Holdet 2023 En/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Sonja Kongensholm Tolstrup
Hold 2023 En/c (1c En, 2c En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Theme 1 - Sustainability
Titel 2 Theme 2 - Fantasy
Titel 3 Theme 3 - Being American - Exam
Titel 4 Theme 4 - Beat It
Titel 5 Theme 5 - Conspiracy Theories
Titel 6 Theme 6 - Nigeria Unfold - Exam
Titel 7 Theme 7 - Class in Britain - Exam
Titel 8 Theme 8 - Horror - Exam
Titel 9 Hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Theme 1 - Sustainability

Sustainability

Forløbet introducerer eleverne til koncepterne 'sustainability' og 'The Anthropocene - The Human Epoch" igennem de læste tekster, hvor de også får arbejdet med grafer og statistikker vedrørende 'sustainability'. Til sidst diskuterer de klima-relaterede problemer i verden.

Igennem tekstanalysen af teksterne arbejder eleverne med de gennemgående karakteristika for de to hovedgenrer; fiktion og nonfiktion
Især med fokus på:  
- at viden om genrebegreberne er udgangspunktet for de metodiske tilgange, man anvender i faget.
- at lave en fiktionsanalyse med integreret faglig argumentation.
- at arbejde med taleanalyse (vha. det retoriske pentagram), og nogle stilistiske virkemidler, såsom sætningsstruktur/-typer, ordklasser, billedsprog, samt hvordan det spiller ind på stilleje.

Eleverne laver endvidere en kreativ historie, hvor de omskriver en fiktionsfortælling m.h.p. et perspektivskifte i ”The Larder”.

Tekster:
- Novellen "The Larder" (1984) af Morris Lurie i Footprints af (red.) Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Systime, 2017, pp. 90-98.
- Artiklen "Carbon Footprints", (4 June, 2010) af Mike Berners-Lee & Duncan Clark i Footprints af (red.) Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Systime, 2017, pp. 99-109.
-  Novellen "Why Willows Weep" (2011) af Salley Vickers i Footprints af (red.) Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Systime, 2017, pp. 113-116.
-  Novellen "Polar Bear" (2009) af Jeanette Winterson i Footprints af (red.) Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Systime, 2017, pp. 140-145.
- "What is the Anthropocene", Smithsonian Magazine, 2015.
- Video clip about the Great Barrier Reaf, PBS, 2017. (2 sider.)
- How to Save Our Planet, WWF International, YouTube, 2019.

Supplerende materiale:
- Tale Transcript: Thunberg, Greta, "How Dare You?" , 2019.
- Tale Video: Thunberg, Greta, "How Dare You?" .
- "Sustainability Goals", i Footprints af (red.) Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Systime, 2017, pp. 79-89.
- "The Anthropocene", i Footprints af (red.) Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Systime, 2017, pp. 117-119.


Omfang:
Ca. 40 sider

Grammatiske emner:
- Ordklasser og sætningsanalyse
- Ordstilling - Do-omskrivning og dannelse af spørgsmål.
- Uregelmæssige verber
- Kongruens
- Substantiver - pluralis form
- Adjektiv og Adverbium
- Adjektiver og deres gradbøjning

Grammatik bog: ENGRAM

Kernestof fra læreplanen - Engelsk B - Stx
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The Larder - From a New Perspective 27-11-2023
Grammar II 19-12-2023
Speech analysis 14-01-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Theme 2 - Fantasy

Fantasy

Forløbet introducerer eleverne til fantasy som genre, hvor der igennem de læste uddrag fra The Narnia Chronicles: The Lion, the Witch, and the Wardrobe, The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, og Artemis Fowl og novellen The Rule of Names især vil være fokus på de to undergenrer "high/heroic fantasy" & urban/contemporary fantasy".  

Igennem tekstanalysen af teksterne samt projektet med at skabe deres egen fantasy story, får eleverne arbejdet med de gennemgående karakteristika for fantasy-genren:
        - setting med fokus på "secondary or parallel world"
        - structure & plot med fokus på "conflict, point of no return, quest, & happy ending"
        - characters med fokus på "the innocent/ignorant hero or an antihero, a guide for the hero (e.g. wizard), & enemy"
        - magical inventory med fokus på hvilke magiske elementer hver historie indeholder

Eleverne har endvidere lavet en vodcast, hvor de har trænet at lave en præsentation af en analyse og fortolkning, med fokus på kohærens og kohæsion igennem præsentationen, introduktion, argumentation (PEE), og konklusion. Derudover et fokus på mundtlig færdighed ift. fluency, udtale, grammatik (især kongruens), og ordforråd.

Til sidst har der været fokus på repetition af og opmærksomhed på den engelskfaglige metode tekstanalyse & fortolkning, ifm. arbejdet med teksterne, derunder bestemmelse af genren og den efterfølgende relevante analysemodel med tilhørende analytiske termer og begreber.

Tekster:
En novelle og tre uddrag fra forskellige fantasy historier i Worlds of Fantasy (2018) by Anne Mette Finderup & Agnete Fog, Systime.
Uddrag fra:
- C.S. Lewis, The Narnia Chronicles: The Lion, the Witch, and the Wardrobe.
- J.R.R. Tolkien, The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring.
- Eoin Colfer, Artemis Fowl.
Novelle:
- Ursula K. Le Guin, The Rule of Names.

Supplerende materiale:
- Introduktion til Fantasy genren: "Entering Worlds of Fantasy", i Worlds of Fantasy Anne Mette Finderup & Agnete Fog, Systime, 2005-2008, s. 8-12.
- Intro til fantasy: diverse billeder af fantasy karakterer og magiske væsner
- The Hero's Journey: What makes a hero? - Matthew Winkler, TEDeducation
- Fantasy novel is a lens to what our society finds important to our pasts, our presents, and future: How Fantasy Reflects our World (Feat. Lindsay Ellis) | It's Lit PBS Studios
- Historical Context for Narnia: The London Blitz
- Narnia as a religious allegory: The Lion, the Witch and the Allegory: An Analysis of Selected Narnia Chronicles
- "Toolbox" fra Wider Contexts, Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, & Hanne Ohland-Andersen, Gyldendal, 2012, s. 315-337.


Omfang:
Ca. 70 sider (+ Toolbox)

Grammatiske emner:
- Verbalkongruens
- Verbers bøjning i tiderne - fokus på sammensatte tider og participier: Præsens, Præteritum, Perfektum, Pluskvamperfektum
- Substantivers bøjning: Singularis og Pluralis
- Genitiv: Regler for og brug af apostrof- og of-genitiv
- Stilistik: Stilistisk analyse af tekst med fokus på stilleje, formalitetsgrad, tegnsætning, ordvalg, sætningsopbygning (syntaks), og sprogtone
- Semantiske felter
- Lidt om adverbier og forskellen på disse og adjektiver

Grammar book: ENGRAM

Kernestof fra læreplanen - Engelsk B - Stx
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oral assignment on Narnia 05-02-2024
Grammar III 29-02-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Theme 3 - Being American - Exam

Being American

Forløbet introducerer eleverne til forskellige aspekter af den amerikanske identitet, herunder immigration, 'the Frontier', amerikanske statsborgeres rettigheder og værdier, samt 'the American Dream'.

Eleverne laver selvstændigt en præsentation af et tildelt emne/periode/begivenhed fra USA's historie, så de derved gennem hinandens præsentationer får et overblik over nogle af de vigtigste begivenheder i USA's historie, som har været med til at skabe det USA, som vi alle kender i dag.

Efter at have arbejdet med Emma Lazarus' digt "The New Colossus", forventes eleverne at kende til og kunne anvende forskellige stilistiske virkemidler (især symbol, metafor, simile, og personficering) i deres tekstanalyser.  

Til sidst arbejder eleverne med diverse analytiske elementer (writing style, topic, & intention) og det retoriske pentagram for at styrke og lære at lave en tekstanalyse af en non-fiktion tekst. Derefter vil der i samme ombæring være fokus på strukturen af og indholdet i et non-fiktion analytisk essay, hvor eleverne bliver introduceret til skrivegenren "diskussion".

Tekster:
- Frank Gardner, "The World's Love-Hate Relationship with the USA", BBC, 2002. In Worlds of English af Anne Mette Finderup & Agnete Fog, Systime, 2010, pp. 100.
- Emma Lazarus, The New Colossus, 1883, in "Worlds of English" af Anne Mette Finderup & Agnete Fog, Systime, 2010, pp. 101-102.
- Legal Immigration: Last Week Tonight with John Oliver , HBO, 2019.
- Roots of Edmond 02: Oklahoma Land Rush of 1889 , City of Edmond, 2015.
- The Little House on the Prairie, (1974-1983), Blanche Hanalis, NBC, pilot-episode.
- J. D. Vance, an introduction to his book Hillbilly Elegy. A Memoir of a Family and Culture in Crisis, 2016.
- The Pursuit of Happyness (2006), Gabriele Muccino.

Supplerende materiale:
- "The US History Quiz", in Worlds of English af Anne Mette Finderup & Agnete Fog, Systime, 2010, pp. 98-99.
- Mette Holm, Being American - Identity, Politics and Contemporary Society (2. udg.), Gyldendal, 2020, pp. 8-23.  ¨
- Baggrund til 'The Oklahoma Land Rush', https://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rush_of_1889. Fundet 18/04-2022.
- Kort klip fra filmen Far And Away , (1992), som viser 'the land rush'.
- Adam Barone, "What is the American Dream", Investopedia.com, https://www.investopedia.com/terms/a/american-dream.asp, Fundet 18/04-2022.
- "Toolbox" fra Wider Contexts, Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, & Hanne Ohland-Andersen, Gyldendal, 2012, s. 315-337.

Omfang:
Ca. 82 sider (+ Toolbox)

Grammatiske emner:
- Verbers bøjning i tiderne - Fokus på anvendelse og formen på de forskellige tider: Præsens, Præteritum, Perfektum, Pluskvamperfektum, Futurum & Fortidsfuturum.
- Substantivers bøjning: Dannelse af pluralis
- Utællelige Substantiver
- Adjektiver
- Verballed og subjekter (neksus)
- Præpositioner og deres styrelse, samt undgå præp+that & præp.+infinitiv.
- Semantiske felter

Grammar book: ENGRAM

Kernestof fra læreplanen - Engelsk B - Stx
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar IV 03-04-2024
Fantasy Story 22-04-2024
Analytical Essay - Nonfiction 27-05-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Theme 4 - Beat It

Rap - Lyrics and Beats Working in Unison

I dette forløb har eleverne beskæftiget sig med genren rap i tværfagligt forløb med Musik A, hvor der især har været fokus på rytme i genren. I Engelsk er eleverne blevet introduceret til rap-musikkens historie, herunder de fire forskellige perioder: 1. Old School Hip Hop, 2. The Golden Age of Hip Hop, 3. Mainstream Hip Hop, and 4. New Millennium Rap. Dernæst er de blevet introduceret til og har arbejdet med rap-tekstens karakteristika, hvorved det forventes, at de redegøre for og anvende termerne: 'Rhythm & Rhyme': (Alliteration, assonance, repetition, half-rhyme, end rhyme, internal rhyme), 'Informal language':(swear words, slang, fillers, contraction, ellipsis, elision), 'Wordplay & Figurative Language': (Similes, metaphors, personification, hyperbole), 'Signifying', & 'Storytelling'.
Det primære fokus har været at forstå og kunne redegøre for rap-musikkens historiske ophav, at analysere og fortolke forskellige rap-tekster ift. karakteristika, og til sidst at anvende den tilegnede viden fra begge fag til at producere og optræde med deres eget rap-nummer.

Kernetekster:
- Grandmaster Flash & The Furious Five, "The Message", 1982.
- RUN-DMC, "Proud to be black", 1986.
- 2PAC, "Brenda's Got a Baby", 1991.
- Notorious B.I.G., "Ten Crack Commandments", 1997.
- Eminem, "Stan", 1999.
- Nicki Minaj, "Lookin Ass Nigga", 2014.
- Kendrick Lamar, "Humble", 2017.
- A self-selected rap-song.


Supplerende Materiale:
- Bækgaard, Jakob et al, "Open Wide", Lindhardt og Ringhof uddannelse, 2017. pp. 169 - 175 "A short history of hip hop".
- Bækgaard, Jakob et al, "Open Wide", Lindhardt og Ringhof uddannelse, 2017. pp. 186 - 188 "Characteristics of Rap".

Omfang:
Ca. 25 sider

Grammatiske emner:
- Adjektivers funktion og gradbøjning
- Adverbier
- Nægtende sætninger - dannelse af disse med Do-omskrivning eller modal/hjælpeverber.
- Verbalkongruens
- Verbers bøjning i tider
- Forskellige pronominer
- Stilistik: Fokus på stilleje, formalitetsgrad, tegnsætning, ordvalg, sætningsopbygning (syntaks), og sprogtone

Grammar book: ENGRAM

Kernestof fra læreplanen - Engelsk B - Stx
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar I 05-09-2024
Rap Song 22-09-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Theme 5 - Conspiracy Theories

Conspiracy Theories

I dette forløb har eleverne læst og analyseret forskellige former for tekster for at undersøge konspirationsteorier.
Herigennem har eleverne lært, hvad en konspirationsteori er, hvordan den opstår, hvordan den udbredes, og hvordan man kan afgøre om noget er en konspirationsteori, dvs. dens karakteristika. Derved forventes det, at de kan argumentere og diskutere, hvorvidt et udsagn eller lignende kunne være en konspirationsteori.
Derudover har eleverne undersøgt og lært om de psykologiske, samfundsmæssige og historiske faktorer der bidrager til, at mennesker tror på konspirationsteorier. Herunder har eleverne også undersøgt, hvilken indvirkning konspirationsteorier har på vores hjerner.
Ydermere har eleverne undersøgt og lært om, hvordan vi kan aflive og modbevise konspirationsteorier, samt hvorvidt og hvordan de er farlige. Her har eleverne også arbejdet med relevante konspirationsteorier i sammenhæng med det amerikanske præsidentvalg 2024, og den indflydelse de potentielt kan have på valgkampen og vælgernes adfærd og stemmer.
Til sidst har eleverne kort arbejdet med, hvordan konspirationsteorier er portrætteret og brugt i fiktion.


Kernetekster:
- Shermer, Michael, "The Conspiracy Theory Detector" i Narrating Truth af Katrine Brøndsted & Mathias Larsen, Alt i Ord, 2021.
- McCarthy, Senator Joseph R., "The Enemy From Within" i Narrating Truth af Katrine Brøndsted & Mathias Larsen, Alt i Ord, 2021.
- Cohen, Sacha Baron, “We Must Save Democracy From Conspiracies”, opinion article from TIME, October 8 2020.
- Election Subversion 2024: Last Week Tonight with John Oliver (HBO), by LastWeekTonight, 17th October, 2024.
- The Cult of Conspiracy: QAnon, documetary, Instructor Benjamin Zand, BBC Learning, 2021.
- Neuroscientist Explains What Conspiracy Theories Do To Your Brain | Inverse, by Inverse, 15th January, 2019.
- West, Mick, "Escaping the Rabbit Hole: How to Debunk Conspiracy Theories Using Facts, Logic, and Respect" i Narrating Truth af Katrine Brøndsted & Mathias Larsen, Alt i Ord, 2021.
- Bellizzi, Keith M., “Cognitive biases and brain biology help explain why facts don’t change minds” i  "2. Conspiracy Theories." i The Science of...., af Tambjerg-Ravn, L. U., Systime, 2024. https://thescienceof.systime.dk/?id=132
- Dick, Philip K., The Eyes Have It i  "2. Conspiracy Theories." i The Science of...., af Tambjerg-Ravn, L. U., Systime, 2024. https://thescienceof.systime.dk/?id=132
- Why we are all attracted to conspiracy theories, by The Guardian, 10th March, 2021.

Supplerende Materiale:
- Brøndsted, Katrine, og Mathias Larsen, "Truthers - On Conspiracy Theories" i Narrating Truth, Alt i Ord, 2021. p 54-63.
- What is McCarthyism? And how did it happen?, by Ellen Schrecker, TED-Ed, 2017.
- For the undying 9/11 MORONIC JET FUEL ARGUMENT, by purgatoryironworks, 15th December, 2015.
- Rhetological fallacies: Errors and manipulation of rhetoric and logical thinking: https://informationisbeautiful.net/visualizations/rhetological-fallacies/
- Sarah Barding, Freja Bjerregaard og Emilie Bach - "Do it, Write!" , Minlaering, 2022.

Omfang:
ca. 78 sider

Grammatiske emner:
- Ordforråd
- Recap af forskellige emner hørende under de følgende aspekter: substantiver, verber, pronominer, adverbier & adjektiver

Grammar book: ENGRAM

Kernestof fra læreplanen - Engelsk B - Stx
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prep Work - MindMap 08-10-2024
4xPEE + Preliminary Introduction 30-10-2024
Finished Analytical Essay 21-11-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Theme 6 - Nigeria Unfold - Exam

Nigeria Unfold

I dette forløb har eleverne beskæftiget sig med Nigerias historie, samfund og kultur, især igennem læsning af værket Things Fall Apart af Chinua Achebe. Gennem læsning af romanen og diverse andre baggrundstekster har eleverne fået et overblik over det tidligere Britiske Imperiums indvirkning og konsekvenser for Nigeria. Derudover få de et indblik i koloniseringens negative indvirkning på de nigerianske folk og den traditionelle afrikanske kultur, hvor det er fortalt fra det nigerianske perspektiv og ikke det britiske imperiums.

Det forventes at eleverne i meget brede træk kan redegøre for det historiske forhold mellem Nigeria og det Britiske Imperium.
På baggrund af den viden forventes det, at de kan komme med eksempler på, hvordan dette forhold er portrætteret i de læste tekster, samt at de kan redegøre for og anvende litterære analysebegreber og tilgange såsom "The post-colonial approach to literary criticism".

Til sidst i forløbet har eleverne arbejdet med engelsk som et globalt sprog. Herved har de arbejdet med termet "Lingua Franca" og Kachru's model. Derved er de blevet bevidste omkring deres egen brug af engelsk og forskellen mellem standard og non-standard engelsk, samt dialekt og accent. Derudover har de også diskuteret og undersøgt forskellige måder at bruge det engelske sprog på i hhv. Nigeria og Zambia (herunder brugt og undersøgt termerne "official language", "lingua franca", "second language", "native language", "national language".) Til sidst har de også arbejdet kort med Pidgin og Creole engelsk med henblik på især brugen af Pidgin English in Nigeria.


Kernetekster:
- Achebe, Chinua, Things Fall Apart (1958), Penguin Books.
- Adichie, Chimamanda Ngozi The Danger of a Single Story, TED-talk, 2019.
- Habila, Helon, "Oil On Water" (2010) i Africa Unfold af Anne Hess Thaysen & Lise Debel Christensen, Lindhardt og Ringhof, 2016.
- Kuti, Seun, "Rise", 2011, i Africa Unfold af Anne Hess Thaysen & Lise Debel Christensen, Lindhardt og Ringhof, 2016.
- Kuti, Fela, "Colonial Mentality, 1977, i Africa Unfold af Anne Hess Thaysen & Lise Debel Christensen, Lindhardt og Ringhof, 2016.

Supplerende Materiale:
- Historisk Kontekst
    - "Chapter 1: Setting the Scene" i Africa Unfold af Anne Hess Thaysen & Lise Debel Christensen, Lindhardt og Ringhof, 2016.
- Transcript: Adichie, Chimamanda Ngozi Adichie's TED-talk "The Danger of a Single Story" i Africa Unfold af Anne Hess Thaysen & Lise Debel Christensen, Lindhardt og Ringhof, 2016.
- "Post-Colonial Perspectives" i Africa Unfold af Anne Hess Thaysen & Lise Debel Christensen, Lindhardt og Ringhof, 2016.
- Fitzpatrick, Joe , "The most-spoken international languages and lingua francas of Africa", Jun 16, 2022. https://lingvist.com/blog/the-most-spoken-international-languages-and-linguas-francas-of-africa/
- Østergaard, Trine, "Chapter 4.5: English as Lingua Franca" & "Pidgin & Creole" in The English Handbook  , Systime, 2017.
- "FACTBOX: ENGLISH AND PIDGIN ENGLISH" i Africa Unfold af Anne Hess Thaysen & Lise Debel Christensen, Lindhardt og Ringhof, 2016.
- Sarah Barding, Freja Bjerregaard og Emilie Bach - "Do it, Write!" , Minlaering, 2022.


Omfang:
Ca. 253 sider

Grammatiske emner:

- Hjælpeverber: "Do", "Have", "Be" i sammensatte verballed
- Verbers former - sammensatte verbalformer og fokus på infinitte former: infinitiver, præsens og perfektum participier.
- Verbers diatese: aktiv og passiv - form og funktion
- Verbers bøjning i tider
- Verbal kongruens
- Adjektivers gradbøjning
- Adverbier
- Pronominer

Grammar books: ENGRAM

Kernestof fra læreplanen - Engelsk B - Stx
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar II 05-12-2024
Grammar III 07-01-2025
Analytical Essay II 24-01-2025
Terminsprøve 06-02-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Theme 7 - Class in Britain - Exam

Class in Britain

I dette forløb har eleverne beskæftiget sig med de sociale klasser i England, og derved har de fået et indblik i det britiske samfund og kultur, og hvilken betydning de sociale klasser har haft og stadig har i det britiske samfund.
Gennem læsning af fiktive og non-fiktive tekster har eleverne arbejdet med at karakterisere 'the upper class', 'the middle class', & 'the working class'. Det forventes derfor, at de efterfølgende i brede stereotypiske træk kan redegøre for og bestemme en engelsk persons klasse og baggrund.

I forbindelse med karakteristikken har eleverne arbejdet med nogle sproglige non-standard variationer både i dialekter og accenter, som disse klasser generelt bruger. Derved bliver eleverne gjort opmærksomme på disciplinerne sociolingvistik og fonetik.

Derudover har eleverne også arbejdet med nogle af de problemstillinger, som hvide, 'working-class' mænd fra Manchester oplever, herunder især begrebet 'upward social mobility', og om det er muligt at opnå dette i England for 'the working class'.

Igennem teksterne har eleverne haft et øget fokus på analyse af ikke-fiktive tekster, herunder det retoriske pentagram.

Kernetekster:
- "The Great British Class System, Explained" , JimmyTheGiant, 2024.
- Downton Abbey, Season 1, Episode 1, 2010.
- "Growing Up White & Working Class" , (s2e1) in the docu-series Britain's Forgotten Men, directed by Dan Murdoch, BBC THREE, 2017-2018.
- Elliott, John and Laura St Quintin, "Why everyone wants to be middle class", The Sunday Times, 2005.
- Doughty, Steve, "Are you a precariat, new affluent worker or elite? Study reveals there are now SEVEN social classes in the new jargon-filled British class system", MailOnline, 2013.
- Routledge, Paul, "No such thing as the British class system any more? That’s rich!", Mirror, 2013.
- Bittersweet Symphony (Verve) , Ren, 2023.
- Caballero, Lucía - international coordinator, "What is it like to be destitute in Britain? ‘It makes you feel like some kind of underclass’", theconversation.com, 25th March, 2022. https://theconversation.com/what-is-it-like-to-be-destitute-in-britain-it-makes-you-feel-like-some-kind-of-underclass-177395


Supplerende Materiale:
- Word Gap task - "What do you know about Great Britain".
- This Course Teaches You How to Be Middle Class , The B@it, All 4, 2022.
-- Monty Python's Flying Circus, Working-Class Playwright, i Worlds of English, ed. Anne Mette Finderup & Agnete Fog, Systime, 2010.
- Bittersweet Symphony , The Verve, 1997.
- Money Game Part 2 (Official Lyric Video) , Ren, 2020.
- Bækgaard, Jakob et al, "Open Wide", Lindhardt og Ringhof uddannelse, 2017. pp. 186 - 188 "Characteristics of Rap".
- https://equalitytrust.org.uk/ (Website about various inequalities in the UK)
-- Sarah Barding, Freja Bjerregaard og Emilie Bach - "Do it, Write!" , Minlaering, 2022.


Omfang:
Ca. 68 sider

Grammatiske emner:
- Adjektiver (gradsbøjning)
- Verbers bøjning i tider
- Sammensatte verballed
- Ordstilling
- Verbalkongruens
- Udvidet tid
- 'There' som foreløbigt subjekt
- Pronominer
- Konjunktioner
- Adverbier
- Tegnsætning
- Non-standard variationer i dialekter og accenter

Grammar book: ENGRAM

Kernestof fra læreplanen - Engelsk B - Stx
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar IV 05-03-2025
Analytical Essay III - Fiction 30-03-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Theme 8 - Horror - Exam

Horror

I dette forløb har eleverne arbejdet med genren horror. De har fået en grundig introduktion til genrens mest almindelige karakteristika:
   - 'a dark and dramatic setting and atmosphere'
   - ' archetypical characters such as vampires, zombies, bad child, serial killer etc.'
   - 'few characters who evolve'
   - 'a common theme is split personality'
   - 'provokes a response from the reader either emotional, psychological, or physical and causes readers to react with fear'

og litterære elementer og virkemilder:
   - 'foreshadowing'
   - 'suspense'
   - 'dramatic irony'.

De har arbejdet med at analysere og fortolke disse karakteristika og litterære virkemidler igennem tre medier; fiktionelle tekster (short stories/novels), film (movies/series), & videospil. Eleverne er derved blevet introduceret til og har analyseret de filmiske virkemidler; 'camera angles', 'camera distance', 'camera movement', 'diegetic and non-diegetic sound and music', & 'lighting & colour'. Dernæst er de også blevet introduceret til og har analyseret videospil's virkemidler og elementer; 'game narration', 'game world', og 'game mechanics'. Ved læsning af horror i de tre medier har eleverne diskuteret de forskellige muligheder og begrænsninger de tre medier hver især har til at påvirke/skræmme 'læseren'.

På baggrund af de læste teoretiske tilgange, 'Horror as a Mirror of the Human Psyche', 'Horror as a Mirror of Society', & 'Horror as a Mirror of Human Nature', forventes det, at eleverne kan komme med en mulig forklaring på, hvorfor vi læser horror, og hvorfor/hvordan vi bliver påvirket/skræmt af horror.

Til slut i forløbet har eleverne arbejdet selvstændigt, kreativt og reflekterende ved at producere deres egen 'horror short movie' og en præsentation. Her har de anvendt deres viden om horror genrens karakteristika, litterære og filmiske virkemidler, og de teoretiske tilgange.


Kernetekster:
- Dracula, Bram Stoker, 1897, uddrag af kapitel 3 i Horror - a book about texts that scare you, ed. Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- Jaws, Peter Benchley, 1974, uddrag af kapitel 1 i Horror - a book about texts that scare you, ed. Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- The Walking Dead, Season 1, Episode 1, directed by by Frank Darabont, 2010-2022.
- The Walking Dead, Season One, Telltale Games, Howyaknow LLC, 2012, videospil til mobil.


Supplerende Materiale:
- Little Red Riding Hood, Charles Perrault.
- "Three Approaches to horror",  i Horror - a book about texts that scare you, Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- "A Mirror of the Human Psyche",  i Horror - a book about texts that scare you, Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- "A Mirror of Society",  i Horror - a book about texts that scare you, Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- "A Mirror of Human Nature",  i Horror - a book about texts that scare you, Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- DRACULA by Bram Stoker | FULL AUDIOBOOK Part 1 of 3 | Classic English Lit. UNABRIDGED & COMPLETE .
- Freud's ID, EGO, & SUPEREGO explained
- "Genre Characteristics of a Horror Movie",  i Horror - a book about texts that scare you, Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016.
- Egen introduktion til 'Cinematic Techniques'.
- Lessons from a Terrified Horror Researcher, TED-Talk med Mathias Clasen, TEDxAarhus, 2017.
- Introduktion til 'Video Games'/'Gameplay', inspiration og materiale af Martin Houlind.
- Super Mario Run, Nintendo, 2016, videospil til mobil.
- INSIDE-Demo, Playdead, 2017, videospil til mobil og pc.


Omfang:
Ca. 82 sider

Grammatiske emner:
- Regelmæssige og uregelmæssige verber
- Genitiv
- Præpositioner
- Verbers bøjning i tider, især fokus på pluskvamperfektum
- Adjektiver og adverbier
- 'To be' som hoved- og hjælpeverbum
- 'That' som hypotaktisk konjunktion, demonstrativt pronomen, og relativt pronomen.
- Pronominer: personlige, possessive, refleksive, indefinitte, demonstrative, og interrogative vs relative.

Grammar book: ENGRAM

Kernestof fra læreplanen - Engelsk B - Stx
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Last Written Assignment 23-05-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 Hjælpemidler

Her er der en liste med de hjælpemidler, som der er blevet brugt i undervisningen, som også må bruges til den skriftlige og mundtlige eksamen:


Opgavens krav og formalia:

- Studiemetro: https://sites.google.com/a/toerring-gym.dk/metro-roed-linje/rundtur-i-fagene/engelsk/eksamensopgave-b-niveau?authuser=0 - Hjælp & Formalia til de forskellige dele af den skriftlige opgave i engelsk.
- Minlaering.dk: "Do it, Write!" https://app.minlaering.dk/bog/25 - Hjælp og Formalia til de forskellige dele af den skriftlige opgave i engelsk.


Ordbøger:

Tosprogede:
- Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/ - Eng-da; da-eng (Gyldendal Dansk-Engelsk-Dansk Ordbog (Den Røde)

Etsprogede med kollokationer:
- Longman: https://www.ldoceonline.com/ - Engelske ordforklaringer, Engelske eksempelsætninger, Hurtigt overblik over ordklasse + ordets bøjning
- Oxford: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ - Engelske ordforklaringer, Engelske eksempelsætninger, Hurtigt overblik over ordklasse + ordets bøjning
- Merriam Webster: https://www.merriam-webster.com/ - Engelske ordforklaringer, Engelske eksempelsætninger, Hurtigt overblik over ordklasse + ordets bøjning

Synonymordbøger:
-  Merriam Webster: https://www.merriam-webster.com/  - Engelske ordforklaringer, Fin synonymordbog, som du vælger med ’Thesaurus’-knappen på forsiden.
- Thesaurus: https://www.thesaurus.com/ - Engelske ordforklaringer, God synonymordbog

Slangordbog:
- The Urban Dictionary: https://www.urbandictionary.com/
Kan du fx bruge i essayet til ’style of writing’ / ’style of language’, hvis der altså indgår slang. Eller du kan bruge ordbogen i en sproglig Assignment, hvis der er slang eller slang-prægede vendinger.


Grammatik:

- Minlaering.dk - Engram: https://app.minlaering.dk/bog/1
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer