Holdet 1g1 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2025 1g1 DA (1g1 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til dansk
Titel 2 Retorik og argumentation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til dansk

Eleverne introduceres for de tre perspektiver i dansk: medier, litteratur og sprog, og de indføres i arbejdet med skriftlighed.

Indledningsvist arbejder de med Klaus Rifbjergs digt "Kanariefuglens begravelse".

De ser kortfilmen "Caravan" af Dag Mørk og "Kom" af Marianne Ulrichsen i forbindelse med perspektivet medier.

De arbejder med begrebet 'mundtlig skriftlighed' i forbindelse med perspektivet sprog.

De læser novellen "En stol for lidt" af Helle Helle i forbindelse med perspektivet litteratur.

Eleverne arbejder i forløbet med to skriftlige opgaver: 1) "Et barndomsminde", der knytter sig an til arbejdet med Rifbjergs digt og 2) en fortsættelse af novellen "En stol for lidt".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Et barndomsminde. 24-08-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Retorik og argumentation

Eleverne indføres i følgende temaer og begreber under retorik og argumentation:
-Det retoriske pentagram og forholdet mellem afsender, emne, modtager, sprog og situation
- appelformer
- Toulmins argumentationsmodel (påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, gendrivelse, styrkemarkør)
- argumenttyper og måden hvorpå de appellerer til forskellige appelformer
- ordvalgsargumentet

De arbejder desuden med den debatterende stemme i et skriftligt gruppeprodukt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kreativ skriveøvelse: En stol for lidt 21-09-2025
Debatindlæg 31-10-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer