Holdet 2024 3g ng - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Britt Dige Toft
Hold 2024 3g ng (3g ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Istider
Titel 2 Den grønne omstilling
Titel 3 Vejr og Klima
Titel 4 Pladetektonik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Istider

Hvor kommer de sten fra vi finder i jorden? Hvad er grundstoffer, mineraler og bjergarter? hvordan dannes magmatiske, metamorfe og sedimentære bjergarter? Hvad er forskellen på de sedimentprøver vi indsamlede på marken oven for TG og de sedimentprøver vi indsamlede nede ved Gudenåen og hvad fortæller det om hvordan de respektive landskaber er dannet? Hvordan har isen fra de to sidste istider skabt det det danske landskab? Hvad kan borekerner fra Grønland og Antarktis fortælle om klimaændringer under istiderne. Hvilken betydning har hhv. CO2 indholdet i atmosfæren, jordens bane omkring solen for klimaændringer i kvartæret samt ændringer i de globale havstrømme? Hvad skyldes den aktuelle globale opvarmning?

Eksperimentelt arbejde
Teksturanalyse af jordprøver fra mark oven for TG og jordprøve fra brink ved Gudenåen
Modelforsøg af dødisdannelse ved hjælp af isterninger dækket med sand i cylinderglas
Modelforsøg med nedsynkning af koldt hhv. salt vand til illustration af Grønlandspumpen
Undersøgelse af drivhuseffekten med infrarødt kamera
Små forsøg om istidslandskaber
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Teksturanalyse 11-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 2 Den grønne omstilling

Problemstillingen for forløbet er at den globale opvarning skyldes at et stort og stigende energiforbrug er baseret på fossile brændsler. Hvordan skal vi lave en omstilling til et bæredygtigt energiforbrug?

I forløbet har eleverne udviklet et energispil, dvs. et alternativt matadorspil, hvor valutaen er kilowatttimer istedet for kroner. I spillet gælder det om at producere grøn energi som erstatning for fossile brændsler.

Eleverne har arbejdet med følgende energiteknologier:
Power-to-X
Carboncapture
Varmepumper
Vindenergi
Solenergi
Atomkraft
Vandkraft

Undervisningen har været baseret gruppearbejde. Eleverne har undersøgt hvordan bæredygtige energiformer fungere i praksis på Energimuseet i ved Tangeværket.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Vejr og Klima

I dette emne vil vi lære hvorfor vindene bevæger sig på hele jordkloden. Vil vil derefter kunne forklare hvorfor vejret er så forskelligt på jorden, og hvilke udfordringer det kan give lokalt.
Vi lærer hvordan nedbør dannes, herunder de tre processer: konvektions-, stignings- og frontnedbør.
Vi dykker lokalt ned forskellige steder i verden og analyserer frem til hvilke processer der styrer vejret, og hvorfor det kan give udfordringer. Vi ser også på det vilde vejr i verden og analyserer på udvikling af vejret gennem tiden.


EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
Dannelse af nedbør.
Ballonforsøg til at illustrere lufttryk
Forskelle på opvarmning af sand og vand (som vi arbejdede med i NV forløbet)
Dannelse af stigningsnedbør. Tegn et bjerg og analyser på hvordan der ændres på luftfugtighed og temperatur.
Hvordan falder regnen i Afrika? Analyse af hydrotermfigurer nord-på-syd for ækvator.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tjek på Vejr og Klima 16-03-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Pladetektonik

I forløbet vil vi få dybere kendskab til hvad der er styrende for jordskælv og vulkaner i verden.
Vi ser på mere detaljerede forskelle på pladetektonik i verden, og vi bliver i stand til at genkende forskelle på jorden, herunder forskellige pladerande og forskellige typer vulkaner.
Vi laver forsøg så vi forstår hvorfor vulkaner har forskellige udseende og udbrudskarakterer. Her bruger vi Google Earth til at analysere på de rumlige mønstre vi ser ved pladerandene.
Når teorien er på plads, arbejder vi med rigtige cases fra verden, og analyserer på rigtige historiske begivenheder, fx. Sumatrajordskælvet, Vesuv udbrud 79 e.kr.,

Eksperimentelt arbejde:
Øvelse med et virtuelt jordskælv
OREO øvelse om pladerande
Havregrynsforsøg for at påvise Vulkaner

Empiribaseret arbejde:
Jordskælv i et rigt vs. fattigt land
Øvelser i Google Earth, hvor vi laver vores egne tværsnit og derefter analyse af rumlige mønstre for at forstå dannelse af områder i verden
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jordskælv ved et kontinent 11-05-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer