Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Marie Fruelund Damkvist
|
Hold
|
2024 3b ol (3b ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Antigone
I dette forløb skal vi læse Sofokles' tragedie 'Antigone'.
Vi skal arbejde med begrebspar som 'fysis - nomos', hybris - nemesis', 'oikos - polis', stat - individ.
Som afslutning på forløbet skal vi se Teater2Tusinds opsætning af dramaet.
Vi har i gennemgangen ikke arbejdet med korsangene.
Faglige mål behandlet i dette forløb:
- analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
Sofokles: Antigone (overs. Otto Steen Due)
Supplerende stof:
Aristoteles' dramateori (Refslund & Poulsen: Paideia - grundbog i oldtidskundskab, Systime 2010, s. 115-116)
History of theatre 2 (https://www.youtube.com/watch?v=dmBDfl9YJY4)
Jean Anouihl: Antigone (uddrag)
Lars Bonnevie: Det bliver aldrig i familien (Weekendavisen)
Leif Bork Hansen: Et valg mellem lov og samvittighed (dr.dk)
Kamila Shamsie: Vores elskede (uddrag)
Samlet omfang: 66 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Græsk og romersk skulptur
I dette forløb skal vi arbejde med antikkens skulptur. Eleverne skal kunne skelne mellem de forskellige stilperioder og datere skulpturer ud fra karakteristiske træk i kunsten.
Arbejdet med emnet vil primært være tilrettelagt som projektarbejde med efterfølgende gruppefremlæggelser.
Som afslutning på forløbet har vi besøgt Vejle Kunstmuseum og set udstillingen KROPUMULIG - KROPUTROLIG (https://www.vejlemuseerne.dk/udstillinger/kropumulig-kroputrolig/)
Følgende faglige mål vil blive behandlet i forløbet:
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere
kultur
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivmonumenter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof (gennemgåede antikke skulpturer):
Sounion kouros, fig. 102
Anavyssos kouros, fig. 103
Peploskoren, fig. 110
Akropoliskoren, fig. 70
Vognstyreren, fig. 238
Apollon fra Olympiatemplet, fig. 222
Spydbæreren, fig. 244
Karyatide (fra Erechteion-templet), fig. 197
Afrodite fra Knidos, fig. 273
Hermes med Dionysosbarnet, fig. 274
Demosthenes, fig. 288
Laokoon, fig. 306
Alle fra: Fich, Henrik m.fl: Græsk kunst
Kejser Augustus, fig. 43 + 44
Marcus Aurelius, fig. 45
Alle fra: Tiedecke, Johnny: Antikkens skulptur og dens efterliv, Pantheon
Supplerende stof:
Michelangelos David, fig. 59
Fra: Tiedecke, Johnny: Antikkens skulptur og dens efterliv, Pantheon
Thorvaldsens Venus med æblet
Arno Breker: Mand der kæmper med slange
Christian Lemmerz: Adam Kadmon
Refslund & Andreasen: Paideia. Grundbog til Oldtidskundskab, kapitlerne om kunst, Systime, 2010
Samlet omfang: 27 sider
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Myter
Vi skal i dette forløb arbejde med myter, der på forskellig vis er blevet brugt i efterantik film og litteratur. Vi skal både arbejde med myterne i deres egen kontekst og se på, hvordan eftertiden har brugt fortællinger i en anden sammenhæng.
Faglige mål behandlet i dette forløb:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Ikaros-myten hos Ovid
Narcissus-myten hos Ovid
Prometheus-myten hos Hesiod
Orpheus-myten hos Ovid
Pygmalion-myten hos Ovid
Supplerende stof:
Brødrene Grimm: Den lille Rødhætte
Bogfinkevej: Ikaros
Trailer til filmen Pretty Woman (https://www.youtube.com/watch?v=2EBAVoN8L_U)
Aerosmith: Hole in my soul (https://www.youtube.com/watch?v=HaC0s-FP-r4)
Charlie Covell: Kaos (1. afsnit)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Filosoffens vej til erkendelse
I forløbet har vi arbejdet med Platons Hulebillede og Sokrates' tale i Symposion. Vi har haft fokus på Platons dualisme, som den kommer til udtryk i Hulebilledet, og vi har arbejdet med erkendelsesprocessens fem trin, som de forklares i Symposion. Derudover har vi kort arbejdet med majeutikken som metode, vi har bl.a. arbejdet med begreber som erkendelse vs. oplysning, doxa - aporia - episteme.
Følgende faglige mål har været behandlet i forløbet:
- analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Platons Hulelignelse
Platons Symposion - Sokrates' tale
Begge fra: Mejer & Tortzen: Kend dig selv - et platonudvalg.
Supplerende stof:
H.C. Andersen: Hyrdinden og Skorstensfejeren
Schack von Staffeldt: Indvielsen
The Matrix
Daniel Blom Paulsen: Fanger i huler og hjerner i kar - Platon og The Matrix
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Homers Odysse
Vi skal i dette forløb arbejde med udvalgte sange af Homers Odysse. I arbejdet med teksten har vi bl.a. haft fokus på Odysseus som helt og hans forhold til andre (mennesker, gud/gudinder, mytologiske væsner).
Vi har arbejdet med begreber som kleos, oikos, polis og moira, samt genrebegreber som epitet, patronymikon, formelvers mm.
Faglige mål behandlet i forløbet:
- analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
Kernestof:
1. sang, v. 1-95
5. sang, v 1-227
6. sang
9. sang
Supplerende stof:
Andreasen, Brian & Poulsen, Jens Refslund: Paideia. Grundbog til oldtidskundskab (iBog), (kapitlet om Epos og Odysseen) Systime
Eyvind Johnson: Brændingens brus (uddrag om Nausikaa)
Margaret Atwood: Penelopiaden – Den snu kaptajn, en sømandsvise
Rick Riordan: Percy Jackson – Slaget i labyrinten (uddrag med Kalypso)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs i Odysseen, 5. sang, v. 116-227 og skriv tre sætninger i elevfeedback om, hvad der sker i teksten.
-
Læs Odysseen, 6. sang, v. 1-147
-
Læs i Odysseen, 6. sang, v. 148-331 (resten af 6. sang) om Odysseus' møde med Nausikaa. Se evt. videoen, som jeg også linkede til i timen torsdag.
-
Husk jeres Odysse - vi læser i timen i fællesskab 9. sang, v. 1-104
-
Læs i Odysseen, 9. sang, v. 105-306.
-
Tag Odysseen med til timen. Vi læser sammen i timen 9. sang, v. 306-436.
-
Læs resten af 9. sang, v. 437-566 + besvar læsefokusspørgsmålene i elevfeedback.
-
Repetition af Antigone.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66353324203",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66353324203",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66353324203"
}