Titel
3
|
EXAM - American Politics and Values
I løbet af 2.g har eleverne gennem en række af fiction og non-fiction tekster beskæftiget sig med "American Values". Det forventes at eleverne kan redegøre for de mest centrale historiske begivenheder der ligger til grund for amerikanske kerneværdier, samt nævne hvilke værdier der er tale om.
I 3.g. i forbindelse med det amerikanske valg har igen arbejdet med temaet, denne gang med fokus på værdier i amerikansk politik.
Kernestof:
- Barone, Adam, "The American Dream", 2019, investopedia.com. url: https://www.investopedia.com/terms/a/american-dream.asp
- Holm, Mette, "Being American", chapter 3: Presidental election ("the democratic party", "the republican party", "polirazation", "Third party candidates"), Systime.
- Jefferson, Thomas et al. "The declaration of independence", 1774. In: Holm, Mette. Being American: Identity, Politics and Contemporary Society. Gyldendal, 2016.
- King, Martin Luther, "I have a dream", 1963.
- Lazarus, Emma, "The New Colossus", 1883.
- Lincoln Abraham, "Free Labour vs. Slave Labour", 1859 (excerpt)
- Gorman, Amanda, "The Hill We Climb", 2021.
- Muccino, Gabriele, "The pursuit of happyness", 2007
- Reed, Dan, "Stopping the steal", 2024
- Vintage American Ways "Six Basic American Cultural Values", 2020
- ”Which Ideologies do the two parties represent” pp. 88-90. In: Brøndum et al. USA NOW. Columbum, 2014.
Supplerende:
- Ted-ED: How is power divided in the United States government? Accessed: oct. 2024
- Ted-ED: Does your vote count? The Electoral College explained Accessed: oct. 2024
- Ted-ED: Gerrymandering: How drawing jagged lines can impact an election Accessed: oct. 2024
- USA Today: "Gerrymandering, explained". Accessed: oct. 2024
Disse pinde er der arbejdet med på læreplanen:
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
- Et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder.
- Væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA.
Der er arbejdet med følgende faglige mål:
- Forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- Udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- Læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og
engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- Analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- Perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- Behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|