Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Lone Brun Jakobsen
|
Hold
|
2024 fy/b (1b fy, 1b fy-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Marsbasen: Reboot Basen
Undervisningen i fysikC for 1b vil foregå gennem læringsspillet "Marsbasen" hvor klassen er kolonister på Mars, og skal lære fysikken gennem de udfordringer de møder på Mars.
De læste sider i lærebog suppleres med informationer i spillet.
Delvis repetition fra NV
Vi ser på basens energisystemer, og på hvorfor solcellerne ikke virker optimalt.
Fagligt fokus:
Energiformer, energi, effekt
Formulering af hypotese og planlægning af eksperiment.
Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af forskellige forhold der kan påvirke solcellers energiproduktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Basens fremtid - vand, mad og forsyninger
Udvinding af vand fra is ( gletcher og krater) og fra forurenet vand.
Overvejelser over det bedste "site" at hente vandet fra.
Energiindhold i den forsyning af mad der er på basen. Overvejelser om brug af algetanke (bioreaktor). Måling på energiindhold af "algepiller".
Planlægning af forsyninger til Mars - hvad skal der med i næste opsendelse fra Jorden?
Fagligt fokus:
Varmefylde, smeltevarme, fordampningsvarme, brændværdi, nyttevirkning, potentiel energi (kun brug af formel), begrundet pakkeliste til raket (antal solceller, bioreaktorer, mad osv)
Eksperimentelt arbejde:
Måling af vands varmefylde
Måling af vands fordampningsvarme.
Måling af nyttevirkning ved afbrænding af peanut - herefter afbrænding af algepille og beregning af energiindhold. (vha udleveret regneark)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sikkerhed:Lys og kommunikation,Lyd, Alarmsystemet.
Hvorfor får alarmsystemet ikke alarmeret alle?
Fagligt fokus:
Lyd på Mars og på Marsbasen. Hypotese om hvorfor lyden ikke kan høres overalt på basen. Design af nyt alarmsystem, med mulighed for både lyd- og lysalarmer. Overvejelser om energibehov til alarm.
Bølgebegreber: frekvens, bølgelængde, hastighed, amplitude, svingningstid, interferens, brydning
Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af hypoteser om lyd fra alarmen på basen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vores tid
Årets gang på Jorden og Mars
Fagligt fokus:
Betydningen af hældningen af rotationsaksen for Jorden og Mars. Længde af dag og nat og Årstider.
Forslag til egen kalender for Mars.
Keplers 1. og 2. lov.
Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af egenskaber for Mars´ bane om Solen
(udleveret print af ellipsebane inddelt i 12 dele - undersøgelse af buelængder, vinkler og areal - opdagelse af arealloven)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nedslaget - en meteorit på Mars
En meteorit slår ned nær basen. Hvor landede den, og hvordan kan vi undersøge den. Et team strander på Mars og skal hjælpes hjem (dilemmaspil)
Fagligt fokus:
Beregning af afstand ud fra hastighed og tidsrum, fastlæggelse af nedslagssted ud fra seismografdata, Optisk gitter, bølgelængde.
Energiforbrug ved kørsel på forskellige underlag på Mars, beregninger på tid, hastighed og strækning.
Eksperimentelt arbejde:
Bestemmelse af nedslagssted ved hjælp af seismografdata og et kort over området nær basen.
Målinger på interferensmønstre (optiske gitre og laserpointere) - fælles opdagelse af gitterligningen (formuleret uden sinus)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ekspedition - navigation og opdagelser
Vi skal på ekspedition for at hente meteoritten, og for at finde frem har vi brug for en sikker navigationsform.
Hvordan finder man vej?
Hvorfor bruger smeltekammer og rover mere energi end forventet?
Hvad kan man se på Mars?
Fagligt fokus:
Formidling af fagligt stof - dels om en selvvalgt navigationsform, og dels om et udvalgt billede fra Mars, med 6. klasse som målgruppe. Begge præsentationer peerbedømmes.
Repetition af varmefylde og smeltevarme, samt nyttevirkning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Den mærkelige sten
Undersøgelse af sten ved meteornedslaget, ved hjælp af kraftig laser og linjespektre dannet ved hjælp af laseren. Atomers emission og absorption af stråling på kvalitativt grundlag. Identifikation af grundstoffer i stenene, og identifikation af meteortyper. En af stenene viser sig at være armeret beton.
Hvordan kan armeret beton havne på Mars? Overvejelser om fremmede civilisationer, og hvor de kunne komme fra. Afstande i rummet. Universets udvidelse.
Præsentation om fascination ved rummet til selvvalgt målgruppe.
Eksperimentelt arbejde: Undersøgelse af spektre fra de forskellige stentyper ved meteoren.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Et mysterium
Den armerede beton der blev fundet viste sig at stamme fra en forladt base. Det undersøges hvad der er galt med basen, ud fra målinger af tryk, temperatur og stråling.
Basens skal repareres og vi skal beskyttes mod stråling. Vi skal have reaktoren til at fungere, og øver det ved hjælp af en simulation.
Forskellige byggemetoder undersøges - her repeteres varmekapacitet og smeltevarme, og sammenhæng mellem effekt og energi.
Forskellige materialers evne til at stoppe gammastråling undersøges.
Kort om isotoper og kerners stabilitet. Strålingstyper kun kvalitativt. Baggrundsstråling. Måling af halveringstykkelse.
Kernekraftværk, herunder repetition af princippet i et kraftværk. Effekten af kontrolstænger og pumpesystemer. Beregning af nødvendig effekt i simuleringen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Opdatering
Opsamlingforløb
Filmen "The Martian" som perspektivering.
Perspektiver på det at skulle bo på en base på Mars.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68159145087",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68159145087",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68159145087"
}