Holdet 2024 EN/3ad - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Katrine Koppelgaard
Hold 2024 EN/3ad (3ad EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 EXAM - True Crime
Titel 2 EXAM - Book clubs
Titel 3 EXAM - American Politics and Values
Titel 4 EXAM - Love
Titel 5 Lifeskills
Titel 6 EXAM - Black Protest Songs
Titel 7 EXAM - India seen through foreign eyes
Titel 8 Hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 EXAM - True Crime

I dette forløb har eleverne læst og analyseret tekster indenfor genren true crime. Forløbet tager udgangspunkt fra antologien "Narrating Truth" af Katrine Brøndsted og Mathias Larsen, 1 udgave, 2021.
Eleverne har gennem debat-formatet "do debate" haft særligt fokus på at træne mundtlighed, og på at diskutere hvilke etiske dilemmaer der kan opstå i forbindelse med at producere true crime.

Kernetekster:
- Baran, Madeleine, In he Dark, "The Crime", season 1, episode 1, APM Reports, 2016.
- Berlinger, Joe, "Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile, film, 2019.
- Dickens, Charles, Mr. Charles Dickens and the execution of the Mannings, The Times, 1849. article. Fra "Narrating Truth", s. 138  140.
- The Knoxville Girl, unknown author.
- Koenig, Sarah, Serial, "The Alibi", season 1, episode 1, This American Life, 2016. web.  https://serialpodcast.org/season-one
-McNamara, Eileen, "I still have no answer" (1997), inkshed.dk, accessed august 2022.

Supplerende:
- Abumrad, Jad, Dolly Parton's America, "Sadass Songs", season 1, episode 1, excerpt.
- Brøndsted, Katrine, og Mathias Larsen, Truthfully - On literary journalism and Narrative non-fiction, Alt i Ord, 2021. p 14-16


Der er arbejdet med følgende pinde på læreplanen:
- Sproglærings- og kommunikationsstrategier.
- Principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng.
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af ikke-fiktive tekster.

Omfang: 30 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 EXAM - Book clubs

I dette forløb har eleverne læst et selvvalgt værk i et langt gruppearbejde, "Book Clubs".

Eleverne har læst og arbejdet med ét af de følgende værker:

- Green, John, "The fault in our stars", 2012.
- J. D. Salinger, "Catcher in the Rye", 1951.
- Kaysen, Susannah, "Girl, interrupted", 1993.
- Tolkien, J.R. R., "The Hobbit", 1937.


Eleverne har selv tilrettelagt hvor meget de skulle læse til hver lektion. Derudover skulle de som forberedelse til hver lektion også forberede og aflevere en reading assignment (vedhæftet nedenfor). Alle skulle besvare alle opgaveformer i løbet af projektarbejdet.  

Det forventes derfor, at eleverne kan forklare, hvordan man arbejder med romanlæsning. Derudover forventes det, at de har analyseret udvalgte nedslag i deres roman og kan redegøre for denne.



READING ASSIGNMENTS:

1) Passage Picker
Everyone’s job is to pick parts of the section to read aloud to your group.

2) Summarizer
Your job: Write a summary that describes what happened in this section of the book.

3) Discussion Leader
Your job: Write 4-6 questions for your group to discuss.

4) Word Wizard
Your job: Search for words in this section of the book that you (or others in your group) might not know.

5) Story (Text) Connector
Your job: Find parts from this section of the reading that remind you of things that happened in another text that you have read, movie you have seen, television episode, song, etc.

6) Real-Life Connector
Your job: Find parts from this part of the reading that remind you of things that happened to you or someone else in real life.

7) Illustrator
Your job: Draw a picture of one scene from the section of the book you are reading. Your picture should be colorful and have lots of details.


Der er arbejdet med følgende pinde i læreplanen:
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker.
- Ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- Sproglærings- og kommunikationsstrategier
- Principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng


Omfang: 200 ns

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 EXAM - American Politics and Values

I løbet af 2.g har eleverne gennem en række af fiction og non-fiction tekster beskæftiget sig med "American Values". Det forventes at eleverne kan redegøre for de mest centrale historiske begivenheder der ligger til grund for amerikanske kerneværdier, samt nævne hvilke værdier der er tale om.

I 3.g. i forbindelse med det amerikanske valg har igen arbejdet med temaet, denne gang med fokus på værdier i amerikansk politik.


