Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Ella Schack Østergaard
|
Hold
|
2024 1b bk (1b bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fra guldalder til Realismen/fotojour.Eksamensemne.
GRUNDFORLØBENE ER OGSÅ EN DEL AF EKSAMENSPENSUM. SE PENSUM UNDER DISSE.
Eleverne må bruge holdets downloadede materiale fra lectio og bruge elektroniske ordbøger via direkte link.
Fra Guldalder til Realismen/fotojournalistik
Mål: Hvorledes ændrer kunsten sig indholdsmæssigt og formmæssigt fra Guldalderen/romantikken frem til Realismen?
- at arbejde innovativt inden for fotojournalistikkens område.
- Herunder med problemstillingen: Hvad bruges fotojournalistik til idag i forhold til på Jacob Riis' tid?
Kernestof:
Om Realismen:
R.. Broby-Johansen: "Ismer", Gyldendal 1977, s.15-17.
Om Jacob Riis og fotojournalistikken Materialet er fra udstilingen på Ribe Kunstmuseum forår 2017:
https://jacobariismuseum.dk/viden-fotos/
Analyse af avisfotojournalistik af idag.
-Jan Grarups billeder
https://channel.louisiana.dk/video/jan-grarup-silence-before-something
Visualiseringsopgaver:
-Foto i fotojournalistisk stil. Hvordan kan fotojournalistikken, som Jacob Riis gjorde det, bruges i dag? (gruppearbejde)
-Lille avis med fotojournalistiske indslag. Tegning og foto.
Supplerende Stof:
Film og Jacob Riis:
https://www.youtube.com/watch?v=K3NwFB9zuF8
(ca. 7 s.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Natur, By samt Menneskets Vilkår. Eksamensemne.
Titel: Natur, By samt Menneskets Vilkår.
Mål: At få en forståelse af, hvordan mennesket forholder sig til landskabet, naturen og byen herunder hvordan vi færdes. Fokus er på de seneste 10 år dog med et tilbageblik på enkelte udvalgte værker fra moderne stil og forløbere herfor samt tidligere landskabsbilleder til perspektivering.
At blive bedre til at analysere v.h.a. relevante analysemodeller som formalanalysen og betydningsanalysen og få kendskab til baggrunden for teorien bag disse analysemetoder og hvad de sigter på at afdække i billedet.
At få øget kunsthistorisk viden og forståelse af forskellige tiders kunstudtryk.
Kernestof:
Ingeborg Bugge (ed.) m.f.: Panorama, Systime, 2005, s.7-16
Uddrag af kataloget til udstillingen: ”Love and Fear”, s.9-11.(2010)
Martin Bigum: Min Personlige Kunsthistorie, Gyldendal, 2015, s. 258-264.
Helmer Jørgensen (m.f.): Kunst Tilværelse Samfund, Gyldendal, 1992. s. 6-10.
Visualiseringsøvelser:
1) Polyfokalt og multidimensionelt landskab.farveblyant på papir.
2) Akvaralbillede der viser overgangen fra traditionel landskabsmaleri til impressionismen farvebrug. Frivillig.
3) Billede af natursceneri bredt fortolket, hvor rummet sprænges.
Supplerende Stof:
Enkelt værker:
1.Forløber for kubismen: Cezanne: Montagne Sainte-Victoire, 1904.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paul_Cézanne_108.jpg
2.Impressionismen: Monet
3.Symbolismen: Willumsen En Bjergbestigerske, 1912
4.Ekspressionisme: Van Gogh, Storm P.: Tilbage til naturen, 1945.
http://denstoredanske.dk/@api/deki/files/22728/=486017.501.jpg
5.Surrealisme: Magritte: Det menneskelige vilkår, 1935.
http://totallyhistory.com/wp-content/uploads/2013/01/The-human-condition-magritte.jpg
6.COBRA: Den Foruroligende Ælling, 1959.
7.POP kunst: Roy Lichtenstein: ”Solopgang”,1965.
8.Bigum: Veteranen. 1998,
http://www.danskedigtere.dk/veteranen.html
9.Nina Sten-Knudsen: værker i udvalg.
fra: https://www.ninastenknudsen.com/large-scale-paintings/
ppp om senmoderne landskabsmaleri.
ca. 32 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nyrealismen. Eksamensemne.
Titel: Nyrealismen.
Mål:
Hvorledes ændrer kunsten sig fra Realismen til Nyrealismen m.h.t. indhold og form?
Herunder teorier om hvilke idemæssige ændringer der sker m.h.t. hvad man ønsker kunsten skal sætte fokus på og bringe frem i lyset. I forlængelse heraf skal det også belyses hvorledes forholdet mellem kunstner/kunstværk på den ene side og beskuer på den anden side ændrer sig. Her anlægges en samfundsmæssig forankret teoretisk vinkel.
Der arbejdes også med:
-at blive opmærksom på forholdet mellem kunst, kultur og samfund.
-at blive mere fortrolig med at bruge formal- og betydningsanalysen.
Kernestof:
Dorte Fogh m.f. (ed.): Billedkunst 1, Gyldendal 1998, s. 199-215.
Visualiseringsøvelser:
-Gengivelse af et billede a la nyrealismen, farveblyant på papir m.v..
Supplerende stof:
Teorier bag analysemodellerne. Herunder om Wölfflin og Panofsky.
(s. 16.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rummet: Arkitekturen, Skulpturen By.. Eksamensemne
Titel: Rummet: Arkitekturen, Skulpturen og Byrummet.
Mål:
-Få en forståelse af rumlige forhold.
-Viden om analysemodeller om rum og færdigheder m.h.t. at kunne analysere arkitektur og skulptur m.m. ud fra disse.
-Kunne se arkitektur og skulptur som historieske udtryk.
-Kunsthistoriesk viden om historiske og aktuelle arkitektoniske og bymæssige forhold m.m..
Kernestof:
Om Skulptur:
-Ark om skulpturanalyse.
-Henrik Scheel Andersen: Billedkunst,Systime 2006 s. 75-80
-Film om Chr. Lemmerz om udarbejdelsen af værket 'Lazarus' (2017)
fra CFU.
- Analyse af "The Kelpies" (2014) af Andy Scott.
- Analyse af Niels Hansen-Jacobsen: "Modersmålet" (1903)
http://www.vejenkunstmuseum.dk/Dansk/samlingen/nhj/modersmaalet.htm
Om Arkitektur:
-Intro til arkitktur og arkitekturanalyse. Egen ppp
-Henrik Scheel Andersen: Billedkunst,Systime 2006 s. 80-81
-Jørgen Holdt Eriksen; Grundbog i kunst og arkitektur, Systime, 2013. s.13-16,23-28, 50-52.
- konstruktionen af den gotiske katedral med reference til katedralen i Amien (1266)
fra: https://www.youtube.com/watch?v=b77XFALHNXw
Om nyere Ikonarkitektur:
-Jonas Wolter: "Temaer i Kunsten", Det Ny Forlag, 2013, s. 69-82.
-Om Jørn Utzon: Sydney Operaen.
fra: https://www.youtube.com/watch?v=51m-YvjmijI
-Eksempel på Havnefronter langs den jyske øst og vestkyst
-Vejle
https://www.visitvejle.dk/vejle/planlaeg-ferien/fjordenhus-gdk1101859
https://www.youtube.com/watch?v=KoNOJ6fOzIw
-Fjordenshus.
-Eksemple på vestkyst museum
Tirpitz museet ved Blåvand af BIG (2017)
fra: https://www.youtube.com/watch?v=5r5Dz3SUMq4
-Strandingsmuseet i Thorsminde.
https://strandingsmuseet.dk
Visualiseringsopgaver:
Udarbejdelse af en skulptur i ler.
Gengivelse af de tre græske ordner: doriske, joniske og korintiske.
Lille hæfte om Sydney operahusets elementer: konstruktion, funktion, udseende og ide.
Supplerende stof:
Gruppearbejde om diverse ikoniske arkitektureksempler.
Gruppearbejde om analyse af diverse skulpturer.
Eleverne har set på kunst og skulptur på og omkring skolen.
(ca. 30 s.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
Titel: Eksamensprojekt
-Ved afslutningen af undervisningsperioden gennemfører eleverne et selvstændigt, individuelt eksamensprojekt, jf. pkt. 4.2. I projektet arbejder eleverne med at undersøge en problemstilling, som læreren formulerer, gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori. Eksamensprojektet inkluderer elevernes egne eksperimenterende undersøgelser i form af praktisk, kunstnerisk arbejde. Læreren optræder som vejleder.
Problemformulering:
De fleste elever har arbejdet med forskellig afskygninger af visuel parafrasering af et billede/værk eller andet visuelt fænomen fra før cirka1850 således at slutproduktet skulle have et moderne eller senmoderne udtryk. Dog har enkelte elever arbejdet med billeder fra en senere dato.
Problemformulering:
Selvvalgte individuelle problemstillinger.
Produktkrav:
1 En praktisk visualiseringprodukt.
2. 3-4 siders projektbeskrivelse, som indeholder:
a) fotografi af jeres færdige visualiseringsprodukt.
b) minimum 3 skitser, der viser hvilke valg og ændringer I har foretaget undervejs. Jeres ændringer skal beskrives v.h.a. fagtekniske udtryk.
c) Analyse af jeres færdige produkt.
d) Evaluering.
Ved eksamen indledes med et oplæg, hvor eksaminanden redegør for og diskuterer centrale elementer i eksamensprojektet og processen. Oplægget uddybes i en kort samtale mellem eksaminand og eksaminator.
(ca. 5 s.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68158036208",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68158036208",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68158036208"
}