Tørring Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tørring Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g1 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Tørring Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Hold
2025 1g1 ap (
1g1 ap-alm
,
1g1 ap-la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP - Almen Sprogforståelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP - Almen Sprogforståelse
I forløbet arbejdes med elevernes kendskab til og fortrolighed med sprog og sprogets anvendelse. Dette danner grundlag for elevernes videre arbejde med at tilegne sig og anvende sprog. Der arbejdes i særlig grad med elevernes sproglige bevidsthed, analysefærdighed og udtryksfærdighed. Desuden arbejdes med de faglige mål: Eleverne skal kunne:
- anvende viden om sprog til at kunne kommunikere hensigtsmæssigt i nationale og internationale sammenhænge
- demonstrere viden om forskellige verbale og non-verbale kommunikationssituationer
- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik i arbejdet med tekster på dansk og de fremmedsprog, de møder i gymnasiet
- identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse på dansk og de fremmedsprog, de møder i gymnasiet, med anvendelse af faglig terminologi
- demonstrere kendskab til karakteristiske træk ved sprog brugt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- identificere forskelle og ligheder mellem dansk og de fremmedsprog, de møder i gymnasiet, med inddragelse af sproghistorisk viden
- anvende forskellige strategier til indlæring af fremmedsprog
- anvende elementær viden om sproghandlinger og kommunikationsteori i arbejdet med tekster både receptivt og produktivt i såvel almene som faglige sammenhænge
- demonstrere bevidsthed om litterære og sproglige genrer
- anvende faglige opslagsværker og hjælpemidler hensigtsmæssigt i arbejdet med sprog
- demonstrere viden om den romerske historie og kultur
- anvende basal latinsk grammatik til at kunne læse og forstå simple tekster
- anvende syntaktiske og morfologiske redskaber til at oversætte simple sætninger fra latin til dansk og fra dansk til latin.
- reflektere over betydningen af latin og græsk i moderne sprog
Til undervisningen er udarbejdet to kompendier, der har hentet deres inspiration i:
Hansen & Brusgaard (2018): Jeg er sprog, systime
Gottschalk & Terp (2013): Sprogenes verden, Gyldendal
Margit Kiil Jørgensen e. al. (2006): Carpe Diem, Modtryk
Birgitte Bjerre Lassen e. al. (2017): Ind i sproget, systime
Bent Christensen e. al. (2005): Babelstårnet, Gyldendal
Forløbet afsluttes med en skriftlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Hvad er sprog? Dét spørgsmål forsøger vi at folde ud i det første modul af vores AP-forløb, hvor vi skal arbejde med sprogfamilier og transparente ord.
Kære 1g1. Jeg glæder mig til at møde jer. Til dette modul skal I medbringe Latin-kompendiet, som I fik udleveret tidligere på ugen. Til timen skal I læse afsnittet "Hvad er latin?" på s. 2, samt lave opgaven ("opsummér teksten i fem korte sætninger")
Øv verbet 'sum' - (bøjningen af 'at være' på latin) på s. 4. i jeres kompendium. Færdiggør sætningsanalysen af de fem sætninger nederst s. 5.
Ordklasser - huskeregler.pdf
Ordklasser - eksempler.pdf
Prøv så godt I kan at færdiggøre sætningsanalysen og oversættelsen til latin på s. 9. Dernæst skal I læse s. 11-13 om den romerske kalender.
Læs teksten s. 15 om ”Gaius Julius Caesar”, samt færdiggør øvelsen med verber på s. 14.
Prøv så godt I kan at finde de forskellige ordklasser i den lille tekst. Brug slidesene fra sidste modul som hjælp (også vedhæftet her)Lektie om ordklasser.docx
Prøv, om I kan færdiggøre opg. 3 s. 15. Understreg verberne, så I får bedre overblik over dem. Hvilken tid står de i?
Læs om Cæsar i Gallien på s. 19.
Læs s. 22 om Cicero, samt færdiggør oversættelsen og den syntaktiske analyse af din gruppes latinske sætning på s. 21.
Se den korte video, hvor jeg gennemgår forskellen på hjælpverber og modalverber: Om hjælpe- og modalverber
Retteark til lektien.pdf
Læs teksten (det er nogle meget korte afsnit, der behandler det, I allerede har haft om i timen mandag) s. 20-21 i kompendiet og prøv at lave opgave 5 på s. 21. Tjek jer selv: Kan I forklare, hvad et transitivt verbum er? - Og et intransitivt? Hvilke
Læs det introducerende afsnit "Morfologi - hvad, hvorfor og hvordan" s. 23 + det lille afsnit om "Morfemet" på samme side. Læs også om substantiver s. 26.
Læs teksten s. 26-27 i kompendiet om Romerriget.
Læs s. 30-31 i AP-latin kompendiet om Pompeii. Bøj 'sum'/er (uregelmæssig), 'scribo'/skriver (vb3), 'advenio'/ankommer (vb4), 'deleo'/ødelægger (vb2), og 'occupo'/besætter (vb1) - i præsens og alle personer (1.,2., & 3.) og tal (singularis og plural
Slides fra modulet om adjektiver, semantik og denotation - konnotation.pdf
Prøv at lave opg. 7 s. 26, hvor I bestemmer substantivets:
Læs s. 36 + kig på guderne på s. 37 i AP-latin kompendiet. Øv at bøje verber --> bøj i præsens og imperfektum i alle personer og tal: specto - ser (vb1), fleo - græder (vb2), fugio - flygter (vb3), venio – kommer (vb 4).
LYT – Københavns Universitet
Medbring gerne høretelefoner, hvis I har!
Hovedsætninger og ledsætninger .docx
Slides fra modulet om hovedsætninger og ledsætninger + forvægt og bagvægt .pdf
Hvordan sætter du komma? Hvordan ved du, hvor kommaet skal sættes? I dette modul skal vi beskæftige os med netop kommatering, sætningstyper og konjunktioner (bindeord).
Læs s. 40-42 om kejser Commodus, amfiteatret og gladiatorer i jeres AP-latin kompendium. Dernæst afgør om udsagnene på s. 42 er sande eller falske. Til sidst skal I bøje to verber i alle personer, tal og tider: 'appello' - kalder (vb. 1) og 'vivo' -
Læs s. 45 om den trojanske krig i jeres AP-latin kompendium. Omskriv de seks sætningers verballed på s. 44 til henholdsvis præsens eller imperfektum.
Slides fra modulet om sproghandlinger.pdf
Præpositioner
Adjektiv eller adverbium.docx
Slides fra modulet om adverbier.pdf
Hej 1g1. I dag skal vi blandt andet have om adverbier og repetere ordklasser. Hvad vil I ellers gerne have repeteret? Kig på oversigten her, så vi kan tale om det i timen. Ønsker til repetition i AP.docx
Lav selv-evaluering 2, som I fik udleveret i sidste modul. Vi gennemgår den + arbejder med Pyramus & Thisbe + snakker om eksamen og evt. spørgsmål I har dertil.
Oversigt over ordklasser.docx
Så er det snart! Vi bruger modulet på at øve de emner, I ønsker, og så kan vi se på både midtvejsevalueringen og jeres træningsprøve.
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26,01
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72665222590", "T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72665222590", "H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72665222590" }