Holdet 2023 En/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Sonja Kongensholm Tolstrup
Hold 2023 En/b (1b En, 2b En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Theme 1 - Sustainability
Titel 2 Theme 2 - Fantasy
Titel 3 Theme 3 - Being American - Exam
Titel 4 Theme 4 - Growing up - Exam
Titel 5 Theme 5 - Horror - Exam
Titel 6 Theme 6 - India Seen Through Foreign Eyes - Exam
Titel 7 Theme 7 - Humour & Britain - Exam
Titel 8 Theme 8 - Northern Ireland & The Troubles
Titel 9 Hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Theme 1 - Sustainability

Sustainability

Forløbet introducerer eleverne til koncepterne 'sustainability' og 'The Anthropocene - The Human Epoch" igennem de læste tekster, hvor de også får arbejdet med grafer og statistikker vedrørende 'sustainability'. Til sidst diskuterer de klima-relaterede problemer i verden.

Igennem tekstanalysen af teksterne arbejder eleverne med de gennemgående karakteristika for de to hovedgenrer; fiktion og nonfiktion
Især med fokus på:  
- at viden om genrebegreberne er udgangspunktet for de metodiske tilgange, man anvender i faget.
- at lave en fiktionsanalyse med integreret faglig argumentation.
- at arbejde med taleanalyse (vha. det retoriske pentagram), og nogle stilistiske virkemidler, såsom sætningsstruktur/-typer, ordklasser, billedsprog, samt hvordan det spiller ind på stilleje.

Eleverne laver endvidere en kreativ historie, hvor de omskriver en fiktionsfortælling m.h.p. et perspektivskifte i ”The Larder”.

Tekster:
- Novellen "The Larder" (1984) af Morris Lurie i Footprints af (red.) Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Systime, 2017, pp. 90-98.
- Artiklen "Carbon Footprints", (4 June, 2010) af Mike Berners-Lee & Duncan Clark i Footprints af (red.) Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Systime, 2017, pp. 99-109.
-  Novellen "Why Willows Weep" (2011) af Salley Vickers i Footprints af (red.) Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Systime, 2017, pp. 113-116.
-  Novellen "Polar Bear" (2009) af Jeanette Winterson i Footprints af (red.) Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Systime, 2017, pp. 140-145.
- "What is the Anthropocene", Smithsonian Magazine, 2015.
- Video clip about the Great Barrier Reaf, PBS, 2017. (2 sider.)
- How to Save Our Planet, WWF International, YouTube, 2019.

Supplerende materiale:
- Tale Transcript: Thunberg, Greta, "How Dare You?" , 2019.
- Tale Video: Thunberg, Greta, "How Dare You?" .
- "Sustainability Goals", i Footprints af (red.) Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Systime, 2017, pp. 79-89.
- "The Anthropocene", i Footprints af (red.) Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Systime, 2017, pp. 117-119.


Omfang:
Ca. 40 sider

Grammatiske emner:
- Ordklasser og sætningsanalyse
- Ordstilling - Do-omskrivning og dannelse af spørgsmål.
- Uregelmæssige verber
- Kongruens
- Substantiver - pluralis form
- Adjektiv og Adverbium
- Adjektiver og deres gradbøjning

Grammatik bog: ENGRAM

Kernestof fra læreplanen - Engelsk B - Stx
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The Larder - From a New Perspective 24-11-2023
Grammar II 19-12-2023
Speech analysis 12-01-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Theme 2 - Fantasy

Fantasy

Forløbet introducerer eleverne til fantasy som genre, hvor der igennem de læste uddrag fra The Narnia Chronicles: The Lion, the Witch, and the Wardrobe, The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, og Artemis Fowl og novellen The Rule of Names især vil være fokus på de to undergenrer "high/heroic fantasy" & urban/contemporary fantasy".  

