Tørring Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tørring Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/g - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Tørring Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Anne Stubberup Nabe-Nielsen, Kirsten Stammerjohann
Hold
2023 Ty/g (
1g Ty
,
2g Ty
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Liebe
Titel 2
Krimi
Titel 3
Lebenswege
Titel 4
Erziehung und Propaganda im Dritten Reich
Titel 5
Nachhaltigkeit - was wirklich wichtig ist
Titel 6
Märchen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Liebe
Resumé og fokuspunkter:
I emnet vil vi beskæftige os med, hvad kærlighed egentlig er og om kærlighed er en følelse, der er ens for alle. Er drømmen om lykke vores vigtigste drivkraft eller er der også praktiske overvejelser i spil? Vi vil se nærmere på forskellige former for kærlighed og vi vil se på, om vores valg af partner er medbestemmende for vores fremtid.
Faglige mål:
Efter en kort introduktion i grundforløbet er dette det første emne i tysk på stx. Derfor er der primært blevet arbejdet med lytteforståelse gennem små oplæsningsøvelser, små samtaleøvelser knyttet såvel til dagligdagssituationer som tekstbearbejdning, talefærdighed via samtaleøvelser og opgavebesvarelse knyttet til teksterne, samt små skriftlige øvelser, der har været knyttet til teksterne og til verbernes bøjning samt sætningsanalyse (brug af kasus). Eleverne er desuden blevet introduceret til diverse kommunikationsstrategier. Tyskgruppen har arbejdet eksplicit med gloseindlæring.
Omfang inkl. mundtlige og grammatiske øvelser: 35 NS
Hjælpemidler:
www.ordbogen.com
EKSAMENSEMNE
Kernestof:
Julia C Kalser ”AmokLove”, 2008 – kortfilm hentet på mitCFU
fra Mette Hermann ”Los geht’s”, Gyldendal, 2018
Gabriele Wohmann: Ein netter Kerl
Andreas Bourani: Auf anderen Wegen
Heinrich Heine: Ein Jünglein liebt ein Mädchen
fra Margit Graves Ponsaing „Beziehungen“, systime, 1994
Gudrun Pausewang: Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte
Supplerende stof:
Videoen til Andreas Bouranis Auf anderen Wegen
Indhold
Kernestof:
Velkommen til den første tysktime i studieretningsforløbet. Vi vil se lidt på, hvad der skal ske resten af året og hvad vi går direkte i gang med. I må meget gerne medbringe kompendiet fra grundforløbet.
Vi ser på forskellige læringsstrategier og arbejder med de svage verber. I får et par kompendier udleveret, så vi er helt klar til at blive gode til tysk.
Lav opgave 2.4 i grammatik-kompendiet, hvis du ikke nåede den i sidste time.
Husk begge kompendier
Vi arbejder videre med AmokLove.
Liebe Kompendium; sider: 11-13, 18-19, 23-25, 31
Læs teksten "Ein netter Kerl"
Lav opgave 2.5 færdig i grammatikkompendiet, hvis du ikke helt nåede den i timen.
Læs teksten igennem igen. Lav også opgave 1 på side 13. Husk at vi speeddater og at du skal kunne tale 45-60 sekunder kun med stikord.
Lav opgave 3.3 om de stærke verber i præsens.
Vi arbejder en sidste gang med "Ein netter Kerl".
Lav opgave 3.4 i grammatikkompendiet - omsæt sætningerne fra opgave 3.3 til præteritum.
Så er der virtuel undervisning - bestemt ikke min idé. I skal følge linket nedenfor og så gå ind i det møde, der dukker op. Vi mødes der alle sammen (håber jeg) og så ser vi på, hvad vi kan få tiden til at gå med.
Meet
Læs teksten "Auf anderen Wegen". Vi arbejder med nogle opgaver i timen. Vi ser også på jeres aflevering om "Glücklich sein". Vi mødes på Meet, link nedenfor.
Kommentarer til Was mich glücklich macht.docx
Vi arbejder med de resterende opgaver til Andreas Bouranis "Auf anderen Wegen".
Vi skal have set på den næste aflevering om brug af ordbogen.
Vi arbejder med de sidste opgaver til "Auf anderen Wegen" og vi leger med de hyppigste verber. Husk jeres grammatik- og øvekompendium.
Hvis du ikke kan komme frem, skal du hoppe på Meet med det link, der er ovenfor. Så finder vi ud af, hvad der skal ske.
Læs første halvdel af eventyret "Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte" frem til linje 65, og lav opgave 1 på side 26 (Richtig oder falsch)
Læs resten af teksten "Vom Ritter ..." og løs opgave 1 på side 28 (Richtige Aussagen formulieren.
Vi arbejder med de sidste opgaver til "Vom Ritter ..."
Lav opgave 4.5 i grammatikkompendiet - analyser og indsæt en artikel i den rigtige kasus.
Vi skal arbejde med de enkeltstyrende præpositioner, så I kan være klar til den næste aflevering
Læs teksten "Ein Jüngling liebt ein Mädchen" af Heinrich Heine. Da teksten er meget kort men kompliceret, kan man med fordel læse den et par gange.
Vi arbejder videre med de enkeltstyrende præpositioner.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Krimi
Resumé og fokuspunkter:
I dette forløb beskæftiger vi os med genren "Krimi" og ser på typiske genre-træk og forskellige traditioner indenfor krimi.
Vi arbejder med såvel den skrevne krimi som krimi udfoldet som film og med de virkemidler, der hører dette medie til.
Faglige mål:
Vi har arbejdet med lytteforståelse gennem små oplæsningsøvelser og og filmen "Who am I", små samtaleøvelser knyttet til tekstbearbejdning, Forskellige strategier i forbindelse med glosetilegnelse, talefærdighed via samtaleøvelser og opgavebesvarelse knyttet til teksterne og filmen, små skriftlige øvelser, der har været knyttet til tekster og til de enkeltstyrende præpositioner samt personlige og possessive pronomener.
Omfang inkl. grammatik og øvelser: 45 sider
Hjælpemidler:
www.ordbogen.com
EKSAMENSEMNE
Kernestof
fra; Taber, Rikke & Martin Zickert Graverholt (2014): Dein Deutschland, systime
Jan Flieger: Liebfrauenmorgen
fra; Ulrich Knellwolf (2009): Tod in Sils Maria, 17 üble Geschichten, Fischer Taschenbuch
Riss im Schnee
fra Anker-Møller, Karsten m.fl. (1980): Meiner Meinung nach 2, Gyldendal
Ferry Hirschmann: Das Risiko trägt immer der Mörder
fra; Homann & Wikkelsø Pedersen (2005): Kurzum - Text und Sprache ", Tyskforlaget
Milena Moser: Letzte Pizza
fra; Larsen, Uffe Hartvig "Schuld", Tyskforlaget, 2013
Ferdinand von Schirach: Anatomie
Who am I - Kein System ist sicher (Film)
Supplerende materiale
Taber & Graverholt: Indledningen fra Dein Deutschland (I-bog)
Egendal, Helle (2017): Gattungen, Gyldendal, Merkmale eines Krimis
Indhold
Kernestof:
Krimi Kompendium; sider: 2-3, 8-9, 13-14, 17-19, 23-24, 29-30
Læs introduktionen til, hvad en krimi er eller kan være
Læs teksten "Liebfrauenmorgen" og løs opgave 1 på side 11 (Die richtigen Wörter einsetzen).
Læs frem til og med linje 42 I teksten "Riss im Schnee"
Lav opgave 5.10 på side 23 i grammatikkompendiet
Læs resten af teksten "Riss im Schnee"
Vi øver os fortsat på verber og substantiver til emnet Krimi.
Lav opgave 6.3 på side 25 i grammatikkompendiet, hvis du ikke blev færdig i timen i sidste uge.
Læs frem til og med linje 53 i teksten "Das Risiko trägt immer der Mörder".
Lav opgave 6.5 i grammatikkompendiet om personlige pronomener.
Læs resten af teksten "Das Risiko trägt immer der Mörder"
Lav opgave 6.6 på side 27 i grammatikkompendiet.
Vi deler klassen i en del af timen, så de, der stadig kæmper meget med sætningsanalysen får en ekstra dosis, mens de øvrige laver opgaver til "Das Risiko trägt immer der Mörder".
Læs til og med linje 43 og løs opgave 1 på side 25 (Richtig oder falsch).
Lav de første 5 sætninger i øvelse 8.3 på side 33 i grammatikhæftet.
Læs resten af teksten "Letzte Pizza" og løs opgave 1 på side 27 (Richtige Aussagen formulieren).
Lav øvelserne 8.7 og 8.8 på side 36 i grammatikkompendiet.
Læs teksten "Anatomie" af Ferdinand von Schirach og løs opgave 1 nederst på side 31 (Richtig oder falsch). Husk at finde ud af, hvad det rigtige svar er, hvis udsagnet er falsch.
Løs opgave 7 på side 28, hvis du ikke nåede den i fredagstimen (Wortstellung üben).
Løs opgave 8.9 i grammatik-kompendiet, hvis du ikke nåede den i timen for længe siden.
Se filmen "Who Am I" inden timen. I har for længe siden fået et link til filmen og I skal downloade filmen, for at kunne afspille den i VLC, så i kan få tyske undertekster på den.
Opgave 9.2 og 9.4
Vi arbejder med filmen "Who Am I"
Vi arbejder med personkarakteristik til Who Am I og ordstilling.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Lebenswege
Resumé og fokuspunkter:
I dette emner beskæftiger vi os med, hvad der får personer til at slå ind på en bestemt vej i deres udformning af livet. De forskellige generationer har forskellige tilgange til livet og dette bestemmer også meget ofte valg af politisk ståsted, forholdet til staten eller andre mennesker og med til at bestemme personens egen holdning til livet. I et forsøg på at perspektivere de forskellige holdninger, læser vi om de forskellige generationers kendetegn og vi ser på Honneths sociologiske teori om anerkendelse.
Faglige mål:
Her er der fokus på talefærdigheden, altså på samtale, præsentation og diskussion af de forskellige personer og deres måde at forme deres liv på. Der arbejdes desuden med at udvide det temaspecifikke ordforråd.
Omfang inkl. grammatiske øvelser: 45 NS
Hjælpemidler:
www.ordbogen.com
IKKE EKSAMENSEMNE
Kernestof:
fra; Katharina Weiss "Generation Geil. Jugend im Selbstporträt" Schwarzkopf & Schwarzkopf, 2010
Fürchterlich klischeehaft, Hanna (17 Jahre) (forkortet)
fra;
https://www.musixmatch.com/de/songtext/Sarah-Connor/Vincent
Sarah Connor: Vincent (sangtekst)
fra; Krehan & Stammerjohann "Wer bin ich? Sport und Identität", Gyldendal, 2020
Daniel Drepper: Stabhochspringer Buschbaum: "Ich war nie eine Frau"
fra;
https://www.youtube.com/watch?v=Owbt4z6_bAE
Jung und alleinerziehend - Nicos Kampf um seinen Sohn
fra; https://www.jetzt.de/politik/interview-mit-der-nazi-aussteigerin-heidi-benneckenstein
Annalena Sippl: Obwohl ich so offen damit umgehe, ist es mir unangenehm
Supplerende stof:
Fra; https://www.brisant.de/lifestyle/gen-z-116.html
Brisant: Kampf der Generationen. Gen X, Y; oder was? Ein Überblick
fra; Krehan & Stammerjohann "Wer bin ich? Sport und Identität", Gyldendal, 2020
Krehan & Stammerjohann: Honneths soziologische Theorie
Indhold
Kernestof:
Wir machen einen harten Kaltstart. Wir machen einen Gedächtnistest in Bezug auf die deutsche Grammatik und wir fangen auch gleich das erste Thema an, das "Lebenswege" heißt. Mitbestimmung???? Vergesst es!!!
Lebenswege Kompendium; sider: 2-5, 9-11, 13-14, 22-25, 35-38
Lest den "Text Kampf der Generationen" und löst die Aufgabe 1 auf Seite 7 (Richtige Aussagen formulieren)
Lav opgaven nederst på side 2 (Analyser de følgende sætninger)
Lest den Text "Honneths soziologische Theorie" und löst die Aufgabe 1 auf Seite 11 (Richtige Aussagen formulieren).
Tjek at jeres pas er gyldigt til og med d. 27. september 2024
Lest den Text "Fürchterlich klischeehaft" und löst die Aufgabe 1 auf Seite 15 (Richtige Aussagen formulieren).
Grammatikkompendium 2g; sider: 6
Lav opgave 1.2 på side 6 - Indsættelsesøvelse. Tænk over, hvilken tid der er den bedste.
Wir lösen in der Stunde die letzten Aufgaben zum Text "Fürchterlich klischeehaft"
Løs opgave 1.4 i grammatikkompendiet ved at indsætte det rigtige modalverbum. Hold øje med kongruensen
Seht euch das Video "Vincent" von Sarah Connor an und beantwortet Unteraufgabe 1 zur Aufgabe 1 auf Seite 20.
Sarah Connor - Vincent (Offizielles Musikvideo)
Løs opgaverne 1.7 og 1.8 i grammatikkompendiet.
Vi kan ikke komme til at spise på Schweinske allesammen sammen. Alternativer: Hard Rock Café eller Hooters. Vi skal helst tage stilling i timen.
Wir finden in Matrixgruppen zusammen und präsentieren die Aufgabe, die wir am Donnerstag in der Gruppe gemacht haben.
Løs opgave 1.9 i grammatikkompendiet.
Lest bis Zeile 78 und löst die Aufgabe 1 auf Seite 26 (Richtige Aussagen formulieren).
Lest den Rest des Textes über Balian Buschbaum und löst Aufgabe 1 auf Seite 27 (Richtig oder falsch).
Vi arbejder med de sidste opgaver til Balian Buschbaum-teksten og vi gør os klar til Hamburg.
Lav opgaverne på side 13 i grammatikkompendiet.
Alle Gruppen präsentieren ihre Resultate von der Stadt-Rallye. Wir sprechen über die Klassenfahrt und darüber, wie das Erlebte in den Studienplan passen wird.
Seht euch das Video über Nico an. Benutzt die Vokabeln, mit denen wir in der letzten Stunde gearbeitet haben.
Jung und alleinerziehend: Nicos Kampf um seinen Sohn I TRU DOKU
Gennemgang af de relative pronomener ved Anne
Bereitet eine Präsentation von Nico vor. Ihr habt in der letzten Stunde Adjektive gefunden und mit ihnen müsst ihr eine Präsentation von Nico machen. Die Präsentation muss mindestens eine Minute dauern. Ihr müsst sie in einem Walk and Talk präsentier
De relative pronomener.pdf
Lav øvelse 2.1 på side 16-17 færdig, hvis du ikke nåede det i timen. Lav også øvelse 2.3 på side 17 i grammatikhæftet.
Lav opgave 2.4 og opgave 2.5 i grammatikkompendiet, hvis du ikke nåede dem i timen før ferien.
Lest bis Zeile 44 im Text "Obwohl ich so offen damit umgehe, ..."
Lest den Rest des Interviews mit Heidi Benneckenstein und löst die Aufgabe 1 auf Seite 40 (Richtig oder falsch)
Wir fassen das Thema "Lebenswege" zusammen
Lav opgave 2.6 på side 19 i grammatikkompendiet.
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Erziehung und Propaganda im Dritten Reich
Vi vil i dette emne se på nogle af mekanismerne bag det tredje rige, der kunne holde et åbenlyst diktatorisk regime ved magten. Derfor vil opdragelse og propaganda være i centrum for dette emne.
Omfang inkl. grammatiske øvelser: 40 NS
Hjælpemidler:
www.ordbogen.com
og
www.ordbogen.gyldendal.dk
EKSAMENSEMNE
Kernestof:
fra; Buch & Neumann ”Niederschläge”, Forlaget Modtryk, 1999
Der Giftpilz
fra; Jonas & Sørensen ”Die braune Zeit”, Forlaget Sprogbøger, 1980
Jesus und Hitler. Diktat aus der 3. Volksschulklasse
Hitler über Jugenderziehung
fra; http://www.dhm.de/lemo/forum/kollektives_gedaechtnis/327/index.html, Juli 2004. Gekürzte Fassung.
Werner Mork: Als Pimpf im deutschen Jungvolk
fra; Christensen og Rasmussen "Wie war's? Ein Jahrhundert wird besichtigt", Gads Forlag1997
Ernst Hiemer: Herr Doktor! Lassen Sie mich bitte in Ruhe!
Baldur von Schirach / Hans Otto Borgmann "Unsere Fahne flattert uns voran (Fahnenlied der Hitler Jugend)
Filmen Napola - Elite für den Führer
Supplerende stof:
Elevarbejde i Google Docs om relevante personer og vigtige begreber i Det Tredje Rige
fra; Buch & Neumann ”Niederschläge”, Forlaget Modtryk, 1999
Matematikopgaver
Indhold
Kernestof:
Wir starten das Thema "Erziehung und Propaganda im Dritten Reich"
Vi mødes i C3
I de første 15 minutter øver I jer på det navn/begreb, som I skulle arbejde med sidste gang og frem til i dag. Så er der Speeddating, hvor i præsenterer det, I har øvet jer på. Så ser vi på, hvad det nye emne indeholder og så kaster vi os over noget
Lav opgave 3.3 underpunkt 1 på side 26 i grammatikkompendiet.
