Holdet 2023 Ke/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Rasmus Winther Bie
Hold 2023 Ke/b (1b Ke, 1b Ke-ø, 2b Ke, 2b Ke-ø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 I gang med kemi
Titel 2 Når elektronerne er fælles
Titel 3 Organiske forbindelser og mængdeberegning
Titel 4 Ioner
Titel 5 syrer og baser
Titel 6 redoxkemi
Titel 7 Farvede forbindelser
Titel 8 Ligevægt
Titel 9 Syre og base
Titel 10 SRO
Titel 11 Organiske stofklasser
Titel 12 fedtstoffer
Titel 13 Reaktionshastighed og enzymer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 I gang med kemi

Omfang: 28 sider

kernestof: Grundstoffernes periodesystem, metal, ikke-metal og halvmetal, atom, proton, neutron og elektron, Isotoper, elektronfordeling i skaller, grupper og perioder, ædelgasregel/oktetregel, atommasse, neutrontallet, atomradius,

Fysiske egenskaber i form af tilstandsformer, smelte og kogepunkt, densitet,

kemiske egenskaber i form af reaktionsskemaer og afstemning af disse, reaktant og produkt og reaktionspil, kemisk forbindelse, opløsningsmiddel og homogene og heterogen blandinger, hydrofile og hydrofobe grupper samt lipofile, og endoterm og exoterm

Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog


Øvelser: Sukkerregnbue
              Blandbarhed mellem vand, ethanol og rensebenzin (aktivitet 1.2 side 22)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Når elektronerne er fælles

Omfang: 35 sider

kernestof:
Molekyler, elektronparbinding, fælles elektronsky, modeller og tegning af molekyler, elektronprikformel, strukturformel, stregformel,

Rumlige struktur for molekyler og deres bindingsvinkler, tetraeder, pyramideform, vinklet molekyle, plan og lineær form, ledige elektronpar,

Navngivning af molekyler, molekylformel, trivialnavn og systematisk navn, præfix og suffix

Polaritet og elektronegativitet, udregning af elektronegativitetsforskel, polær og upolær elektronparbinding, positiv ladet og negativ ladet ende,
intramolekylære kræfter, london, dipol dipol og hydrogenbindinger,
Opløselig i vand og hydrogenbindinger,
Smelte og kogepunkt for molekyler, opløsligehed for molekyler
hydrofile og hydrofobe grupper i kroppen herunder en celle, DNA, proteiner, celelmembran,  


Faglige mål:
formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter


øvelser:

Ens opløser ens (rapportskrivning)
Oprensning af DNA fra kiwifrugter (fremlæggelse ved åbent hus)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Organiske forbindelser og mængdeberegning

Omfang 43 sider

Kernestof:
Organiske forbindelser, Carbonhydrider, alkohol, aldehyd og keton,
Carbonhydriders opdeling i alifatiske og aromatiske forbindelser herunder alkaner, alkener, alkyner, bindingsforhold i carbonhydride og modeller af disse, Strukturisomeri,  
Navngivning af organiske forbindelser med hovedkæde og sidekæder, præfix og suffix, navngivning af alkener og alkyner samt alkohol, aldehyd og keton,
Fysiske egenskaber for organinske forbindelser herunder kogepunkt/smeltapunkt, opløselighed herunder 4C-regel,

Kemiske egenskaber: forbrændingsreaktioner med både fuldstænding og ufuldstændig, substitutionsreaktion, additionsreaktion

Sikkerhed ved arbejde med prganiske forbindelser herunder farepiktogrammer, faresætning og sikkerhedssætning, afskaffelse af kemikalier,

Kemisk mængdeberegning herunder molekylmasse, Avogrados konstant, molaremasse, stofmængde, beregningsskema, reaktionsforhold, teoretisk og praktisk udbytte, ækvivalente mængder og begrænsende reaktant,

Faglige mål:

gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder
tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

Øvelser:

Forsøg med carbonhydrider
Carbondioxid og vitamin C
Natron
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Ioner

omfang: 41

kernestof:
Ioner, ionforbindelse, ionbinding, iongitter, ionstørrelse, energi og elektronegativitet samt elektronaffinitet, navngivning af ioner og deres formler,
koncentration af ioner i vand, masseprocent og volumenprocent, stofmængdekoncentration, formel og aktuel koncentration,
Opløselighed af ioner og fældningsreaktioner, ionreaktionsskema, mættet og umættet,
titrering og fældningstitrering, beregning af titrering
Næringssalte og havmiljø

Faglige mål:

demonstrere viden om kemis identitet og metoder
anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,
teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Øvelser:

Opløselighed og udfældning af salte

Bestemmelse af salt og chlorid indhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 syrer og baser

Omfang: 32 sider

Kernestof:
syre, base, syre-basereaktioner, reaktion mellem syre og vand, hydron, carboxylsyre, ligevægt og dobbeltharpuner samt forskydning,  reaktion mellem baser og vand. Amfolyt. syrers og basers styrke, korresponderende syrebasepar. stærke, middelstærke, svage, meget svage og yderst svage syrer og baser.
Vands selvionisering, vands ionprodukt, sur, neutral og basisk opløsning.
pH begrebet, pH beregning, beregning af oxonium og hydroxid. måling af pH. Syre-base-indikator.
reaktions mellem stærk syre og stærk base.  titrering af stærkbase med stærk syre. beregning af titrering

Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger

Øvelser:
Rødkålsindikator
Titrering af afløbsrens med saltsyre
Indhold af organisk syre i frugter ved titrering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 redoxkemi

Omfang: 22 sider

kernestof:
oxidation og reduktion, redoxreaktion, metallers ædelhed, spændingsrækken
korrosion og rustbeskyttelse i form af forzinkning og forchromning,
oxidationstal og elektrondonor og elektronacceptor
afstemning af redoxreaktioner

Faglige mål:

indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
øvelser:
Spændingsrækken
Mangans oxidationstal
ståluld
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Farvede forbindelser

Kernestof:
-Kemisk fagsprog for komplekser, kemiske bindingstyper, og opskrivning af formler
-Uorganisk kemi med fokus på komplekser med farve ved overgangsmetaller. Metalion og ligander samt koordinationstal
-Farvelære herunder stålingsenergi, bølgelængde, uv-stråling, synligt lys, infrarød lys.
- Refleksion og tranmission, absorption og komplementærfarver.
- Stråling og elektroners excitation
-Farvede organiske stoffer herunder konjugerede dobbeltbindinger, cromofore og auxochrome grupper, samt aromatiske ringe.
azofarvestoffer og hæmgruppens funktion i mennesket.
Spektrofotometri, Lambert-Beers lov, standardkurve og absorptionsspektrum

Faglige mål:

relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger

anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng

Øvelser:
Fremstillign af komplekser med kobber
Betanin i rødbeder

Omfang: 42 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 Ligevægt

Kernestof:
Kemisk ligevægt.  Dynamisk ligevægt. Homogen og heterogen ligevægt. Reversible og irreversible reaktioner.
Pileangivelser ift. ligevægt og ikke ligevægt.

Ligevægtsloven. Reaktionsbrøk. Opskrivning af ligevægtsbrøk. Ligevægtskonstant.
Betydning af ligevægtskonstanten og dens størrelse.
Indgreb i et ligevægtssystem. Herunder med stofmængde, volumen og temperatur. Forudsige forskydning ud fra Le Chateliers princip og ved brug af ligevægtsloven.
forskydning i endoterm og exotermretning

Beregning af stofmængdekoncentrationer før og ved ligevægt.

Faglige mål:
dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter


Øvelser:
Indgreb i en kemisk ligevægt - Basiskemi B 4


Omfang: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Syre og base

Kernestof:
Syrer og baser. syre-basereaktion. korresponderende syre-basepar. hydron, hydroxid, oxoniumion. Forskel i surt, neutral og basisk ift [OH-] og [H3O+]
Vands selvionisering. Kv.
pH og pOH begrebet. Beregning af de aktuelle stofmængde koncentrationer af oxonium og hydroxid. Beregning af pH og pOH for stærke syre og baser samt for ikke-stærke syre og baser.

Syrer og baser styrke. Opskrivning af ligevægtsudtryk og beregning af Ks og Kb.
Styrkeeksponenten pKs og pKb
sammenhæng mellem pKs og pKb og pKv

Titrring af stærk syre og ikke-stærk syre med stærk base. Ækvivalenspunkt. omslagsområde og pH-indikator.
Kolorimetisk og potentiometrisk titrering.
Puffersystem. Pufferligning. pH-beregning med pufferligning
Pufferkapacitet
Bjerrumdiagram og konstruktion af disse.

