Holdet 2024 3g Ng - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Britt Dige Toft
Hold 2024 3g Ng (3g Ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Selvfølgelig kan vi ændre vores forbrug!
Titel 2 Bysamfund i Zambia vs. Danmark
Titel 3 Lithium i Bolivia
Titel 4 Hvid jul i Danmark?
Titel 5 Hvorfor vil Trump have Grønland?
Titel 6 Nilen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Selvfølgelig kan vi ændre vores forbrug!

Igennem forløbet vil eleverne få dybdegående kendskab til udvalgte Verdensmål. Vi vil gøre det mere nærværende for eleverne ved at lade dem gå i dybden med deres eget forbrug, herunder temaet:
Tøjforbrug og madforbrug
Vi undersøger hvordan tøjforbruget ser ud i de enkelte husstande, vi undersøger hvordan det er en udfordring for klima og miljø, og hvordan man innovativt kan sætte fokus på ændring.
Vi undersøger hvordan vi spiser i verden og sætter også fokus på madspild. Vi undersøger hvordan vi i den enkelte husstand forbruger mad og hvilke fordele og ulemper der er ved det.
Vi deltager i Klimafolkemødet i Middelfart og bliver klogere på tøj, mad og klimapåvirkning.


Eksperimentel/feltarbejde:
Undersøgelse og journalskrivning over husstandens tøjforbrug.

Deltagelse i Klimafolkemøde


Innovativt arbejde:
Grupperne vælger enten
Løsningsforslag på at gøre vores tøjforbrug mere klimavenlige.
Løsningsforslag på hvordan vi mindsker madspild, og spiser færre forarbejdede fødevarer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Innovationsprojekt 22-09-2024
Skriftlighed på Sites 29-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information - Om konsekvenser af tøjproduktion og madproduktion
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Bysamfund i Zambia vs. Danmark

I dette forløb vil vi arbejde med FNs verdensmål nr 11 om Bæredygtige byer og lokalsamfund.

Vi vil i samarbejde med Eventure learning i Zambia undersøge deres måde at leve i et bæredygtigt samfund og sammenligne med vores. Vi skal altså først have et overblik over hvilke tilgange vi hver især har til bæredygtighed og om hvorvidt vi lever bæredygtigt. Vi kigger på de tre ben: Økonomisk, miljømæssig og social bæredygtighed.


Vi vil udarbejde interviewguide om hvor bæredygtigt deres samfund er indenfor disse elementer:
Landbrug, fiskeri, affaldshåndtering, genbrug af tøj/sko, infrastruktur, boliger og materialer, energi, men også hvordan det er at leve i hver vores land rent økonomisk og socialt.

Vi vil herefter se på, hvordan vi kan bruge deres tilgange til selv at leve mere miljømæssig bæredygtigt, herunder hvilke udfordringer vi står med i Danmark for netop ikke at kunne. leve på samme måde.

Vi skal selv fortælle eleverne i Zambia, hvordan vi lever inden for disse parametre og spørge dem om hvad de tænker om den måde at leve på.
Ville de selv fortsætte med deres liv, eller stræber de også efter at leve som vi gør. Er den bæredygtige måde at leve på frivillig eller et nødvendigt onde?


Skriftlgt arbejde: Kort og plancher over vores vs deres levemåde. Herunder hvilke problemer det hver især giver.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oplæg til NSA eleverne 15-12-2024
Planche om arbejdet med Zambia vs Tørring 16-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling - Formidle vores liv til Zambia
  • Selvrefleksion - Hvor forskelligt vi lever i verden
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder - Lave solide interviewguides
  • Personlige
  • Kreativitet - Udfærdigelse af spændende plancher
  • Sociale - Samarbejde med elever fra Zambia
  • IT
  • Præsentationsgrafik - Udfærdigelse af plancher
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Lithium i Bolivia

Vi vil i dette forløb fokusere på Bolivia og de ressourcer der findes i landet. Hovedsageligt vil vi beskæftige os med Lithium-udvinding fordi det er aktuelt.

Hvorledes dannes lithium, hvordan finder vi det i dag, og hvilke problemstillinger ligger der når et fattigt land har dyrebare ressourcer som skal udnyttes af i landene.
Vi ser på pladetektonikken og hvilken rolle det spiller for dannelse af lithium.
Vi ser på klimaet i området og vurderer hvorledes det påvirker lithiumdannelsen.
Vi vurderer fremtiden med de klassiske udviklingsteorier for udvinding af lithium  og hvordan Bolivia skal passe på med at blive udnyttet af de rige lande.

Empiribaseret arbejde
Google Earth profiler for Andesbjergene
Klimadata for Bolivia
Analyse af Befolkningspyramider.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dannelse af Andesbjergene 12-01-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Hvorfor vil Trump have Grønland?

Trump har nu for anden gang ytret ønske om at eje Grønland. Men hvorfor er Grønland så attraktiv?
Klimaforandringerne gør at isen på og omkring Grønland smelter i rasende hast. I takt med at isen forsvinder, dukker nye muligheder frem, herunder Mineraler, Olie og gas, og nye sejlruter i Arktis åbner sig.

Vi ser på hvordan forskerne måler på klimaforandringerne i en stor rapport SWIPA og arbejder i dybden med empiribaseret arbejde.
Vi måler helt konkret på gletsjernes udvikling gennem tiden og bruger satellitmålinger. Vi ser på de nye muligheder klimaforandringerne giver for Grønland og de arktiske lande og går i dybden med olie og gas.
Kvanefjeldet i Vestgrønland har store mængder mineraler, og vi skal se på hvordan disse er dannet og hvor store mængder der findes.
Danmark har indgivet krav om at eje dele af det arktiske område. Derfor dykker vi ned i kontinentalsokkelprojektet og vurderer hvordan de enkelte metoder kan bidrage til kortlægning af Arktis.

Til slut kigger vi på iskerner og hvordan de kan give os et indblik i fortidens klima.

Eksperimentel arbejde:
ICEFRONTIER -kortlægning af gletscherudvikling.
Olie-forsøg. Hvor meget olie kan vi få ud af en olieprøve.
Tolk et seismisk profil og vurdering af  hvor der kan findes olie.


Empiribaseret arbejde:
SWIPA rapporten
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Olie og gasdannelse 09-03-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nilen

Vi fokuserer på Nilen og de lande verdens længste flod løber igennem.
Vi fokuserer på kernestof som :
Hydrologi, for at forstå hvordan en flod løber igennem et landskab
Klimatologi, for at forstå hvor vandet kommer fra, og hvilke udfordringer det giver landene.


Når vi har samlet alle disse informationer sammen vil vi diskutere hvem der egentlig har ret til Nilens vand. Vi vil også kigge på Egyptens befolkningsudvikling for at vurdere om der kommer større rift om vandet i fremtiden.


Feltarbejde: Gudenåens udspring hvor vi undersøger hydrologi. Alle tager billeder af hvor hydrologien er spændende fx meanderbuer, erosion, aflejring, transport.

Empiribaseret arbejde:
Analyser af hydrotermfigurer
Analyse af højdeprofiler og hydrologi af floderne
Analyse af befolkningspyramider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Å 27-04-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde