Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Rasmus Winther Bie
|
Hold
|
2023 Ke/b (1b Ke, 1b Ke-ø, 2b Ke, 2b Ke-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
I gang med kemi
Omfang: 28 sider
kernestof: Grundstoffernes periodesystem, metal, ikke-metal og halvmetal, atom, proton, neutron og elektron, Isotoper, elektronfordeling i skaller, grupper og perioder, ædelgasregel/oktetregel, atommasse, neutrontallet, atomradius,
Fysiske egenskaber i form af tilstandsformer, smelte og kogepunkt, densitet,
kemiske egenskaber i form af reaktionsskemaer og afstemning af disse, reaktant og produkt og reaktionspil, kemisk forbindelse, opløsningsmiddel og homogene og heterogen blandinger, hydrofile og hydrofobe grupper samt lipofile, og endoterm og exoterm
Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Øvelser: Sukkerregnbue
Blandbarhed mellem vand, ethanol og rensebenzin (aktivitet 1.2 side 22)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Når elektronerne er fælles
Omfang: 35 sider
kernestof:
Molekyler, elektronparbinding, fælles elektronsky, modeller og tegning af molekyler, elektronprikformel, strukturformel, stregformel,
Rumlige struktur for molekyler og deres bindingsvinkler, tetraeder, pyramideform, vinklet molekyle, plan og lineær form, ledige elektronpar,
Navngivning af molekyler, molekylformel, trivialnavn og systematisk navn, præfix og suffix
Polaritet og elektronegativitet, udregning af elektronegativitetsforskel, polær og upolær elektronparbinding, positiv ladet og negativ ladet ende,
intramolekylære kræfter, london, dipol dipol og hydrogenbindinger,
Opløselig i vand og hydrogenbindinger,
Smelte og kogepunkt for molekyler, opløsligehed for molekyler
hydrofile og hydrofobe grupper i kroppen herunder en celle, DNA, proteiner, celelmembran,
Faglige mål:
formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
øvelser:
Ens opløser ens (rapportskrivning)
Oprensning af DNA fra kiwifrugter (fremlæggelse ved åbent hus)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Personlige
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Organiske forbindelser og mængdeberegning
Omfang 43 sider
Kernestof:
Organiske forbindelser, Carbonhydrider, alkohol, aldehyd og keton,
Carbonhydriders opdeling i alifatiske og aromatiske forbindelser herunder alkaner, alkener, alkyner, bindingsforhold i carbonhydride og modeller af disse, Strukturisomeri,
Navngivning af organiske forbindelser med hovedkæde og sidekæder, præfix og suffix, navngivning af alkener og alkyner samt alkohol, aldehyd og keton,
Fysiske egenskaber for organinske forbindelser herunder kogepunkt/smeltapunkt, opløselighed herunder 4C-regel,
Kemiske egenskaber: forbrændingsreaktioner med både fuldstænding og ufuldstændig, substitutionsreaktion, additionsreaktion
Sikkerhed ved arbejde med prganiske forbindelser herunder farepiktogrammer, faresætning og sikkerhedssætning, afskaffelse af kemikalier,
Kemisk mængdeberegning herunder molekylmasse, Avogrados konstant, molaremasse, stofmængde, beregningsskema, reaktionsforhold, teoretisk og praktisk udbytte, ækvivalente mængder og begrænsende reaktant,
Faglige mål:
gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder
tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
Øvelser:
Forsøg med carbonhydrider
Carbondioxid og vitamin C
Natron
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Ioner
omfang: 41
kernestof:
Ioner, ionforbindelse, ionbinding, iongitter, ionstørrelse, energi og elektronegativitet samt elektronaffinitet, navngivning af ioner og deres formler,
koncentration af ioner i vand, masseprocent og volumenprocent, stofmængdekoncentration, formel og aktuel koncentration,
Opløselighed af ioner og fældningsreaktioner, ionreaktionsskema, mættet og umættet,
titrering og fældningstitrering, beregning af titrering
Næringssalte og havmiljø
Faglige mål:
demonstrere viden om kemis identitet og metoder
anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,
teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Øvelser:
Opløselighed og udfældning af salte
Bestemmelse af salt og chlorid indhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
syrer og baser
Omfang: 32 sider
Kernestof:
syre, base, syre-basereaktioner, reaktion mellem syre og vand, hydron, carboxylsyre, ligevægt og dobbeltharpuner samt forskydning, reaktion mellem baser og vand. Amfolyt. syrers og basers styrke, korresponderende syrebasepar. stærke, middelstærke, svage, meget svage og yderst svage syrer og baser.
Vands selvionisering, vands ionprodukt, sur, neutral og basisk opløsning.
pH begrebet, pH beregning, beregning af oxonium og hydroxid. måling af pH. Syre-base-indikator.
reaktions mellem stærk syre og stærk base. titrering af stærkbase med stærk syre. beregning af titrering
Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
Øvelser:
Rødkålsindikator
Titrering af afløbsrens med saltsyre
Indhold af organisk syre i frugter ved titrering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
redoxkemi
Omfang: 22 sider
kernestof:
oxidation og reduktion, redoxreaktion, metallers ædelhed, spændingsrækken
korrosion og rustbeskyttelse i form af forzinkning og forchromning,
oxidationstal og elektrondonor og elektronacceptor
afstemning af redoxreaktioner
Faglige mål:
indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
øvelser:
Spændingsrækken
Mangans oxidationstal
ståluld
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Farvede forbindelser
Kernestof:
-Kemisk fagsprog for komplekser, kemiske bindingstyper, og opskrivning af formler
-Uorganisk kemi med fokus på komplekser med farve ved overgangsmetaller. Metalion og ligander samt koordinationstal
-Farvelære herunder stålingsenergi, bølgelængde, uv-stråling, synligt lys, infrarød lys.
- Refleksion og tranmission, absorption og komplementærfarver.
- Stråling og elektroners excitation
-Farvede organiske stoffer herunder konjugerede dobbeltbindinger, cromofore og auxochrome grupper, samt aromatiske ringe.
azofarvestoffer og hæmgruppens funktion i mennesket.
Spektrofotometri, Lambert-Beers lov, standardkurve og absorptionsspektrum
Faglige mål:
relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
Øvelser:
Fremstillign af komplekser med kobber
Betanin i rødbeder
Omfang: 42 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Ligevægt
Kernestof:
Kemisk ligevægt. Dynamisk ligevægt. Homogen og heterogen ligevægt. Reversible og irreversible reaktioner.
Pileangivelser ift. ligevægt og ikke ligevægt.
Ligevægtsloven. Reaktionsbrøk. Opskrivning af ligevægtsbrøk. Ligevægtskonstant.
Betydning af ligevægtskonstanten og dens størrelse.
Indgreb i et ligevægtssystem. Herunder med stofmængde, volumen og temperatur. Forudsige forskydning ud fra Le Chateliers princip og ved brug af ligevægtsloven.
forskydning i endoterm og exotermretning
Beregning af stofmængdekoncentrationer før og ved ligevægt.
Faglige mål:
dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Øvelser:
Indgreb i en kemisk ligevægt - Basiskemi B 4
Omfang: 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Syre og base
Kernestof:
Syrer og baser. syre-basereaktion. korresponderende syre-basepar. hydron, hydroxid, oxoniumion. Forskel i surt, neutral og basisk ift [OH-] og [H3O+]
Vands selvionisering. Kv.
pH og pOH begrebet. Beregning af de aktuelle stofmængde koncentrationer af oxonium og hydroxid. Beregning af pH og pOH for stærke syre og baser samt for ikke-stærke syre og baser.
Syrer og baser styrke. Opskrivning af ligevægtsudtryk og beregning af Ks og Kb.
Styrkeeksponenten pKs og pKb
sammenhæng mellem pKs og pKb og pKv
Titrring af stærk syre og ikke-stærk syre med stærk base. Ækvivalenspunkt. omslagsområde og pH-indikator.
Kolorimetisk og potentiometrisk titrering.
Puffersystem. Pufferligning. pH-beregning med pufferligning
Pufferkapacitet
Bjerrumdiagram og konstruktion af disse.
Faglige mål:
dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Øvelser:
Syrestyrke og hydronolysegrad - Basiskemi B
Bjerrumdiagram for syre-base indikatoren bromthymolblåt
pH-titrering af ethansyre - Basiskemi 17
Omfang: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
SRO
Kernestof
Carboxylsyre, navngivning, fysiske og kemiske egenskaber. Oragniske syre og beregning af pH. Dimer.
Estere: dannelse af estere/estersyntese. Kondensationsreaktion. Navngivning af estere. Fysiske egenskaber. hydrolyse og basisk hydrolyse. Polyester
Tema om acetylsalicylsyre
Lægemidlers vej igennem kroppen via optagelse, i blodbaner og udskillelse
Adskillelse af stoffer. Ekstraktion. væske-væske ekstraktion. Fordelingsligevægt, fordelingskonstant, log P og log D
faglige mål:
behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
Øvelser:
Syntese af acetylsalicylsyre (basiskemi B nr 29)
Fordelingsligevægt og forholdet for salicylsyre
Ekskursion til Vejlesygehus med besøg på bioanalytikeruddannelsen herunder karrierelæring.
Omfang: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Organiske stofklasser
Kernestof:
Carbonhydrider. Alkaner, alkener, alkyner. Navngivning og for forgrenede carbonhydrider.
Fysike egenskaber. Kemiske egenskaber herunder substitution med initiering, kædereaktion og terminering. Additionsreaktion og additionspolymerisation fra monomer til polymer. Dannelse af alkener/yn ved eliminationsreaktion.
Cykliske carbonhydrider. Navngivning
Armatiske carbonhydrider. Navngivning. Resonans og delokaliserede elektroner.
Alkoholer. Phenol. Navngivning. Typer af alkoholer. Mild oxidations af alkoholer.
Carbonylforbindelser herunder aldehyd og keton. Fysike egenskaber. Kemiske egenskaber herunder bradys reaktion og tollens reaktion.
Klassen har væet på studietur til Lissabon, hvor vi tog på besøg til en vingård og hørte om gammeldagsbrygmetode samt en moderne brygmetode.
Organiske forbindelser med flere funktionelle grupper. Navngivning.
Isomeri. optisk isomeri.
Carbohydrater: mono-, di- og polysaccharider. fischer-projektion
Fehlingsreaktion. Sødestoffer
Kromatografi, stationær og mobil fase, løbevæske, kromatografikar, affinitet,TLC, retentionsfaktor,
Faglige mål:
anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,
teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Øvelser:
Primære, sekundære og tertiære alkoholer (Basiskemi B nr. 24)
Reaktion med aldehyd og keton (Basiskemi B nr. 25)
Identifikation af oxoforbindelser ved TLC
Saccharider
supplerende materiale:
Methanol forgiftning i Laos
Omfang: 61 s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
fedtstoffer
Kernestof:
Lipider: Fedtsyrer, triglycerider, phospherlipider og stereoider.
cis og transfedtsyrer. mættet, umættet og polyumættet fedtsyrer. Navngivning. Smp for forskellige fedtsyrer.
Omega 3. fødevarer med polyumættede fedtsyrer
Dannelse af triglycerider. Fedt og oliestoffers indhold af forskellige fedtsyrer.
Hydrolyse og forsæbning af fedtsyrer. Iodtal. Hærdning af fedtsyrer.
Phosphorlipider. cellemembran. Cholesterol.
Voks. kønhormoner
Faglige mål:
formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
demonstrere viden om kemis identitet og metoder
anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,
teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Øvelse:
Fremstilling af sæbe
omfang: 17 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Reaktionshastighed og enzymer
Kernestof:
-Reaktionshastighed på kvalitativ grundlag.
-Gennemsnitlig og øjeblikkelig reaktionshastighed
-potentiel og kinetisk energi, aktiveret kompleks, aktiveringsenergi, energiprofil. endo- eller exoterm energiprofil
- Faktoer der påvirker reaktionshastigheden såsom stofmængdekoncentration, overfladeareal, temperatur, katalysator herunder homogen, heterogen og kiral katalysator.
Aminosyre og proteiner, amfo-ion, struktur af de 20 aminosyre. Syre-baseegenskaber. isoelektriske punkt. Titrering af aminosyre.
Sammensætning af aminosyrer i protein. Peptidbinding. N-og C-terminal. Proteiners struktur niveau: Primær, sekundær, tertiær og kvartinær. alfa-helix, og beta-foldeblad. disulfidbroer. Cofaktorer og prostetiske grupper.
Fiberproteiner
Enzymer og reaktionshastighed. Enzymers virkning, substrat. aktiv center. enzym-substratkompleks. induceret fit. enzym katalyserede reaktioner. enzymaktivitet. betydning af substratkoncentration. betydning af temperatur. Denaturering. pH's betydning. Inhibitor herunder reversible og irreversible samt kompetitive og non-kompetitive inhibitorer.
Faglige mål:
anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
Øvelser:
Landolts forsøg
Bromelin fra ananas
Omfang: 63 s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729584528",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729584528",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729584528"
}