Faglige mål:
dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Øvelser:

Syrestyrke og hydronolysegrad - Basiskemi B
Bjerrumdiagram for syre-base indikatoren bromthymolblåt
pH-titrering af ethansyre - Basiskemi 17


Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 SRO

Kernestof
Carboxylsyre, navngivning, fysiske og kemiske egenskaber. Oragniske syre og beregning af pH. Dimer.
Estere: dannelse af estere/estersyntese. Kondensationsreaktion. Navngivning af estere. Fysiske egenskaber. hydrolyse og basisk hydrolyse. Polyester
Tema om acetylsalicylsyre
Lægemidlers vej igennem kroppen via optagelse, i blodbaner og udskillelse
Adskillelse af stoffer. Ekstraktion. væske-væske ekstraktion. Fordelingsligevægt, fordelingskonstant, log P og log D
faglige mål:
behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger

Øvelser:
Syntese af acetylsalicylsyre (basiskemi B nr 29)
Fordelingsligevægt og forholdet for salicylsyre

Ekskursion til Vejlesygehus med besøg på bioanalytikeruddannelsen herunder karrierelæring.

Omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Organiske stofklasser

Kernestof:
Carbonhydrider. Alkaner, alkener, alkyner. Navngivning og for forgrenede carbonhydrider.
Fysike egenskaber. Kemiske egenskaber herunder substitution med initiering, kædereaktion og terminering. Additionsreaktion og additionspolymerisation fra monomer til polymer. Dannelse af alkener/yn ved eliminationsreaktion.

Cykliske carbonhydrider. Navngivning
Armatiske carbonhydrider. Navngivning. Resonans og delokaliserede elektroner.

Alkoholer. Phenol. Navngivning. Typer af alkoholer. Mild oxidations af alkoholer.
Carbonylforbindelser herunder aldehyd og keton. Fysike egenskaber. Kemiske egenskaber herunder bradys reaktion og tollens reaktion.
Klassen har væet på studietur til Lissabon, hvor vi tog på besøg til en vingård og hørte om gammeldagsbrygmetode samt en moderne brygmetode.

Organiske forbindelser med flere funktionelle grupper. Navngivning.

Isomeri. optisk isomeri.
Carbohydrater: mono-, di- og polysaccharider. fischer-projektion
Fehlingsreaktion. Sødestoffer

Kromatografi, stationær og mobil fase, løbevæske, kromatografikar, affinitet,TLC, retentionsfaktor,


Faglige mål:

anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,
teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder


Øvelser:
Primære, sekundære og tertiære alkoholer (Basiskemi B nr. 24)
Reaktion med aldehyd og keton (Basiskemi B nr. 25)
Identifikation af oxoforbindelser ved TLC
Saccharider

supplerende materiale:
Methanol forgiftning i Laos

Omfang: 61 s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 fedtstoffer

Kernestof:

Lipider: Fedtsyrer, triglycerider, phospherlipider og stereoider.
cis og transfedtsyrer. mættet, umættet og polyumættet fedtsyrer. Navngivning. Smp for forskellige fedtsyrer.
Omega 3. fødevarer med polyumættede fedtsyrer
Dannelse af triglycerider. Fedt og oliestoffers indhold af forskellige fedtsyrer.
Hydrolyse og forsæbning af fedtsyrer. Iodtal. Hærdning af fedtsyrer.
Phosphorlipider. cellemembran. Cholesterol.
Voks. kønhormoner

Faglige mål:

formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
demonstrere viden om kemis identitet og metoder

anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,
teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Øvelse:
Fremstilling af sæbe

omfang: 17 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Reaktionshastighed og enzymer

Kernestof:
-Reaktionshastighed på kvalitativ grundlag.
-Gennemsnitlig og øjeblikkelig reaktionshastighed
-potentiel og kinetisk energi, aktiveret kompleks, aktiveringsenergi, energiprofil. endo- eller exoterm energiprofil
- Faktoer der påvirker reaktionshastigheden såsom stofmængdekoncentration, overfladeareal, temperatur, katalysator herunder homogen, heterogen og kiral katalysator.

Aminosyre og proteiner, amfo-ion, struktur af de 20 aminosyre. Syre-baseegenskaber. isoelektriske punkt. Titrering af aminosyre.
Sammensætning af aminosyrer i protein. Peptidbinding. N-og C-terminal. Proteiners struktur niveau: Primær, sekundær, tertiær og kvartinær. alfa-helix, og beta-foldeblad. disulfidbroer. Cofaktorer og prostetiske grupper.
Fiberproteiner

Enzymer og reaktionshastighed. Enzymers virkning, substrat. aktiv center. enzym-substratkompleks. induceret fit. enzym katalyserede reaktioner. enzymaktivitet. betydning af substratkoncentration. betydning af temperatur. Denaturering. pH's betydning. Inhibitor herunder reversible og irreversible samt kompetitive og non-kompetitive inhibitorer.   

Faglige mål:

anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger

Øvelser:
Landolts forsøg
Bromelin fra ananas


Omfang: 63 s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer