Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Katrine Bastholm
|
Hold
|
2024 ME_C1 (3g me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til mediefag
Eleverne indføres i grundlæggende filmsprog og dramaturgi. Introduktionen til dramaturgisk analyse knyttes til filmen "Civil War", som eleverne ser som optakt til forløbet om den amerikanske valgkamp.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fremstilling af USA #1: Kampagnespottet
Eleverne skal arbejde med kampagnespottet som overordnet genre og herunder opnå kendskab til 1)det politiske kampagnespot (Harris og Trump) og 2)reklamespottet.
Generelt arbejder eleverne tematisk med den amerikanske selvforståelse og undersøger hvordan de amerikanske værdier og den amerikanske drøm afspejles i de forskellige kampagnespots.
I arbejdet med det politiske kampagnespot ser eleverne følgende kampagnespots:
LBJ, 1964: Lyndon B Johnson
https://www.youtube.com/watch?v=2cwqHB6QeUw
Ronald Reagan: ”It’s morning in America”, 1984
https://www.youtube.com/watch?v=pUMqic2IcWA
Clinton: “Journey”, 1992
https://www.youtube.com/watch?v=yR0juWRI4dc&list=PLccU8xvoXu4TDGRO1qlUSAAexTzYtSqT-&index=8
Trump (2024):
"Copy and paste"
"Kamala Harris owns Biden"
"Make America Great again"
"Tomorrow"
Kamala Harris (2024):
"Fearless Harris-Walz"
"He Ain't Me Harris-Walz"
"Kamala Harris Launches Her Campaign for President"
"The Best People Harris-Walz"
Eleverne ser følgende reklamespots:
1: “Marlboro cigarette commercial”, 1968
2: “Hiltop”, Coca Cola, 1971
3: Pepsi Generation”, 1984
4: “The Best A Man Can Get”, 1993
5: State Farm, Super Bowl, 2024
6: Bleu de Chanel, Scorsese, 2024
Eleverne ser indledningsvist filmen "Civil War", og er på den måde blevet "varmet op" den aktuelle valgkamp og den politiske uro, der præger USA i disse år.
Som afslutning på forløbet indføres eleverne i udviklingen af viral kommunikation og vejen fra broadcast til web 2.0
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pilotfilmsproduktion
Eleverne skal i forlængelse af forrige forløb producere et kampagnespot i praksis. De skal målrette deres produkt med afsæt i oplysnings- og informationskampagnen. De skal overbevise en modtager om at man skal vælge mediefag som valgfag.
De inspireres af kampagnefilm fra kampagnen "Born to create" og Sundhedsstyrelsen.
De forholder sig Richard Raskins storytellingsprincipper.
De lærer om og gennemgår produktionens tre faser: præproduktion, optagelser og postproduktion.
De læser lidt om promovering og distribuering, og de udfører det i praksis ved at at lave plakater med QR-koder, der henviser til deres film på en privat hjemmeside, som skolens elever kan tilgå.
Afslutningsvist arbejder de med evaluering og det kritiske blik på egen og andres produktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fremstilling af USA #2: Den amerikanske superhelt
Vi fortsætter med at undersøge fremstillingen af USA, men nu i fiktionens verden. Eleverne har været med til at stemme om forskellige underemner, og det blev den amerikanske superhelt.
Eleverne arbejder med næranalyse, tematisk analyse (fremstillingen af de amerikanske kerneværdier) og genreanalyse (superheltefilmen).
Under arbejdet med genreanalysen er der fokus på strukturen i den klassiske superheltefilm samt typiske temaer inden for genren.
De arbejder analytisk med følgende empiri med fokus på den klassiske superheltefilm vs. den mere moderne og samfundskritiske fremstilling af superhelten:
Anslaget fra "Superman" (1978)
"Spider-Man" (2002) (hele filmen)
Biograftur: "Captain America: Brave New World", Julius Onah (2025)
"The Boys" sæson 1, afsnit 1: “The Name of the Game”, instruktør: Dan Trachtenberg (2019)
I tilknytning til arbejdet med "The Boys" er der fokus på emner som 'grotesk realisme' og dekonstruktion af superheltegenren.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensproduktion
Eleverne arbejder i faserne præproduktion, produktion og postproduktion.
I præproduktionen ser eleverne eksempler på andre elevfilm og stifter bekendskab med gode råd til ideudviklingen af en fortælling. De udarbejder synopsis og sceneoversigter. Undervejs pitcher de deres ideer for hinanden, men med særligt fokus på det, de mener, bliver en nøglescene i deres film. Denne nøglescene skal illustreres visuelt.
Deres færdige produktioner vises ifm forårscafe på skolen, og de udarbejder plakater hertil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Afslutning og klar til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64495790623",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64495790623",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64495790623"
}