Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 1g3 DA (1g3 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introduktion til dansk
Eleverne introduceres til danskfagets dele: litteratur, sprog og medier samt skriftlighed.
Kernestof:
- "Kanariefuglens begravelse" - Klaus Rifbjerg
- "En stol for lidt" - Helle Helle (fra "Rester" udg. 1965)
- Kortfilm: "Caravan" - Dag Mørk
- Kortfilm: "Kom" - Marianne Ulrichsen
Begreber:
- mundtlig skriftlighed
Skriftlighed:
- "Et barndomsminde" - i forbindelse med Klaus Rifbjergs "Kanariefuglens begravelse"
- Skriv videre på "En stol for lidt" (pastiche)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til dansk! Jeg glæder mig til at møde jer! :-)
-
Digtet finder i her: Klaus Rifbjerg.docx
-
Lektion 1 - Dansk i gymnasiet - Præsentation af faget (3).pptx
-
Jeres barndomsminde skal laves færdigt til i dag og afleveres på timen. Vi starter med, at I læser jeres barndomsminde højt for jeres studiegruppe :-) Læs desuden s. 7-9 om Raskins parametre :-)
-
Læs som forberedelse side 10-12 i kompendiet omkring sprog og kommunikation. Der er mange begreber, men vi gennemgår det på timen :-) Husk at medbringe kompendiet. Vi ses :-)
-
INTRODUKTION TIL DANSK Kompendium.pdf
-
Lektion 3.pptx
-
Hvis jeres gruppe ikke nåede det i timen, skal I individuelt færdiggøre øvelsen fra sidste modul:
-
Genlæs "En stol for lidt" af Helle Helle i kompendiet. Læs dine noter til teksten fra sidste undervisningsgang og notér det gerne, hvis I lægger mærke til noget nyt ved anden gennemlæsning: - Hvordan er personerne (karaktertræk)?- Hvordan er skrivest
-
RETORIK OG ARGUMENTATION KOMPENDIUM.pdf
-
Retorik og argumentation (1).pptx
-
Læs side 7-9 i kompendiet fra afsnittet "4.10 Argumentation", omkring påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, styrkemarkører og gendrivelse :-)
-
Læs de sidste sider i kompendiet s. 11-18 (øverst) om argumenttyper, fejltyper, argumentkneb og ordvalgsargumenter (opgaverne er ikke lektier).
-
Kun hvis jeg får 12, er jeg god nok-2 (1).pdf
-
Lektion 8.pptx
-
- Som lektie til timen skal I overveje, hvilket emne/hvilken hovedpåstand I kunne forestille jer at fokusere på i jeres debatindlæg. Snak gerne sammen med jeres studiegruppe. Forslag til emner ses på nedenstående slide:
-
Debatindlæg - opgaveformulering (1) (2) (2) (9).pdf
-
Ingen lektie til i dag :-) Vi arbejder videre med retorik og argumentation :-)
-
Jeres debatindlæg skal være færdige, og de læses op i klassen :-)
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72665361399",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72665361399",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72665361399"
}