Holdet 2024 3g Id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Merete Mejer Lehmann
Hold 2024 3g Id (3g Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundlæggende fysiologi og nyere ketschersport
Titel 2 Udviklingen i danskernes idrætsvaner & Crossfit
Titel 3 Motivation, teamudvikling og volleyball
Titel 4 HIP-HOP, anatomi og skadeslære
Titel 5 Ultimate fra c til b niveau

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundlæggende fysiologi og nyere ketschersport

Praktisk har vi arbejdet med Pickleball:

Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold andre ketscherspil. Og samtidig et forsøg på at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Ved de forskellige slag har vi haft fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling. Derudover har eleverne forsøgt smash.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
I rimelig grad at beherske simple slagserier, som fx.
1) Serv + returnering
2) Serv + returering, dropshot
3) Dink, dink, dink, lob, drop, dink, dink, lob, drop
4) Serv, retur, drop, dink, dink, dink, lob, drop, dink, dink, dink, lob, drop.

Derudover fokus på færdigt spil, pointtælling, netopsætning mm.

Eleverne har i 2 moduler prøvet Padeltennis med fokus på at spotte ligheder og forskelle mellem Pickleball og Padeltennis i teknik, taktik og regler.

Teoretisk forløb - Grundlæggende Fysiologi:

Forløbet har til formål at introducere eleverne for forskellige overordnede emner indenfor grundlæggende fysiologi, samt bidrage med en fysiologisk viden om kroppen, og derudover bidrage med et indblik i kroppens praktiske formåen, muligheder og begrænsninger. Derved skal forløbet opøve elevernes evne til at koble den praktiske del af idrætsfaget med den teoretiske del.
Vi har arbejdet med emnerne:
- Lungernes opbygning og funktion
- Hjerte & kredsløb - opbygning og funktion
- Musklerne - opbygning, typer, fibertyper, funktion
- Motoriske og sensoriske nerver, nervecellernes opbygning
- ATP - hvordan genskabes ATP, hvilke energikilder bidrager til genopbygning - anaerob og aerob.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Udviklingen i danskernes idrætsvaner & Crossfit

Crossfit:
Eleverne skal først og fremmest introduceres til denne nye konkurrence fitness, som CrossFitness er. De skal have kendskab til grundlæggende bevægelsesmønstre, samt genkende disse bevægelsesmønstre i de praktiske øvelser. De skal kunne udføre bevægemønstrene forholdsvis teknisk korrekt og forsøge at fejlrette hinanden på det niveau, som er realistisk efter kort at have arbejde med bevægelserne. Endvidere skal eleverne have kendskab til Crossfitness-terminologien og kunne sammensætte en alsidig og udfordrende WOD (workout of the day), hvori der kan indgå flere forskellige bevægelsesmønstre. Ydermere har eleverne arbejdet med forskellige skaleringer af øvelserne alt efter, hvilket niveau den enkelte elev besidder.
Eleverne har overordnet arbejdet med følgende bevægelsesmønstre:
- det horisontale pres
- det knædominante bevægelsesmønster.
- det hoftelukkede bevægemønster
- det hoftedominante bevægelsesmønster
- det vertikale pres
Endvidere er eleverne præsenteret for terminologien i CF:
- WOD, AMRAP, EMOM, HERO, FGB, LADDER, TEAM-WOD mm.
Eleverne har arbejdet med et bred udvalg af forskellige øvelser:
- Push-up, HSPU, sit-up (atomic, v-ups, diamond), backextensions, squat, goblet-squat, jump-squat, burpees, reaktionsøvelse, øvelser i TRX (pull, push), wallball squat,  wall sit, wall climbers, handstand, tempoløb, øvelser i ringe (K2E, S2R), klatre i reb, push press med KB, KB swing, russian swing, russian twist. mm....

Teoretisk er forløbet centreret omkring:

En introduktion til gymnastikkens historie med fokus på den svenske gymnastiks indtog igennem bønderne og højskolebevægelsen. Herefter fokuserede vi på OL's historie, samt på hvordan sport og politik er svær at adskille med nedslag i forskellige begivenheder ved de olympiske lege. Endvidere har vi arbejdet med kønsproblematikker og ligestilling i idrættens verden - skal mænd og kvinder behandles lige? Er der et forkert fokus på kvinderne, der oftest har måtte kæmpe for og stadig kæmper for deres berettigelse? Slutteligt har vi i forløbet beskæftiget os med danskernes idrætsvaner - og her set på, hvordan idrætsdeltagelsen har udviklet sig, samt gjort nedslag i 2007, 2016 og den nyeste rapport fra IDAN 2020 - herunder med coronaens betydning for danskernes idrætsdeltagelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Motivation, teamudvikling og volleyball

Volleyball:
- Indlæring af basale volleyslag som baggerslag, fingerslag, hævning, og underhåndsserv
- I større eller mindre grad at berherske smash og overhåndsserv.
- Forståelse for og udførsel af blokadespil
- Slagserier,
- Spil på halvbane
- Færdigt spil
- forståelse for og i varierende grad udførsel af spil med indløb og faste hævere.
- Forståelse for principper om spilpositioner herunder angrebsspillere og forsvarspillere, samt rokeringsregler.
- Grundlæggende forståelse for regler, herunder pointsystemet.
- Brug af teorien om teambuilding/roller/hold i de praktiske lektioner ved at holdene var delt i teams, hvor hvert holds deltagelser skulle besidde forskellige roller på holdet. Fx. træner, indpisker, regelansvarlig, anfører mm. Holdet skulle udfylde teampapirer og bl.a. begrunde egne svagheder/styrker og i samarbejde med de andre af teamets medlemmer diskutere, hvad den enkelte kunne bidrage med på holdet, samt blive enige om fælles mål for holdet.

Teoretisk: idrætspsykologi og teambuilding:
- forståelse for begreberne indre og ydre motivation, og i den forbindelse arbejde med forskellige cases med bestemmelse af personers motivation. Arbejde med forskelllige orienteringer - herunder konkurrence og opgaveorienteret. Træningsklima og spændingsregulering er ligeledes behandlet.
- Forståelse for et teams forskellige faser i arbejdet med at blive et velfungerende team. Fokus på opgave og social kohæsion. Præcision af forskellige roller på et hold - og implementering af dem i den praktiske del på volleyholdene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 HIP-HOP, anatomi og skadeslære

Teoretisk: Anatomi, skadeslære, bevægelsesanalyser:

-Teoretisk er der i anatomidelen arbejdet med: ryggen, mave, hofte, albue, skulder og knæ. Vi har haft fokus på, hvilke muskler der bevæger de forskellige kropsdele og hvordan samt, hvilke skader der forkommer i de forskellige led.
Vi har haft fokus på forskellige ledtyper, samt hvad der karakteriserer hhv. ægte og uægte led. Derudover forskellige knogletyper.
Vi har beskæftiget os med forskellige former for idrætsskader - samt hvordan disse skal behandles. Skal vi holde fast i RICE-principperne, eller bevæger den nyeste forskning sig i andre retninger?
Derudover har vi foretaget bevægelsesanalyser af forskellig udvalgte bevægelser.

HIP/HOP i den praktiske del af undervisningen:

Forløbet har haft til formål at gøre eleverne bekendt med hiphoppens udtryk og stil samt at lære eleverne at bevæge sig med det utryk og stil. I det ligger forståelse for hiphoppens oprindelse dvs. den historiske baggrund, musikforståelse, udførsel og arbejdet med at koreografier på forskellige niveauer. Eleverne har derudover benyttet Labans bevægelseslære BESS-konceptet til at bearbejde de valg, der træffes undervejs i arbejdet med udtryk, trin og koreografi.

Eleverne har arbejdet med følgende faglige mål:
- at eleverne kender til og har arbejdet med at vise forskellige poses, både stående og siddende - og fra frys i entel 4 eller 8 takter til bevægelse.
- at eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage "bounce" = den vertikale hoppende bevægelse, der er et grundlæggende princip i hiphop.
- at eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Både isoleret og i en kombination med koreografi.
- at eleverne kender til og har arbejdet med forskellige makkerøvelser, som fundament for at skabe dynamik i gruppen og skabe nye pladser i en opstilling.
- At eleverne kan fremvise færdigt koreografi (kombination af poses, freezes og basistrin fra hip-hoppen) i forskellige tempi.
- At eleverne i større eller mindre grad kan vise elementer fra  en færdig koreografi, som de er undervist i af to øvede hip-hop dansere.
- at eleverne kan udvise indlevelse, performance og udtryk
- at eleverne kan følge rytmen i musikken - herunder begynde på 1-slaget i musikken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer