Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Kasper Hedegaard Pedersen
|
Hold
|
2024 sa/d (1d sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ungdomsliv i Danmark
Vi har arbejdet med;
identitetstyper, socialisering og forskellige livsstile, herunder Bourdieus teori.
Derudover er de tre samfundstyper (traditionelle, moderne og senmoderne) gennemgået, med særlig fokus på det senmoderne, hvor der teoretisk er arbejdet med:
Giddens, Hartmut Rosa og Byung-Chul Hans teorier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Demokrati og magt - er demokratiet udfordret?
Vi arbejder med hvad politik er, får et overblik over de politiske partier, gennemgår den parlamentariske styringskæde og bruger Eastons model til at se på, hvem der kan få magt og hvordan.
Vælgeradfærd og partiadfærd (Downs, Strøm og Molins model).
Til sidst har der været fokus på, hvilke udfordringer det danske demokrati står overfor og hvordan de kan løses.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi - økonomisk vækst og klimakrise
Omdrejningspunktet har været det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål, finanspolitik og derefter fokus på forbrugeradfærd og økonomiens sammenhæng med klimaet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Velfærdsstaten og ulighed
Repetition af ulighedsforløbet fra grundforløbet og arbejde med de tre velfærdsmodeller: universelle, residuale og selektive
Fra grundforløbet
- Lighedsbegreberne
- Fattigdomsbegreber
- Gini-koefficient
- Sociale klasser
- Begreber vedrørende social arv
- Pierre Bourdieus teori vedrørende habitus, kapitaler og felter
- Ideologierne: Liberalisme, konservatisme og socialisme
- Kort metodeprojekt med primær fokus på kvalitativ dataindsamling
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Peter Brøndum og Marie Berg Carlsen: Vores samfund, Columbus; sider: 10-46, 48-70, 74-83, 104-105, 120-124
-
Gruppearbejde VF-modeller.docx
-
sp10 Velfærdsstatens udfordringer, ulighed, demografi, universielle (1).docx
-
Velfærdsstatens udfordringer og løsninger sidste lektion.docx
-
sp2 Identitetsdannelse og sociale mønstre, Bourdieu.docx
-
Sp3 - Identitetsdannelse, Giddens, mentalt helbred.docx
-
sp6 partier og ideologier, dragsted og vanopslagh.docx
-
sp8b ekspansiv kontraktiv, økonomisk vismand.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68159362331",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68159362331",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68159362331"
}