Tørring Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tørring Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g1 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Tørring Gymnasium
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Hold
2025 1g1 nv (
1g1 nv-bi
,
1g1 nv-fy
,
1g1 nv-ke
,
1g1 nv-ng
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Bæredygtige byer
Titel 2
Fremtidens batterier
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Bæredygtige byer
I dette forløb vil vi se nærmere på de udfordringer Danmarks byer står overfor.
Naturgeografi
Vi vil se på drivhuseffekten, udvikling af drivhusgasser og ændring i albedo på jordkloden. Vi ser på hvorfor klimaet så har ændret sig, og allerede giver nu udfordringer i de urbane miljøer. Derefter finder vi løsninger til, hvordan vi bedst sikrer os i fremtiden mod oversvømmelser og de højere temperaturer vi ser i byområderne.
Biologi
Vi vil se på hvordan kulstofkredsløbet fungerer, og hvordan menneskeskabte aktiviteter skaber ubalance heri. Desuden ser vi på, hvordan en øget nedbørsmængde i byerne giver udfordringer for rensningsanlæg. Til sidst ser vi på konsekvenser af oversvømmelser og hvordan klimasikring og biodiversitet kan gå hånd i hånd.
Øvelser
Naturgeografi
Albedoforsøg
Dannelse af nedbør
Google Earth analyser af byområder i lokalområdet.
Feltarbejde i Tørring By
Lav dit eget perfekte urbane miljø
Biologi
Planter optager CO2
Mennesker udånder CO2
CO2 i forskellige brændsler
Byg dit eget rensningsanlæg
CO2 i cola med forskellige temperatur
Udpladning af bakterier
Konsekvenser af oversvømmelser
Indhold
Kernestof:
Portfolioskabelon 2025
Naturvidenskabeligt Grundfo rløb - præsentation 2025.pdf
Bæredygtige byer.pdf (Du får også en fysisk kopi i timen)
Læs Kap 1. Læseguide: Når du har læst, skal du kunne fortælle, hvorfor jordens atmosfære fungerer som et drivhus. Du skal her kunne bruge begreber kort og langbølgede stråling. Du skal også kunne fortælle hvad albedo betyder og du skal kunne fortælle
Læs Kap 1.1, Læseguide: Du skal få en fornemmelse af det forsøg vi skal lave i timen om albedo. Du må gerne allerede nu gætte dig til hvad der mon sker når vi lyser på forskellige overflader i timen.
Vi mødes i N7. Vi skal lave forsøg med albedo, så vi er helt i mål med begrebet albedo.Vi skal også lave et isforsøg, hvor vi ser på hvordan is smelter på fx Grønland
Figurer til NV biologi.pptx
Tjekspørgsmål og portfolioskrivning.docx
Bæredygtige byer, biologi.docx
Vi skal lige ha skrevet alt om albedo ind i portfolio!!!
Læs Kap. 2. Læseguide: Når du har læst, skal du kunne fortælle, hvorfor særligt de urbane miljøer bliver varmere i takt med global opvarmning.
Læs kapitel 3. Læseguide: Du skal kunne fortælle hvorfor der dannes nedbør. Her skal du kunne bruge figuren Luftens mætningskurve.
Læs kap 3.1 og orienter dig om hvad forsøget om dannelse af nedbør går ud på.
Læs Kap 5. Læseguide: Du kan blot orientere dig om timens tema og hvilke øvelser vi skal lave.
Tjekliste til portfolio.docx
Afsnit
Vi skal lige ud og gå en tur i Tørring, så tag tøj med efter vejret.
Læs Kap 7. Læseguide: Orienter dig om hvad vi skal lave i timen.
I denne time får vi fuldstændig styr på Portfolie, og så snakker vi om hvordan vi kan planlægge eksamen med det første forløb Bæredygtige byer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 2
Fremtidens batterier
Indhold
Kernestof:
I dagens lektioner skal faget fysik præsenteres
I skal have opdateret jeres portfolier. Fra sidste fysiklektion skal I have billede af side 3 i hæftet, med jeres målinger skrevet ind, og med de forklaringer vi sammen skrev på tavlen.
Læs side 4-7 i "Fremtidens batterier" - start med at læse opgaven på side 7!
H og P sætninger
Læs side 8-10 øverst i hæftet (I skal ikke starte på afsnittet "Hvilke grundstoffer....")
Læs øverste halvdel af side 13 i hæftet, og se denne video inden lektionen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72665254849", "T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72665254849", "H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72665254849" }