Holdet 2024 ng/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Britt Dige Toft
Hold 2024 ng/a (1a ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmark dækket af is
Titel 2 Vejr og Klima
Titel 3 Pladetektonik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danmark dækket af is

Vi dykker nu ned i landskabet omkring os. Hvorfor er Danmark så forskellig og hvad har dannet Danmark igennem istiden.
Vi ser på de to sidste istider og hvordan de har formet landskabet. Vi laver små eksperimenter som skal vise hvilken indflydelse vand og is har haft på vores landskab.
Når vi så har en god viden om Danmarks landskabsdannelse, så vil vi se på konsekvenser og muligheder med jorden i Danmark. Vi dykker derfor ned i grundvandskvalitet og beskyttelse overfor de industrier i Danmark der kan forurene jorden.

EKSPERIMENTEL ARBEJDE
Forsøg med dødis og andre landskabsformer
Analyser udvalgte områder i Danmark mhp dannelseshistorie vha Per Smed kort
Test med strips af vandkvalitet og vands hårdhed ift hvor du bor.

FELTARBEJDE
Beskriv og analyser det istidslandskab du bor i.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvordan ser du istiden hvor du bor? 12-01-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 2 Vejr og Klima

I dette emne vil vi lære hvorfor vindene bevæger sig på hele jordkloden. Vil vil derefter kunne forklare hvorfor vejret er så forskelligt på jorden, og hvilke udfordringer det kan give lokalt.
Vi lærer hvordan nedbør dannes, herunder de tre processer: konvektions-, stignings- og frontnedbør.
Vi dykker lokalt ned forskellige steder i verden og analyserer frem til hvilke processer der styrer vejret, og hvorfor det kan give udfordringer. Vi ser også på det vilde vejr i verden og analyserer på udvikling af vejret gennem tiden.


EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
Dannelse af nedbør (som vi arbejdede med i NV forløbet)
Ballonforsøg til at illustrere lufttryk
Forskelle på opvarmning af sand og vand.
Dannelse af stigningsnedbør. Tegn et bjerg og analyser på hvordan der ændres på luftfugtighed og temperatur.
Hvordan falder regnen i Afrika? Analyse af hydrotermfigurer nord-på-syd for ækvator.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tjek på Vejr og Klima 09-03-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Pladetektonik

I forløbet vil vi få dybere kendskab til hvad der er styrende for jordskælv og vulkaner i verden.
Vi ser på mere detaljerede forskelle på pladetektonik i verden, og vi bliver i stand til at genkende forskelle på jorden, herunder forskellige pladerande og forskellige typer vulkaner.
Vi laver forsøg så vi forstår hvorfor vulkaner har forskellige udseende og udbrudskarakterer. Her bruger vi Google Earth til at analysere på de rumlige mønstre vi ser ved pladerandene.
Når teorien er på plads, arbejder vi med rigtige cases fra verden, og analyserer på rigtige historiske begivenheder, fx. Sumatrajordskælvet, Vesuv udbrud 79 e.kr.,

Eksperimentelt arbejde:
Øvelse med jordskælvsbølger
Øvelse med et virtuelt jordskælv
OREO øvelse om pladerande
Havregrynsforsøg for at påvise Vulkaner

Empiribaseret arbejde:
Jordskælv i et rigt vs. fattigt land
Øvelser i Google Earth, hvor vi laver vores egne tværsnit og derefter analyse af rumlige mønstre for at forstå dannelse af områder i verden
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jordskælv i Japan og Haiti -Laves på timen 30-04-2025
Jordskælv ved et kontinent 04-05-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer