Holdet 2024 3g TY - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Kirsten Stammerjohann
Hold 2024 3g TY (3g TY)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Stunde Null
Titel 2 Die Olympischen Spiele 1936 in Berlin
Titel 3 Aussenseiter
Titel 4 Terrorismus

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Stunde Null

Resumé og fokuspunkter:
Vi vil indenfor dette emne primært se på, hvordan livet gestaltede sig for tyskerne i tiden efter anden verdenskrig. Vi ser såvel på flugt og fordrivelse, levevilkårene for kvinder og børn i de første år uden mænd og kort på hvilke faktorer der fik den vestlige del af Tyskland på benene igen frem til grundlæggelsen i 1949.
Holdet har i 4 grupper arbejdet med emnerne Trümmerfrauen, Währungsreform, Hungerwinter 46/47 und Berliner Blokade samt Überlebensstrategien

Faglige mål:
Vi har primært arbejdet med præsentationer og samtaleøvelser knyttet til  tekstbearbejdning og informationer fra udsendelser om tiden, arbejde med internettet og både fiktion og sagprosa. Der har været fokus for tale i sammenhæng over flere minutter.

Omfang inkl. grammatiske øvelser: 40 NS
Hjælpemidler: www.ordbogen.com og www. zeitklicks.de

EKSAMENSEMNE

Kernestof:
fra; Helle Egendal "Gattungen", Gyldendal, 2017
Wolfgang Borchert "Nachts schlafen die Ratten doch"

fra; www.dhm.de/lemo/forum/kollektives_gedaechtnis/ (p.t. ikke tilgængelige)
Margarete Schleede: Flucht und Vertreibung aus Gäbersdorf (forkortet)

fra; Zeitgut: Nachkriegs-Kinder, Kindheit in Deutschland 1945-1950, Band 2, 3. Ausgabe 1999
Eva Korhammer: Wunderbare Brotvermehrung

fra; https://www.hdg.de/lemo./zeitzeugen/silvia-koerner-so-erlebte-ich-die-nachkriegszeit-in-berlin.html +
https://www.hdg.de/lemo/zeitzeugen/silvia-koerner-kinderalltag-ende-der-vierziger-jahre.html
Silvia Koerner: So erlebte ich die Nachkriegszeit in Berlin + Kinderalltag Ende der vierziger Jahre. Teksterne er forkortede og sat i forlængelse af hinanden.

Supplerende stof:
Der Untergang (film) de sidste 40 minutter med henblik på at se på folks reaktioner på sammenbruddet.
Arbejde med www.Zeitklicks.de,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Die Olympischen Spiele 1936 in Berlin

Resumé og fokuspunkter:
Vi vil se på, hvad der skete under de olympiske lege i Berlin, hvilke fordele og ulemper såvel staten som udvalgte personer under og efter Legene oplevede og hvilken propagandistisk effekt de olympiske lege havde for Tyskland. Vi vil forsøge at se på OL fra flere vinkler og arbejde en smule med, at tiden kan forvrænge billedet og at visse elementer først har fået deres betydning set i bagklogskabens lys.

Holdet har i grupper arbejdet med forskellige vigtige personer.

Faglige mål:
Vi har primært arbejdet med præsentationer og samtaleøvelser knyttet til  de læste tekster. Emnets kompleksitet har gjort, at undervisningen har været mere lærerstyret end det foregående.

Omfang inkl. grammatiske øvelser: 35 NS
Hjælpemidler: www.ordbogen.com

EKSAMENSEMNE

Kernestof:
fra; Oliver Hilmes "Berlin 1936. Sechzehn Tage im August, Penguin, 2016
Samstag, 1. August 1936 (uddrag om åbningen af Legene)
Sonntag, 2. August 1936 (uddrag om kvindernes spydkast)
Montag, 3. August 1936 (uddrag om mændenes 100-meter-løb)
Dienstag, 4. August 1936 (uddrag om mændenes længdespring)
Freitag, 7. August 1936 (uddrag om bygningen af KZ Sachsenhausen)
Sonntag, 16. August 1936 (uddrag om afslutningen af Legene)

Berlin '36 - film om højdespringerne Gretel Bergmann og Dora Ratjen, der var henholdsvis en jøde og en mand, der begge blev udnyttet af NS-systemet.

fra; https://www.spiegel.de/geschichte/olympia-1936-a-948497.html
Stefan Berg: Olympia 1936. Skandal um Dora

fra; Hans Jürgen Massaquoi "Neger, Neger, Schornsteiinfeger", Fretz & Wasmuth, 2000
Das Kapitel "Joe und Jesse, meine neuen Helden" (i uddrag)

fra; Ove Rimi Andersen "Berlin. Hauptstadt und Metropole", Gyldendal, 1994
Max Schmeling: Die Olympischen Spiele 1936

Supplerende stof:
Leni Riefenstahls "Olympia" - de første ca. 45 minutter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Aussenseiter

Resumé og fokuspunkter:
Vi beskæftiger os i dette emne med forskellige årsager til at være en outsider. Vi ser også på de forskellige former for outsidere og om, i hvilket omfang man er en "frivillig" outsider eller om man bliver tvundet ind i denne rolle af enkeltpersoner, af grupper af personer eller af forskellige samfundsmæssige omstændigheder. I den forbindelse har vi ladet Honneths teori om anerkendelse være den primære forklaringsmodel, men vi har også set på Freuds opdeling af mennesket psyke i "das Es", "das Ich" og "das Über-Ich".

Faglige mål:
Vi har øvet dialog som kommunikationsmiddel frem for præsentation og vi har arbejdet med udvidelsen af såvel ordforråd som omskrivning af ord, hvis man skulle gå i stå i dialogen.
Tekstanalyse og fortolkning har været fremtrædende og specielt arbejde med citater har i den forbindelse haft et særligt fokus.

Omfang inkl. grammatiske øvelser: 40 NS
Hjælpemidler: www.ordbogen.com

EKSAMENSEMNE

Kernestof:

fra; Helle Birk "Aussenseiter, Gyldendal, 2018
Matthias Brandt: Kein Laut

fra; Jørn Ørum "Moderne Vergangenheit", Hovedland, 1995
Thomas Mann: Tobias Mindernickel

fra; Anette Bojstrup Kristensen "Lebenswege", Tyskforlaget, 2015
Karen Köhler: Der Vater

fra; Doris Dörrie "Bin ich schön?", Diogenes, 1994
Kapitlet Kaschmir (teksten er forkortet)

Kate Fuchs & Mathilde Sinding, "Auf uns", Gyldendal, 2016
Marie Luise Kaschnitz: Das dicke Kind


Supplerende stof:

fra Krehan og Stammerjohann, "Wer bin ich", Gyldendal 2020
Krehan og Stammerjohann: Honneths soziologische Theorie

Introduktion til Freuds bevidsthedmodel og derudover isbjergmodellen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Terrorismus

Resume og fokuspunkter
Vi vil i dette forløb se på, hvad terrorisme er, hvad der definerer kriminelle handlinger som terrorisme og vi vil se på forskellen mellem terrorisme og frihedskamp.
Vi vil se på terrorisme fra venstre (RAF og 70'erne), terrorisme fra højre (NSU, Murens fald og skuffede forventninger) og religiøst betinget terrorisme (radikaliseringsmekanismer).
Endelig ser vi også på, hvad man evt. kan gøre for at dæmme op for den radikalisering og spaltning, der finder sted i dagens Tyskland.

Faglige mål:
Vi har primært arbejdet med dialog og fordybelse i tekstuddrag/citater og personbeskrivelser. Vi har ligeledes haft fokus på faste forbindelser og chunks og hvordan de indsættes på fornuftig vis i en længere samtale.

Omfang inkl. grammatiske øvelser: 35 NS
Hjælpemidler: www.ordbogen.com

IKKE EKSAMENSEMNE

Kernestof:
fra; https://www.jetzt.de/politik/interview-mit-der-nazi-aussteigerin-heidi-benneckenstein
Annalena Sippl: Obwohl ich offen damit umgehe, ist es mir unangenehm (om Heidi Benneckenstein og hendes exit fra det højreradikale miljø)

fra; Ulrich Predelli "Terroristen im Seitenblick", Tyskforlaget, 2021
Fuchs & Goetz: Beate, die braune Witwe (om Beate Zschäpe og NSU) lidt forkortet.

Sabine Rennefanz "Eisenkinder", Luchterhand, 2013
Uddrag fra siderne 68-71, 74, 78, 231-32, 241-43

Der Baader-Meinhof-Komplex (film)

Max Frisch "Biedermann unud die Brandstifter", edition suhrkamp, 1963
Szene 1

Supplerende stof:
Definition af begreberne Terrorismus og Wiederstandskampf med inddragelse af tyske sider på nettet.
Korte præsentationer af af terroristiske anslag i Tyskland fra de sidste ti år.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer