Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Trine Giil Estrup
|
Hold
|
2024 bi/c (1c bi, 1c bi-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celle- og mikrobiologi
Fagligt indhold:
Overordnet opbygning af prokaryoter og eukaryoter, med fokus på:
- Cellestrukturer, dyre- og planteceller
- Forskellige organellers funktion og opbygning
Cellemembranens opbygning, med fokus på:
- Opbygningen og funktion af fosforlipider
Transportmekanismer over cellemembranen, med fokus på:
- Diffusion, osmose, og faciliteret diffusion
- Aktiv transport
Vækst og vækstfaktorer, med fokus på:
- Den mikrobielle vækstkurve
- Vækstbetingelser: pH og temperatur
Kernestof:
Cellebiologi: Overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Forsøg:
- Osmose i kartofler
- Mikroskopering af celler
- Kimfaldsøvelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport 1
|
19-12-2024
|
Journal 1
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Kost og træning
Fagligt indhold:
Overordnet opbygning og biologisk funktion af kulhydrater, lipider og proteiner. Med fokus på:
- Energifordeling i kosten, betydning for sundhed
Overordnet opbygning og funktion af enzymer, herunder:
- Fordøjelsessystemets enzymer og funktion
Oversigt over kroppens organsystemer.
Udvalgte organsystemer opbygning og funktion, med fokus på:
- Fordøjelsessystemet
- Hjertet og kredsløbet
- Åndedrætssystemet
Kernestof:
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
Enzymer: overordnet opbygning og funktion
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion.
Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin
Forsøg:
- Enzymet spytamylase
- Hvorfor skal man trække vejret?
- Hjertedissektion og måling af blodtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport 2
|
05-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Genetik og arvelighed
Fagligt indhold:
Hormonel regulering med fokus på mandlige og kvindelige kønsorganer.
Herunder fokus på menstruationscyklussen, sædcelleproduktionen, graviditet, prævention og kønssygdomme.
Opbygning og funktion af DNA
- Det centrale dogme
Genetik, herunder fokus på:
- Nedarvningsprincipper
- Evolutionære mekanismer, med fokus på seksuel selektion og naturlig selektion
- Mutationer
Kernestof:
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Fysiologi: forplantning og hormonel regulering
Supplerende stof:
Bioteknologi
Sundhed, sygdom og medicin
Forsøg:
- Ægløsnings- og graviditetstest
- Mikroskopering af færdigpræparat
- PTC smagstest
- DNA-model
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal 2
|
19-03-2025
|
Journal 3
|
10-04-2025
|
Rapport 3
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Økologi og vandløb
Fagligt indhold:
Fokus på de biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring.
Økosystemets opbygning og funktion, biotiske og abiotiske faktorer.
Vandløbet som økosystem
- Det naturlige og det regulerede vandløb
- Iltbalancen i vandløbet
- Makroindexmetoden
Kernestof:
Biokemiske processer: Fotosyntese, respiration og gæring
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
Supplerende stof:
Miljøbeskyttelse
Bæredygtighed.
Forsøg:
- Makroindex af Gudenåen,
- Måling af iltkoncentration og nærringsstoffer i vandløb,
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport 4
|
26-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68157997009",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68157997009",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68157997009"
}