Kernestof:
- Barone, Adam, "The American Dream", 2019, investopedia.com. url: https://www.investopedia.com/terms/a/american-dream.asp
- Holm, Mette, "Being American", chapter 3: Presidental election ("the democratic party", "the republican party", "polirazation", "Third party candidates"), Systime.
- Jefferson, Thomas et al. "The declaration of independence", 1774. In: Holm, Mette. Being American: Identity, Politics and Contemporary Society. Gyldendal, 2016.
- King, Martin Luther, "I have a dream", 1963.
- Lazarus, Emma, "The New Colossus", 1883.
- Lincoln Abraham, "Free Labour vs. Slave Labour", 1859 (excerpt)
- Gorman, Amanda, "The Hill We Climb", 2021.
- Muccino, Gabriele, "The pursuit of happyness", 2007
- Reed, Dan, "Stopping the steal", 2024
- Vintage American Ways "Six Basic American Cultural Values", 2020
- ”Which Ideologies do the two parties represent” pp. 88-90. In: Brøndum et al. USA NOW. Columbum, 2014.



Supplerende:
- Ted-ED: How is power divided in the United States government? Accessed: oct. 2024
- Ted-ED: Does your vote count? The Electoral College explained Accessed: oct. 2024
- Ted-ED: Gerrymandering: How drawing jagged lines can impact an election Accessed: oct. 2024
- USA Today: "Gerrymandering, explained". Accessed: oct. 2024


Disse pinde er der arbejdet med på læreplanen:
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
- Et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder.
- Væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA.


Der er arbejdet med følgende faglige mål:
- Forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- Udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- Læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og
engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- Analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- Perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- Behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 EXAM - Love

I dette forløb har eleverne læst Shakespeares Romeo og Julie med særligt fokus på undersøgelse af stykkets sproglige opbygning (Shakespearean sonnet, conceit, antithesis etc.), på de sproglige karakteristika i elisabethansk engelsk (thee, thine, thou, etc), samt at forstå den sproglige og tematiske relevans i Shakespeares stykker i dag (hvilke ord og vendinger bruges fx. i moderne engelsk, hvornår ser vi hans historier i andet litteratur).

Kernestof:
- Luhrman, Baz, Romeo + Juliet (1995)
- Shakespeare, William, Sonnet 18 (1609)
- Shakespeare, William, Sonnet 20 (1609)
- Shakespeare, William, Sonnet 133 (1609)
- Shakespeare, William, Romeo & Juliet (1597): Act 1 scene 1 + 5, Act 2, scene 2.


Supplerende:
- Kaalund, Jesper og Bo Høpfner Clausen, Romeo & Juliet, pp. 7 - 21, 34 - 45.
-Royal Shakespeare Company, Romeo and Juliet (2018), act 1, scene 5: https://www.youtube.com/watch?v=YY85VwSHFmA&ab_channel=RSCShakespeareLearningZone
-Royal Shakespeare Company, Romeo and Juliet (2018), Act 2, scene 2 https://www.youtube.com/watch?v=tqyIts6h0Eg&feature=emb_logo&ab_channel=RSCShakespeareLearningZone



Eleverne har arbejdet med følgende pinde på læreplanen:
- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- uddrag af værker af Shakespeare
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.


Omfang: 45 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Lifeskills

Forløbet har været delt i to dele:
Projektforløb 1: Eleverne er blevet delt ind i grupper, som hver har arbejdet med et element fra folkeskolernes afgangsprøve. Eleverne har udviklet eget undervisningsmateriale og undervist folkeskoleelever i det.

Eleverne har ikke læst nogen tekster i dette forløb, da der var fokus på det praktiske.

Der er arbejdet med følgende kernestof:
- Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- Sproglærings- og kommunikationsstrategier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EXAM - Black Protest Songs

I dette korte forløb undersøges gennem protestsange enkelte nedslag i sorte amerikaneres historie fra slavetiden til i dag gennem forskellige sange. Formålet med forløbet er at undersøge hvordan sorte amerikanere selv har oplevet racisme, diskrimination og mishandling.

Der er særligt fokus på:
- Slaveri og lynching
- Politibrutalitet

Kernetekster:
- Armstrong, Louis, "Black and Blue", 1965
- Armstrong, Louis, "Shine", 1939
- Brown, Deneen J., "‘It was a modern-day lynching’: Violent deaths reflect a brutal American legacy", 2020.
- Holliday, Billie, "Strange Fruit", 1939
- New York Times, "1619", episode 2, podcast, 2019. (Findes gratis på Spotify)
- Wilson, Edith, "(What did I do to be so) Black and Blue", 1929

Supplerende:
- African-American registry, "Nigger (the word), the history", accessed June 2021. https://aaregistry.org/story/nigger-the-word-a-brief-history/
- Berry, Kenyatta D., "Singing in Slavery: Songs of Survival, Songs of Freedom", 2017


Der er arbejdet med følgende punkter fra læreplanen:
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA.
- Væsentlige strømninger i amerikansk litteraturhistorie.
- Et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder.
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EXAM - India seen through foreign eyes

Dette emne er læst i 2.g.

I dette forløb har har eleverne beskæftiget sig med den britiske kolonialisering af Indien og the British Raj. Gennem læsning af en række fiktive og ikke-fiktive tekster har eleverne undersøgt forholdet mellem England og Indien fra 1757 til i dag. Hovedfokus i forløbet har været på debatten omkring de dårlige og de gode ting der kom ud af briternes kolonisering af England, samt hvordan et fremmed blik forstår og tolker den Indien og indisk kultur.
Det forventes at eleverne kan redegøre kort for det historiske forhold mellem de to lande og befolkningsgrupper og komme med eksempler på hvordan dette forhold er portrætteret i de læste tekster (fiktion/ non-fiktion). Det forventes at de kan redegøre for og anvende begrebet cultural appropriation. En stor del af materialet er fundet i Katrine Brøndsteds bog "Narrating India".
Derudover har eleverne ganske kort arbejdet med begrebet lingua franca særligt i forbindelse med Indien. De har også kort stiftet bekendtskab med forskellige engelske accenter.


Kernetekster:
- Binns, Steward, "The British Empire in Color", part 1, documentary, 2002.  https://www.youtube.com/watch?v=mexNOFv70R8&ab_channel=worldlifetravel
- Dhaliwal, Nirpal, "Britain has no need to make an apology to India for Empire...", Dailymail.co.uk, article, 2010.
- Kipling, Rudyard, "Lispeth", 1886
- Manwani, Esha, "Broken English: Every Indian Kid's Ordeal", TedTalk, 2019
- Sutcliffe, William, "Are you experienced?" (excerpt), 1997.
Interview with Shashi Tharoor (44:47 - 52:35).  https://www.youtube.com/watch?v=zOA_fKfpXLM&t=2687s&ab_channel=abcqanda

Kernetekster, theory:
- Brøndsted, Katrine, "The East India Company and the British Raj - an introduction" in: Narrating India, 2016.
- English Handbook, "English as a Lingua Franca", systime.dk https://theenglishhandbook.systime.dk/index.php?id=166&L=0



Supplerende:
- Gorening, Matt et al, Much Apu about nothing, "The Simpsons", season 7, episode 23, 1996.
- Kondabolu, Hari, "The Problem with Apu", documentary 2017.
- Palahniuk, Chuck, "Cold Calling", 2017






Der er arbejdet med følgende kernestof fra læreplanen:
-Det engelske sprogs grammatik
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Væsentlige sproglige, historiske og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og andre engelsksprogede regioner (her: Indien).
- Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca



Der er arbejdet med følgende faglige mål:
- Forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer.
- Udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion.
- Læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner.
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i
engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- Perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien.

Omfang: 27 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hjælpemidler til eksamen

Lovlige links til terminsprøver og eksamen

Du må kun tilgå hjemmesiderne via de nedenstående links. Hvis du fx googler dig frem til samme ordbøger, risikerer du at blive registreret for snyd.

Opgavens krav og formalia:
https://sites.google.com/a/toerring-gym.dk/metro-roed-linje/rundtur-i-fagene/engelsk/eksamensopgave-a-niveau?authuser=0

Engelsk-engelsk ordbog (brug ”dictionary” + synonymordbog (brug ”thesaurus”)
https://www.merriam-webster.com/

Ordbogen.com + Gyldendals ordbog
https://www.ordbogen.com/da/

MinLæring
https://minlaering.dk/login




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer