Tørring Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tørring Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Tørring Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Hold
2025 1g2 ap (
1g2 ap-alm
,
1g2 ap-la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen sprogforståelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen sprogforståelse
I forløbet arbejdes med elevernes kendskab til og fortrolighed med sprog og sprogets anvendelse. Dette danner grundlag for elevernes videre arbejde med at tilegne sig og anvende sprog. Der arbejdes i særlig grad med elevernes sproglige bevidsthed, analysefærdighed og udtryksfærdighed. Desuden arbejdes med de faglige mål: Eleverne skal kunne:
anvende viden om sprog til at kunne kommunikere hensigtsmæssigt i nationale og internationale sammenhænge
demonstrere viden om forskellige verbale og non-verbale kommunikationssituationer
anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik i arbejdet med tekster på dansk og de fremmedsprog, de møder i gymnasiet
identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse på dansk og de fremmedsprog, de møder i gymnasiet, med anvendelse af faglig terminologi
demonstrere kendskab til karakteristiske træk ved sprog brugt i private, faglige og professionelle sammenhænge
identificere forskelle og ligheder mellem dansk og de fremmedsprog, de møder i gymnasiet, med inddragelse af sproghistorisk viden
anvende forskellige strategier til indlæring af fremmedsprog
anvende elementær viden om sproghandlinger og kommunikationsteori i arbejdet med tekster både receptivt og produktivt i såvel almene som faglige sammenhænge
demonstrere bevidsthed om litterære og sproglige genrer
anvende faglige opslagsværker og hjælpemidler hensigtsmæssigt i arbejdet med sprog
demonstrere viden om den romerske historie og kultur
anvende basal latinsk grammatik til at kunne læse og forstå simple tekster
anvende syntaktiske og morfologiske redskaber til at oversætte simple sætninger fra latin til dansk og fra dansk til latin.
reflektere over betydningen af latin og græsk i moderne sprog
Til undervisningen er udarbejdet to kompendier, der har hentet deres inspiration i:
Hansen & Brusgaard (2018): Jeg er sprog, systime
Gottschalk & Terp (2013): Sprogenes verden, Gyldendal
Margit Kiil Jørgensen e. al. (2006): Carpe Diem, Modtryk
Birgitte Bjerre Lassen e. al. (2017): Ind i sproget, systime
Bent Christensen e. al. (2005): Babelstårnet, Gyldendal
Forløbet afsluttes med en skriftlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Vel mødt og velkommen til AP!Du får udleveret og bliver introduceret til kompendiet, der udgør materialet, vi skal studere, i faget.
Velkommen til den første time med AP-Latin. Vi skal arbejde med latinsk grammatik, historie og kultur - det bliver så sjovt! For at komme godt i gang, skal I læse til midt på side tre og lige udfylde boksen på side 3. Jeg glæder mig til at se jer.
Læselektie: Læs i kompendiet om "sprog og sprogfamilier" på s. 3 og 4 og lav opgave 2. Benyt meget gerne sprogtræet på side. 5 til opgaveløsningen.
AP-Latin Kompendium; sider: 5-7, 9, 11-15, 21-22, 26-28, 30-31, 36-37, 40-41, 45-46, 50, 53
Læs teksten om Rom og prøv, om du kan løse opgaven under teksten.
Sæt analysetegn i de 5 sætninger nederst på siden
Din lektie til timen er at forsøge (så godt du kan!) at finde så mange ordklasser i teksten fra kapitel 2 som muligt. Det er bare en fortsættelse af det, vi lavede på timen. Når du i mål med hele teksten, er det stærkt! Vi aftalte sidst, at det er he
Lær bøjningen af "amo" udenad - se skema øverst på siden. Analyser sætningerne nederst på siden og oversæt dem til latin.
Læs teksten om dage, måneder og om den julianske kalender.
Lav indsætningsøvelsen midt på siden. Bemærk, at der er to forskellige bøjningen, der står oven over øvelsen.
Læs teksten om Gaius Julius Caesar
Medbring kompendium til denne time
Læs teksten om Cæsar i Gallien.
Læs teksten om Cicero.
Oversæt sætningerne midt på siden, hvis du ikke blev færdig i timen.
Selvtest, der varer ca. 25 minutter. I får en lille test, der ligner eksamen, bortset fra, at den er kortere. I bliver kun spurgt om noget, der er blevet gennemgået flere gange. I må have kompendiet og evt noter, der er på papir med. I må ikke bruge
Læs teksten om Romerrigets geografi og politiske system og løs opgaven øverst på side 28 (Sandt eller falsk)
Medbring dit Ap-kompendium til timen. Vi lukker vores flirteri med verbets vidunderlige verden med et par nye aspekter og samler op i forhold til de emner, vi allerede har dækket. Kig som en lektie gerne de sider og opgaver fra kompendiet igennem, so
Medbring kompendiet
Læs teksten om Pompeis storhed og undergang. Find tre ting, du finder bemærkelsesværdigt/som du ikke vidste i forvejen.
Læs teksten om romersk religion og se på guderne på side 37
Læs afsnittet Panem et circenses om Kejser Commodus
Medbring kompendium - og hvis du når at se det: medbring et sæt ørebøffer (Beklager den sene udmelding - det er HELT OK, hvis du ikke når at se det!)
Vi laver lige en selvtest mere.
Læs teksten om den Trojanske krig og find ud af, hvem der er på billedet på side 46
Til dette modul skal du lave opgave 1 om konjunktioner. Opgaven er på side 41 i kompendiet. Skimlæs derudover s. 42 ned til afsnittet "Ledsætningstyper". Det er første side til "lektion 9". Det handler om sætningstyper.
I får jeres selvtest tilbage.
Oversæt linjerne 1-2 fra dansk til latin - husk at sætte analysetegn først. Oversæt dernæst linjerne 3-5 fra latin til dansk.
Find ud af, hvad du er særlig god til og hvad du evt. ikke er helt skarp på endnu. Vi bruger timen på at løse forskellige typer af opgaver og få forklaret de ting, der ikke er på plads endnu.
Medbring kompendium til timen
OBS! Timen slutter kl. 11.45 idag, da I skal have en reel mulighed for at gå i kantinen og score noget mad, inden I skal til prøve. Det er AFGØRENDE, at du har lavet en top-3 over ting, du har brug for at få trænet yderligere/ igen i dette modul. Jeg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72665340052", "T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72665340052", "H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72665340052" }