Holdet 2024 fy/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Mie Kristensen
Hold 2024 fy/c (1c fy, 1c fy-ø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den nære astronomi
Titel 2 Lyd og bølger
Titel 3 Lys
Titel 4 Energi
Titel 5 kosmologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den nære astronomi

Emner
Det fysiske verdensbillede i historisk lys, solsystemet, keplers love

Emneord
Jordens sol og skyggeside, jordens rotationsakse, dagslængde, årstider, solhøjde, solind-stråling, månefaser, måneformørkelse, solformørkelse, Keplers love, ellipsen, Perihel, Abhel, Astronomisk Enhed, omløbstid, faste planeter, Asteroide bæltet, gasplaneter, Keuperbæltet, Oortskyen.

Aktiviteter
Modeller for årstider, månens faser, sol- og måneformørkelse, konstruktion af ellipseba-ner

Arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, eksperimentelt arbejde, rapportskrivning

Faglige mål
Naturvidenskabelig metode, fysiske modeller, eksperimentelt grundlag, perspektivere fysikkens bidrag, samspil teori/eksperiment
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Keplers love 28-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Lyd og bølger

Stikord: Grundlæggende bølgeparametre (amplitude, bølgelængde, svingningstid, frekvens, hastighed)
Længdebølger og tværbølger
Bølgeligningen
Lyd og lidt om lydtryk og lydstyrke (ikke beregninger)
Lydfænomener (ekko og lyddæmpning)
Interferens og stående bølger

Øvelser:
Bestemmelse af lydens hastighed
Bygge en højtaler
Øvelser med phyphox (bestemmelse af bølgelængde og simpel frekvensanalyse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Lys

Faglige stikord:
Elektromagnetisk spektrum: radiobølger, mikrobølger, infrarød stråling, synligt lys, ultraviolet stråling, røntgenstråling, gammastråling
Bølgeegenskaber: frekvens, amplitude, bølgelængde, interferens, brydning, refleksion, totalrefleksion
Lyskilder: glødepære, sol, energisparepære
Wiens forskydningslov
Atomets opbygning, emission og absorption
Kontinuerte spektre, absorptionsspektre og emissionsspektre

Lys er bølger: Små forsøg til demonstration af lys’ bølgeegenskaber, herunder lys gennem gitter (interferens) og lys der ændrer retning ved overgang til andet materiale (brydning og totalrefleksion)
Brydning: Systematisk undersøgelse af brydningsvinkler ved hjælp af PhET-simulering
Lyskilder: Analyse af forskellige lyskilder ved hjælp af spektrometre
Glødepæres nyttevirkning: Bestemmelse af nyttevirkningen for en elektrisk pære
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Energi

Faglige stikord:

Energi og effekt: definitioner, symboler, enheder, og den matematiske sammenhæng mellem dem
Tilstandsformer og faseovergange: fast stof, væske, gas, og overgange mellem disse tilstandsformer
Varmekapacitet: specifik varmekapacitet, måling af varmekapacitet for forskellige materialer
Nyttevirkning: bestemmelse af nyttevirkningen for en elektrisk pære
Vedvarende energi: forskelle mellem fossile og vedvarende energikilder, fordele og ulemper
Klimaændringer: drivhuseffekten, energibalance, og konsekvenser af klimaændringer

Eksperimentelle øvelser:
Varmekapacitet: Måling af varmekapacitet for forskellige materialer ved at nedsænke dem i kogende vand og derefter i stuetempereret vand
Nyttevirkning: Bestemmelse af nyttevirkningen for en elektrisk pære ved at måle den tilførte elektriske energi og den udsendte lysenergi
DEMO: Faseovergange: Undersøgelse af faseovergange ved at smelte og størkne stearin samt fordampe vand og sprit

Engineering udfordring med følgende krav:
Kunden er interesseret i spørgsmål som: Kan det lade sig gøre? Hvor effektiv er metoden? Hvordan skal man designe batteriet? Hvilke praktiske udfordringer er der?
I skal undervejs bygge et stenbatteri, som I skal lave målinger på (som minimum bestemmes nyttevirkningen)
I vælger minimum 1 problemstilling som I undersøger eksperimentelt og gerne teoretisk
Til sidst skal resultatet præsenteres for de andre i klassen. Hver gruppe skal til deres præsentation fremvise et af deres stenbatterier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 kosmologi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer