Holdet 1g2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Hold 2025 1g2 ap (1g2 ap-alm, 1g2 ap-la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Almen sprogforståelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Almen sprogforståelse

I forløbet arbejdes med elevernes kendskab til og fortrolighed med sprog og sprogets anvendelse. Dette danner grundlag for elevernes videre arbejde med at tilegne sig og anvende sprog. Der arbejdes i særlig grad med elevernes sproglige bevidsthed, analysefærdighed og udtryksfærdighed. Desuden arbejdes med de faglige mål: Eleverne skal kunne:
anvende viden om sprog til at kunne kommunikere hensigtsmæssigt i nationale og internationale sammenhænge
demonstrere viden om forskellige verbale og non-verbale kommunikationssituationer
anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik i arbejdet med tekster på dansk og de fremmedsprog, de møder i gymnasiet
identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse på dansk og de fremmedsprog, de møder i gymnasiet, med anvendelse af faglig terminologi
demonstrere kendskab til karakteristiske træk ved sprog brugt i private, faglige og professionelle sammenhænge
identificere forskelle og ligheder mellem dansk og de fremmedsprog, de møder i gymnasiet, med inddragelse af sproghistorisk viden
anvende forskellige strategier til indlæring af fremmedsprog
anvende elementær viden om sproghandlinger og kommunikationsteori i arbejdet med tekster både receptivt og produktivt i såvel almene som faglige sammenhænge
demonstrere bevidsthed om litterære og sproglige genrer  
anvende faglige opslagsværker og hjælpemidler hensigtsmæssigt i arbejdet med sprog
demonstrere viden om den romerske historie og kultur
anvende basal latinsk grammatik til at kunne læse og forstå simple tekster
anvende syntaktiske og morfologiske redskaber til at oversætte simple sætninger fra latin til dansk og fra dansk til latin.
reflektere over betydningen af latin og græsk i moderne sprog
Til undervisningen er udarbejdet to kompendier, der har hentet deres inspiration i:
Hansen & Brusgaard (2018): Jeg er sprog, systime
Gottschalk & Terp (2013): Sprogenes verden, Gyldendal
Margit Kiil Jørgensen e. al. (2006): Carpe Diem, Modtryk
Birgitte Bjerre Lassen e. al. (2017): Ind i sproget, systime
Bent Christensen e. al. (2005): Babelstårnet, Gyldendal
Forløbet afsluttes med en skriftlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer