Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Mie Kristensen
|
Hold
|
2024 fy/a (1a fy, 1a fy-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den nære astronomi
Emner
Det fysiske verdensbillede i historisk lys, solsystemet, keplers love
Emneord
Jordens sol og skyggeside, jordens rotationsakse, dagslængde, årstider, solhøjde, solind-stråling, månefaser, måneformørkelse, solformørkelse, Keplers love, ellipsen, Perihel, Abhel, Astronomisk Enhed, omløbstid, faste planeter, Asteroide bæltet, gasplaneter, Keuperbæltet, Oortskyen.
Aktiviteter
Modeller for årstider, månens faser, sol- og måneformørkelse, konstruktion af ellipseba-ner
Arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, eksperimentelt arbejde, rapportskrivning
Faglige mål
Naturvidenskabelig metode, fysiske modeller, eksperimentelt grundlag, perspektivere fysikkens bidrag, samspil teori/eksperiment
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Keplers love
|
28-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Byg et instrument - Lyd og bølger
Faglige stikord:
Bølgeegenskaber: frekvens, amplitude, bølgelængde, periode, interferens, længdebølger og tværbølger, interferens og stående bølger
Lydbølger og deres egenskaber: lydstyrke, resonans, grundtone og overtone
Øvelser:
Øvelser med phyphox (bestemmelse af bølgelængde og simpel frekvensanalyse)
Engineering forløb med følgende krav:
Fysisk produkt
• instrument der kan spille en simpel melodi
Skriftlig dokumentation
• Grundlæggende bølgeparametre (frekvens, amplitude, bølgelængde, svingningstid) generelt og i relation til lyd
• Hvad er lyd? Hvordan frembringer instrumentet lyd
• Hvad er grundtone og overtoner
• Hvad er sammenhæng mellem eksempelvis længde og tone (argumenter gerne både teoretisk og eksperimentelt)
• dokumentation af at der spilles korrekte toner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lys
Faglige stikord:
Elektromagnetisk spektrum: radiobølger, mikrobølger, infrarød stråling, synligt lys, ultraviolet stråling, røntgenstråling, gammastråling
Bølgeegenskaber: frekvens, amplitude, bølgelængde, interferens, brydning, refleksion, totalrefleksion
Lyskilder: glødepære, sol, energisparepære
Wiens forskydningslov
Atomets opbygning, emission og absorption
Kontinuerte spektre, absorptionsspektre og emissionsspektre
Lys er bølger: Små forsøg til demonstration af lys’ bølgeegenskaber, herunder lys gennem gitter (interferens) og lys der ændrer retning ved overgang til andet materiale (brydning og totalrefleksion)
Brydning: Systematisk undersøgelse af brydningsvinkler ved hjælp af PhET-simulering
Lyskilder: Analyse af forskellige lyskilder ved hjælp af spektrometre
Glødepæres nyttevirkning: Bestemmelse af nyttevirkningen for en elektrisk pære
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Energi
Faglige stikord:
Energi og effekt: definitioner, symboler, enheder, og den matematiske sammenhæng mellem dem
Tilstandsformer og faseovergange: fast stof, væske, gas, og overgange mellem disse tilstandsformer
Varmekapacitet: specifik varmekapacitet, måling af varmekapacitet for forskellige materialer
Nyttevirkning: bestemmelse af nyttevirkningen for en elektrisk pære
Vedvarende energi: forskelle mellem fossile og vedvarende energikilder, fordele og ulemper
Klimaændringer: drivhuseffekten, energibalance, og konsekvenser af klimaændringer
Eksperimentelle øvelser:
Varmekapacitet: Måling af varmekapacitet for forskellige materialer ved at nedsænke dem i kogende vand og derefter i stuetempereret vand
Nyttevirkning: Bestemmelse af nyttevirkningen for en elektrisk pære ved at måle den tilførte elektriske energi og den udsendte lysenergi
DEMO: Faseovergange: Undersøgelse af faseovergange ved at smelte og størkne stearin samt fordampe vand og sprit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kosmlogi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68158976416",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68158976416",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68158976416"
}