Holdet 2024 EN_A1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Ella Schack Østergaard
Hold 2024 EN_A1 (3g EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Technology. Possibilities and Limi...Eksamensemne.
Titel 2 Love. Inklusiv Shakespeare. Eksamensemne.
Titel 3 Global Climate. Eksamensemne.
Titel 4 Modernism and Man's Situation. Eksamensemne.
Titel 5 Adversity and the Ability to Overco.. Elsamensemne
Titel 6 Words.A healing or a condemning tool?Eksamensemne.
Titel 7 India and Changing World Orders. Eksamensemne.
Titel 8 Repetition og Hjælpemidler.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Technology. Possibilities and Limi...Eksamensemne.

Titel: Technology. Possibilities and Limitations. Eksamensemne.
Fokus: Der har været arbejdet med hvordan teknologier har påvirket individers liv, relationen mellem mennesker (lokalt og  globalt) og relationen mellem mennesker og natur i det 20ende og 21ende århundrede. Herunder også hvordan teknologier (herunder også digitale medier) og videnskab kan bidrage til at udvide og begrænse menneskets forståelse og oplevelse af livet. Primært set fra et vestligt synspunkt.
Arbejdet med analysebegreber herunder "defamilirarization" og "genre".


Kernestof:
- Tom Godwin, The Cold Equation, (1954)
fra: https://www.lightspeedmagazine.com/fiction/the-cold-equations/
-Jonathan Franzen: Liking is for Cowards. Go for what hurts.
fra: New York Times, May 28, 2011.
-Copenhagen, About Werner Heisenberg's and Niels Bohr's encounter in 1941. BBC, (2005)
-Asimov, Isaac, The Machine that Won the War. (1962).
fra: https://mcraenglish.weebly.com/uploads/1/5/8/7/15876062/the_machine_that_won_the_war01.pdf
--Raymond Carver, Cathedral (1983).
-E. M. Forster:The Machine Stops (1909), i uddrag.
fra: https://www.ele.uri.edu/faculty/vetter/Other-stuff/The-Machine-Stops.pdf
-Craig Raine: "A Martian Sends a Postcard Home"(1979)
fra: http://www.poetrybyheart.org.uk/poems/a-martian-sends-a-postcard-home/

Supplerende Stof;:
om begrebet:
defamilirarisering og effekten af dette..
Diskussion om teknologiers betydning i en menneskelig kontekst.




ca. 40 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Love. Inklusiv Shakespeare. Eksamensemne.

Titel: Love. Inklusiv Shakespeare. Eksamensemne.
Fokus: Fokus har været på begrebet kærlighed i dens mange afskygninger. Der har især været fokus på, hvordan begrebet er blevet behandlet i  forskellige litteraturhistoriske perioder: senmoderne, moderne, symbolisme, naturalisme, romantik og renæssance.
Fokus har desuden været på kontekstualisering og perspektivering.

Kernestof:
Catherine Smith: Jellyfish, (2021) fra eksamensopgave, A-niveau, d. 17 maj 2023
Scot Fitzgerald; The Great Gatsby, (1925), Wordsworth Classics, 2001.I uddrag kap.:1,2, 6.
Oscar Wilde: The Nightingale and the Rose.(1888),
fra: https://celt.ucc.ie/published/E850003-008/text001.html 
Thomas Hardy: Far From the Madding Crowd, (1874), I lille uddrag. samt filmatisering.
William Wordsworth, I Wandered Lonely as a Cloud, (1807),
fra: https://www.poetryfoundation.org/poems/45521/i-wandered-lonely-as-a-cloud
William Blake, The Tyger. (1794)
fra: https://www.poetryfoundation.org/poems/43687/the-tyger
Mary Shelley: Frankenstein, (1818),  i et lille uddrag.
fra: https://www.gutenberg.org/files/84/84-h/84-h.htm
William Shakespeare, Sonnet nr. 18,116,130.
-King Lear, Vejle Musikteater. Efterår 2024.
- Uddrag af William Shakespeare: King Lear og Macbeth.
fra: https://www.sparknotes.com/shakespeare/life-and-times/plays-by-genre/tragedy/

Supplerende stof:
-Postmoderne og moderne litterære karakteristika. Eget dokument.
- Om begrebet "The American Frontier", (1920),
https://nationalhumanitiescenter.org/pds/gilded/empire/text1/turner.pdf (I uddrag)
-Elevoplæg om begreberne: "The Pilgrims", "Stature of Liberty" og "The Frontier".
-Egen tekst om romantikkens karakteristika.
- "Language in the Elizabethan Era" in Romeo & Juliet - The Complete Play, Glossary, Tasks, & Toolbox by Bo Høpfner Clausen & Jesper Kaalund, Gyldendal, 2017.
- "Historical Context" in Romeo & Juliet - The Complete Play, Glossary, Tasks, & Toolbox by Bo Høpfner Clausen & Jesper Kaalund, Gyldendal, 2017.
-Egen ppp om William Shakespeare og hans verdenssyn.


ca.   64 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Global Climate. Eksamensemne.

Titel: Global Climate. Eksamensemne.
Forløbet har været et samarbejde mellem EN og 3g ng samt Energimuseet. Projektet har været et STEAM-forløb med støtte fra region MIDT. Engelsk har hovedsaglig bidraget med at indkredse hvilke holdningsmæssige forhold, der kan fremme eller hæmme et bedre klima gennem vores energiproduktion og forbrug. Der har været arbejdet innovativt med udviklingen af et spil om energi produktion, forbrug og politik a la Matador i nærværende sammenhæng kaldet "Energy Tours".

Kernestof:
-Jason Hickel, Less is More,(2020), Penguin 2022. I uddrag.
-Vaclav Smil, Materials and Dematerialization, Wilag. I uddrag.
--Lynn White, "The Historical Roots to Our Ecological Crises" (1967) fra: Science 10 March 1967, Volume 155, Number 3767 Kan findes her: https://archive.org/details/HistoricalRootsOfEcologicalCrisisV/page/n3/mode/2up. I uddrag.
- Geoffrey Lean: cop29-climate-progress-trump-presidency-politics-science, 24 not 2024. The Guardian:
fra: https://www.theguardian.com/commentisfree/2024/nov/24/cop29-climate-progress-trump-presidency-politics-science

Supplerende stof:
Teksterne herunder er ikke læst i fuld længde; men brugt som informationskilder til projektet.
-Egen ppp om Henry George. m.f..
-5 F modellen for innovation
-Jens Dolins model over geografiens verden
-Jesper Thornbjerg, USA forsøger at hanke op i sit gamle elnet. Fra Elnet til Fremtiden 4 oktober 2024.
-Jamie Lorimer, https://www.youtube.com/watch?v=84PMufWuUA0

_ Diverse Kilder brugt selektivt af eleverne:
-https://inters.org/files/white1967.pdf
-https://www.berlingske.dk/litteratur/sognepraest-og-debattoer-kritiserer-vores-aandelige-tilstand-graadighed
-https://www.datacenterdynamics.com/en/news/openai-wants-to-buy-vast-quantities-of-nuclear-fusion-energy-from-helion-report/
-Vaclav Smil: Materials and Dematerialization and making the Modern World, Wiley
-https://vaclavsmil.com/publications/
(om Vaclav Smil)


Arbejdsform
Innovation har været en del af forløbet med udvikling af et spil, der sætter fokus på klimabevidst adfærd/teknologi ang. energiproduktion, energilagring og energiforbrug.
Der har været arbejdet i grupper med udvikling af projekt og med fremlæggelsen af projektet, hvor de enkelte grupper har komplementeret hinanden i arbejdet.  

ca. 30 s. (nogle har måske læst mere.)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Modernism and Man's Situation. Eksamensemne.

Title: Modernism and Man’s Situation. Eksamensemne.

Fokus: Har været på modernismens karakteristika og på modernismen i det 20ende århundrede perspektiveret til vores tid i dag. Emnet har især fokuseret på "Animal Farm" (værklæsning) og konteksten for denne. Konteksten for værket er blevet perspektiveret i forhold til en litterær, en semi-biografisk/transdental og en politisk teoretisk vinkel repræsenteret ved Orwell, Victor E. Frankl, og Arendt. Tiden efter anden verdenskrig er også blevet berørt, som udtryk for de litterære strømninger i overgangen fra modernisme til postmodernismen. Endelig er situationen af idag blevet diskuteret i forhold til emnet.

Kernestof:
-George Orwell, Animal Farm, Penguin Books, (1945). (VÆRK)
-George Orwell, Appendix II; Orwell´s Preface to the Ukranian Edition of Animal Farm, fra ovennævnte udgave af Animal Farm, s. 108-113.
- George Orwell, Why I Write, (1946), Penguin Books Great Ideas, 2004, s. 1-5.
-James Stoner: Hannah Arendt’s Vision of Freedom, Nov 14, 2022.
Fra: https://www.thepublicdiscourse.com/2022/11/85358/
- Graham Greene, The Destructors, (1954),
Fra: https://100mudcats.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/03/destructors.pdf

- Anne Applebaum,“Trump wants you to accept all this as normal.”Oct 28, 2024.
Fra: https://www.theatlantic.com/politics/archive/2024/10/maidison-square-garden-election-fraud/680429/


Supplerende stof:


Cross, Donna Woolfolk, Propaganda: How Not to Be Baboozled,(1986),
Fra: Eschholz, Poul and Rosa, Alfred (ed.),Outlook and Insights,(1991) St Martin’s Press, New York
-Mr. Jones (2020), Film. Film efter Andrea Chalupas roman.
-Gareth Jones, There is no bread, (1935) https://www.garethjones.org/soviet_articles/hearst2.htm
-Viktor E. Frankl, Man’s Search For Meaning, (1946), Rider 2004, s. 108-115;123-125;131-134.

ca.: 152 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Adversity and the Ability to Overco.. Elsamensemne



Titel: Adversity and the Possibility to Overcome It. Eksamensemne.

Fokus:  Hvorledes tematiseres emnet i forskellige teksttyper/medier og hvilke centrale holdninger er der/har der været til emnet.
Der arbejdes videre med det analytiske arbejde og perspektivering. Herunder egne kreative øvelser i billedsprog.

Kernestof:
Stephen King: Rita Hayworth and Shawshank Redemption, (1982), Timewarner Paperbacks, 2003.i uddrag.
Shawshank Redemption. (1994) film

Robert Frost: The Road Not Taken.(1915)
Fra: https://www.poetryfoundation.org/poems/44272/the-road-not-taken

Supplerende Stof:
Diverse ark til analysemetodisk arbejde. Arbejde med at finde, betegne og analysere billedsprog og afsøge dets kommunikative funktion. Herunder også indblik i at opøve ens egne kommunikative evner.





ca. 35 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Words.A healing or a condemning tool?Eksamensemne.

Titel: Words. A healing or a condemning tool? Eksaemnsemne.
Fokus: Fokus har været på ordenes betydning som samleobjekt, som udtryksmiddel, som kilde til det meningsgivende og facetterede historie- og nutidserkendelse. Men også ord som kilde til fordømmelse. Der har været fokus på kriminalitet og psykologiske lidelser og ordenes betydning set i et historisk perspektiv udtrykt. Desuden har der været reflekteret over hvor grænsen går mellem litterær sagprosa og litteratur.

Kernestof:
-Simon Winchester, The Professor and the Madman (2005), Harper Perennial 2005, I uddrag.
-The Professor and the Madman, 2019 film.
- Krishan Coupland: The Sea in Me, (2016), Studentereksamensenopgave 20 aug. 2018. A niveau STX.
- Seamus Heaney, The Tollund Man, (1994).

Supplerende stof:
- The Quiet One,
https://web.toerring-gym.dk/eng/opgaver/Elektronisk_Eksamen_A_2022_08_17/#

-Daniel Magruder, “My Best Friend Died by Suicide. I Wish I Had Seen the Warning Signs”, (2019)an article from The New York Times Magazine website, 2019
fra: https://web.toerring-gym.dk/eng/opgaver/Elektronisk_Eksamen_A_2020_05_20/#

ca. 54 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 India and Changing World Orders. Eksamensemne.

Titel: India and Changing World Orders. Eksamensemne.
Fokus: Fokus har været på Indien i nyere tid og på sammenstødet mellem nye og gamle traditioner og værdier. Der har også været fokus på hvilken position Indien indtager i verden af i dag i forhold til fortiden.

Kernestof:
Kushwant Singh: Karma, (1950)
Fra: Anne Mette Finderup m.f.; Worlds of English, (2010).
Shashi Deshpande: Can You Hear the Silence?, (1986)
Fra:  Lakshmi Holmström mf.:Writing from India, Cambridge,1994.
Khushwat Singh: The Mark of Vishnu, (1983),
Fra: René Bühlmann m.f.: Departures, Systime, 1998.
Christopher S. Chivvis m.f..India in the Emerging World Order. (2023)
https://carnegieendowment.org/2023/11/06/india-in-emerging-world-order-pub-90928

Supplerende Stof:
Dr. Ian Bradley, A Godly, Prosperous and Ruling Race, (1997), I uddrag.
Fra: The Daily Telegraph, The British Empire 1497-1997, 500 years that shaped the world.
Telegraph Group Ltd, 1997.


ca. 22 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Repetition og Hjælpemidler.

Minlæring/ Engram  (grammatik og Do it, Write )og ordbøger er tilladt via på forhånd downloaded links på eget skrivebord, der fører til siderne uden at skulle søge på internettet.



Ordbog:
https://www.ordbogen.com/da/#/

Engram/minlærring:
https://www.minlaering.dk/

Faculty of English:
https://www.english.cam.ac.uk/classroom/terms.htm

Minlæring bøger:
https://app.minlaering.dk/bog/1/sitemap

Minlæring Indholdsfortegnelse:
https://app.minlaering.dk/bog/1/sitemap

Minoring. Do it, Write.
https://app.minlaering.dk/bog/25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer