Holdet 2024 2a re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Rasmus Tranum Kristensen
Hold 2024 2a re (2a re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 INTRO TIL RELIGION
Titel 2 ISLAM
Titel 3 KRISTENDOM
Titel 4 BUDDHISME
Titel 5 RITUALER PÅ TVÆRS

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 INTRO TIL RELIGION

1. INTRODUKTIONSFORLØB
(4 moduler á 95 min)

Forløbet introducerer kort til verdensreligionerne samt religionsfaglige begreber og vi arbejder induktivt med at udvikle en religionsdefinition. De religionsfaglige begreber anvendes i læsning af en indianermyte og sammen udfører vi et ritual som danner baggrund for ritualanalyser. Der introduceres desuden til religion i det senmoderne – herunder begreber som sekularisering, pluralisme og synkrestisme.

FOKUSPUNKTER

Verdensreligionerne
Religionsfaglige grundbegreber (religionsfænomenologi)
Religionsdefinition
Religionsfaglige analyser
Introduktion til religion i det senmoderne samfund



ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning, gruppearbejde, oplæg, analoge lommer, summegrupper, fælles noteskrivning, arbejdsspørgsmål, læs med begrebspile, rollespil med kultdrama.



MATERIALER

Lene Madsen m.fl.: Grundbog til religion C, Systime 2012
- Side 11-19 (at studere religion)
- Side 217-223 (verdensreligioner)
- Side 251-258 (religionsfænomenologiske grundbegreber)
- Side 262-266 (elite-mainstream + minimalisme/maksimalisme)
- Side 271-273 (analyseskemaer)

Øvrig Litteratur:
- H. Følner m.fl.: ”Kuplen, muren graven” s. 24 – 29, Gyldendal
- Resner og Vinten: ”Prærieindianernes religion”, (myten om bisonkvinden), Gyldendal

Links, websider og videoer:
- To forskeres bud på hvordan man kan definere religion (Antropolog Cecilie Rubow og religionsforsker Uffe Schjødt fra https://systime.dk/religionsportalen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 ISLAM

(8 moduler á 95 min)

FOKUSPUNKTER

Islams opståen og historie
Muhammeds liv og betydning i islam
Helligsteder
Islams og kristendom
Helligskrifter - Koranen og Hadith
Gudsbillede
De fem søjler
Sharia & Jihad
Islamiske strømninger
Teori om maksimalisme og minimalisme



ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning, gruppearbejde, oplæg, analoge lommer, summegrupper, fælles noteskrivning, arbejdsspørgsmål, læs med begrebspile, stening af djævlen, bøn med bedetæppe, Koranmysteriet (spil)…



MATERIALER

Lene Madsen m.fl.: Grundbog til religion C, Systime 2012
- Side 89-118 (islam)

Øvrig litteratur:
- Sura 17, vers 1 + sura 93 fra Koranen. Oversat af Ellen Wulff (Forlaget Vandkunsten, 2006)
- ”Koranen – Guds åbenbaring” (tekst 24 fra E.W. Pedersen: Islam– Tekster og stemmer fra den muslimske verden, Gyldendal 1980)
- ”Muslimer lever gennem Koranen” (tekst 29 fra E.W. Pedersen: Islam– Tekster og stemmer fra den muslimske verden, Gyldendal 1980)
- ”Koranen om bønnen” (tekst 38 fra E.W. Pedersen: Islam– Tekster og stemmer fra den muslimske verden, Gyldendal 1980)
- ”Den intelektuelle jihad” (fredagsprædiken af Naveed Baig 16. Januar 2009 – fra www.religion.dk)
- Skema over islamiske strømninger (i DK) ( baseret på Jens M. Steffensen: Islam – fra beduinkult til verdensreligion side 50-60, Systime 2001. Jens Forman: Islam og muslimerne side 59-73, Systime 2011
Jens Forman: Muslimernes religion – tro, praksis og sharia side 49-56, Systime 2006 Allan Ahle m.fl.: Horisont – Grundbog i religion side 180, Gyldendal 2013 )
- Ibn Ishaq: ”Muhammeds rejse” (tekst 12 fra Jacob Skovgaard-Petersen: Moderne islam s. 107-108 (Gyldendal, 2007)


Links, websider og videoer:
- Om jihad, sharia og fatwa (leksikonopslag fra Gads religionsleksikon http://www.religion.dk/leksikon/A
- Koranrecitationskonkurrence (åbningssura) fra https://www.youtube.com/watch?v=btcYIBHNvaw
- Hvilke grunde er der til man skal holde faste: http://islamsvar.dk/fasten/ramadanen-og-andre-typer-af-faste/hvilke-grunde-er-der-til-at-man-skal-faste/
- Video fra ramadankalender med Asmaa Abdol Hamid: https://www.youtube.com/watch?v=K0-UwkM-VkM
- Instruktionsvideo om bøn: http://www.youtube.com/watch?v=QsGEWn21mL8
- Introduktion til valfarten: http://www.youtube.com/watch?v=jM81wroj_MQ&feature=fvsr
- Personlig mini-dokumentar om valfarten: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
- Fatwa om regler for seksuelt samvær: http://islamsvar.dk/aegteskab-og-familie/samvaer-og-seksualitet/sex-og-islam-seksuel-samvaer-og-forskellige-stillinger-under-samleje/
- Moderne fortolkninger af begrebet jihad: https://www.youtube.com/watch?v=CZP1nAoajh0
- Eksempel på islamisme/fundamentalisme (islamiske strømninger) http://hizb-ut-tahrir.dk/video/#menuid=0&materialid=241&videoid=652&counter=0
- Eksempel på traditionalisme (islamiske strømninger) https://www.youtube.com/watch?v=y9QNaZ62Hb4










(8 moduler á 95 min)

Forløbet berører følgende emner:

ISLAMS HISTORIE
- Islams opståen
- Umma
- Muhammeds liv og betydning i islam
- Helligsteder

HELLIGSKRIFTER & GUDSBILLEDE
- Koranen
- Hadith
- Gudsbillede

DE FEM SØJLER
- Trosbekendelsen - funktion
- Bøn – fredagsbøn, tidebøn, ritual renhed
- Almisse
- Fasten – meningen med fasten
- Valfarten + teorier om overgangsritualer

SHARIA
- De fire kilder / rødder
- Sharias forskellige betydninger
- fatwa

JIHAD
- store jihad
- lille jihad

ISLAMISKE STRØMNINGER
- Sekularisme
- modernisme
- traditionalisme
- fundamentalisme
- islamisme
- teori om maksimalisme og minimalisme + sekulariseringsproces
- sociologiske teorier om det senmoderne samfund og religiøsitet
______________________________________________________
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 KRISTENDOM

KRISTENDOM
(9 moduler á 95 min)

FOKUSPUNKTER

Kristendommens oprindelse
Kristendommen og jødedommen
Messiasforventninger
Gamle pagt – nye pagt
Den historiske Jesus & den mytiske Kristus
Jesu død og genopstandelse
Paulus’ breve
Etik og næstekærlighed - Lignelser
Genopstandelse og dommedag
Luthers lære og moderne kristen teologi
Ritualer i kristendommen
Senmoderne kristne forestillinger og idealtyper
Synkretisme


ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning, gruppearbejde, oplæg, analoge lommer, summegrupper, fælles noteskrivning, arbejdsspørgsmål, rollespil, brætspil, prøveeksamen, walk and talk med samtalekort, videoproduktion…


MATERIALER

Lene Madsen m.fl.: Grundbog til religion C, Systime 2012
- Side 49-88 (kristendom)

Øvrig litteratur:
- Bibelen. Det danske Bibelselskab, 1995
- Markusevangeliet 14-16.
- Markusevangeliet 1, 1-11 (Johannes døber i ørkenen)
- Markusevangeliet 10, 13-16 (Jesus og de små børn)
- Matthæus 28 (Missionsbefalingen)
- Matthæus 5, 17-48 (Bjergprædiken)
- Matthæus 25, 31-46 (Verdensdommen)
- Matthæus 20, 1-16 (Arbejderne i vingården)
- Lukas 10, 25-37 (Den barmhjertige samaritaner)
- Lukas 15, 11-32 (Den fortabte søn)
- Korsordene (Matt. 27, Mk. 15, Lk 23 & johs. 19)
- Paulus’ brev til Romerne 5, 12-18 (Adam og Kristus)
- Paulus’ første brev til Korintherne 15, 3-22 (Kristi opstandelse)
- Paulus’ første brev til Tessalonikerne 4, 13-18 + 5, 1-11 (Det kristne håb)
- Johannes Åbenbaring 20-22 (Tusindårsriget)
- Folkekirkens dåbsritual (tekst 71 fra Jacob Schow-Madsen m.fl.: ”Kristendom i nutid”, Munksgaard, 1998
- Peter Widmann: ”Hvad kan vi vide om Jesus” (fra Jacob Schow-Madsen m.fl.: ”Kristendom i nutid” s. ??)
- ”Korsfæstelsen” i Birgitte Bech: ”kristendommens billeder – en symbolverden” s. 74-75 (Systime, 1995)
- “Påsken” & “Pinsen” i Johnny Thiedcke: ”Kristne fester” s. 90, 114 (Pantheon, 1997)
- Reformationerne (fra Johnny Thiedcke: ”Ordet og Jorden” s. 11-16 (Pantheon, 1991)
- Trosbekendelser (Apostolikum, Luther og Sölle) fra Jens Forman: ”…og tog bolig iblandt os” s. 122-24 (Musagetes, 1986)
- Luther om dåbens sakramente. Udvalgte passager fra Luthers skrift om Kirkens Babyloniske fangenskab. WA bind 6 side 526 til 543
- Avisartikel: ”Hver femte tror på Jesu genopstandelse” fra Metro Express d. 2. april 2007
- “Kristendommen” fra “Tale til tanke” af biskop Jan Lindhardt
- Skema over moderne kristne strømninger (i DK) (bl.a. baseret på Jens Forman: De kristnes religion, Systime 2008)


Links, websider og videoer:
- Pilatus dømmer Jesus (kort klip fra filmen The Passion of the Christ (Mel Gibson, 2004)
- To-naturlæren: http://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/ti-vigtige-dogmer/
- De kongelige tvillingers dåb fra Holmens kirke https://www.youtube.com/watch?v=eBfHNTOa9Y4
- Hvorfor Sigurd Barret om barnedåben: https://www.youtube.com/watch?v=KlNx2a-9BfU
- Hvad siger man ja til i dåben? https://www.youtube.com/watch?v=1T-Z_msu5YM
- Videointro til Luther og reformationen http://www.biography.com/people/martin-luther-9389283#synopsis
- Da Gitte mærkede Helligånden, Videoklip (1:34) fra DR Gymnasium
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 BUDDHISME

BUDDHISME
(8 moduler á 95 min)

FOKUSPUNKTER

Buddhismens historie & den historiske Buddha
De tre juveler & Tripitaka
De buddhistiske retninger - Theravada/ Hinayana, Mahayana, Vajrayana
Dharma
De fire ædle sandheder
Om selvet - ikke-selv
Den dobbelte diskurs
Apotropæisk, karmisk og nirvanisk buddhisme
Buddhisme i Danmark
Buddhistisk synkretisme



ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning, gruppearbejde, oplæg, analoge lommer, summegrupper, fælles noteskrivning, arbejdsspørgsmål, mindful spisning, bøn, glidefald, guidet meditation…



MATERIALER

Lene Madsen m.fl.: Grundbog til religion C, Systime 2012
- Side 143-163 + 167-172 (buddhisme)

Øvrig litteratur:
-
- ”Hvem er jeg?” (samtale mellem Kong Menander og Nagasena) tekst 7 fra Frede Granum-Jensen: ”Buddhisme og åndemanere – i Thailand”, Systime, 2001
- ”Buddhismens dobbelte diskurs” af Louis Gabaude tekst 10 fra Frede Granum-Jensen: ”Buddhisme og åndemanere – i Thailand”, Systime, 2001
- ”Lamaens funktion” og ”buddhanaturen i alle væsner” fra Esben Andreasen m.fl.: ”Mennesket og magterne – en tekstsamling” s. 184-5 (”Buddhanaturen i alle væsner), Gyldendal, 1992.
- Interview i magasinet ”In”, 2, 1998: ”Jeg tilbragte syv år i total ensomhed”
- Weekendavisen 26.10/1.11 2001: ”Interview med Erik Meyer Carlsen”
- ”Buddhisme i Danmark og Vesten” af Jørn Borup. Religion.dk 9. marts 2005.
- ”Jeg’et er en illusion” af Birgitte Kolby Jensen. Religion.dk 14. Maj 2007
- ”Hvad er forskellen på kristendommens sjæl og buddhismens sind” af Birgitte Kolby Jensen. Religion.dk 13. januar 2015.


Links, websider og videoer:
- TV-program: Troens rødder (5:5) Damchö Palmo (buddhistisk nonne) 20. september 2006 kl. 22:00 på DR2
- Lama Ole Nydahl - The Nature Of Mind: https://www.youtube.com/watch?v=ZJHu4mCP-0Y
- Video om ikke- selv (amerikansk buddhistisk guru): https://www.youtube.com/watch?v=OQT6FWOmkOU
- Diamantvejsbuddhisme i DK (fra Buddha.dk): https://www.youtube.com/watch?v=dduBxY9BKMY#t=74
- Video - mindfulness hos SKAT https://jyskebank.tv/012423912911094/oeget-effektivitet-meditation-hitter
- Videoklip fra DR2 programmet "Univers", hvor der fokuseres på hvordan buddhismen har inspireret mange folkekirkekristne.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 RITUALER PÅ TVÆRS

FOKUSPUNKTER

Hvad er ritualer?
Hvordan kan man klassificere ritualer?
Hvad er ritualers funktioner?
Hvordan kan vi forklare ritualer?
Hvilke forskelle og ligheder er der på religiøse og sekulære ritualer?
Hvad er civilreligiøse ritualer?
Hvorfor har moderne mennesker brug for ritualer?
Hvordan kan man analysere et ritual ud fra forskellige vinkler?



ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning, gruppearbejde, summegrupper, rollespil med egne ritualer, skriveøvelse om ritualanalyse, gåtur med minpodcasts.…


MATERIALER

Litteratur:

- Ritualdefinition (fra Begrebsnøglen / Gads religionsleksikon)
- Dorte Thelander Motzfeldt: Religion – Teori – Fænomenologi – Metode, Systime 2010 (om ritualdefinition, ritualkategorier, ritual som kommunikation, ritualer som funktion), side 33-40
- Religion og psykologi, Systime, ibog (om rituelle handlinger og det kognitive system, Hvordan forstår vi religiøse ritualer, Ritualer kan styrke trosforestillinger og give mening
-


Links, websider og videoer:
- Ritual for Warding Off Evil Eye https://www.youtube.com/watch?v=ZIpC5th7r_4
- The Buddha's Birthday ritual https://www.youtube.com/watch?v=2CFgsYoOy_Y
- Sufi dervishes marks spring festival (Nowruz) https://www.youtube.com/watch?v=Cv3TfM3IBA4
- Barack Obama Oath of Office https://www.youtube.com/watch?v=m1Yff-_9MZs
- Kort om civilreligion fra religion,dk https://www.religion.dk/leksikon/civilreligion
- EM-kvinder afslører deres ritualer, DBU TV, https://www.dbutv.dk/video/8465765/em-kvinder-afslorer-deres-ritualer
- Hopper du også over din hue, når du prøver den første gang? https://www.tiktok.com/@clseifert_dk/video/7076419906023050501
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer