Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Britt Dige Toft
|
Hold
|
2024 3g Ng (3g Ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Selvfølgelig kan vi ændre vores forbrug!
Igennem forløbet vil eleverne få dybdegående kendskab til udvalgte Verdensmål. Vi vil gøre det mere nærværende for eleverne ved at lade dem gå i dybden med deres eget forbrug, herunder temaet:
Tøjforbrug og madforbrug
Vi undersøger hvordan tøjforbruget ser ud i de enkelte husstande, vi undersøger hvordan det er en udfordring for klima og miljø, og hvordan man innovativt kan sætte fokus på ændring.
Vi undersøger hvordan vi spiser i verden og sætter også fokus på madspild. Vi undersøger hvordan vi i den enkelte husstand forbruger mad og hvilke fordele og ulemper der er ved det.
Vi deltager i Klimafolkemødet i Middelfart og bliver klogere på tøj, mad og klimapåvirkning.
Eksperimentel/feltarbejde:
Undersøgelse og journalskrivning over husstandens tøjforbrug.
Deltagelse i Klimafolkemøde
Innovativt arbejde:
Grupperne vælger enten
Løsningsforslag på at gøre vores tøjforbrug mere klimavenlige.
Løsningsforslag på hvordan vi mindsker madspild, og spiser færre forarbejdede fødevarer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Innovationsprojekt
|
22-09-2024
|
Skriftlighed på Sites
|
29-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information - Om konsekvenser af tøjproduktion og madproduktion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Bysamfund i Zambia vs. Danmark
I dette forløb vil vi arbejde med FNs verdensmål nr 11 om Bæredygtige byer og lokalsamfund.
Vi vil i samarbejde med Eventure learning i Zambia undersøge deres måde at leve i et bæredygtigt samfund og sammenligne med vores. Vi skal altså først have et overblik over hvilke tilgange vi hver især har til bæredygtighed og om hvorvidt vi lever bæredygtigt. Vi kigger på de tre ben: Økonomisk, miljømæssig og social bæredygtighed.
Vi vil udarbejde interviewguide om hvor bæredygtigt deres samfund er indenfor disse elementer:
Landbrug, fiskeri, affaldshåndtering, genbrug af tøj/sko, infrastruktur, boliger og materialer, energi, men også hvordan det er at leve i hver vores land rent økonomisk og socialt.
Vi vil herefter se på, hvordan vi kan bruge deres tilgange til selv at leve mere miljømæssig bæredygtigt, herunder hvilke udfordringer vi står med i Danmark for netop ikke at kunne. leve på samme måde.
Vi skal selv fortælle eleverne i Zambia, hvordan vi lever inden for disse parametre og spørge dem om hvad de tænker om den måde at leve på.
Ville de selv fortsætte med deres liv, eller stræber de også efter at leve som vi gør. Er den bæredygtige måde at leve på frivillig eller et nødvendigt onde?
Skriftlgt arbejde: Kort og plancher over vores vs deres levemåde. Herunder hvilke problemer det hver især giver.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oplæg til NSA eleverne
|
15-12-2024
|
Planche om arbejdet med Zambia vs Tørring
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling - Formidle vores liv til Zambia
- Selvrefleksion - Hvor forskelligt vi lever i verden
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder - Lave solide interviewguides
- Personlige
- Kreativitet - Udfærdigelse af spændende plancher
- Sociale - Samarbejde med elever fra Zambia
- IT
- Præsentationsgrafik - Udfærdigelse af plancher
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Lithium i Bolivia
Vi vil i dette forløb fokusere på Bolivia og de ressourcer der findes i landet. Hovedsageligt vil vi beskæftige os med Lithium-udvinding fordi det er aktuelt.
Hvorledes dannes lithium, hvordan finder vi det i dag, og hvilke problemstillinger ligger der når et fattigt land har dyrebare ressourcer som skal udnyttes af i landene.
Vi ser på pladetektonikken og hvilken rolle det spiller for dannelse af lithium.
Vi ser på klimaet i området og vurderer hvorledes det påvirker lithiumdannelsen.
Vi vurderer fremtiden med de klassiske udviklingsteorier for udvinding af lithium og hvordan Bolivia skal passe på med at blive udnyttet af de rige lande.
Empiribaseret arbejde
Google Earth profiler for Andesbjergene
Klimadata for Bolivia
Analyse af Befolkningspyramider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dannelse af Andesbjergene
|
12-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Hvid jul i Danmark?
Vi arbejder med empiri i hver time igennem december for at vurdere chancerne for kulde og hvid nedbør over Danmark.
Vi arbejder med www.wetterzentrale.de og udvælger relevant empiri for analysen.
Eleverne opnår forståelse for det polare og subtropiske luft henover Danmark og er i stand til at komme med prognose for vejret over Danmark.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvorfor vil Trump have Grønland?
Trump har nu for anden gang ytret ønske om at eje Grønland. Men hvorfor er Grønland så attraktiv?
Klimaforandringerne gør at isen på og omkring Grønland smelter i rasende hast. I takt med at isen forsvinder, dukker nye muligheder frem, herunder Mineraler, Olie og gas, og nye sejlruter i Arktis åbner sig.
Vi ser på hvordan forskerne måler på klimaforandringerne i en stor rapport SWIPA og arbejder i dybden med empiribaseret arbejde.
Vi måler helt konkret på gletsjernes udvikling gennem tiden og bruger satellitmålinger. Vi ser på de nye muligheder klimaforandringerne giver for Grønland og de arktiske lande og går i dybden med olie og gas.
Kvanefjeldet i Vestgrønland har store mængder mineraler, og vi skal se på hvordan disse er dannet og hvor store mængder der findes.
Danmark har indgivet krav om at eje dele af det arktiske område. Derfor dykker vi ned i kontinentalsokkelprojektet og vurderer hvordan de enkelte metoder kan bidrage til kortlægning af Arktis.
Til slut kigger vi på iskerner og hvordan de kan give os et indblik i fortidens klima.
Eksperimentel arbejde:
ICEFRONTIER -kortlægning af gletscherudvikling.
Olie-forsøg. Hvor meget olie kan vi få ud af en olieprøve.
Tolk et seismisk profil og vurdering af hvor der kan findes olie.
Empiribaseret arbejde:
SWIPA rapporten
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvorfor vil Trump have Grønland 1.docx
-
2.7.1 Klimasystemer og klimazoner. Læs det hele, og fokuser på hvorfor det Polare klima adskiller sig fra de andre.
-
Tema41.pdf -Læs siderne 12+13 -omhandlende Høj- og Lavarktis. Fokuser derfor på i lektien, hvad der kendetegner Arktis' klima og hvilke konsekvenser det giver.
-
157_05_nordatlantiske_havokoesystemer_under_forandring.pdf Læs figur side 25 og se på hvordan torskebestanden har at gøre med NAO indeks
-
Hvorfor vil Trump have Grønland 2.docx
-
Tema41.pdf Læs side 14.
-
I dag skal vi arbejde med NAO index, for måske skal Trump tænke over hvordan han klæder sig på hvis han skal bruge mere tid på Grønland. Det er et index hvormed vi kan forstå hvordan vejret er i Danmark og det Grønlandske område. Lektien er virkelig
-
Vi arbejder videre med formidling af NAO index
-
ICE FRONTIERS
-
Hvorfor vil Trump have Grønland 3.docx
-
En af årsagerne til at Trump vil ha Grønland er måske at klimaforandringerne betyder at isen forsvinder og der bliver mulighed for nye sejlruter og at man kan komme til sjældne mineraler. Vi arbejder i dag derfor med isudbredelse i Arktis, og laver v
-
helheim_78326.pdf
-
Planlægning af besøg på Tørring skole den 27.
-
TØRRING SKOLE. Nogle af os mødes kl 1020 PRÆCIS!!!! ved skolens udgang og går derned. hvis ik man er der kl 1020, så går jeg ud fra man selv er fundet derned.
-
Hele SWIPA rapporten: ci2011swipa.pdf.pdf
-
Nyeste opdatering fra SWIPA
-
vimeo.com
-
Hvorfor vil Trump ha Grønland 4-SWIPA 2017 rapporten.docx
-
Orienter dig i denne artikel om hvad Swipa er for noget: Ny rapport: Arktis smelter langt hurtigere end ventet
-
Vi vil arbejde med en storstilet rapport fra 2011, 2017 og 2021, der hedder SWIPA rapporten. Vi ser på kvantitativ empiri fra rapporten og analyserer på den i grupper og næste gang fremlægger I jeres pointer. Vi ser næste gang små film om rapporterne
-
Britter har kage med for jeres indsats på Tørring skole
-
Fremlæggelser af SWIPA arbejdet.
-
Hvorfor vil Trump have Grønland 5 Olie og gas.docx
-
Trump vil bore efter olie midt i USA's grønne omstilling
-
I timen vil vi undersøge dannelse af Olie og gas og I skal lave et produkt der illustrerer dannelsen. Læs i artiklen hvorfor Trump måske kunne være interesseret i olie i Grønland
-
Vi går i dybden med oliedannelse, men du kan med fordel se videoen her inden timen. I timen dykker vi ned i teksten. 3.6.2 Dannelse af olie og naturgas | Naturgeografiportalen
-
Videre med jeres kreative produkt om oliedannelse.
-
I dag kigger vi på olieefterforskning i Arktis og især på Grønland. Læs nedenstående artikler med det fokus at forstå hvordan det går med efterforskningen lige nu. Læs først artiklen fra DR og bagefter pdf artiklen, for der er nemlig den holdning nu
-
Grønland forsvarer oliestrategi: Vi har samme ret til at udvinde olie som andre lande
-
Grønland dropper al fremtidig olieefterforskning - Mediearkiv - Infomedia.pdf
-
Hvorfor vil Trump ha Grønland 6 mere om olien.docx
-
A-A'.docx
-
B-B'.docx
-
Til præsentation for eleverne.pptx
-
I dag skal vi lege oliegeologer. Læs om i vedhæftede hvad seismik er for noget og hvordan det kan bruges til at finde olie. Tag gerne 5 forskellige farveblyanter med.
-
Vær at vide om seismik og boringer.docx
-
Skærmbillede 2021-01-11 kl. 13.17.01.png facitliste for seismik-profilet
-
Lagdeling af Stensuppen.pdf
-
Hvorfor vil Trump have Grønland 7 om mineraler.docx
-
Sorte tal | Den gode mine-business case i Grønland findes ikke | DR LYD
-
Afslutning på Seismikken. Derefter bliver vi klogere på mineralmulighederne for Grønland💎 I skal læse med det formål at forstå hvorfor der er mineraler på Grønland, og hvor attraktivt det er for Trump, eller er det måske Elon Musk?
-
Mineprojekt ved Kvanefjeld blev afgørende for Grønlands valg - Mediearkiv - Infomedia.pdf
-
5.9.5 Grønlands råstoffer
-
5.9.5.2 Vilkår for mineralefterforskning
-
Skærmbillede 2021-01-11 kl. 13.17.01.png
-
Mere om mineraler. Lektie fra onsdag
-
Videre med Grønlands undergrund.
-
Hvorfor vil Trump have Grønland 8- Hvem ejer egentlig de Arktiske offshore områder.docx
-
Hvem ejer Arktis Offshore? Læs herunder hvordan man bestemmer hvem der ejer havbunden, og hvilke metoder man bringer i spil i forbindelse med bevisførelsen. Vi går i dybden med metoderne, men seismikken kender I jo.
-
a76.dk
-
Regler for udvidelsen af kontinentalsoklen | a76
-
De nødvendige data | a76
-
Supplerende data | a76
-
Hvorfor vil Trump have Grønland 9-Iskerner.docx
-
Vi afslutter forløbet med et kig på ISKERNEBORINGER, for det er altså et sindssygt redskab til at kunne kigge historisk på klimaet i Grønland. Iskerner -vindue til fortidens klima.pdf Vi ser på hvad man kan bruge iskerneboringer til. Læs side 4 + 6-7
-
Hvorfor vil Trump have Grønland 10 Iskerner.docx
-
Læs iskernehæftet siderne: 10, 11, 12, og 17 Vi går i dybden med isotopanalyserne i timen og ser en lille film om den dansker der opfandt metoden!
-
Hvorfor vil Trump ha Grønland 11 Iskerner.docx
-
Læs i iskernehæftet siderne 18-19.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Olie og gasdannelse
|
09-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nilen
Vi fokuserer på Nilen og de lande verdens længste flod løber igennem.
Vi fokuserer på kernestof som :
Hydrologi, for at forstå hvordan en flod løber igennem et landskab
Klimatologi, for at forstå hvor vandet kommer fra, og hvilke udfordringer det giver landene.
Når vi har samlet alle disse informationer sammen vil vi diskutere hvem der egentlig har ret til Nilens vand. Vi vil også kigge på Egyptens befolkningsudvikling for at vurdere om der kommer større rift om vandet i fremtiden.
Feltarbejde: Gudenåens udspring hvor vi undersøger hydrologi. Alle tager billeder af hvor hydrologien er spændende fx meanderbuer, erosion, aflejring, transport.
Empiribaseret arbejde:
Analyser af hydrotermfigurer
Analyse af højdeprofiler og hydrologi af floderne
Analyse af befolkningspyramider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nilen 1.docx
-
Sidste forløb bliver om Nilen, som er verdens længste flod. I dag får I viden om hvordan en flod opfører sig. Derfor skal I når I har læst kunne se på en flod hvor gammel den er. I skal også på første link kunne fortælle hvad figuren om erosion, tran
-
1.9.2 Erosion, transport og aflejring i et vandløb
-
1.9.3 Vandløbenes tre stadier
-
1.9.4 Vandløbets udløb i havet
-
06ce87_7a6424b213c64134afe811dbc7158371.pdf
-
Vi arbejder videre med hydrologi
-
Tag lige og læs vedlagte fordi det sætter rammen for hvad I skal ud og undersøge. Vi skal til Gudenåens udspring. Vi kører fra skolen kl 1006. Vi ses på p pladsen og lige sikrer at alle har en bil at køre i. Husk!!!! Fodtøj og tøj til vejret! Helst g
-
Aflevering om feltarbejde ved Gudenåens udspring.docx
-
Mappe på Drev- Her kan I lægge jeres billeder/videoer fra Feltatrbejdet tirsdag
-
Opsamling af feltarbejde og så mangler vi lige lidt om delta
-
hydrotermfigurer Nilen.docx
-
Afvanding Nilen.png
-
Nilen 2.docx
-
Repeter ITK zonen, og hav for øje, hvor ITK zonen ligger i forhold til landene omkring Nilen.
-
Cirkulationsmodellen: Repeter mens du læser, hvad der styrer vejret omkring HELE Nilen, fra Kenya/Tanzania til Ægypten.
-
Nilen 3.docx
-
Når I har læst lektien skal I have et overblik over hvad der sker med vand når det falder fra himlen. I skal også have styr på det fagbegreber I møder i vandbalanceligningen.
-
Vandets kredsløb
-
Vandbalanceligningen
-
Overfladisk afstrøming
-
Nilen 4.docx
-
Aswan dæmingen er det en god løsning? I skal ikke lave "opgaverne" i teksten.
-
TUR TIL FUR.pptx
-
Forberedelse til FUR
-
VI KØRER KL 0800!!!! og er hjemme senest kl 17. Mit telefonnummer er 61672130 hvis du pludselig er blevet syg. Du skal ha gummistøvler og tørre skriftesko med og en pose til at putte dine våde gummistøvler i. Husk mad til hele dagen og noget at drikk
-
Nilen 5.docx
-
Vi gennemgår lige jeres pointer fra sidst. Bagefter skal vi så snakke om: Hvem ejer vandet i Nilen? Skim følgende link, som omhandler en dæmning i Ethiopien. Det giver voldsomme bekymringer for Egypten, hvorfor mon?
-
Nilen 6.docx
-
Befolkning og befolkningsudvikling. Vi hørte jo lige en snas omkring befolkningsudvikling i filmen sidste gang, så lad os undersøge hvad der sker med Egypten i fremtiden. Mens I læser så tænk gode tanker om hvorfor befolkningsudvikling er interessant
-
Den demografiske transition | Naturgeografiportalen. Fokus i lektien er at forstå hvordan den demografiske transition kan bruges som en analyse af hvordan et samfund har udviklet sig gennem tid og hvilke konsekvenser det har for samfundet.
-
Befolkningspyramider | Naturgeografiportalen. Fokus i lektien er at forstå hvordan en befolkningspyramide kan give en ide om hvordan befolkningen er sammensat.
-
Nilen 7.docx
-
Vinden former landskabet. Vi ser på hvordan landskabet ser ud i et vinddomineret land som Egypten. I skal have fokus på hvilke processer der sker når vinden blæser hen over sand, og hvordan det så ser ud bagefter -Brug de fine figurer!
-
EKSAMENSforberedelse
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Å
|
27-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64495790804",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64495790804",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64495790804"
}