Wir arbeiten mit Material aus der Schule der 30'er Jahre. Wir bereiten uns darauf vor, was am Mittwoch passieren wird.
Lav opgave 3.4 på side 27 i grammatikhæftet, hvis du ikke blev færdig i timen.
Anne har besøg af 5 gymnnasielærere :-)Læs teksten "Der Giftpilz" linje 1-64, s. 10-11 i jeres kompendium "Erziehung und Propaganda". Medbring jeres kompendium til timen :-)
Erziehung und Propaganda im Dritten Reich; sider: 11-12, 17-20, 25-27
Lest den Rest des Textes "Der Giftpilz" und löst Aufgabe 1 auf Seite 15.
Lav oversættelsesøvelsen på side14 i Læsekompendiet om de relative pronomener. Vi startede på øvelsen i sidste uge
Lest im Text "Als Pimpf im deutschen Jungvolk" bis Zeile 76 und löst Aufgabe 1 auf Seite 21.
Lest den Rest des Textes "Als Pimpf im deutschen Jungvolk".
Lav opgave 3.7 og opgave 3.8 i grammatikhæftet, hvis du ikke blev færdig med dem i torsdags.
Husk jeres glosesedler.
Lest den Text "Herr Doktor! Lassen Sie mich bitte in Ruhe"
Vi gør også teksten "Als Pimp ..." færdig.
Wir arbeiten mit den letzten Aufgaben zum Text "Herr Doktor! ..." und vergleichen die Texte, die wir zuletzt gelesen haben.
Vi ser filmen "Napola - Elite für den Führer". Da filmen varer længere tid end 95 minutter, starter vi allerede filmen kl 12:10 i klassen. :-)
Wir werden mit dem Film "Napola - Elite für den Führer" arbeiten.
Lest den Text unter dem Punkt "5. Mit einer isolierten Szene arbeiten", S. 39-42. :-) Der Text ist von der Szene im Wald. :-)
Vi gør filmen Napola færdig, får opgaver om Napola tilbage og bliver lige lidt bedre til de dobbeltstyrende præpositioner. Vi tager altså begge kompendier med.
I vil blive inddelt i nogle nye faste storgrupper og vi vil prøvekøre den første rotation. Alle skal lave en tutorial om genitiv, en præsentation af en tekst fra emnet på baggrund af chunks og arbejde med afleveringen. Der er ca. 20 minutter til hver
Wir fassen das Thema "Erziehung und Propaganda im Dritten Reich" zusammen.
Opsamling.docx
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Nachhaltigkeit - was wirklich wichtig ist
Resumé og fokuspunkter:
I dette emner beskæftiger vi os med, hvad bæredygtighed betyder og hvilke konsekvenser det vil have, hvis vi vil reducere vores CO2-aftryk. Vi ser på de 5-6 R'er, genbrug og fast fashion, og vi vil se lidt på, om Die letzte Generation / Extinction Rebellion eller Fridays for Future har de rigtige svar på klima-udfordringen. Endvidere vil vi se på Ahrtal-katastrofen som et udtryk for klimaforandringerne.
Faglige mål:
Her er der fokus på talefærdigheden, altså på samtale, præsentation og diskussion af et af de helt centrale mener i Tyskland for tiden. Dermed er der selvsagt også fokus på dagens Tyskland og på kulturforståelse.
Omfang inkl. grammatiske øvelser: 45 NS
Hjælpemidler:
www.ordbogen.com
EKSAMENSEMNE
Kernestof:
https://www.zerowastefamilie.de/zero-waste.htm
Nettekst om de seks R'er: Refuse, reduce, reuse, repair, recycle, rot
Lønberg Eriksen, Anne (2018): Genau! Grundbog i tysk til HTX, Gyldendal
Antje Trölsch: Reparieren statt wegwerfen
https://www.youtube.com/watch?v=q5Oj6cHXY2k
YouTube-video: Containern - Mein Essen aus dem Müll
fra; https://www.infranken.de/ratgeber/verbraucher/fast-fashion-3-gruende-warum-du-primark-hm-zara-ca-mango-new-yorker-nicht-unterstuetzen-solltest-art-5405920
Lena Horrwarth: Fast-Fashion: 3 Gründe, warum du Primark, H&M und Co. nicht unterstützen solltest. Teksten er forkortet.
fra; https://www.goethe.de/resources/files/pdf214/kal21-rckseiten-screen.pdf
Vi har brugt tredje side om Friday for Future
fra; https:// www.tagesschau.de/inland/gesellschaft/kritik-thunberg-100.html
Kritik an Thunbergs Pro-Palästina-Auftritt: "Absolut undanständig" und "sehr sehr naiv"
fra; Brennpunkt Deutsch 2-2021/22, ISBN 0906-9712
Aufstand der letzten Generation
Supplerende stof:
fra; https://www.careelite.de/nachhaltigkeit/ :
Christoph Schulz: Was ist Nachhaltigkeit? - einfach erklärt.
fra; https://www.goethe.de/prj/stg/de/nac/pna/lisa-Neubauer.html
En podcast om Luisa Neubauer, den tyske leder for Fridays for Future
https://www.youtube.com/watch?v=tBEU7e6uCv8
Video om Letzte Generation - videoen er desværre ikke længere tilgængelig (14-5-25)
Flere små øvelser om, hvad man selv kan gøre som almindelig borger for at finde frem til de virkelig vigtige størrelser i ens eget liv.
Indhold
Kernestof:
Wir starten das neue Thema über Nachhaltigkeit
Übungen zum Wortschatztraining (1).docx
Lest den angehefteten Text :-) Bis dann!
02 Was ist Nachhaltigkeit Text.docx
Der er en lille test om de dobbeltstyrende præpositioner. Medbring jeres grammatikhæfter og et analogt skriveredskab. I må ikke bruge computere eller telefoner.
- Undersøg, hvor meget affald du og din familie producerer i løbet af weekenden, og noter det i skemaet på s. 14 i kompendiet.
Fülle das Schema auf Seite 18 oben aus. Übersetze die deutschen Wörter ins Dänische :-)
I skal have jeres tests tilbage og vi skal have snakket om den næste aflevering om "Nachhaltigkeit".
Vi skal også lave et lille stjerneløb om det tyske valg. I den forbindelse skal I læse den vedhæftede tekst om det politiske system i Tyskland.
Det politiske system i Tyskland før valget 2025.docx
Partiernes valgprogrammer 2025.docx
Nachhaltigkeit Kompendium; sider: 20-22, 24-25, 27-28, 32-34
Lest den Text "Fast Fashion: 3 Gründe, warum ..." und löst Aufgabe 1 auf Seite 22
Vi samler op på det tyske valg og på Moritz Schramms foredrag. Vi kaster nok også vores kærlighed på adjektivernes bøjning. De, der ikke har fået testen fra uge 5 tilbage endnu, må gerne kvække.
Lest den Text "Fridays for Future" und lasst euch nicht davon stressen, dass einige Wörter ihre Endung verloren haben. Man kann sehr gut erraten, was fehlt.
Der er netop blevet vedhæftet en fil, hvor teksten er komplet.
10 Fridays for future tekst.pdf
Lest den Text "Kritik an Thunbergs Pro-Palästina-Auftritt" und löst Aufgabe 1 auf Seite 28 (Richtig oder Falsch)
Lav opgave 4.3 i grammatikkompendiet på side 36.
Lav opgave 4.5 i grammatikkompendiet færdig, hvis du ikke nåede den i timen i fredags.
Letzte Generation: Wie weit darf Klima-Aktivismus gehen? | neuneinhalb | WDR
Lest den Text "Aufstand der letzten Generation". Bemerkt, dass nach dem Text Vokabeln angegeben sind.
Wir beenden das Thema Nachhaltigkeit mit einem Spiel zum Thema und wir arbeiten auch mit der Deklination/Flektion der Adjektive.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Märchen
Resumé og fokuspunkter
Vi ser på folkeeventyr. I den forbindelse ser vi på, hvad der gør et eventyr til et eventyr og ikke blot en fortælling, og vi ser ligeledes på folkeeventyrenes funktion og fortolkningsmuligheder.
Vi ser endvidere på brugen af metaforer og symboler, og på, hvordan farver, skove og talende dyr har en betydning, som vi ikke finder i vores disneyficerede verden.
Vi behandler også eventyrenes brug af dødssynder og kardinaldyder til at retfærdiggøre vold/død og belønning i eventyrene.
De syv folkeeventyr nævnt under "supplerende stof" er kun læst af få elever, der i grupper skulle præsentere eventyrene og deres fortolkning overfor responsgrupper.
Faglige mål.
Vi prøver at videreudvikle tekstlæsningen og fortolkningen, idet vi arbejder med tekster, der på den ene side er kendte og derfor kan føles mere sikre, men samtidig også at udfordre den gængse tænkning.
Vi arbejder med præsentationer og prøver at stive selvsikkerheden mere af og vi arbejder med en mere dybdegående tekstanalyse og tolkning.
Omfang inkl. grammatiske øvelser: 40 NS
Hjælpemidler:
www.ordbogen.com
EKSAMENSEMNE
fra; http://gutenberg.spiegel.de/autor/220
Rotkäppchen
Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich
Dornröschen
Grimm: Der Teufel mit den drei goldenen Haaren - ARD-Mediathek
Supplerende stof:
fra; http://gutenberg.spiegel.de/autor/220
Rumpelstilzchen
Rapunzel
Hänsel und Gretel
Frau Holle
Tischlein deck dich
Die Bremer Stadtmusikanten
Der Wolf und die sieben Geisslein
fra; Helle Egendal "Gattungen", Gyldendal, 2017
Merkmale eines Volksmärchens
fra; Frank Flöthmann, "Grimms Märchen ohne Worte", Dumont, 2013
Der Froschkönig
Indhold
Kernestof:
Wir fangen das letzte Thema an - Märchen.
Deutsche Märchen; sider: 2-3, 8-10, 14-16, 24-26
Lest den Text "Was sind Märchen?".
Lav opgave 4.10 i grammatikkompendiet.
Lest das Märchen "Rotkäppchen" von den Brüdern Grimm.
Lav opgave 4.11 - de første 7 linjer (ned til afsnittet).
Löst die Aufgabe 4 auf Seite 12 im Märchenkompendium. Wir arbeiten weiter mit dem Märchen "Rotkäppchen" und der Gattung Märchen.
Lav den sidste halvdel af opgave 4.11 om adjektivernes bøjning.
Lest das Märchen "Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich" und findet heraus, welche Unterschiede es zwischen dem Original-Märchen und der Disneyfizierung gibt.
Wir arbeiten weiter mit dem Märchen "Der Froschkönig".
Lav opgave 4.12 på side 40 i grammatikkompendiet om adjektivernes bøjning
Wir werden uns einen Märchenfilm ansehen.
Wir arbeiten mit dem Film "Der Teufel mit den drei goldenen Haaren"
Vi bruger ca. 45 minutter på afleveringen om Märchen. I kan altså skrive på afleveringen eller I kan øve jer på korrekturlæsning, hvis I allerede har lavet afleveringen.
Lest das Märchen "Dornröschen" und löst die Aufgabe 1 auf Seite 27 (Richtig oder Falsch).
Wir arbeiten mit den letzten Aufgaben zum Märchen "Dornröschen"
Løs opgave 4.13 om adjektivernes komparation, hvis du ikke blev færdig i timen.
Vi arbejder med de tekster, vi har fået udleveret til fremlæggelse, og vi afholder en lille test af ca. 35 minutters varighed om adjektivernes bøjning. I første runde er Rumpelstilzchen, Frau Holle, Tischlein, Deck Dich og Rapunzel til test, og deref
Fremlæggelser af eventyr og arbejde med adjektivernes bøjning
Vi afslutter emnet om "Märchen".
Vi taler om emnerne Krimi og Erziehung und Propaganda im Dritten Reich. Tag jeres kompendier med.Der føres ikke fravær.
Vi taler om emnerne Nachhaltigkeit og Märchen. Der bliver ikke ført fravær, men det ville være godt, hvis de kommende A-niveauer dukkede op til til grammatiktræning.
Vi ser på en emnet Nachhaltigkeit og arbejder med nogle sætninger, man kan bruge, hvis man trækker dette emne til eksamen. Hvad kunne man arbejde med i Kristi Himmelfartsferien. Der føres ikke fravær - det ville dog være fint, hvis de kommende A-nive
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62731032952", "T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62731032952", "H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62731032952" }