Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Rasmus Winther Bie
|
Hold
|
2024 2a Ke (2a Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
reaktionshastighed
Kernestof:
-Reaktionshastighed på kvalitativ grundlag.
-Gennemsnitlig og øjeblikkelig reaktionshastighed
-potentiel og kinetisk energi, aktiveret kompleks, aktiveringsenergi, energiprofil. endo- eller exoterm energiprofil
- Faktoer der påvirker reaktionshastigheden såsom stofmængdekoncentration, overfladeareal, temperatur, katalysator herunder homogen, heterogen og kiral katalysator.
Faglige mål:
Anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
Øvelser: skumpølse og reaktionshastighed
Reaktion mellem thiosulfat og syre (Xperimenter nr 1)
Landolts forsøg (Xperimenter 3)
Autokatalyse
Omfang 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Farvede forbindelser
Kernestof:
-Kemisk fagsprog for komplekser, kemiske bindingstyper, og opskrivning af formler
-Uorganisk kemi med fokus på komplekser med farve ved overgangsmetaller. Metalion og ligander samt koordinationstal
-Farvelære herunder stålingsenergi, bølgelængde, uv-stråling, synligt lys, infrarød lys.
- Refleksion og tranmission, absorption og komplementærfarver.
- Stråling og elektroners excitation
-Farvede organiske stoffer herunder konjugerede dobbeltbindinger, cromofore og auxochrome grupper, samt aromatiske ringe.
azofarvestoffer og hæmgruppens funktion i mennesket.
Spektrofotometri, Lambert-Beers lov, standardkurve og absorptionsspektrum
Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
Øvelser:
Fremstillign af komplekser med kobber
Betanin i rødbeder
Omfang: 36 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Ligevægt
Kernestof:
Kemisk ligevægt. Dynamisk ligevægt. Homogen og heterogen ligevægt. Reversible og irreversible reaktioner.
Pileangivelser ift. ligevægt og ikke ligevægt.
Ligevægtsloven. Reaktionsbrøk. Opskrivning af ligevægtsbrøk. Ligevægtskonstant.
Betydning af ligevægtskonstanten og dens størrelse.
Indgreb i et ligevægtssystem. Herunder med stofmængde, volumen og temperatur. Forudsige forskydning ud fra Le Chateliers princip og ved brug af ligevægtsloven.
forskydning i endoterm og exotermretning
Beregning af stofmængdekoncentrationer før og ved ligevægt.
Faglige mål:
dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
Øvelser:
Indgreb i en kemisk ligevægt - Basiskemi B 4
Omfang: 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
syre og baser
Kernestof:
Syrer og baser. syre-basereaktion. korresponderende syre-basepar. hydron, hydroxid, oxoniumion. Forskel i surt, neutral og basisk ift [OH-] og [H3O+]
Vands selvionisering. Kv.
pH og pOH begrebet. Beregning af de aktuelle stofmængde koncentrationer af oxonium og hydroxid. Beregning af pH og pOH for stærke syre og baser samt for ikke-stærke syre og baser.
Syrer og baser styrke. Opskrivning af ligevægtsudtryk og beregning af Ks og Kb.
Styrkeeksponenten pKs og pKb
sammenhæng mellem pKs og pKb og pKv
Titrring af stærk syre og ikke-stærk syre med stærk base. Ækvivalenspunkt. omslagsområde og pH-indikator.
Kolorimetisk og potentiometrisk titrering.
Puffersystem. Pufferligning. pH-beregning med pufferligning
Pufferkapacitet
Bjerrumdiagram og konstruktion af disse.
Faglige mål:
anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
Øvelser:
Syrestyrke og hydronolysegrad - Basiskemi B
Bjerrumdiagram for syre-base indikatoren bromthymolblåt
pH-titrering af ethansyre - Basiskemi 17
Omfang: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
organisk kemi
Kernestof:
Carbonhydrider. Alkaner, alkener, alkyner. Navngivning og for forgrenede carbonhydrider.
Fysike egenskaber. Kemiske egenskaber herunder substitution med initiering, kædereaktion og terminering. Additionsreaktion og additionspolymerisation fra monomer til polymer. Dannelse af alkener/yn ved eliminationsreaktion.
