Titel
2
|
Naturalisme og episk teater
I dette forløb har eleverne beskæftiget sig med de to hovedlinjer indenfor iscenesættelse: teaterets episke og dramatiske form. Helt præcist er eleverne blevet introduceret til naturalismen og det episke teater og har sammenlignet de to teaterformer.
OM NATURALISME. Eleverne har arbejdet praktisk og teoretisk med disse begreber:
Stanislavskijs system, Motivation, de givne omstændigheder, stemningserindringer, det magiske hvis, pov, undertekst, regibemærkninger. Den realistiske spillestil, psykologisk realisme, nultekst, illusionsteater.
Den aristoteliske model: berettermodellen, fabel, de tre enheder, retrospektive replikker, mimesis, katharsis, teatertekstens temaer (dyder og synder), samt forskellige hovedformer for fortælling (dannelseshistorie, deterministisk drama, tematisk drama)
OM EPISK TEATER. Eleverne har arbejdet praktisk og teoretisk med disse begreber:
Montage-modellen, den fremvisende spillestil, verfremdungs-effekter, allusionsteater.
DERUDOVER:
Arrangement: Horisontal placering, vertikal placering, kontrast, fokus, scenerum (baggrund, mellemgrund, forgrund, kongeside, dameside), motivation (jf. Jens Arentzen).
Kernestof:
Sørensen, Karin, "Dramatik - en grundbog", pp. 27 - 28, 68-71, 74 - 78, 86, 92 - 94, 99 - 101
Arentzen, Jens, "Skuespillerens værktøjer", pp. 113 - 115.
Supplerende:
Sørensen, Karin, "Dramatik - en teaterhistorie", pp. 83-90.
Korte uddrag af Henrik Ibsens "Et dukkehjem".
Korte uddrag af Bertolt Brechts "Det gode menneske fra Sezuan"
Der er arbejdet med følgende pinde på læreplanen:
- Grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og
rollespil.
- Mindst to væsensforskellige teatertraditioner med indbyrdes historisk spredning.
- Grundlæggende principper for reception af og erkendelse gennem kunst
Omfang: 20 ns.
|