Holdet 2024 sa/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Kasper Hedegaard Pedersen
Hold 2024 sa/d (1d sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ungdomsliv i Danmark
Titel 2 Demokrati og magt - er demokratiet udfordret?
Titel 3 Økonomi - økonomisk vækst og klimakrise
Titel 4 Velfærdsstaten og ulighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ungdomsliv i Danmark

Vi har arbejdet med;
identitetstyper, socialisering og forskellige livsstile, herunder Bourdieus teori.
Derudover er de tre samfundstyper (traditionelle, moderne og senmoderne) gennemgået, med særlig fokus på det senmoderne, hvor der teoretisk er arbejdet med:
Giddens, Hartmut Rosa og Byung-Chul Hans teorier
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Velfærdsstaten og ulighed

Repetition af ulighedsforløbet fra grundforløbet og arbejde med de tre velfærdsmodeller: universelle, residuale og selektive

Fra grundforløbet
- Lighedsbegreberne
- Fattigdomsbegreber
- Gini-koefficient
- Sociale klasser
- Begreber vedrørende social arv
- Pierre Bourdieus teori vedrørende habitus, kapitaler og felter
- Ideologierne: Liberalisme, konservatisme og socialisme
- Kort metodeprojekt med primær fokus på kvalitativ dataindsamling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer