Holdet 2023 Ty/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Anne Stubberup Nabe-Nielsen, Kirsten Stammerjohann
Hold 2023 Ty/g (1g Ty, 2g Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Liebe
Titel 2 Krimi
Titel 3 Lebenswege
Titel 4 Erziehung und Propaganda im Dritten Reich
Titel 5 Nachhaltigkeit - was wirklich wichtig ist
Titel 6 Märchen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Liebe

Resumé og fokuspunkter:
I emnet vil vi beskæftige os med, hvad kærlighed egentlig er og om kærlighed er en følelse, der er ens for alle. Er drømmen om lykke vores vigtigste drivkraft eller er der også praktiske overvejelser i spil? Vi vil se nærmere på forskellige former for kærlighed og vi vil se på, om vores valg af partner er medbestemmende for vores fremtid.

Faglige mål:
Efter en kort introduktion i grundforløbet er dette det første emne i tysk på stx. Derfor er der primært blevet arbejdet med lytteforståelse gennem små oplæsningsøvelser, små samtaleøvelser knyttet såvel til dagligdagssituationer som tekstbearbejdning, talefærdighed via samtaleøvelser og opgavebesvarelse knyttet til teksterne, samt små skriftlige øvelser, der har været knyttet til teksterne og til verbernes bøjning samt sætningsanalyse (brug af kasus). Eleverne er desuden blevet introduceret til diverse kommunikationsstrategier. Tyskgruppen har arbejdet eksplicit med gloseindlæring.

Omfang inkl. mundtlige og grammatiske øvelser: 35 NS

Hjælpemidler: www.ordbogen.com

EKSAMENSEMNE

Kernestof:
Julia C Kalser ”AmokLove”, 2008 – kortfilm hentet på mitCFU

fra Mette Hermann ”Los geht’s”, Gyldendal, 2018
Gabriele Wohmann: Ein netter Kerl
Andreas Bourani: Auf anderen Wegen
Heinrich Heine: Ein Jünglein liebt ein Mädchen

fra Margit Graves Ponsaing „Beziehungen“, systime, 1994
Gudrun Pausewang: Vom Ritter, der nicht aus seiner  Rüstung herauswollte

Supplerende stof:
Videoen til Andreas Bouranis Auf anderen Wegen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Krimi

Resumé og fokuspunkter:
I dette forløb beskæftiger vi os med genren "Krimi" og ser på typiske genre-træk og forskellige traditioner indenfor krimi.
Vi arbejder med såvel den skrevne krimi som krimi udfoldet som film og med de virkemidler, der hører dette medie til.

Faglige mål:
Vi har arbejdet med lytteforståelse gennem små oplæsningsøvelser og og filmen "Who am I", små samtaleøvelser knyttet til  tekstbearbejdning, Forskellige strategier i forbindelse med glosetilegnelse, talefærdighed via samtaleøvelser og opgavebesvarelse knyttet til teksterne og filmen, små skriftlige øvelser, der har været knyttet til tekster og til de enkeltstyrende præpositioner samt personlige og possessive pronomener.

Omfang inkl. grammatik og øvelser: 45 sider
Hjælpemidler: www.ordbogen.com

EKSAMENSEMNE

Kernestof
fra; Taber, Rikke & Martin Zickert Graverholt (2014): Dein Deutschland, systime
Jan Flieger: Liebfrauenmorgen

fra; Ulrich Knellwolf (2009): Tod in Sils Maria, 17 üble Geschichten, Fischer Taschenbuch
Riss im Schnee

fra Anker-Møller, Karsten m.fl. (1980): Meiner Meinung nach 2, Gyldendal
Ferry Hirschmann: Das Risiko trägt immer der Mörder

fra; Homann & Wikkelsø Pedersen (2005): Kurzum - Text und Sprache ", Tyskforlaget
Milena Moser: Letzte Pizza

fra; Larsen, Uffe Hartvig "Schuld", Tyskforlaget, 2013
Ferdinand von Schirach: Anatomie

Who am I - Kein System ist sicher (Film)

Supplerende materiale
Taber & Graverholt: Indledningen fra Dein Deutschland (I-bog)
Egendal, Helle (2017): Gattungen, Gyldendal, Merkmale eines Krimis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Lebenswege

Resumé og fokuspunkter:
I dette emner beskæftiger vi os med, hvad der får personer til at slå ind på en bestemt vej i deres udformning af livet. De forskellige generationer har forskellige tilgange til livet og dette bestemmer også meget ofte valg af politisk ståsted, forholdet til staten eller andre mennesker og med til at bestemme personens egen holdning til livet. I et forsøg på at perspektivere de forskellige holdninger, læser vi om de forskellige generationers kendetegn og vi ser på Honneths sociologiske teori om anerkendelse.

Faglige mål:
Her er der fokus på talefærdigheden, altså på samtale, præsentation og diskussion af de forskellige personer og deres måde at forme deres liv på. Der arbejdes desuden med at udvide det temaspecifikke ordforråd.

Omfang inkl. grammatiske øvelser: 45 NS
Hjælpemidler: www.ordbogen.com

IKKE EKSAMENSEMNE

Kernestof:
fra; Katharina Weiss "Generation Geil. Jugend im Selbstporträt" Schwarzkopf & Schwarzkopf, 2010
Fürchterlich klischeehaft, Hanna (17 Jahre)  (forkortet)

fra; https://www.musixmatch.com/de/songtext/Sarah-Connor/Vincent
Sarah Connor: Vincent (sangtekst)

fra; Krehan & Stammerjohann "Wer bin ich? Sport und Identität", Gyldendal, 2020
Daniel Drepper: Stabhochspringer Buschbaum: "Ich war nie eine Frau"

fra; https://www.youtube.com/watch?v=Owbt4z6_bAE
Jung und alleinerziehend - Nicos Kampf um seinen Sohn

fra; https://www.jetzt.de/politik/interview-mit-der-nazi-aussteigerin-heidi-benneckenstein
Annalena Sippl: Obwohl ich so offen damit umgehe, ist es mir unangenehm

Supplerende stof:
Fra; https://www.brisant.de/lifestyle/gen-z-116.html
Brisant: Kampf der Generationen. Gen X, Y; oder was? Ein Überblick

fra; Krehan & Stammerjohann "Wer bin ich? Sport und Identität", Gyldendal, 2020
Krehan & Stammerjohann: Honneths soziologische Theorie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Erziehung und Propaganda im Dritten Reich

Vi vil i dette emne se på nogle af mekanismerne bag det tredje rige, der kunne holde et åbenlyst diktatorisk regime ved magten. Derfor vil opdragelse og propaganda være i centrum for dette emne.

Omfang inkl. grammatiske øvelser: 40 NS
Hjælpemidler: www.ordbogen.com og www.ordbogen.gyldendal.dk

EKSAMENSEMNE

Kernestof:
fra; Buch & Neumann ”Niederschläge”, Forlaget Modtryk, 1999
Der Giftpilz

fra; Jonas & Sørensen ”Die braune Zeit”, Forlaget Sprogbøger, 1980
Jesus und Hitler. Diktat aus der 3. Volksschulklasse
Hitler über Jugenderziehung

fra; http://www.dhm.de/lemo/forum/kollektives_gedaechtnis/327/index.html, Juli 2004. Gekürzte Fassung.
Werner Mork: Als Pimpf im deutschen Jungvolk

fra; Christensen og Rasmussen "Wie war's? Ein Jahrhundert wird besichtigt", Gads Forlag1997
Ernst Hiemer: Herr Doktor! Lassen Sie mich bitte in Ruhe!

Baldur von Schirach / Hans Otto Borgmann "Unsere Fahne flattert uns voran (Fahnenlied der Hitler Jugend)

Filmen Napola - Elite für den Führer

Supplerende stof:

Elevarbejde i Google Docs om relevante personer og vigtige begreber i Det Tredje Rige

fra; Buch & Neumann ”Niederschläge”, Forlaget Modtryk, 1999
Matematikopgaver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nachhaltigkeit - was wirklich wichtig ist

Resumé og fokuspunkter:
I dette emner beskæftiger vi os med, hvad bæredygtighed betyder og hvilke konsekvenser det vil have, hvis vi vil reducere vores CO2-aftryk. Vi ser på de 5-6 R'er, genbrug og fast fashion, og vi vil se lidt på, om Die letzte Generation / Extinction Rebellion eller Fridays for Future har de rigtige svar på klima-udfordringen. Endvidere vil vi se på Ahrtal-katastrofen som et udtryk for klimaforandringerne.

Faglige mål:
Her er der fokus på talefærdigheden, altså på samtale, præsentation og diskussion af et af de helt centrale mener i Tyskland for tiden. Dermed er der selvsagt også fokus på dagens Tyskland og  på kulturforståelse.

Omfang inkl. grammatiske øvelser: 45 NS
Hjælpemidler: www.ordbogen.com

EKSAMENSEMNE

Kernestof:
https://www.zerowastefamilie.de/zero-waste.htm
Nettekst om de seks R'er: Refuse, reduce, reuse, repair, recycle, rot

Lønberg Eriksen, Anne (2018): Genau! Grundbog i tysk til HTX, Gyldendal
Antje Trölsch: Reparieren statt wegwerfen

https://www.youtube.com/watch?v=q5Oj6cHXY2k
YouTube-video: Containern - Mein Essen aus dem Müll

fra; https://www.infranken.de/ratgeber/verbraucher/fast-fashion-3-gruende-warum-du-primark-hm-zara-ca-mango-new-yorker-nicht-unterstuetzen-solltest-art-5405920
Lena Horrwarth: Fast-Fashion: 3 Gründe, warum du Primark, H&M und Co. nicht unterstützen solltest. Teksten er forkortet.

fra; https://www.goethe.de/resources/files/pdf214/kal21-rckseiten-screen.pdf
Vi har brugt tredje side om Friday for Future

fra; https:// www.tagesschau.de/inland/gesellschaft/kritik-thunberg-100.html
Kritik an Thunbergs Pro-Palästina-Auftritt: "Absolut undanständig" und "sehr sehr naiv"

fra; Brennpunkt Deutsch 2-2021/22, ISBN 0906-9712
Aufstand der letzten Generation


Supplerende stof:
fra; https://www.careelite.de/nachhaltigkeit/ :
Christoph Schulz: Was ist Nachhaltigkeit? - einfach erklärt.

fra; https://www.goethe.de/prj/stg/de/nac/pna/lisa-Neubauer.html
En podcast om Luisa Neubauer, den tyske leder for Fridays for Future

https://www.youtube.com/watch?v=tBEU7e6uCv8
Video om Letzte Generation - videoen er desværre ikke længere tilgængelig (14-5-25)


Flere små øvelser om, hvad man selv kan gøre som almindelig borger for at finde frem til de virkelig vigtige størrelser i ens eget liv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Märchen

Resumé og fokuspunkter
Vi ser på folkeeventyr. I den forbindelse ser vi på, hvad der gør et eventyr til et eventyr og ikke blot en fortælling, og vi ser ligeledes på folkeeventyrenes funktion og fortolkningsmuligheder.
Vi ser endvidere på brugen af metaforer og symboler, og på, hvordan farver, skove og talende dyr har en betydning, som vi ikke finder i vores disneyficerede verden.
Vi behandler også eventyrenes brug af dødssynder og kardinaldyder til at retfærdiggøre vold/død og belønning i eventyrene.
De syv folkeeventyr nævnt under "supplerende stof" er kun læst af få elever, der i grupper skulle præsentere eventyrene og deres fortolkning overfor responsgrupper.

Faglige mål.
Vi prøver at videreudvikle tekstlæsningen og fortolkningen, idet vi arbejder med tekster, der på den ene side er kendte og derfor kan føles mere sikre, men samtidig også at udfordre den gængse tænkning.
Vi arbejder med præsentationer og prøver at stive selvsikkerheden mere af og vi arbejder med en mere dybdegående tekstanalyse og tolkning.

Omfang inkl. grammatiske øvelser: 40 NS
Hjælpemidler: www.ordbogen.com

EKSAMENSEMNE

fra; http://gutenberg.spiegel.de/autor/220
Rotkäppchen
Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich
Dornröschen

Grimm: Der Teufel mit den drei goldenen Haaren - ARD-Mediathek

Supplerende stof:
fra; http://gutenberg.spiegel.de/autor/220
Rumpelstilzchen
Rapunzel
Hänsel und Gretel
Frau Holle
Tischlein deck dich
Die Bremer Stadtmusikanten
Der Wolf und die sieben Geisslein

fra; Helle Egendal "Gattungen", Gyldendal, 2017
Merkmale eines Volksmärchens

fra; Frank Flöthmann, "Grimms Märchen ohne Worte", Dumont, 2013
Der Froschkönig
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer