Titel
5
|
Theme 5 - Horror - Exam
Horror
I dette forløb har eleverne arbejdet med genren horror. De har fået en grundig introduktion til genrens mest almindelige karakteristika:
- "a dark and dramatic setting and atmosphere"
- "archetypical characters such as vampires, zombies, bad child, serial killer etc."
- "few characters who evolve"
- "a common theme is split personality"
- "provokes a response from the reader either emotional, psychological, or physical and causes readers to react with fear"
og litterære elementer og virkemilder:
- "foreshadowing"
- "suspense"
- "dramatic irony".
De har arbejdet med at analysere og fortolke disse karakteristika og litterære virkemidler igennem to medier; fiktionelle tekster (short stories/novels) & film (movies/series). Eleverne er derved blevet introduceret til og har analyseret de filmiske virkemidler; "camera angles", "camera distance", "camera movement", "diegetic and non-diegetic sound and music", & "lighting & colour". Ved læsning af horror i de to medier har eleverne diskuteret de forskellige muligheder og begrænsninger de to medier hver især har til at påvirke/skræmme 'læseren'.
På baggrund af de læste teoretiske tilgange, "Horror as a Mirror of the Human Psyche", "Horror as a Mirror of Society", & "Horror as a Mirror of Human Nature", forventes det, at eleverne kan komme med en mulig forklaring på, hvorfor vi læser horror, og hvorfor/hvordan vi bliver påvirket/skræmt af horror.
Til slut i forløbet har eleverne arbejdet selvstændigt, kreativt og reflekterende ved at producere deres egen "horror short movie" og en præsentation. Her har de anvendt deres viden om horror genrens karakteristika, litterære og filmiske virkemidler, og de teoretiske tilgange.
Gennem hele forløbet har de haft fokus på at udvide deres ordforråd, hvor eleverne har lavet små oplæg med selvvalgte (for dem) nye engelsk ord og idiomer, som de har skulle forklare brugen af og give eksempler dertil.
Kernetekster:
- Dracula, Bram Stoker, 1897, uddrag af kapitel 3 i Horror - a book about texts that scare you, ed. Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- Jaws, Peter Benchley, 1974, uddrag af kapitel 1 i Horror - a book about texts that scare you, ed. Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- The Walking Dead, Season 1, Episode 1, directed by by Frank Darabont, 2010-2022.
- The Boogeyman, Stephen King, 1973, uddrag af kapitel 1 i Horror - a book about texts that scare you, ed. Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
Supplerende Materiale:
- Little Red Riding Hood, Charles Perrault.
- "Three Approaches to horror", i Horror - a book about texts that scare you, Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- "A Mirror of the Human Psyche", i Horror - a book about texts that scare you, Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- "A Mirror of Society", i Horror - a book about texts that scare you, Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- "A Mirror of Human Nature", i Horror - a book about texts that scare you, Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- DRACULA by Bram Stoker | FULL AUDIOBOOK Part 1 of 3 | Classic English Lit. UNABRIDGED & COMPLETE .
- Freud's ID, EGO, & SUPEREGO explained
- "Genre Characteristics of a Horror Movie", i Horror - a book about texts that scare you, Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- Egen introduktion til 'Cinematic Techniques'.
- Lessons from a Terrified Horror Researcher, TED-Talk med Mathias Clasen, TEDxAarhus, 2017.
- Charles Darwin's "Theory of Evolution' explained, part 3, part 4, BBC.
- Sarah Barding, Freja Bjerregaard og Emilie Bach - "Do it, Write!" , Minlaering, 2022.
Omfang:
Ca. 54 sider
Grammatiske emner:
- Verbers bøjning i tider og kongruens
- Adjektiver og adverbier
- Ordklasser
- Idiomer
Grammar book: ENGRAM
Kernestof fra læreplanen - Engelsk B - Stx
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|