Titel
2
|
Udviklingen i danskernes idrætsvaner & Crossfit
Crossfit:
Eleverne skal først og fremmest introduceres til denne nye konkurrence fitness, som CrossFitness er. De skal have kendskab til grundlæggende bevægelsesmønstre, samt genkende disse bevægelsesmønstre i de praktiske øvelser. De skal kunne udføre bevægemønstrene forholdsvis teknisk korrekt og forsøge at fejlrette hinanden på det niveau, som er realistisk efter kort at have arbejde med bevægelserne. Endvidere skal eleverne have kendskab til Crossfitness-terminologien og kunne sammensætte en alsidig og udfordrende WOD (workout of the day), hvori der kan indgå flere forskellige bevægelsesmønstre. Ydermere har eleverne arbejdet med forskellige skaleringer af øvelserne alt efter, hvilket niveau den enkelte elev besidder.
Eleverne har overordnet arbejdet med følgende bevægelsesmønstre:
- det horisontale pres
- det knædominante bevægelsesmønster.
- det hoftelukkede bevægemønster
- det hoftedominante bevægelsesmønster
- det vertikale pres
Endvidere er eleverne præsenteret for terminologien i CF:
- WOD, AMRAP, EMOM, HERO, FGB, LADDER, TEAM-WOD mm.
Eleverne har arbejdet med et bred udvalg af forskellige øvelser:
- Push-up, HSPU, sit-up (atomic, v-ups, diamond), backextensions, squat, goblet-squat, jump-squat, burpees, reaktionsøvelse, øvelser i TRX (pull, push), wallball squat, wall sit, wall climbers, handstand, tempoløb, øvelser i ringe (K2E, S2R), klatre i reb, push press med KB, KB swing, russian swing, russian twist. mm....
Teoretisk er forløbet centreret omkring:
En introduktion til gymnastikkens historie med fokus på den svenske gymnastiks indtog igennem bønderne og højskolebevægelsen. Herefter fokuserede vi på OL's historie, samt på hvordan sport og politik er svær at adskille med nedslag i forskellige begivenheder ved de olympiske lege. Endvidere har vi arbejdet med kønsproblematikker og ligestilling i idrættens verden - skal mænd og kvinder behandles lige? Er der et forkert fokus på kvinderne, der oftest har måtte kæmpe for og stadig kæmper for deres berettigelse? Slutteligt har vi i forløbet beskæftiget os med danskernes idrætsvaner - og her set på, hvordan idrætsdeltagelsen har udviklet sig, samt gjort nedslag i 2007, 2016 og den nyeste rapport fra IDAN 2020 - herunder med coronaens betydning for danskernes idrætsdeltagelse.
|