Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Rune Odgård Eyermann
|
Hold
|
2024 sa/a (1a sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ungdomsliv
Vi har arbejdet med;
identitetstyper, socialisering og forskellige livsstile, herunder Bourdieus teori.
Derudover er de tre samfundstyper (traditionelle, moderne og senmoderne) gennemgået, med særlig fokus på det senmoderne, hvor der teoretisk er arbejdet med:
Giddens, Hartmut Rosa og Byung-Chul Hans teorier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Demokrati og magt
Vi arbejder med hvad politik er, får et overblik over de politiske partier, gennemgår den parlamentariske styringskæde og bruger Eastons model til at se på, hvem der kan få magt og hvordan.
Vælgeradfærd og partiadfærd (Downs, Strøm og Molins model).
Til sidst har der været fokus på, hvilke udfordringer det danske demokrati står overfor og hvordan de kan løses.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi og klimakrise
Vi har arbejdet med:
- Sammenhængen mellem økonomi og klima
- Det økonomiske kredsløb
- De økonomiske mål
- Økonomiske politikker (Finans-, penge, og strukturpolitik)
- forskellige løsningsmodeller for klimakrisen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ulighed og velfærd
Vi har arbejdet med
- Ulighed og ideologier (grundforløbet): forskellige typer af ulighed, funktionalisme, Pierre Bourdieus begreber om habitus og kapitaler, ideologier, etc.
- de tre velfærdsmodeller: universelle, residuale og selektive. Samt udfordringer for velfærdsstaten og bud på løsniger heraf.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68159393388",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68159393388",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68159393388"
}