Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Marie Fruelund Damkvist
|
Hold
|
2024 3a ol (3a ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Antigone
I dette forløb skal vi læse Sofokles' tragedie 'Antigone'.
Vi skal arbejde med begrebspar som 'fysis - nomos', hybris - nemesis', 'oikos - polis', stat - individ.
Som afslutning på forløbet skal vi se Teater2Tusinds opsætning af dramaet.
Vi har i gennemgangen ikke arbejdet med korsangene.
Faglige mål behandlet i dette forløb:
- analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
Sofokles: Antigone (overs. Otto Foss)
Supplerende stof:
Aristoteles' dramateori (Refslund & Poulsen: Paideia - grundbog i oldtidskundskab, Systime 2010, s. 115-116)
History of theatre 2 (https://www.youtube.com/watch?v=dmBDfl9YJY4)
Jean Anouihl: Antigone (uddrag)
Lars Bonnevie: Det bliver aldrig i familien (Weekendavisen)
Leif Bork Hansen: Et valg mellem lov og samvittighed (dr.dk)
Kamila Shamsie: Vores elskede (uddrag)
Samlet omfang: 66 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Græsk og romersk arkitektur
I dette forløb skal vi arbejde med græsk og romersk arkitektur og bl.a. se på, hvordan senere tider har brugt det antikke formsprog i arkitekturen. Forløbet har primært været tilrettelagt som projektforløb.
Faglige mål, der er arbejdet med i forløbet:
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivmonumenter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
Kluge, Marie & Holm, Katja: Kunsten at se på monumenter. Fundamentet, systime, 2022, s. 41-52, 110-115
Bonde, Kristina: Græsk arkitektur - og sporende i eftertiden, Forlaget Meloni, 2017, s. 18-25, 40-43, 51-63
Tiedecke, Johnny: Antikkens arkitektur og dens efterliv, Pantheon, 2007
Gennemgåede antikke monumenter:
Heratemplet i Pæstum
Parthenon
Erechteion
Athene-Nike-templet
Propylæerne
Epidaurosteatret
Zeus-templet i Athen
Pergamonaltret
Portunustemplet i Rom
Pantheon
Colosseum
Kejser Konstantins Triumfbue
Teatret i Leptis Magna
Ara Pacis
Gennemgåede efterantikke monumenter:
St. Andrea kirken i Mantova
Vor Frue Kirke, København
Capitol Hill, Washington D.C.
Det Firkantede Colosseum (EUR)
Zeppelin-Tribüne, Nürnberg
Supplerende stof:
https://www.acropolisvirtualtour.gr/
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Antikkens helte
I dette forløb skal vi læse dele af Homers Iliade med fokus på epos-genren og heltebilledet i antikken. I forløbet arbejder vi med begreber som time, kleos, arete, andreia, sofrosyne, kalokagathia og oikos i forhold til de personer, vi møder. Vi bruger også de genremæssige begreber epitet, patronymikon, formelvers og daktylisk heksameter. Endelig arbejder vi også mere overordnet med det mytologisk univers hos Homer, hvor vi bl.a. arbejder med begreber som antropomorf, teofani, do ut des, moira og hybris/nemesis.
I forløbet er der arbejdet med følgende faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
Kernestof:
Følgende er læst i Iliaden (overs. Otto Steen Due)
1. sang
6. sang, v. 237-529
22. sang, v. 1-213
24. sang, v. 477-620
Supplerende stof:
Paideia. Grundbog til oldtidskundskab, s. 11-27
Christa Wolf: Kassandra (uddrag)
Helten som litterær skikkelse
Stephen Fry: Troja (appendiks, Myte og virkelighed 1)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs og/eller lyt til Iliaden, 1. sang, v. 1-129.
-
Læs (eller lyt) Iliaden, 1. sang, v. 130-218 (der ligger lydfiler i mappen på drev). Besvar derefter (kort) de to læsefokus-spørgsmål i elevfeedback.
-
Lyt og/eller læs 1. sang, v. 348-431. I lydfilen i drev er det fra 15:09 til 21:36.
-
I timen læser/lytter vi til vers 488-611 - det er frivilligt om man vil læse/lytte til denne del af teksten hjemmefra. Der er lydfil på det hele i mappen på drev, men vær opmærksom på, at vi springer over vers 432-487. Derfor kan man med fordel spole
-
1. sang - tekst.pdf
-
I timen læser vi 6. sang af Iliaden, vers 237-529.
-
Meme Generator - Imgflip
-
📙 Emojipedia — 😃 Home of Emoji Meanings 💁👌🎍😍
-
Læs i 6. (!) sang, v. 399-529 (resten af 6. sang): Hektors møde med sin hustru og søn + "genforening" med Paris.
-
Hvis du ikke var til sidste time skal du desuden læse 6. sang, v. 237-398, som vi læste sammen i sidste time, og som vi skal arbejde med i denne time.
-
Vi nærmer os nu afslutningen på Iliaden, og skal i denne time arbejde med 22. sang. Siden 6. sang er Achilleus gået ind i krigen igen, efter at Hektor i 16. sang har dræbt hans bedste ven (og elsker?), Patroklos. Vores tekststykke starter, lige efter
-
Læs 22. (!) sang, v. 90-213 (med særligt fokus på v. 98-144).
-
Hvis man keder sig, kan man jo altid træne Homer-begreber i quizlet (frivillig lektie, men skal bruges i timen):
-
Læs (eller lyt) i 24. sang, v. 477-620 (s. 392-395) (Priamos kommer til Achilleus for at få liget af Hektor udleveret)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Myter
Vi skal i dette forløb arbejde med myter, der på forskellig vis er blevet brugt i efterantik film og litteratur. Vi skal både arbejde med myterne i deres egen kontekst og se på, hvordan eftertiden har brugt fortællinger i en anden sammenhæng.
Faglige mål behandlet i dette forløb:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Ikaros-myten hos Ovid
Narcissus-myten hos Ovid
Prometheus-myten hos Hesiod
Orpheus-myten hos Ovid
Pygmalion-myten hos Ovid
Supplerende stof:
Brødrene Grimm: Den lille Rødhætte
Bogfinkevej: Ikaros
Trailer til filmen Pretty Woman (https://www.youtube.com/watch?v=2EBAVoN8L_U)
Aerosmith: Hole in my soul (https://www.youtube.com/watch?v=HaC0s-FP-r4)
Charlie Covell: Kaos (1. afsnit)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosoffens vej til erkendelse
I forløbet har vi arbejdet med Platons Hulebillede og Sokrates' tale i Symposion. Vi har haft fokus på Platons dualisme, som den kommer til udtryk i Hulebilledet, og vi har arbejdet med erkendelsesprocessens fem trin, som de forklares i Symposion. Derudover har vi kort arbejdet med majeutikken som metode, vi har bl.a. arbejdet med begreber som erkendelse vs. oplysning, doxa - aporia - episteme.
Følgende faglige mål har været behandlet i forløbet:
- analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Platons Hulelignelse
Platons Symposion - Sokrates' tale
Begge fra: Mejer & Tortzen: Kend dig selv - et platonudvalg.
Supplerende stof:
H.C. Andersen: Hyrdinden og Skorstensfejeren
Schack von Staffeldt: Indvielsen
The Matrix
Daniel Blom Paulsen: Fanger i huler og hjerner i kar - Platon og The Matrix
Samlet omfang: 32 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66353335152",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66353335152",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66353335152"
}