Holdet 1g1 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Hold 2025 1g1 ap (1g1 ap-alm, 1g1 ap-la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP - Almen Sprogforståelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP - Almen Sprogforståelse

I forløbet arbejdes med elevernes kendskab til og fortrolighed med sprog og sprogets anvendelse. Dette danner grundlag for elevernes videre arbejde med at tilegne sig og anvende sprog. Der arbejdes i særlig grad med elevernes sproglige bevidsthed, analysefærdighed og udtryksfærdighed. Desuden arbejdes med de faglige mål: Eleverne skal kunne:
- anvende viden om sprog til at kunne kommunikere hensigtsmæssigt i nationale og internationale sammenhænge
- demonstrere viden om forskellige verbale og non-verbale kommunikationssituationer
- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik i arbejdet med tekster på dansk og de fremmedsprog, de møder i gymnasiet
- identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse på dansk og de fremmedsprog, de møder i gymnasiet, med anvendelse af faglig terminologi
- demonstrere kendskab til karakteristiske træk ved sprog brugt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- identificere forskelle og ligheder mellem dansk og de fremmedsprog, de møder i gymnasiet, med inddragelse af sproghistorisk viden
- anvende forskellige strategier til indlæring af fremmedsprog
- anvende elementær viden om sproghandlinger og kommunikationsteori i arbejdet med tekster både receptivt og produktivt i såvel almene som faglige sammenhænge
- demonstrere bevidsthed om litterære og sproglige genrer  
- anvende faglige opslagsværker og hjælpemidler hensigtsmæssigt i arbejdet med sprog
- demonstrere viden om den romerske historie og kultur
- anvende basal latinsk grammatik til at kunne læse og forstå simple tekster
- anvende syntaktiske og morfologiske redskaber til at oversætte simple sætninger fra latin til dansk og fra dansk til latin.
- reflektere over betydningen af latin og græsk i moderne sprog

Til undervisningen er udarbejdet to kompendier, der har hentet deres inspiration i:
Hansen & Brusgaard (2018): Jeg er sprog, systime
Gottschalk & Terp (2013): Sprogenes verden, Gyldendal
Margit Kiil Jørgensen e. al. (2006): Carpe Diem, Modtryk
Birgitte Bjerre Lassen e. al. (2017): Ind i sproget, systime
Bent Christensen e. al. (2005): Babelstårnet, Gyldendal

Forløbet afsluttes med en skriftlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26,01 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer