Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Kasper Hedegaard Pedersen
|
Hold
|
2024 EØ_C1 (3g eø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Markeder og virksomheder
Introforløb, hvor eleverne præsenteres til basale begreber vedrørende markedet og virksomhederne:
- Markedsformer
- udbud og efterspørgsel på et marked med fuldkommen konkurrence og monopolistisk konkurrence
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Virksomhedsstrategi
Vi har arbejdet med forskellige stratgier en virksomhed kan bruge til at analysere markeder.
STEEPLE-analyse
SWOT-analyse
Porters konkurrencestrategier og brancheanalyse
Ansoffs vækstmatrice er ikke gennemgået
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Marketing og branding
Fokus på branding og pr-strategier
Segmentering, minerva-modellen er blevet gennemgået og anvendt
De 7 P´er
Forskellige PR-strategier, både above og below the line marketing.
Prisstrategier og hvordan man sætter den rigtige pris i forhold til virksomhedens strategi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomi og regnskab
Vi arbejder primært med årsregnskaber. Hvad skal de indeholde og hvilke nøgletal er væsentlige.
Vi har arbejdet med aktiver, passiver, egenkapitalen og forrentningen af egenkapitalen. Derudover er solidititet og likviditet også blevet gennemgået
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Projektopgave
Eksamensprojekt. Eleverne laver udfra egne ideer fiktive virksomheder, hvori de indtænker strategi for virksomheden samt branding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ledelse og organisation
Vi har arbejdet med forskellige organisationstyper og deres fordele og ulemper. Herefter har der været fokus på ledelse generelt, men også mere specifikt ledelse i forskellige kulturer - køn og ledelse og motivation og ledelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64495790873",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64495790873",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64495790873"
}