Cykliske carbonhydrider. Navngivning
Armatiske carbonhydrider. Navngivning. Resonans og delokaliserede elektroner.
Alkoholer. Phenol. Navngivning. Typer af alkoholer. Mild oxidations af alkoholer.
Carbonylforbindelser herunder aldehyd og keton. Fysike egenskaber. Kemiske egenskaber herunder bradys reaktion og tollens reaktion.
Organiske forbindelser med flere funktionelle grupper. Navngivning.
Isomeri. optisk isomeri.
Carbohydrater: mono-, di- og polysaccharider. fischer-projektion
Fehlingsreaktion. Sødestoffer
Faglige mål:
demonstrere viden om kemis identitet og metoder
anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,
teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder
tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
Øvelser:
Primære, sekundære og tertiære alkoholer (Basiskemi B nr. 24)
Reaktion med aldehyd og keton (Basiskemi B nr. 25)
Saccharider
supplerende materiale:
Methanol forgiftning i Laos
Ekskursion til Aarhus universitet med forskeroplæg og eksplosionsforedrag
Omfang:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Carboxylsyre og Ester
Kernestof:
Kromatografi, stationær og mobil fase, løbevæske, kromatografikar, affinitet,TLC, retentionsfaktor,
Carboxylsyre, fysiske og kemiske egenskaber, navngivning: syre, carboxylsyre og aromatiske carboxylsyre. Dimerer. Syre-base, pKs og beregning af pH for carboxylsyre.
Ester og esterdannelse. navngivning af estere. Fysiske egenskaber. Sur og basisk hydrolyse af estere. polyester
Tema om Acetylsalicylsyre. Fremstilling af stoffet. Optagelse af acetylsalicylsyre. Bjerrumdiagram og log D. Virkining af acetylsalisylsyre. COX og Prostagladin H2.
Forskel mellem salicylsyre og acetylsalicylsyre. Udskillelse af acetylsalicylsyre.
Lipider: Fedtsyrer, triglycerider, phospherlipider og stereoider.
cis og transfedtsyrer. mættet, umættet og polyumættet fedtsyrer. Navngivning. Smp for forskellige fedtsyrer.
Dannelse af triglycerider. Fedt og oliestoffers indhold af forskellige fedtsyrer.
Hydrolyse og forsæbning af fedtsyrer. Iodtal. Hærdning af fedtsyrer.
Phosphorlipider. cellemembran. Cholesterol.
Voks. kønhormoner
Faglige mål:
formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
demonstrere viden om kemis identitet og metoder
anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Øvelser:
Acetylsalicylsyre (basiskemi B nr 29)
Renhedsanalyse af acetylsalicylsyre (Basiskemi B nr 30)
Tyndlagskromatografi af reaktionsprodukt
Fremstilling af sæbe
Omfang: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kaffe og Coffein
Kernestof: Grundstoffet Nitrogen, dets kemiske egenskaber og oxidationstal.
Aminer: primære, sekundære og tertiære. heterocykliske aminer, navngivning af aminer. Fyske og kemiske egenskaber for aminer.
Coffein og kaffe. Kaffe historie, aromastoffer og biologiske stoffer i kaffe. Kaffes biologiske påvirkning på mennesket.
Faglige mål:
Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
Øvelser:
Bestemmelse af coffein spektrofotometrisk
Omfang: 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
enzymer
Kernestof:
Aminosyre og proteiner, amfo-ion, struktur af de 20 aminosyre. Syre-baseegenskaber. isoelektriske punkt. Titrering af aminosyre.
Sammensætning af aminosyrer i protein. Peptidbinding. N-og C-terminal. Proteiners struktur niveau: Primær, sekundær, tertiær og kvartinær. alfa-helix, og beta-foldeblad. disulfidbroer. Cofaktorer og prostetiske grupper.
Fiberproteiner
Enzymer og reaktionshastighed. Enzymers virkning, substrat. aktiv center. enzym-substratkompleks. induceret fit. enzym katalyserede reaktioner. enzymaktivitet. betydning af substratkoncentration. betydning af temperatur. Denaturering. pH's betydning. Inhibitor herunder reversible og irreversible samt kompetitive og non-kompetitive inhibitorer.
Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
Øvelser:
Bromelin fra ananas
Omfang: 33 s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64469933206",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64469933206",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64469933206"
}