Holdet 2024 sa/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Rune Odgård Eyermann
Hold 2024 sa/a (1a sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ungdomsliv
Titel 2 Demokrati og magt
Titel 3 Økonomi og klimakrise
Titel 4 Ulighed og velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ungdomsliv

Vi har arbejdet med;
identitetstyper, socialisering og forskellige livsstile, herunder Bourdieus teori.
Derudover er de tre samfundstyper (traditionelle, moderne og senmoderne) gennemgået, med særlig fokus på det senmoderne, hvor der teoretisk er arbejdet med:
Giddens, Hartmut Rosa og Byung-Chul Hans teorier
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Demokrati og magt

Vi arbejder med hvad politik er, får et overblik over de politiske partier, gennemgår den parlamentariske styringskæde og bruger Eastons model til at se på, hvem der kan få magt og hvordan.
Vælgeradfærd og partiadfærd (Downs, Strøm og Molins model).
Til sidst har der været fokus på, hvilke udfordringer det danske demokrati står overfor og hvordan de kan løses.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi og klimakrise

Vi har arbejdet med:
- Sammenhængen mellem økonomi og klima
- Det økonomiske kredsløb
- De økonomiske mål
- Økonomiske politikker (Finans-, penge, og strukturpolitik)
- forskellige løsningsmodeller for klimakrisen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ulighed og velfærd

Vi har arbejdet med

- Ulighed og ideologier (grundforløbet): forskellige typer af ulighed, funktionalisme, Pierre Bourdieus begreber om habitus og kapitaler, ideologier, etc.
- de tre velfærdsmodeller: universelle, residuale og selektive. Samt udfordringer for velfærdsstaten og bud på løsniger heraf.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer