Holdet 2024 ME_C1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Katrine Bastholm
Hold 2024 ME_C1 (3g me)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til mediefag
Titel 2 Fremstilling af USA #1: Kampagnespottet
Titel 3 Pilotfilmsproduktion
Titel 4 Fremstilling af USA #2: Den amerikanske superhelt
Titel 5 Eksamensproduktion
Titel 6 Afslutning og klar til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til mediefag

Eleverne indføres i grundlæggende filmsprog og dramaturgi. Introduktionen til dramaturgisk analyse knyttes til filmen "Civil War", som eleverne ser som optakt til forløbet om den amerikanske valgkamp.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fremstilling af USA #1: Kampagnespottet

Eleverne skal arbejde med kampagnespottet som overordnet genre og herunder opnå kendskab til 1)det politiske kampagnespot (Harris og Trump) og  2)reklamespottet.

Generelt arbejder eleverne tematisk med den amerikanske selvforståelse og undersøger hvordan de amerikanske værdier og den amerikanske drøm afspejles i de forskellige kampagnespots.

I arbejdet med det politiske kampagnespot ser eleverne følgende kampagnespots:

LBJ, 1964: Lyndon B Johnson
https://www.youtube.com/watch?v=2cwqHB6QeUw

Ronald Reagan: ”It’s morning in America”, 1984
https://www.youtube.com/watch?v=pUMqic2IcWA

Clinton: “Journey”, 1992
https://www.youtube.com/watch?v=yR0juWRI4dc&list=PLccU8xvoXu4TDGRO1qlUSAAexTzYtSqT-&index=8

Trump (2024):
"Copy and paste"
"Kamala Harris owns Biden"
"Make America Great again"
"Tomorrow"

Kamala Harris (2024):
"Fearless  Harris-Walz"
"He Ain't Me  Harris-Walz"
"Kamala Harris Launches Her Campaign for President"
"The Best People  Harris-Walz"

Eleverne ser følgende reklamespots:
1: “Marlboro cigarette commercial”, 1968
2: “Hiltop”, Coca Cola, 1971
3: Pepsi Generation”, 1984
4: “The Best A Man Can Get”, 1993
5: State Farm, Super Bowl, 2024
6: Bleu de Chanel, Scorsese, 2024


Eleverne ser indledningsvist filmen "Civil War", og er på den måde blevet "varmet op" den aktuelle valgkamp og den politiske uro, der præger USA i disse år.

Som afslutning på forløbet indføres eleverne i udviklingen af viral kommunikation og vejen fra broadcast til web 2.0



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Pilotfilmsproduktion

Eleverne skal i forlængelse af forrige forløb producere et kampagnespot i praksis.  De skal målrette deres produkt med afsæt i oplysnings- og informationskampagnen. De skal overbevise en modtager om at man skal vælge mediefag som valgfag.

De inspireres af kampagnefilm fra kampagnen "Born to create" og Sundhedsstyrelsen.

De forholder sig Richard Raskins storytellingsprincipper.

De lærer om og gennemgår produktionens tre faser: præproduktion, optagelser og postproduktion.

De læser lidt om promovering og distribuering, og de udfører det i praksis ved at at lave plakater med QR-koder, der henviser til deres film på en privat hjemmeside, som skolens elever kan tilgå.

Afslutningsvist arbejder de med evaluering og det kritiske blik på egen og andres produktioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fremstilling af USA #2: Den amerikanske superhelt

Vi fortsætter med at undersøge fremstillingen af USA, men nu i fiktionens verden. Eleverne har været med til at stemme om forskellige underemner, og det blev den amerikanske superhelt.

Eleverne arbejder med næranalyse, tematisk analyse (fremstillingen af de amerikanske kerneværdier) og genreanalyse (superheltefilmen).
Under arbejdet med genreanalysen er der fokus på strukturen i den klassiske superheltefilm samt typiske temaer inden for genren.


De arbejder analytisk med følgende empiri med fokus på den klassiske superheltefilm vs. den mere moderne og samfundskritiske fremstilling af superhelten:
Anslaget fra "Superman" (1978)
"Spider-Man" (2002) (hele filmen)
Biograftur: "Captain America: Brave New World", Julius Onah (2025)
"The Boys" sæson 1, afsnit 1: “The Name of the Game”, instruktør: Dan Trachtenberg (2019)

I tilknytning til arbejdet med "The Boys" er der fokus på emner som 'grotesk realisme' og dekonstruktion af superheltegenren.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensproduktion

Eleverne arbejder i faserne præproduktion, produktion og postproduktion.

I præproduktionen ser eleverne eksempler på andre elevfilm og stifter bekendskab med gode råd til ideudviklingen af en fortælling. De udarbejder synopsis og sceneoversigter. Undervejs pitcher de deres ideer for hinanden, men med særligt fokus på det, de mener, bliver en nøglescene i deres film. Denne nøglescene skal illustreres visuelt.

Deres færdige produktioner vises ifm forårscafe på skolen, og de udarbejder plakater hertil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Afslutning og klar til eksamen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer