Holdet 2023 SP/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Anne Ager Kristensen
Hold 2023 SP/c (1c SP, 2c SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet: Vidas
Titel 2 Un mes en Málaga
Titel 3 Colombia - un país diverso
Titel 4 Los niños de la calle en Nicaragua

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet: Vidas

Grundforløbet: Vidas
I grundforløbet i spansk beskæftiger os med nogle grundgrammatiske emner: Tider, ordklasser og sætningsbygning. Vi starter med præsens, både regelmæssige og uregelmæssige verber, samt vokalskiftende og diftongerende verber. Bagefter forsætter vi, bl.a. med perfektum og en introduktion til verbalperifraser. Desuden lærer vi at kende fire unge, som kommer fra forskellige lande: Eva fra Danmark; Javier fra Spanien; Clara fra Cuba og Eduardo fra Ecuador. På den måde lærer vi om kulturen i den spansktalende verden. Vidas bogen er struktureret i fire overordnede emner eller sproglige funktioner: Præsentation af dig selv, hverdagsliv, smag og behag og den spansktalende verden.

Tema 2: La vida cotidiana:
7. Mi familia
8. Mis amigos
9. Mi barrio
10. Mi comida favorita
11. Mi casa
12. Mis estudios
Videoer: ¿Qué hora es? 1 & 2

Antal sider: 23

Grammatiske emner:
Possessive pronomener, det relative pronomen "que", adjektivernes bøjning, muy/mucho, nationalitetsbetegnelser, ser/estar/hay, diftongerende verber i præsens, talord 1-100, verbet "gustar", verbet "ir", klokken, ugedage/måneder/datoer/årstider & diverse ekstra øvelser quiz & byt, Kahoot

Antal sider: 12

Materiale:
"Vidas" tekst- og arbejdsbog.

Tema 3: Gustus y disgustus:
13. Compras
14. Tiempo libre
15. En la cafetería
16. Mis obligaciones
17. Mi música favorita
18. Viajar

Antal sider: 23

Grammatiske emner:
Gradbøjninger af adjektiver, talord 100-, fremtid: ir+a+infinitiv, objektspronomener: direkte objekt, verber med vokalskifte (e>i), demonstrative pronomener, "tener + que", gustar (repetition), objektspronomener: indirekte objekt & diverse ekstra øvelser, correcto o falso, Kahoot og quizlet.

Antal sider: 12
Materiale:
"Vidas" tekst- og arbejdsbog.

Tema 4: El  mundo hispanohablante:

19. España
20. Vacaciones en España
21. América Latina
22. Centroamérica: Guatemala
23. Los Andes
24: El sur: Argentina

Antal sider: 28

Grammatiske emner:
Hacer + vejrudtryk, adjektiv foran substantiv, perfektum

Antal sider: 12

Materiale:
"Vidas" tekst- og arbejdsbog.

I alt i 1g: 138 sider.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
presentaciones 18-12-2023
Brev til ven 28-01-2024
Entrega 3 09-02-2024
påskeferien 07-04-2024
Sommerferien 05-06-2024
delprøve 1 - 1 07-06-2024
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Un mes en Málaga

I ibogen "Un mes en Málaga" møder vi den danske pige, Marie, der er på sprogskole i Málaga og fortæller om mødet med Spanien, spanierne og den spanske kultur. Eleverne bliver præsenteret for forskellige aspekter af det spanske samfund (familieforhold, turisme, kunst m.m.) og sammenligner løbende med de danske forhold. Forløbet forsøger at gøre op med de klassiske stereotyper og udfordrer eleverne på deres syn på og møde med en anden kultur.

Kernestof:
ibogen "Un mes en Málaga" af Lærke Marie Ryge og Camilla Jürgensen, 2018, MitDigitaleGym
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Colombia - un país diverso

Narkosmugling, vold, mord og kidnapninger er ofte de emner, der forbindes med Colombia, men selvom landet rummer disse sider, har det naturligvis mange flere nuancer. I forløbet forsøger vi at udfordre den lidt stereotype fremstilling af landet ved også at se på de positive fortællinger.

Kernestof:
Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Rissmøller: Mario de Colombia fra La identidad contrastada, 2013

Jeanette Krogh: kapitlerne Colombia, Turismo en Colombia, Fiestas y carnevales, Dos países, dos mamás y dos papas fra Otras caras de Colombia, 2021
Lara Laursen, Berenice: Narcocultura, Gyldendal, 2009 (drejebog til to scener)

Supplerende materiale:
Joshua Marston: Maria, llena eres de gracia, 2004

Omfang: 28 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Los niños de la calle en Nicaragua

Con un vaso de pega en la mano er en samling artikler om gadebørn i Nicaragua og deres dagligdag, der ofte er præget af limsnifferi og vold men også af venskab. Gennem historien om Eric og hans venner får vi en alsidig indsigt i det ludfattige land Nicaragua.

Materiale
Roger Silva, Jeanette Krogh Silva: Con un vaso de pega en la mano, Turbine (2009).

Fra 24/4 samlæses 2cSP med 2abSP med fælles studieplan.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer