Holdet 2024 DR_C1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Katrine Koppelgaard
Hold 2024 DR_C1 (3g dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro-impro-forløb
Titel 2 Naturalisme og episk teater
Titel 3 Monologer (Til Ungdommen)
Titel 4 Forestillingsprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro-impro-forløb

I dette forløb er eleverne blevet introduceret for grundlæggende principper brug af krop og stemme . Herunder har eleverne også arbejdet improvisationsteater og Keith Johnstones principper for improvisation.

Det forventes, at eleverne kan forklare og bruge følgende fagbegreber:
Krop og stemme: Volumen, tempo, pause, blikretning,
Improvisation: blocking og accept, gagging, spontanitet, originalitet, statusmotoren, lytning, tillid, affirmations-princippet (at sige ja).

Der er arbejdet både teoretisk og praktisk med samtlige begreber.

Kernestof:
- Johnstone, Keith, "Improvisation og Teater", pp. 95 - 110.
- Sørensen, Karin, "Dramatik - en grundbog", pp. 14 - 22 + 27 - 30.
- theaterspirit, "Improv tips for beginners", video. https://www.youtube.com/watch?v=JMZrLhz0yPc  

Der er arbejdet med følgende pinde på læreplanen:
- Grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og
rollespil.
- Grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé


Omfang: 24 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Naturalisme og episk teater

I dette forløb har eleverne beskæftiget sig med de to hovedlinjer indenfor iscenesættelse: teaterets episke og dramatiske form. Helt præcist er eleverne blevet introduceret til naturalismen og det episke teater og har sammenlignet de to teaterformer.

OM NATURALISME. Eleverne har arbejdet praktisk og teoretisk med disse begreber:
Stanislavskijs system, Motivation, de givne omstændigheder, stemningserindringer, det magiske hvis, pov, undertekst, regibemærkninger. Den realistiske spillestil, psykologisk realisme, nultekst, illusionsteater.
Den aristoteliske model: berettermodellen, fabel, de tre enheder, retrospektive replikker, mimesis, katharsis, teatertekstens temaer (dyder og synder), samt forskellige hovedformer for fortælling (dannelseshistorie, deterministisk drama, tematisk drama)

OM EPISK TEATER. Eleverne har arbejdet praktisk og teoretisk med disse begreber:
Montage-modellen, den fremvisende spillestil, verfremdungs-effekter, allusionsteater.

DERUDOVER:
Arrangement: Horisontal placering, vertikal placering, kontrast, fokus, scenerum (baggrund, mellemgrund, forgrund, kongeside, dameside), motivation (jf. Jens Arentzen).


Kernestof:
Sørensen, Karin, "Dramatik - en grundbog", pp. 27 - 28, 68-71, 74 - 78, 86, 92 - 94, 99 - 101
Arentzen, Jens, "Skuespillerens værktøjer", pp. 113 - 115.

Supplerende:
Sørensen, Karin, "Dramatik - en teaterhistorie", pp. 83-90.
Korte uddrag af Henrik Ibsens "Et dukkehjem".
Korte uddrag af Bertolt Brechts "Det gode menneske fra Sezuan"

Der er arbejdet med følgende pinde på læreplanen:
- Grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og
rollespil.
- Mindst to væsensforskellige teatertraditioner med indbyrdes historisk spredning.
- Grundlæggende principper for reception af og erkendelse gennem kunst

Omfang: 20 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Monologer (Til Ungdommen)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forestillingsprojekt

I dette forløb har eleverne forberedt deres eksamensprojekt. Som en del af projektet har eleverne vist deres forestillinger til skolens forårscafé og modtaget feedback fra publikum. Derudover har de løbende afleveret små refleksionsskivninger over deres forestillinger, for at bibeholde bevidstheden om de metodiske overvejelser bag forestillingerne.


Supplerende stof:
Pachaï, Jeppe Alsgaard et al., Kaosteater: værktøjer for Scenekunst - idéudvikling, 2021. s. 24 - 33, 36 - 41, 48 - 51.


Pinde der er arbejdet med på læreplanen:
- Grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé.
- Grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil.
- Den levende teaterforestilling og andre performative udtryk set i en kulturel og global kontekst.

Omfang: 0 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde