Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 1g2 nv (1g2 nv-bi, 1g2 nv-fy, 1g2 nv-ke, 1g2 nv-ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Fremtidens batterier
I dette forløb arbejdes der i kemi med hvilke krav der stilles til fremtidens batterier og hvilke dilemmaer som følger med. Der er fokus på hvordan et batterie virker, hvor begreberne oxidation og reduktion samt redoxreaktion inddrages. Der er fokus på kemiske reaktionsskeamer for afgivelse og optagelse af elektroner. Samt hvilke metaller der kan afgive og optage elektroner til andre metaller.
Navngivning af grundstoffer og ioner samt ladning på ioner.
Begreberne: katode, Anode, Elektrolyt samt ekstern kredsløb inddrages i batterigennemgang. Der gennemgås forskelle mellem traditionelle batteirer og genopladelige
Eleverne laver forsøg: Voltas batterie bare bedre. De laver forsøg med spændingsrækken. Og de laver forsøg med Lightersten, som skal visualiser et genopladeligt batterie og hvad der sker med batteriet efter gentagne opladninger.
I forsøgene er der også fokus på laboratoriesikkerhed og praksis. Eleverne præsenteres for H- og P-sætninger
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Bæredygtige byer
I dette forløb vil vi se nærmere på de udfordringer Danmarks byer står overfor.
Naturgeografi
Vi vil se på drivhuseffekten, udvikling af drivhusgasser og ændring i albedo på jordkloden. Vi ser på hvorfor klimaet så har ændret sig, og allerede giver nu udfordringer i de urbane miljøer. Derefter finder vi løsninger til, hvordan vi bedst sikrer os i fremtiden mod oversvømmelser og de højere temperaturer vi ser i byområderne.
Biologi
Vi vil se på hvordan kulstofkredsløbet fungerer, og hvordan menneskeskabte aktiviteter skaber ubalance heri. Desuden ser vi på, hvordan en øget nedbørsmængde i byerne giver udfordringer for rensningsanlæg. Til sidst ser vi på konsekvenser af oversvømmelser og hvordan klimasikring og biodiversitet kan gå hånd i hånd.
Øvelser
Naturgeografi
Albedoforsøg
Dannelse af nedbør
Google Earth analyser af byområder i lokalområdet.
Feltarbejde i Tørring By
Lav dit eget perfekte urbane miljø
Biologi
Planter optager CO2
Mennesker udånder CO2
CO2 i forskellige brændsler
Byg dit eget rensningsanlæg
CO2 i cola med forskellige temperatur
Udpladning af bakterier
Konsekvenser af oversvømmelser
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72665400223",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72665400223",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72665400223"
}