Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Hanne Dall Bendixen
|
Hold
|
2024 2a3g Bi (2a3g Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Nervesystemet
Forløb
Nervesystemet
Fagligt indhold
- Nervesystemets opbygning, herunder CNS/PNS, autonom/voluntær, sensorisk/motorisk
- Nervecellers opbygning
- Aktionspotentiale
- Synapsekløft og transmitterstoffer
- Hukommelse
- Smerte
- Den påvirkede hjerne (gruppeprojekt om et rusmiddels virkning pr. gruppe)
Kernestof
- Nervesystemet
Forsøg
- Nerveledningsforsøg
- Smertepåvirkningsforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Enzymer, mikroorganismer og ølbrygning
Forløb
Enzymer, mikroorganismer og ølbrygning
Fagligt indhold
- Proteiners struktur og funktion
- Enzymers struktur og funktion
- Enzymers aktivitet
- Ølbrygningens biologiske processer
- Mikroorganismers vækst
- Gærsvampes livscyklus
- Antibiotikas virkemåde
- Antibiotikaresistens
Kernestof
- Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
- Enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
- Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af proteiner
- Biokemiske processer: gæring
Forsøg
- Proteinforsøg (denaturering, påvisning)
- Forsøg med enzymers temperaturafhængighed (katalaseforsøg)
- Ballongæringsforsøg
- Ølbrygning
- Antibiotikaresistensforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
DNA, genetik og genteknologi
Fagligt indhold
- DNAs opbygning og replikation
- Mitose og meiose
- Proteinsyntesen og "den genetiske kode"
- Nedarvningsprincipper: et-gens nedarvning, to-gens nedarvning og epistasi
- Blodtyper
- PCR, DNA-profilanalyse, restriktionsenzymer
- Gensplejsning af planter (projekt, hver gruppe har arbejdet med én slags plante)
Kernestof
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose, genteknologi
Forsøg
- Blodtypebestemmelse
- DNA-fingerprinting
- pGLO
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opgave om antibiotikaresistens og AI.docx
-
DNAs opbygning og replikation.docx
-
DNA-model øvelse.docx
-
DNAs opbygning og replikation.pptx
-
Bidstrup m.fl.: BIOLOGI I FOKUS, Nucleus; sider: 15-16, 81-85, 91-92, 98-100, 104-105, 121-125
-
Mitosen.pptx
-
Mitosen.docx
-
Meiosen.pptx
-
Meiosen med modellervoks.docx
-
Frøsig, Hede, Jørgensen, Paludan-Müller: Biologi i udvikling B-niveau, nucleus; sider: 17, 74-93
-
Proteinsyntesen.docx
-
Proteinsyntesen.pptx
-
Medbring "Biologi i fokus"
-
Et-gens og to-gens nedarvning.pptx
-
Epistasi.pptx
-
Escaperoom
-
Spørg jeres forældre hvilke blodtyper de har
-
Blodtypebestemmelse genetik.doc
-
Elektroforesespørgsmål.docx
-
PCR,restriktionsenzymer, gelelektroforese.pptx
-
PCR og restriktionsenzymer.docx
-
DNA-fingerprinting, øvelsesvejledning.docx
-
Overbliks.docx
-
Morgenmadsoversigt
-
RESULTAT af DNA-fingerprinting.docx
-
Gensplejsning, overblik.pptx
-
Genlæs øvelsesvejledningen og evt. egne noter om DNA-fingerprinting
-
Papirgensplejsning.docx
-
Gensplejsning af planter.pptx
-
Viden om GMO fra etisk råd
-
OVERBLIK: Her er argumenterne for og imod GMO
-
Etik og lovgivning i genteknologi
-
Hvad er GMO?
-
GMO-debatten bygger på misforståelser - Vid&Sans
-
virtueltlaboratorium.dk
-
pGLO elevvejledning.docx
-
pGLO engelsk præsentation.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Virus og immunsystemet
Fagligt indhold
- Immunforsvarets grundlæggende opbygning, fokus på MHC, antistoffer og antigener
- Virus' opbygning og formering
- Influenza
- Immunologiske metoder (coronatest, graviditetstest, ELISA)
Kernestof
- Virus: opbygning og formering
- Infektionsbiologi
Forsøg
- Fight the bite (bl.a. ELISA)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Træningsfysiologi
Fagligt indhold
- Iltens vej fra omgivelser til blodet
- Regulering af vejrtrækning
- Kredsløbets opbygning og funktion
- Blodtryk
- Blodets bestanddele
- Kredsløbet under arbejde
Kernestof
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem og blodkredsløb
Forsøg
- Dissektion af organblok (herunder specielt hjerte og lunger) fra gris
- Hæmatokritmålinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Familieplanlægning
Tværfagligt projektforløb med samfundsfag omkring familieplanlægning og familiestruktur i hhv. Danmark og Zambia.
Vi har arbejdet med hormonel regulering, sædcelleproduktion og i særdeleshed menstruationscyklus samt prævention.
Desuden har vi lavet en smittespredningsøvelse for at illustrere vigtigheden af barriere-prævention som beskyttelse mod kønssygdomme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Evolution og arv
Fagligt indhold
- Genetisk variationer
- Transformation, konjugation og transduktion
- Selektion
- Arter og artsdannelse
- Analoge og homologe træk
- DNA-hybridisering (til bestemmelse af beslægtethed)
Kernestof
Evolutionsmekanismer: biologisk variation og naturlig selektion
Forsøg
- Menneskedyret
- Simulering af evolution (øvelse med "bestikdyr" og forskellige slags føde)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Økologi og biodiversitet
Fagligt indhold
- NPP, BPP, R og fotosyntese
- Kromatografi
- Nitrogenkredsløbet
- Fosforkredsløbet
- Fotosyntese og kromatografi
- Biodiversitet (i skoven)
Kernestof
- N-kredsløb
- P-kredsløb
- Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
- Biodiversitet
Forsøg
- Undersøge art-heterogenitets sammenhæng samt arts-areal sammenhæng
- Kromatografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64495790829",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64495790829",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64495790829"
}