Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Marie Fruelund Damkvist
|
Hold
|
2024 2c ol (2c ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Antigone
I dette forløb skal vi læse Sofokles' tragedie 'Antigone'.
Vi skal arbejde med begrebspar som 'fysis - nomos', hybris - nemesis', 'oikos - polis', stat - individ.
Som afslutning på forløbet skal vi se Teater2Tusinds opsætning af dramaet.
Vi har i gennemgangen ikke arbejdet med korsangene.
Faglige mål behandlet i dette forløb:
- analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag (dansk)
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
Sofokles: Antigone (overs. Otto Steen Due)
Supplerende stof:
Aristoteles' dramateori (Refslund & Poulsen: Paideia - grundbog i oldtidskundskab, Systime 2010, s. 115-116)
History of theatre 2 (https://www.youtube.com/watch?v=dmBDfl9YJY4)
Jean Anouihl: Antigone (uddrag)
Lars Bonnevie: Det bliver aldrig i familien (Weekendavisen)
Leif Bork Hansen: Et valg mellem lov og samvittighed (dr.dk)
Kamila Shamsie: Vores elskede (uddrag)
Samlet omfang: 66 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring Sofokles' Antigone, som I fik udleveret i sidste time. Vi går i gang med at læse dramaet i timen. Vi læser side 15-21 (i den bog, der er kopieret fra, dvs. vers 1-154 = Prologos + parodos)
-
Læs i Antigone, v. 155-331 (s. 21-29 øverst - altså bogens sidetal, ikke kompendiets...)
-
Vi læser resten af 2. epeisodion i timen, men I skal have læst første del for at kunne følge med i den sidste del.
-
Læs vers 376-472 i Antigone, s. 30-33.
-
Medbring Antigone - vi læser 3. epeisodion i timen, så der er ingen læselektier til denne time.
-
Læs i Antigone, v. 883-943 (s. 53-55) + 988-1114 (s. 58-63) og besvar spørgsmålene i elevfeedback (de fungerer også som jeres læsefokus).
-
Læs slutningen af Antigone, s. 66-74 (6. epeisodion) og skriv derefter i elevfeedback, hvad tragedien ender med.
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Myter
Vi skal i dette forløb arbejde med myter, der på forskellig vis er blevet brugt i efterantik film og litteratur. Vi skal både arbejde med myterne i deres egen kontekst og se på, hvordan eftertiden har brugt fortællinger i en anden sammenhæng.
Faglige mål behandlet i dette forløb:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Ikaros-myten hos Ovid
Narcissus-myten hos Ovid
Prometheus-myten hos Hesiod
Orpheus-myten hos Ovid
Pygmalion-myten hos Ovid
Supplerende stof:
Brødrene Grimm: Den lille Rødhætte
Bogfinkevej: Ikaros
Trailer til filmen Pretty Woman (https://www.youtube.com/watch?v=2EBAVoN8L_U)
Aerosmith: Hole in my soul (https://www.youtube.com/watch?v=HaC0s-FP-r4)
Charlie Covell: Kaos (1. afsnit)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Græsk og romersk skulptur
I dette forløb skal vi arbejde med antikkens skulptur. Eleverne skal kunne skelne mellem de forskellige stilperioder og datere skulpturer ud fra karakteristiske træk i kunsten.
Arbejdet med emnet vil primært være tilrettelagt som projektarbejde med efterfølgende gruppefremlæggelser.
Følgende faglige mål vil blive behandlet i forløbet:
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere
kultur
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivmonumenter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof (gennemgåede antikke skulpturer):
Sounion kouros, fig. 102
Anavyssos kouros, fig. 103
Peploskoren, fig. 110
Akropoliskoren, fig. 70
Metope fra Zeustemplet (Hesperidernes æbler), fig. 227
Apollon fra Olympiatemplet, fig. 222
Spydbæreren, fig. 244
Nike løsner sin sandal (fra Nike-templet), fig. 198
Karyatide (fra Erechteion-templet), fig. 197
Anakreon, fig. 246
Afrodite fra Knidos, fig. 273
Hermes med Dionysosbarnet, fig. 274
Demosthenes, fig. 288
Laokoon, fig. 306
Alle fra: Fich, Henrik m.fl: Græsk kunst
Kejser Augustus, fig. 43 + 44
Marcus Aurelius, fig. 45
Alle fra: Tiedecke, Johnny: Antikkens skulptur og dens efterliv, Pantheon
Supplerende stof:
Michelangelos David, fig. 59
Fra: Tiedecke, Johnny: Antikkens skulptur og dens efterliv, Pantheon
Thorvaldsens Venus med æblet
Arno Breker: Mand der kæmper med slange
Christian Lemmerz: Adam Kadmon
Refslund & Andreasen: Paideia. Grundbog til Oldtidskundskab, kapitlerne om kunst, Systime, 2010
Samlet omfang: 27 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Homers Odysse
Vi skal i dette forløb arbejde med udvalgte sange af Homers Odysse. I arbejdet med teksten har vi bl.a. haft fokus på Odysseus som helt og hans forhold til andre (mennesker, gud/gudinder, mytologiske væsner).
Vi har arbejdet med begreber som kleos, oikos, polis og moira, samt genrebegreber som epitet, patronymikon, formelvers mm.
Faglige mål behandlet i forløbet:
- analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
Kernestof:
1. sang, v. 1-95
5. sang, v 1-227
6. sang
9. sang
Supplerende stof:
Andreasen, Brian & Poulsen, Jens Refslund: Paideia. Grundbog til oldtidskundskab (iBog), (kapitlet om Epos og Odysseen) Systime
Eyvind Johnson: Brændingens brus (uddrag om Nausikaa)
Margaret Atwood: Penelopiaden – Den snu kaptajn, en sømandsvise
Rick Riordan: Percy Jackson – Slaget i labyrinten (uddrag med Kalypso)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I timen læser vi i fællesskab 5. sang, v. 1-116 - derfor ingen læselektie hjemme.
-
Læs i Homer Odysse, 5. sang, v. 117-227 og skriv derefter tre sætninger i elevfeedback om, hvad tekststykket handler om.
-
Læs Odysseen, 6. sang, v. 1-147
-
Læs i Odysseen, 6. sang, v. 148-331 (resten af 6. sang) om Odysseus' møde med Nausikaa. Se evt. videoen, som jeg også linkede til i sidste time.
-
Medbring Odysseen. I timen læser vi fælles 9. sang, v. 1-104.
-
Læs i Odysseen, 9. sang, v. 105-306.
-
Læs i Odysseen, 9. sang, v. 307-436 - den første dag hos Polyfem
-
Læs den sidste del af 9. sang i Odysseen, v. 437-565 + besvar læsefokusspørgsmålene i elevfeedback.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Filosoffens vej til erkendelse
I forløbet har vi arbejdet med Platons Hulebillede og Sokrates' tale i Symposion. Vi har haft fokus på Platons dualisme, som den kommer til udtryk i Hulebilledet, og vi har arbejdet med erkendelsesprocessens fem trin, som de forklares i Symposion. Derudover har vi kort arbejdet med majeutikken som metode, vi har bl.a. arbejdet med begreber som erkendelse vs. oplysning, doxa - aporia - episteme.
Følgende faglige mål har været behandlet i forløbet:
- analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Platons Hulelignelse
Platons Symposion - Sokrates' tale
Begge fra: Mejer & Tortzen: Kend dig selv - et platonudvalg.
Supplerende stof:
H.C. Andersen: Hyrdinden og Skorstensfejeren
Schack von Staffeldt: Indvielsen
The Matrix
Daniel Blom Paulsen: Fanger i huler og hjerner i kar - Platon og The Matrix
Samlet omfang: 32 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66353566156",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66353566156",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66353566156"
}