Igennem tekstanalysen af teksterne samt projektet med at skabe deres egen fantasy story, får eleverne arbejdet med de gennemgående karakteristika for fantasy-genren:
        - setting med fokus på "secondary or parallel world"
        - structure & plot med fokus på "conflict, point of no return, quest, & happy ending"
        - characters med fokus på "the innocent/ignorant hero or an antihero, a guide for the hero (e.g. wizard), & enemy"
        - magical inventory med fokus på hvilke magiske elementer hver historie indeholder

Eleverne har endvidere lavet en vodcast, hvor de har trænet at lave en præsentation af en analyse og fortolkning, med fokus på kohærens og kohæsion igennem præsentationen, introduktion, argumentation (PEE), og konklusion. Derudover et fokus på mundtlig færdighed ift. fluency, udtale, grammatik (især kongruens), og ordforråd.

Til sidst har der været fokus på repetition af og opmærksomhed på den engelskfaglige metode tekstanalyse & fortolkning, ifm. arbejdet med teksterne, derunder bestemmelse af genren og den efterfølgende relevante analysemodel med tilhørende analytiske termer og begreber.

Tekster:
En novelle og tre uddrag fra forskellige fantasy historier i Worlds of Fantasy (2018) by Anne Mette Finderup & Agnete Fog, Systime.
Uddrag fra:
- C.S. Lewis, The Narnia Chronicles: The Lion, the Witch, and the Wardrobe.
- J.R.R. Tolkien, The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring.
- Eoin Colfer, Artemis Fowl.
Novelle:
- Ursula K. Le Guin, The Rule of Names.

Supplerende materiale:
- Introduktion til Fantasy genren: "Entering Worlds of Fantasy", i Worlds of Fantasy Anne Mette Finderup & Agnete Fog, Systime, 2005-2008, s. 8-12.
- Intro til fantasy: diverse billeder af fantasy karakterer og magiske væsner
- The Hero's Journey: What makes a hero? - Matthew Winkler, TEDeducation
- Fantasy novel is a lens to what our society finds important to our pasts, our presents, and future: How Fantasy Reflects our World (Feat. Lindsay Ellis) | It's Lit PBS Studios
- Historical Context for Narnia: The London Blitz
- Narnia as a religious allegory: The Lion, the Witch and the Allegory: An Analysis of Selected Narnia Chronicles
- "Toolbox" fra Wider Contexts, Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, & Hanne Ohland-Andersen, Gyldendal, 2012, s. 315-337.


Omfang:
Ca. 70 sider (+ Toolbox)

Grammatiske emner:
- Verbalkongruens
- Verbers bøjning i tiderne - fokus på sammensatte tider og participier: Præsens, Præteritum, Perfektum, Pluskvamperfektum
- Substantivers bøjning: Singularis og Pluralis
- Genitiv: Regler for og brug af apostrof- og of-genitiv
- Stilistik: Stilistisk analyse af tekst med fokus på stilleje, formalitetsgrad, tegnsætning, ordvalg, sætningsopbygning (syntaks), og sprogtone
- Semantiske felter
- Lidt om adverbier og forskellen på disse og adjektiver

Grammar book: ENGRAM

Kernestof fra læreplanen - Engelsk B - Stx
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oral assignment on Narnia 09-02-2024
Grammar III 23-02-2024
Fantasy Story 03-04-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Theme 3 - Being American - Exam

Being American

Forløbet introducerer eleverne til forskellige aspekter af den amerikanske identitet, herunder immigration, 'the Frontier', amerikanske statsborgeres rettigheder og værdier, samt 'the American Dream'.

Eleverne laver selvstændigt en præsentation af et tildelt emne/periode/begivenhed fra USA's historie, så de derved gennem hinandens præsentationer får et overblik over nogle af de vigtigste begivenheder i USA's historie, som har været med til at skabe det USA, som vi alle kender i dag.

Efter at have arbejdet med Emma Lazarus' digt "The New Colossus", forventes eleverne at kende til og kunne anvende forskellige stilistiske virkemidler (især symbol, metafor, simile, og personficering) i deres tekstanalyser.  

Til sidst arbejder eleverne med diverse analytiske elementer (writing style, topic, & intention) og det retoriske pentagram for at styrke og lære at lave en tekstanalyse af en non-fiktion tekst. Derefter vil der i samme ombæring være fokus på strukturen af og indholdet i et non-fiktion analytisk essay, hvor eleverne bliver introduceret til skrivegenren "diskussion".

Tekster:
- Frank Gardner, "The World's Love-Hate Relationship with the USA", BBC, 2002. In Worlds of English af Anne Mette Finderup & Agnete Fog, Systime, 2010, pp. 100.
- Emma Lazarus, The New Colossus, 1883, in "Worlds of English" af Anne Mette Finderup & Agnete Fog, Systime, 2010, pp. 101-102.
- Legal Immigration: Last Week Tonight with John Oliver , HBO, 2019.
- The Little House on the Prairie, (1974-1983), Blanche Hanalis, NBC, pilot-episode.
- J. D. Vance, an introduction to his book Hillbilly Elegy. A Memoir of a Family and Culture in Crisis, 2016.
- The Pursuit of Happyness (2006), Instruktør Gabriele Muccino.

Supplerende materiale:
- "The US History Quiz", in Worlds of English af Anne Mette Finderup & Agnete Fog, Systime, 2010, pp. 98-99.
- Mette Holm, Being American - Identity, Politics and Contemporary Society (2. udg.), Gyldendal, 2020, pp. 8-23.  ¨
- Adam Barone, "What is the American Dream", Investopedia.com, https://www.investopedia.com/terms/a/american-dream.asp, Fundet 18/04-2022.
- "Toolbox" fra Wider Contexts, Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, & Hanne Ohland-Andersen, Gyldendal, 2012, s. 315-337.

Omfang:
Ca. 82 sider (+ Toolbox)

Grammatiske emner:
- Verbers bøjning i tiderne - Fokus på anvendelse og formen på de forskellige tider: Præsens, Præteritum, Perfektum, Pluskvamperfektum, Futurum & Fortidsfuturum.
- Substantivers bøjning: Dannelse af pluralis
- Utællelige Substantiver
- Adjektiver
- Verballed og subjekter (neksus)
- Præpositioner og deres styrelse, samt undgå præp+that & præp.+infinitiv.
- Semantiske felter

Grammar book: ENGRAM

Kernestof fra læreplanen - Engelsk B - Stx
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar IV 21-04-2024
Analytical Essay - Nonfiction 26-05-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12,01 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Theme 4 - Growing up - Exam

Growing Up

I dette forløb har eleverne læst et værk, "The Perks of Being a Wallflower", hvor der har været fokus på diverse temaer, f.eks. kærlighed, venskab, familie, at være anderledes, lavt selvværd, traume og overgreb, afprøve grænser ifm. rusmidler (stoffer og alkohol), osv.

Derudover har eleverne som en del af forløbet arbejdet kort med karrierelæring, hvor de gennem interviews og grupperefleksioner har skullet forholde sig til, hvordan man kan ende i mange forskellige jobs, og hvordan engelskfaget ville kunne indgå i et fremtidigt job.

Gennem hele forløbet har de haft fokus på at udvide deres ordforråd, hvor eleverne har lavet små oplæg med selvvalgte (for dem) nye engelsk ord og idiomer, som de har skulle forklare brugen af og give eksempler dertil.   

Kernetekster:
- Chbosky, Stephen, "The Perks of Being a Wallflower", novel, 1999.
- "S1E1 – Tape 1, Side A" of 13 Reasons Why, directed by Brian Yorkey, Netflix, 2017.

Supplerende Materiale:
- Chbosky, Stephen, "The Perks of Being a Wallflower", film, 2012.
- Sarah Barding, Freja Bjerregaard og Emilie Bach - "Do it, Write!" , Minlaering, 2022.


Omfang:
Ca. 269 sider

Grammatiske emner:
- Adjektivers funktion
- Adverbier - forskellige typer og deres placering i sætninger (småadverbier, sætningsadverbier, mådesadverbier, gradsadverbier, stedsadverbier, tidsadverbier, frekvensadverbier, længere adverbielle udtryk).
- Nægtende sætninger - dannelse af disse med Do-omskrivning eller modal/hjælpeverber.
- Modalverber
- Verbalkongruens
- Verbers bøjning i tider (uregelmæssige)
- Forskellige pronominer
- Stilistik: Stilistisk analyse af tekst med fokus på stilleje, formalitetsgrad, tegnsætning, ordvalg, sætningsopbygning (syntaks), og sprogtone

Grammar books: ENGRAM

Kernestof fra læreplanen - Engelsk B - Stx
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar I 28-08-2024
Creative Assignment 17-09-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Theme 5 - Horror - Exam

Horror

I dette forløb har eleverne arbejdet med genren horror. De har fået en grundig introduktion til genrens mest almindelige karakteristika:
   - "a dark and dramatic setting and atmosphere"
   - "archetypical characters such as vampires, zombies, bad child, serial killer etc."
   - "few characters who evolve"
   - "a common theme is split personality"
   - "provokes a response from the reader either emotional, psychological, or physical and causes readers to react with fear"

og litterære elementer og virkemilder:
   - "foreshadowing"
   - "suspense"
   - "dramatic irony".

De har arbejdet med at analysere og fortolke disse karakteristika og litterære virkemidler igennem to medier; fiktionelle tekster (short stories/novels) & film (movies/series). Eleverne er derved blevet introduceret til og har analyseret de filmiske virkemidler; "camera angles", "camera distance", "camera movement", "diegetic and non-diegetic sound and music", & "lighting & colour". Ved læsning af horror i de to medier har eleverne diskuteret de forskellige muligheder og begrænsninger de to medier hver især har til at påvirke/skræmme 'læseren'.

På baggrund af de læste teoretiske tilgange, "Horror as a Mirror of the Human Psyche", "Horror as a Mirror of Society", & "Horror as a Mirror of Human Nature", forventes det, at eleverne kan komme med en mulig forklaring på, hvorfor vi læser horror, og hvorfor/hvordan vi bliver påvirket/skræmt af horror.

Til slut i forløbet har eleverne arbejdet selvstændigt, kreativt og reflekterende ved at producere deres egen "horror short movie" og en præsentation. Her har de anvendt deres viden om horror genrens karakteristika, litterære og filmiske virkemidler, og de teoretiske tilgange.

Gennem hele forløbet har de haft fokus på at udvide deres ordforråd, hvor eleverne har lavet små oplæg med selvvalgte (for dem) nye engelsk ord og idiomer, som de har skulle forklare brugen af og give eksempler dertil.  

Kernetekster:
- Dracula, Bram Stoker, 1897, uddrag af kapitel 3 i Horror - a book about texts that scare you, ed. Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- Jaws, Peter Benchley, 1974, uddrag af kapitel 1 i Horror - a book about texts that scare you, ed. Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- The Walking Dead, Season 1, Episode 1, directed by by Frank Darabont, 2010-2022.
- The Boogeyman, Stephen King, 1973, uddrag af kapitel 1 i Horror - a book about texts that scare you, ed. Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.


Supplerende Materiale:
- Little Red Riding Hood, Charles Perrault.
- "Three Approaches to horror",  i Horror - a book about texts that scare you, Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- "A Mirror of the Human Psyche",  i Horror - a book about texts that scare you, Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- "A Mirror of Society",  i Horror - a book about texts that scare you, Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- "A Mirror of Human Nature",  i Horror - a book about texts that scare you, Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- DRACULA by Bram Stoker | FULL AUDIOBOOK Part 1 of 3 | Classic English Lit. UNABRIDGED & COMPLETE .
- Freud's ID, EGO, & SUPEREGO explained
- "Genre Characteristics of a Horror Movie",  i Horror - a book about texts that scare you, Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- Egen introduktion til 'Cinematic Techniques'.
- Lessons from a Terrified Horror Researcher, TED-Talk med Mathias Clasen, TEDxAarhus, 2017.
- Charles Darwin's "Theory of Evolution' explained, part 3, part 4, BBC.
- Sarah Barding, Freja Bjerregaard og Emilie Bach - "Do it, Write!" , Minlaering, 2022.

Omfang:
Ca. 54 sider

Grammatiske emner:
- Verbers bøjning i tider og kongruens
- Adjektiver og adverbier
- Ordklasser
- Idiomer

Grammar book: ENGRAM

Kernestof fra læreplanen - Engelsk B - Stx
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prep work - MindMap & Summary 09-10-2024
4xPEE + Preliminary Introduction 27-10-2024
Finished Analytical Essay 22-11-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Theme 6 - India Seen Through Foreign Eyes - Exam

India Seen Through Foreign Eyes

I dette forløb har eleverne beskæftiget sig med den britiske kolonialisering af Indien og the British Raj. Gennem læsning af en række fiktive og ikke-fiktive tekster har eleverne undersøgt forholdet mellem England og Indien fra 1757 til i dag. Det forventes at eleverne i brede træk kan redegøre for det historiske forhold mellem de to lande og befolkningsgrupper og komme med eksempler på hvordan dette forhold er portrætteret i de læste tekster (fiktion/ non-fiktion) samt at de kan redegøre og anvende litterære analysebegreber og fænomener som "cultural appropriation" og "orientalism".

Derudover har eleverne haft et mini-projekt med fokus på forskellige elementer fra og om indisk kultur, som de skulle undersøge og lave en præsentation om, herunder: "Women rights in India", "Bollywood / Indian Cinema", "Dating & Marriage", "Language & Identity in India", "Political system", "Religions in India", "Tourism", "Sport".

Til sidst i forløbet har eleverne arbejdet med engelsk som et globalt sprog. Herved har de arbejdet med termet Lingua Franca og Kachru's model. Derved er de blevet bevidste omkring deres egen brug af engelsk og forskellen mellem standard og non-standard engelsk. Derudover har de undersøgt og lært om de forskellige sprog i Indien, og de forskellige måder engelsk bliver brugt, herunder er de introduceret til termerne "official language", "national language", "Indian English", og "Hinglish".

Kernetekster:
- Geography Now! India, Geography Now, YouTube, 2017.
- Sutcliffe, William, "Are you experienced?" (excerpt), 1997,  i Narrating India af Katrine Brøndsted, Alt I Ord, 2016.
- Palahniuk, Chuck, "Cold Calling", 2015, i Narrating India af Katrine Brøndsted, Alt I Ord, 2016.
- Dhaliwal, Nirpal, "Britain has no need to make an apology to India for Empire...", Dailymail.co.uk, 2010.
- The British Empire in Color, part 1 , Documentary, 2002.
- Interview with Shashi Tharoor , (44:47 - 52:35).
- "Main Vari Vari" from the film The Rising: The Ballad of Mangal Pandey (2005), https://www.youtube.com/watch?v=loOaGhlJWrU
- "Census: More than 19,500 languages spoken in India as mother tongues", PTI, Gulfnews, November 05, 2018. https://gulfnews.com/world/asia/india/census-more-than-19500-languages-spoken-in-india-as-mother-tongues-1.2244791
- Tharoor, Shashi, "‘Kindly adjust’ to our English", The Week, May 26, 2018. https://www.theweek.in/columns/shashi-tharoor/2018/05/25/kindly-adjust-to-our-english.html
- Adhikary, Piyal, "The rise and rise of Hinglish in India", The Conversation, February 11, 2016. https://theconversation.com/the-rise-and-rise-of-hinglish-in-india-53476
- Flows, Capital, "The Problem With The English Language In India", Forbes, Nov 06, 2014. https://www.forbes.com/sites/realspin/2014/11/06/the-problem-with-the-english-language-in-india/#1363a65f403e
- DC Correspondent,  "In the land of many tongues, Hindi can't be lingua franca", Deccan Chronicle, 9 June 2019, https://www.deccanchronicle.com/nation/current-affairs/090619/in-the-land-of-many-tongues-hindi-cant-be-lingua-franca.html

Supplerende Materiale:
- Brøndsted, Katrine, "The East India Company and the British Raj - an introduction" in: Narrating India, Alt I Ord, 2016.
- Research online på deres mini-projekt om et område af indisk kultur.
- Lydklip med forskellige dialekter og accenter: https://www.dialectsarchive.com/dialects-accents
- Østergaard, Trine, "Chapter 4.5: English as Lingua Franca" in The English Handbook  , Systime, 2017.
- Sarah Barding, Freja Bjerregaard og Emilie Bach - "Do it, Write!" , Minlaering, 2022.

Omfang:
Ca. 82 sider

Grammatiske emner:
- Verbalkongruens
- Verbers bøjning i tiderne - fokus på præsens & præteritum
- Hjælpeverber: "have", "be", "do" & sammensatte verballed
- Præpositioner
- Ordklasser og synonymer
- Adverbier
- Adjektiver og deres gradbøjning

Grammar book: ENGRAM

Kernestof fra læreplanen - Engelsk B - Stx
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar II 09-12-2024
Analytical Essay II 12-01-2025
Grammar III 22-01-2025
Terminsprøve 06-02-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Theme 7 - Humour & Britain - Exam

Humour & Britain

I dette forløb har eleverne undersøgt, hvordan det britiske samfund, historie, kultur og identitet kommer til udtryk igennem den britiske humor. Gennem forskellige genrer – især sitcoms og mockumentary – har eleverne analyseret, hvordan briterne bruger humor til at bearbejde klasseskel, historie, og sociale normer. Igennem forløbet har eleverne oplevet, hvordan den britiske humor og især sitcoms har ændret sig. De har i forlængelse heraf arbejdet med, hvorvidt den britiske sitcom er død eller ej.

Forløbet har haft et særligt fokus på, hvordan humor både afslører og former britisk kultur og selvforståelse, og hvordan sproglige og humoristiske virkemidler – såsom pun, exaggeration, understatement, wit, self-deprecation, irony & sarcasm, incongruity, wordplay, contrast, & innuendo – bruges i humoristiske fremstillinger.
Derudover har eleverne også arbejdet med humor teori ift. at finde en forklaring på, hvorfor vi finder noget sjovt. Der har de har anvendt de tre teorier; Superiority Theory, Relief Theory, & Incongruity Theory og diskuteret og vurderet, hvor en tekst primært har hørt under.  

Til sidst i forløbet har eleverne lavet en præsentation med en selv-valgt britisk sitcom, hvor de har analyseret den ift. anvendte humoristiske virkemidler, humor teori, samt hvad den fortæller om det britiske samfund, kultur, historie og identitet.

Kernetekster:
- Keeping Up Appearances – Season 1, Episode 1 ("Daddy’s Accident"), sitcom, Roy Clarke, BBC1, 1990.
- Ghosts - UK, S1E1, sitcom, BBC One, 2019.
- Cunk on Britain, S1E1-5, mockumentary, Charlie Brooker, BBC Two, 2018.
- Groskop, Viv, “The great British sitcom is not dead – it’s just been forced to grow up”, The Guardian, 28 May, 2024. https://www.theguardian.com/commentisfree/article/2024/may/28/great-british-sitcom-dead-stereotypes-sitcom-thriving

Supplerende Materiale:
- Word Gap task - "What do you know about Great Britain".
- "The Philosophy of Humour", i Serious Business - Satire, Wit, and Humour af Jesper Kaalund og Bo Høpfner Clausen, Gyldendal, 2011.
- "Humorous Devices", i Serious Business - Satire, Wit, and Humour af Jesper Kaalund og Bo Høpfner Clausen, Gyldendal, 2011.
- British Humour Explained (with examples), by English with Lucy, YouTube, 4. jul. 2024.
- 11 of the best innuendos from the Great British Bake Off, https://www.facebook.com/watch/?v=301300360450770
- Selv-valgt britisk sitcom til analyse i præsentationen.
- Sarah Barding, Freja Bjerregaard og Emilie Bach - "Do it, Write!" , Minlaering, 2022.


Omfang:
Ca. 67 sider

Grammatiske emner:
- Pronominer
- Verbers bøjning i tider
- Konjunktioner
- Adverbier og hvad de beskriver
- Ordklasser og synonymer
- Udvidet tid

Grammar book: ENGRAM

Kernestof fra læreplanen - Engelsk B - Stx
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar IV 05-03-2025
Analytical Essay III - Fiction 30-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Theme 8 - Northern Ireland & The Troubles

Northern Ireland & The Troubles

I dette forløb har eleverne arbejdet med konflikten i Nordirland. De har gennem baggrundsmateriale og diverse tekster fået en forståelse for baggrund for konflikten, samt de to siders perspektiver i konflikten. Det forventes derfor, at eleverne i brede træk kan redegøre for "the Troubles", aktørerne og forløbet helt op til "The Good Friday Agreement" og i dag, hvor samfundet nogle steder stadig er opdelt og har sammenstød mellem protestanter og katolikker.  

Derudover har eleverne i grupper arbejdet med et selvvalgt afsnit fra serien Derry Girls, hvor fokus har været at lave en præsentation med en analyse af indholdet, de filmiske virkemidler, samt hvordan afsnittet behandler konflikten.

Kernetekster:
- Derry Girls, Lisa McGee, Netflix, 2018. (selvvalgt afsnit fra serien)
- "Peace in Northern Ireland but religious divide remains", PBS, 2012, i The Island of Ireland, Rosanne McCollum, Systime, 2014. https://ireland.systime.dk


Supplerende Materiale:
- "The Troubles",  i The Island of Ireland, Rosanne McCollum, Systime, 2014. https://ireland.systime.dk
- "Zombie" sang af The Cranberries, 1994. https://www.youtube.com/watch?v=6Ejga4kJUts

Omfang:
Ca. 32 sider

Grammatiske emner:
- Verbers bøjning i tider og kongruens - regelmæssige og uregelmæssige
- Adverbier
- Genitiv
- Ordklasser og synonymer
- Præpositioner
- Nordirsk dialekt og slangudtryk

Grammar book: ENGRAM

Kernestof fra læreplanen - Engelsk B - Stx
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk.
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Last English Assignment 18-05-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 Hjælpemidler

Her er der en liste med de hjælpemidler, som der er blevet brugt i undervisningen, som også må bruges til den skriftlige og mundtlige eksamen:


Opgavens krav og formalia:

- Studiemetro: https://sites.google.com/a/toerring-gym.dk/metro-roed-linje/rundtur-i-fagene/engelsk/eksamensopgave-b-niveau?authuser=0 - Hjælp & Formalia til de forskellige dele af den skriftlige opgave i engelsk.
- Minlaering.dk: "Do it, Write!" https://app.minlaering.dk/bog/25 - Hjælp og Formalia til de forskellige dele af den skriftlige opgave i engelsk.


Ordbøger:

Tosprogede:
- Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/ - Eng-da; da-eng (Gyldendal Dansk-Engelsk-Dansk Ordbog (Den Røde)

Etsprogede med kollokationer:
- Longman: https://www.ldoceonline.com/ - Engelske ordforklaringer, Engelske eksempelsætninger, Hurtigt overblik over ordklasse + ordets bøjning
- Oxford: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ - Engelske ordforklaringer, Engelske eksempelsætninger, Hurtigt overblik over ordklasse + ordets bøjning
- Merriam Webster: https://www.merriam-webster.com/ - Engelske ordforklaringer, Engelske eksempelsætninger, Hurtigt overblik over ordklasse + ordets bøjning

Synonymordbøger:
-  Merriam Webster: https://www.merriam-webster.com/  - Engelske ordforklaringer, Fin synonymordbog, som du vælger med ’Thesaurus’-knappen på forsiden.
- Thesaurus: https://www.thesaurus.com/ - Engelske ordforklaringer, God synonymordbog

Slangordbog:
- The Urban Dictionary: https://www.urbandictionary.com/
Kan du fx bruge i essayet til ’style of writing’ / ’style of language’, hvis der altså indgår slang. Eller du kan bruge ordbogen i en sproglig Assignment, hvis der er slang eller slang-prægede vendinger.


Grammatik:

- Minlaering.dk - Engram: https://app.minlaering.dk/bog/1
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer