Roja p.1-2, l.6. Besvar spørgsmål 1-13 (opgave A lige efter teksten).
Oversæt p.2 af Caperucita Roja, besvar preguntas 14-15.
Læse og forstå: Las tres naranjas p. 30, l. 1-20, El Oricuerno p. 15, l. 1-22. Medbring grammatikkompendium.
Læs og forstå: Las tres naranjas, p. 30, l. 21-35, El oricuerno, p. 15, l. 23 - p. 16, l. 3. Husk grammatikkompendium og grammatikbog.
Las tres naranjas p. 30,36-31,15, preguntas 4-8, El oricuerno p. 16,4-23, preguntas 3-6 (resten af historien + spørgsmål). Lav tarea 3a og b færdig, hvis I ikke nåede det på sidste time. Husk grammatikbog og -kompendium.
El príncipe malo, p. 16-18,12, preguntas 1-9. El lobito bueno, p. 4-5,17, preguntas 1-11.
El príncipe malo p. 18,13-20,15, preguntas 10-18. El lobito bueno p. 5,18-7,12, preguntas 12-23. Husk grammatikbog og -kompendium.
El príncipe malo p. 20,16-22,14, preguntas 19-25. El lobito bueno p. 7,13-9,7, preguntas 24-34. Husk grammatikbog og -kompendium.
Sprogelever læser tegneserien om Carmen. Alle genlæser helt eller delvist det eventyr I skal lave skuespil over.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delprøve 1 - El cuerpo perfecto
10-11-2023
Delprøve 2 - El cuerpo perfecto
28-11-2023
Cuentos de hadas, skuespil
12-12-2023
Mundtlig billedbeskrivelse
14-12-2023
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 4
Retratos bolivianos - eksamensemne
Bolivia er på alle måder et fjernt land set med danske øjne. Vi forsøger at forstå landet bedre sociokulturelt gennem de underliggende temaer: coca, las cholitas, gadebørn og disses fremtidsmuligheder, Claus Meyers kokkeskole og superproduktet quinoa.
Materialet er hovedsagelig hentet i Martin Vindeløv: Retratos bolivianos, Gyldendal (2014).
30 sider
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier. Meet
Bolivia introducción.pdf Bolivia introducción, p. 20.pdf
Vi mødes igen på Meet
Øve hitverber (dokument på sidste time).
Coca - p. 27-28,l. 22.
Coca - p. 28-29.
Lav opgave 83 og 84 i grammatikkompendiet. Medbring grammatikbog og hitverber.
Læs dansk intro p. 52-54, noter tre ting herfra, du synes er særlig vigtige. Opgave A. Vocabulario p. 54-55.
Læs p. 56-58 øv., Dormíamos... og La vida dura... Besvar preguntas 1-7, p. 59. Opgave 85a i grammatikkompendiet (datider).
Læs p. 58-59, No quiero... og Los Lustrabotas..., besvar preguntas 8-12, p. 59. Opgave 87a i grammatikkompendiet (datider).
Læs dansk intro p. 61-62, opgave A. Vocabulario p. 62-63, opgave B. Traduce, p. 63 (obs datider).
El niño que se hizo médico, p. 64-65, segunda y tercera parte.
El niño que se hizo médico, p. 66-67, cuarta y quinta parte.
El niño que se hizo médico, p. 67, sexta y séptima parte, oversæt. Øv jer på hitverberne, vi laver en lille test.
Læs den danske intro om Destino: El futuro p. 78-79 og 94-96.
Christian, p. 99, l. 11-37. ¿De qué habla Christian?
Futuros emprendedores, p. 100. Øve hitverber (ny test).
Rescatar el patrimonio... p. 100-101,26 (oplæsning og oversættelse). Lav oversættelsen om 'at blive' (bagsiden af ark udleveret sidste gang).
Somos parte... p. 104-105 (dansk intro).
Un futuro sembrado... p. 112-113,16 (læse og forstå, giv dansk referat). Opgaver i Minlæring om adjektivernes bøjning A.2 skal være færdige.
Un futuro sembrado... p. 113 resten af teksten. Gense evt. video fra sidste gang og besvar spørgsmål 6-9 i opg. A p. 114.
Mamani Mamani, p. 116-118 (læse og forstå) hele teksten, både dansk og spansk.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Bolivia - billedbeskrivelse
05-01-2024
Delprøve 1 - Bolivia
17-01-2024
Delprøve 2 - Bolivia
31-01-2024
Bolivia - opgave E p. 69 i kompendiet.
07-03-2024
Bolivia - opgave D
04-04-2024
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Initiativ
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
España en la calle, aspectos actuales
Emnet undersøger nogle aktuelle sider af livet i Spanien. Der arbejdes først og fremmest med mad og unges festkultur. Aspekter fra den politiske scene vil blive inddraget.
Materiale:
Kasper Kloch & Martin Tønner: España en la calle, Gyldendal (2019), kap. I og II
Indhold
Kernestof:
I byen på spansk, læs den danske indledning p. 8-11 og skriv 10 sætninger på spansk om den vigtigste information.
Un bar para hacer amigos, p. 14, leer y entender, contestar las preguntas al texto en p. 15 (opgave 1).
Opgaver om pronominer fra sidste gang (se under præsentation). Contestar las preguntas:
Describe la foto en p. 17 usando mínimo cinco adjetivos. Texto p. 18 (leer y entender).
Flg. opgaver skal løses på timen. (Gennemgåes næste gang.)
Vi gennemgår arbejdet fra den virtuelle time fredag.
Læs den danske introduktion p. 26-29 i teksthæftet. Da un resumen de la información más importante (unas 10 líneas).
De las plazas al parlamento, p. 30, leer y entender. Tarea 1 (vocabulario) en el documento abajo.
España en la calle gloseøvelser til 2.4 - 1.docx
De las plazas al parlamento, p. 32, leer y entender.
Billedbeskrivelse, p. 31. Giv billedet en titel og fortæl historien bag.
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Hotel Paraíso - eksamensemne
Vi læser den lille ungdomsroman/krimi Hotel Paraíso af Juan Madrid, mhp at få en længere sammenhængende tekst. Der vil blive arbejdet med dialog og talesprog og undervejs arbejdes der med det sidste store grammatiske emne, konjunktiv.
Materialer:
Juan Madrid: Hotel Paraíso, Anaya (1992).
94 sider
Indhold
Kernestof:
Bienvenidos al tercer año de español. Contesta la pregunta siguiente: ¿Qué es lo más importante que ha pasado durante las vacaciones? Menciona mínimo dos episodios o en tu vida personal o en el mundo. Explica por qué te parecen importantes.
Hotel Paraíso: leer (y traducir) capítulo 1, p. 9-13.
Capítulo 1, p. 14-16, leer y traducir. Medbring La Gramática.
Tarea 3, p. 5 om imperfektum konj. gøres færdig. Medbring hitverber og La Gramática.
Cap. 2, p. 26,8-27,23 traducir, p. 27,24-29,19 leer y entender.
Brug dette quizlet-link til at øve gloser, der dukker op i teksten. Quizlet er for nyligt blevet lavet om, men kan stadig bruges gratis. I skal muligvis lave en konto for at få lov at bruge det, men I skal ikke lave betalingskonti. Leg med alle funkt
Capítulo 3, p. 35-38 leer y entender, tarea 1, p. 9, preguntas 1-7. Medbring La Gramática.
Compendio de tareas p. 10-11, tareas 3, 4 y 5 (los pronombres personales). Medbring La Gramática.
Cap. 3, p. 38,22-41,6 leer y entender.
Tarea 11, p. 13 en el compendio de tareas.
Cap. 4, p. 49,25-52 (læst på timen) + svar på alle spørgsmål i tarea 2 p. 14 i opgavehæftet.
Teksten fordeles i tre grupper: gr. A (Groa, Julie N., Alberte, Julie P., Malou) læser p. 52,14-54,8, gr. B (Natalie, Cecillia, Anita, Mathilde, Sarah) læser p. 54,9-55,10, gr. C (Maen, Malthe, Asger, Sebastian, Valdemar) læser p. 55,11-56,12. Medbri
Cap. 4, leer p. 56,13-58,19. Tarea 9, p. 17, preguntas 1-4.
Vi gennemgår de sidste sætninger i opgave 10.B, p. 18 (konj. i relative bisætninger). Cap. 5, leer p. 61-62,20. Tarea 1, p. 19 (resumen), tarea 2 (adjetivos).
Tarea 5 opgave om perifraser, tarea 6 om malsonantes (p. 20 i opgavekompendium). Tekst p. 66,20-68,10, tarea 8, p. 21 (preguntas).
Texto p. 68-70 (quién, dónde, qué, cómo), tareas 12 y 13 p. 22-23 gennemgås.
Tarea 16 p. 24 (rep. konj. i que-sætninger). Capítulo 6, p. 71-74,20 (p. 74 på samme side som p. 75), tarea 1 p. 25 (preguntas).
Texto p. 76,5-77 (leer y entender), vi gennemgår tarea 3, p. 25 (lektie hvis ikke nået på timen) tareas 4, 6 y 8 p. 26-27.
Texto p. 78-80, tareas 11 y 12 p. 29.
Día de los muertos - a ver que haremos... Ingen lektier, men medbring jeres kompendium.
Capítulo 7 p. 81-84,6, tareas 1 y 2, p. 32
Texto p. 84-89,14, tarea 3, p. 32 (palabras clave).
Texto p. 89-91,25, tarea 7, p. 34 y tarea 11, p. 35.
Capítulo 8, p. 97-98,18, tarea 1 p. 37
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Juan Madrid, version
23-08-2024
Los niños de la cárcel, delprøve 1
04-09-2024
Los niños de la cárcel, delprøve 2
12-09-2024
Descripción de un dibujo
04-10-2024
Diálogo
05-11-2024
Oversættelse med konjunktiv
08-11-2024
Un tebeo
15-11-2024
Un fin feliz
22-11-2024
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 7
México ayer y hoy - eksamensemne
Mexico er kontrasternes land, på den ene side et land der i århundreder var afhængigt af kolonistyret i Spanien og idag ligger i skyggen af storebror, USA, mod nord, men som på den anden side har en rig egenartig kultur. Vi vil dykke ned i denne rigdom gennem fire overordnede temaer: 1. El origen, 2. La cultura, 3. La sociedad y 4. Relaciones con EEUU.
Materialer:
Kristina Pilmark & Rikke Olsen: Mosaico mexicano, Gyldendal (2016)
Helene Balslev Clausen og Line Flintholm: Laura Esquivel: Como agua para chocolate, Kaleidoscope (1999).
Aase Kledal & Berenice Lara Laursen: Somos Latinos in the U.S., Systime (2007).
46 sider
Indhold
Kernestof:
Tareas p. 37-38: 3 futuro/condicional, 4 perifraser, 5 dativstyrende verber, 6 overskrifter til kapitlerne.
Leer La leyenda del Sol y la Luna p. 58-59, y La leyenda del maíz p. 59-60. Solocionar la tarea A. antónimos), p. 59 y A.Un resumen y B. El mensaje, p. 60. (Kompendium i min skuffe foran lærerværelset).
La leyenda de La Llorona, p. 60-61 (leer y entender), tarea A (analiza la leyenda) Analysemodeller.pdf Opgave 53b og c på arbejdsarket med præpositioner (om 'a' ved personobjekt).
La cultura mexicana: leer y entender p. 56-57. Hablar de las tres fiestas en tus propias palabras (resumen corto). Præpositionsopgaver 55 og 58. Medbring stadig det første Mexico-kompendium.
Præpositionsopgaverne i Mexico-kompendium 1, sætning 1-9. Leer y entender la entrevista con Nicolás García, p. 64-65. Tarea A p.65 Haz preguntas.
No hay deberes.
Leer y entender las escenas 15-16, p. 33-34. Tareas B, C y D p. 75.
Leer y traducir El papel de las mujeres en la Revolución mexicana, p. 96
Contesta el cuestionario sobre tus conocemientos de "Coco" (midt i Mexico-kompendium 2)
Medbring La Gramática
Kompendium 3. Leer p. 35: Maldita Vecindad..., tareas a, b, c, p. 36
Leer p. 39: Cartolandia, tarea b (analiza), p. 41. Indefinitte pronominer færdige (hvis ikke nået på klassen).
Leer p. 81-82: Inseguridad, analiza el texto. Tarea A, p. 82 (combina).
Leer p. 84: Los adolescentes, tarea A, p. 85 (analiza).
Leer p. 85: ¿Sabías que..., Los narcocorridos, y leer el narcocorrido en p. 86 (BuKnas de Culiacán). ¿De qué trata la canción?
Vamos a ver la película Sin Nombre.
Kompendium 4: læs dansk indledning p. 18-20.
Læse dansk intro om Francisco Jiménez og oversætte Cajas de Cartón p. 26, læs også p. 27,1-12 ekstensivt og besvar preguntas 1-8 p. 31.
Cajas de Cartón, oversætte p. 27,33-28,8, læse ekstensivt p. 28,9-29, preguntas 9-15.
Cajas de Cartón, oversætte p. 29,29-45, læse ekstensivt p. 30,1-23, preguntas 29-35.
Ordforrådsøvelse p. 32-33, passiv-refleksiv opgave færdig (tre sætninger). Frijolero
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Traducción con la præposición 'de'
26-11-2024
La nueva colonización
06-12-2024
La escuela, delprøve 1
13-12-2024
La escuela, delprøve 2
07-01-2025
Entre dos países, delprøve 1
16-01-2025
Entre dos países, delprøve 2
21-01-2025
Un desacuerdo
28-01-2025
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Consecuencias de la guerra civil - eksamensemne
En af de værste begivenheder i Spaniens nyere historie er utvivlsomt den spanske borgerkrig fra 1936-39 og den efterfølgende periode under ledelse af diktatoren Franco. Nogle af de umiddelbare konsekvenser kan aflæses i Picassos berømte billede Guernica og dette maleris omtumlede tilværelse, ligesom flere litterære værker har haft borgerkrigen som omdrejningspunkt. Arbejdet med emnet vil falde i tre faser:
1. La guerra civil española: der arbejdes med baggrunden, de deltagende parter og nogle væsentlige begivenheder.
2. Alberto Méndez: Los girasoles ciegos: der læses uddrag af denne roman, der tematiserer nogle af de problemer den tabende side i krigen måtte konfronteres med.
3. La memoria histórica: vi dykker ned i nutidens bearbejdning af borgerkrigens traumer.
41 sider
Indhold
Kernestof:
Læs den danske indledning om La guerra civil española, p. 23. Løs opgave A og B p. 24.
P. 29-30: Tarea A (Antes de leer), texto, tarea B (preguntas).
Tre ideologier læses og fremlægges i grupper. Alle grupper læser og fremlægger teksten på dansk, samt besvarer spørgsmål til teksten på spansk.
Las regiones, tarea B p. 47, texto p. 48-49, tareas C y D p. 50.
El apoyo internacional, tarea A (palabras), texto p. 51-53 (incluso la caja amarilla), tareas C (preguntas), D (reescribir) y E (completar).
Las brigadas internacionales, tarea A (palabras), B (números), texto p. 55-56, tarea C (preguntas).
Guernica, tarea A (traducir), texto p. 59-60 (no el testimonio en la caja amarilla), tarea B (preguntas), C (verdadero/falso).
Billeder til 4097671. PABLO PICASSO. Tryk derefter på panelet, „Guernica“. - Auctionet
1366 2000.webp
Texto p. 60 (testimonio de Luis Iriondo), tarea F p. 61.
La represión, tarea A (palabras), texto p. 62-64, tarea B (preguntas).
El final, tarea B (traducción), texto p. 66-67 (oplæsning og oversættelse), tarea C (comprensión).
Los girasoles ciegos, p. 108-110. Contesta a las preguntas:
Eksempler på eksamensintrukser - ikke lektie til denne gang
Los girasoles ciegos, p. 112-113:
Los girasoles ciegos, p. 119-121:
Los girasoles ciegos, p. 130-131:
Los girasoles ciegos, p. 140-141:
Los girasoles ciegos, p. 142-143:
La memoria histórica, læses i fire grupper:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Empantallados, delprøve 1
21-02-2025
Empantallados, delprøve 2
28-02-2025
Gitanos, delprøve 1
07-03-2025
Gitanos, delprøve 2
18-03-2025
Los girasoles, egne 'delprøve 1-opgaver'
04-04-2025
El Deporte, delprøve 1
25-04-2025
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 9
Hjælpemidler ved eksamen
Der kan bruges flg. hjælpemidler ved eksamen:
Ordbogen.com
:
https://www.ordbogen.com/da/
Minlæring:
https://www.minlaering.dk/
Marietje Hastrup og Lise Lauridsen: La Gramática, Systime (2002)
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56287658991", "T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56287658991", "H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56287658991" }